Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En familietur til Legoland er koslig Fredrik både for store og små.😊

Byen Veilje har selv bodd tre ganger nettopp pga Legoland.

Og som du sier ,en fin by om man blir lei av det typiske turistgreiene.

Ellers ser jeg du har dratt lass her med bilen og regnet med det ikke var noe pes nei .

Husker jo selv med min gamle x5 så var den genial til nettopp dette .

Koslig å se noe herifra igjen .

Skrevet
15 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det må være en fryd å ratte G05 sydover. :)

Det skal bli spennende å lese om inntrykket ditt av E-klasse. Denne ser i det minste fortsatt tysk ut i motsetning til Kiaen fra Munchen. 

Ja det er en flott tur bil, ingen tvil om det. God plass og ikke minst god plass i baksetet 👍

Nye E-klassen er helt klart en av de Tyskeste bilene som finnes, her har de ikke brydd seg mye om hva Kina vil ha. Denne er designet for kvalitetsbevisste og konservative Europeere 😀

14 timer siden, flobben skrev:

Var på guttetur for et par helger siden hvor han ene hadde en slik mæsje. Fantastisk bil i følge han, med litt lite motor. Er vel en 2.0d ca 200hk pluss noe elektrisk som drar den til litt over 300hk.

kan hende det er samme bil også, hvis det er lyst interiør i denne.

Ja dette er jo da en E300de som vi si ladbar hybrid med 2,0 diesel. Totalt 313 hester, synes den gikk godt nok jeg. Utrolig smooth drivlinje til å ha en 2,0 diesel, kan bare forestille meg hvor fin E450d med rekkesekser diesel er (tas seff ikke inn til Norge…)

Denne bilen er pressebilen til Bertel O Steen så det er nok ikke samme bil. Hadde Cognac brunt interiør denne. 

3 timer siden, Snowman71 skrev:

Har en 2020 model X5 45e slik som du har, noe annen spec. Men kjenner meg igjen i mye av det som du beskriver.

Bilen min er nå gått 105´ jeg har kjørt bilen 70 000 km og jeg oppfatter at bilen jevnt over har god kvalitet, jeg har også skiftet en del i understellet foran, hos meg fikk jeg ulyd i styresnekka rett før garantien gikk ut. De byttet endeledd og foringer, før de fant ut at det var styresnekka som laget lyden. Motor og drivverk har vært skuddsikker. Men jeg har merket litt lugging ved rygging og fullt rattutslag. Det ble borte med oljeskift av på fordelingsgirkassen.

Jeg bor i Finnmark og har en A-typisk kjøremønster, lader alltid hjemme og all småkjøring blir gjort elektrisk. Men når jeg kjører langt, så blir det fort 500 km. Bilen har gått ca 1/3 elektrisk og 2/3 på ICE siden den var ny. For meg er det helt uaktuelt å stoppe for å lade på ladestasjoner med en slik bil og slike lade hastigheter som denne bilen har. Bmw appen sier at 93% av X5 brukerene har ett «bedre» kjøremønster enn meg, dvs at det kjører mer el. enn meg :-)

Vinterstid så fungerer bilen bra med forvarming etc. Jeg parkerer ikke i garasje og bilen kan være nedsnødd slik at det kommer en god del vann som blir til is under panser rundt vindusviskere. Dette må fjernes, da det kan bryte i stykker plasten under panser. Ikke noen stor greie, men må være klar over det.

Har kjørt bilen mange ganger under -30 og bilen fungerer veldig bra, Da selvfølgelig ICE systemet som fungerer utmerket. Har startet bilen engang i -25 ut at den var tilkoblet strøm og at det store batteriet var nesten helt tomt, det gikk helt smertefritt. Dog tok det noe tid før alt i bilen ble varmt. Jeg tror at bilen varmer opp det store  batteriet og det tar litt energi når det er -25 grader. Å starte bilen på strøm i -25 fungerer utmerket, bil og batteri er forvarmet, dog går rekkevidden mye ned.   

Hadde en 40e før, den ble helt gal under -25 grader, begynte å blåse kald luft inne i bilen osv. Ble normal igjen ved -22 grader. Verkstedet klarer seff. Ikke å gjenskape slike situasjoner på verkstedet. Og bilen hadde ingen feilkoder. Mistenker at det er noen sensorfeil i programmeringen i bilen. Den ble byttet bort blant annet på grunn av dette.

Lav hastighet kjøring i snø i el modus kan være en utfordring, 3-5 km/t. Eks rygging til tilhenger og det er 10-15 cm snø. Motstanden i snøen blir så pass høy at elmotor slår inn ICE og da kan bilen bykse litt. Ikke bra når du er 20 cm unna draget på hengeren. Man kan oppleve det samme under rygging med henger på sommerstid. Litt vanskelig bruke gassen riktig, bilen blir noe bedre i sport modus. Dette er det største ankepunktet til bilen for min del. Vet ikke hvor mange ganger jeg nesten har rygget i hengeren på vinteren. Det gjør også slik at får dårlig føling med underlaget i dyp snø, slik som du også beskriver i en post tidligere.

Stor og tung bil gjør sitt til at jeg synes bilen sliter mye dekk fort. Henger også sammen med kjørestil selvfølgelig.

Bilen er ikke en sportsbil og kan aldri bli en det heller, det er en tung familefrakter med comfort. På svingete veier blir bilen noe bedre i sport modus, men det er luftfjæring  foran og bak. Systemet fungerer bra, men det er en suv les høy og tung. Av den grunn ser jeg ikke poenget i å tune bilen. Jeg er også skeptisk til om girkasser tåler effektøkningen.   

Jeg synes bilen er så pass bra at den blir nok hos oss i noen år til. Men jeg er jo skeptisk til kostnadene til Laserløkter som tar inn fukt og luftdempere når de evt. begynner å ta kveld. 

Artig å høre tilbakemelding fra en annen X5 45e eier, ser helt klart at vi har ganske like erfaringer ja.

Nå som min bil etterhvert drar seg mot 100 000 km så skal jeg holde øye med lyder fra understell foran, selv har jeg jo fått byttet luftfjæring, foringer og spindler bak. Godt tips også å følge med på nykking ved rygging og ratt utslag. Jeg har forsket en hel del på X5 45e i forkant av kjøp, søkt på nett, snakket med mekanikere, snakket med eiere og mitt generelle inntrykk er også at bilene er bra skrudd sammen og har en bunnsolid drivlinje. Særlig tatt i betrakting at det er solgt tusenvis av dem bare her i Norge så ville vi hørt om det var mye problemer. Det spennende nå blir hvordan bilene holder seg fra 5 år til de er 10 år.

Selv har jeg ikke testet bilen i ekstrem kulde, bor jo tross alt i Arendal 😅 Men jeg opplevde at når vi var i Italia og bilen hadde stått parkert i 38 varmegrader så virka ikke ACen før etter 10 min. Holdt jo på å daue inni bilen der, så varmt var det. Stakk innom en lokal BMW forhandler men de hadde ikke vært så mye borti hybridbiler eller kunne særlig engelsk for den saks skyld. Så det ble en telefon hjem til Bavaria og de kunne fortelle at dette var for å kjøle ned batteriet og bilens el system, så bilen priorierer dette fremfor å kjøle ned kupeen. Greit nok, men litt kinkig i varmt klima, der savna jeg dieselen min. 

Min fikk nye dekk rundt om på ca 55 000 km, hvilket jeg vi si er normalt. Men dette kan jo avhenge fra bil til bil. 

Sportbil er det så klart ikke, en Cayenne kjører merkbart bedre. Men X5en er komfortabel og veldig stabil, det er det ikke så mange andre SUVer i denne klassen som er. Selv langt over 200 km/t så synes jeg den går som på skinner. Ett godt eksempel er Autobahn A7 over Kassel, ett ganske kupert og svingete område med fri fart. Å pushe på her i 160-170 km/t er egentlig ganske uproblematisk, luftfjæringen gjør også en fin jobb med å stabilisere bilen på det noe ugjevne veidekket her.

Alt i alt så synes jeg X5 45e er ganske mye bil for pengene, særlig når man må betale det samme eller mer for en MB GLE 350e, XC90 T8, Ford Explorer eller Cayenne e-Hybrid. Ingen av disse tilbyr samme totalpakka som X5en gjør. GLE har en toliter firer som rett og slett er asmatisk, XC90 har også en toliter samt jalla firehjulstrekk (kun 2WD i elektrisk). Exploreren er bøs som fanken og egentlig den største utfordreren til X5 45e slik jeg ser det, ordentlig firehjulstrekk, seksermotor, går som ei kule og har bedre plass. MEN…så faller den helt igjennom på elektrisk rekkevidde (45 km) og rett og slett kjøreegenskaper. Den er komfortabel ja men ut over det så eier den ikke kjøreegenskaper. Cayenne opplevde jeg som trang, litt billig i interiøret og vedlikeholdkostnadene kan man gange med to kontra konkurrentene. Men for all del, det er jo mye smak og behag også da 😀

Skrevet

Han som kjørte mæsja har fancy tittel i BOS systemet, men det var lyst interiør i den han hadde lånt. Men det koster som f.. det var 1,3 mill for den. V90cc jeg hadde var en bil til 850 ny. Dog  hadde den 190hk og ikke fullutstyrt, men spørsmålet er om 400ekstra virkelig er verdt det. Nå er jeg usikker på hvor mye avgiftene har økt fra 2020, men dyrt har det blitt. 
men husker den f11 520d jeg hadde fra 2012 kostet 900 ny. Så med pristigning osv er kanskje ikke 1,3 så ille sånn sett.

Skrevet (endret)
9 timer siden, flobben skrev:

Han som kjørte mæsja har fancy tittel i BOS systemet, men det var lyst interiør i den han hadde lånt. Men det koster som f.. det var 1,3 mill for den. V90cc jeg hadde var en bil til 850 ny. Dog  hadde den 190hk og ikke fullutstyrt, men spørsmålet er om 400ekstra virkelig er verdt det. Nå er jeg usikker på hvor mye avgiftene har økt fra 2020, men dyrt har det blitt. 
men husker den f11 520d jeg hadde fra 2012 kostet 900 ny. Så med pristigning osv er kanskje ikke 1,3 så ille sånn sett.

Aha, de har sikkert flere sånne biler i BOS systemet. Hittil hadde de solgt rundt 130 stk av denne AllTerrain modellen, pluss en håndfull av E53 AMG. Så man kan si at W214 generasjonen av E-klasse blir ikke noen vanlig bil på Norske veier. Har dog sett noen vanlige, altså ikke AMG eller AllTerrain men det antar jeg er bruktimporterte biler. 

Prisen for denne bilen var 1,25 og det er helt klart mye for en slik bil. Men det er dette en fossil bil koster i dag, og sett i ett 10 års perspektiv så er det egentlig ikke så dyrt på tross av de avgiftsøkningene. Hadde denne kostet 900 000,- (som din 520d gjorde for 13 år siden) så tror jeg ingen hadde hevet på øyenbrynene. Men det skjer noe når man bikker millionen, særlig når man altpåtil har elbilene som koster mye mindre. En EQE SUV koster jo 800 000,- full spekka, men den ser jo helt balle ut ved siden av E klassen. Er jo det samme med iX kontra X5 det.

Men jeg må si at jeg er fysen på en sånn AllTerrain, men ikke som ladbar hybrid. Da blir det i såfall en E450d, tilbake til diesel igjen…en aller siste ordentlig dieselbil før det definitivt er over for dette vidunderlige drivstoffet. Men det blir lenge til, X5en duger for oss i noen år til 👍

Endret av Fredrik 90
Skrevet (endret)

Hei Fredrik. Fungerer cruise control ved henger påkobla -  5 45e?  :)  Evnt innstilling? Fikk det ikke til her. Har Driving Assistant Pro ++

Endret av Marius2002
Skrevet
På 13.7.2025 den 19.32, Marius2002 skrev:

Hei Fredrik. Fungerer cruise control ved henger påkobla -  5 45e?  :)  Evnt innstilling? Fikk det ikke til her. Har Driving Assistant Pro ++

Jeg har faktisk aldri forsøkt cruise med henger tilkoblet. Men det funker jo på alle andre biler så jeg kan ikke skjønne hvorfor det ikke skulle gå på denne. 

Skrevet
Akkurat nå, Fredrik 90 skrev:

Jeg har faktisk aldri forsøkt cruise med henger tilkoblet. Men det funker jo på alle andre biler så jeg kan ikke skjønne hvorfor det ikke skulle gå på denne. 

Laget en egen tråd i håp. Prøvd å søkt på nett, ser noen med samme "problem" men noen andre igjen skriver det fungerer. Ingen løsning derimot🤷‍♂️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...