Gå til innhold

Fredrik 90 sin G05 X5 45e M-sport. Erfaringer hittil s.6


Anbefalte innlegg

Jeg har som sagt klaget en del over klargjøringen på bilen. Så i helgen fikk jeg gitt bilen en tostegs polering for å få den slik jeg vil ha den. Dette er en jobb jeg pleier å sette bort, men denne gangen heiv jeg meg rundt før. Det ble faktisk Fusso voks også da jeg prøver å bruke den opp. Blir kjeramisk lakkforsegling neste år 👍 Men Fusso gjør jobben nesten like bra 😀 Har rester av Swissvax Autobahn og Penau dekkside fornyer som også ble brukt opp på bilen.

Ble blank og fin da 👍

IMG_1171.thumb.jpeg.cdc63ccfb55ec5aa33a071955f90a0e5.jpeg

IMG_1170.thumb.jpeg.088753bb100bd0434980f0f0443b87fb.jpeg

IMG_1172.thumb.jpeg.766fd0c200261fdf462c366c131545c3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Saltkjelen skrev:

Carbonsort metallic ser flott ut i sollys. Står bilen fortsatt til forventningene? :) 

Helt enig, gjør ikke noe med sort bil så lenge det er Carbonsort. I sollys så er den nesten lik til Imperial Blau som jeg hadde på min F10 530d i sin tid. 

Ja bilen står absolutt til forventningene, har alt kjørt over 4000 km og vært på to utenlandsturer så jeg har fått blitt godt kjent med bilen allerede. Kommer etterhvert enn liten rapport om eierskap så langt 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
Skrevet (endret)

Erfaringer så langt: 

Nå har det gått straks ett halvt år siden vi fikk bilen, har alt rukket å kjøre 12 000 km mye fordelt på tre utenlands turer. Så da synes jeg det passet med en liten status på hvordan vårt inntrykk så langt er 😀

Hvordan har det gått for en sedan mann å gå over til SUV?

For å være helt ærlig så har det gått over all forventning. Jeg foretrekker nok fortsatt sedan/lav bil men X5en har på en måte vist stabilitet og komfort som har imponert meg. Særlig på langtur så er det nok kanskje den beste bilen jeg har reist med i kapittelet komfort.

IMG_1851.thumb.jpeg.8150c839b03fb204cbe909de1d85a73b.jpeg

Hvilke feil har vi opplevd?

I forhold til alle se 5-seriene jeg har eid så er dette ett litt skuffende kapittel. Dog er ikke dette store ting og alt har blitt løst på garanti.

* Sprekker i indre baklykter (Løst, nye lykter på garanti)

IMG_0902.thumb.jpeg.9d1891adb9d98786b5d9b37f95b9ef13.jpeg

* Fukt i venstre baklykt (Løst, nye lykter på garanti)

* Løst deksel høyre side bak på passasjer sete (Løst, hadde løsnet men montert på plass igjen)

* Kabelstrømpe til kabler på bakluke løs der den går inn på bakluke, går å dytte på plass men løsner neste gang man åpner bakluka (Løst, gummibelg byttet)

* Åpning/lukking defekt panorama tak (Løst, ny motor til panorama)

* Gummilist rundt panorama hadde strekt seg. Ble glipe på ene siden og bøy på den andre siden. (Løst, byttet ut)

IMG_0901.thumb.jpeg.b85d7b1f5201df8b6eae67a3701f87b7.jpeg

* Lakk inni åpning/deksel rundt eksos flasset. (Løst, byttet deksel begge sider)

IMG_1245.thumb.jpeg.f474101ec3979181e0b472873956342a.jpeg

* No signal i iDrive. Ved noen anledninger poppet denne opp etter å ha rygget og satt bilen i drive for å kjøre forover. (Ble tatt software update, ikke kommet tilbake etter det) 

IMG_0820.thumb.jpeg.341834fcd5123fc539830bbbf9bef0ea.jpeg

Hva har jeg notert meg som positivt?

* Muligheten til å kjøre helt på bensin eller strøm uten at bilen overstyrer.

* Tilfredstillende Autobahn skyv. Den føles som den har mer enn 394 hester. Drar uanstrengt og fint, nesten som en sterk diesel.

* Meget tilfredstillende lydbilde ved akselerasjon. Rett og slett tøff lyd, skikkelig sekserlyd sånn det skal være i en BMW

* Motorvei og langtur komfort er helt suveren. Lavt støynivå, behagelig fjæringskomfort og fin oversikt fra førerplassen. Komfortsetene er ett hakk opp i komfort fra komfortsetene G30en. I G05 tillates det mer tilt av øvre seterygg og den klemmer deg bedre i ryggen enn på G30.

* Stabil selv over 200 km/t. Dette forbauset meg, selv svak kurve tar den uproblematisk i 235 km/t. Men en stor fordel er å senke den på luftfjæringen til nest nederste nivå. Særlig der Autobahn svinger mye.

* 249 km/t toppfart og ikke 235 km/t som avertert. Det var en kul overraskelse, på GPS er dette ca 244 km/t.

IMG_1674.thumb.jpeg.f1021c0ab9465b7047c6edfeadee9522.jpeg

* Revers assistent. Vi har en litt trang innkjørsel og her er dette systemer helt sjef. Forenkler hverdagen med mange hakk.

IMG_0882.thumb.jpeg.480aa3a1acbb6d6618be5d4f07877f77.jpeg

* I drive er lett å bruke og finne ut av, dette må vel bære den beste iDrive versjonen hittil?

* Føles som en veldig påkostet bil selv ned i detaljer. Jeg som kommer fra G30 merker at X5 er en klasse opp. Jeg digger interiør designet.

* Bra lys, særlig i litt høyere hastigheter så fungerer Laser lysene helt topp. Man får lys der man trenger å se. Men man kan aldri få nok lys.

* Sømløs og komfortabel på elektrisk drift. Dette sliter mange ladbare hybrider med, elmotoren og girkasse jobber ikke så bra sammen. Men på X5 45e så skulle man nesten tro girkassa var trinnløs, så sykt smooth er denne. Også samspill mellom elmotor og bensinmotor er utrolig sømløst. 

* God bredde i baksetet, ypperlig for tre voksne eller to barnestoler. Noen ganger på langtur så må kona sitte bak hos barna og hun sitter komfortabelt mellom barnestolene. 

* Elektrisk rekkevidde 82 km. Med klima på i ca 15 varmegrader med pen kjøring. 

IMG_1352.thumb.jpeg.d3af355fbd0e806e651a9cd3cb494604.jpeg

* Bensinmotor blir fort varm. Har oljetemp måler i sports displayet og det har jeg lagt på hurtigtast. Oppnår optimal drifts temperatur etter 5-7 minutter.

* Går forbausende godt sammenliknet med mye andre spreke biler. Holder greit følge med mange biler jeg trodde skulle være raskere. 

* Regenerer bra under kjøring i lave hastigheter.

* Suverent HUD. Her må vel BMW være best i industrien? Særlig når man kjører etter navi så er informasjonen man får opp helt førsteklasses.

Men det har også vært negative erfaringer:

* Støv på innsiden av dørene! Fy faderen så irriterende dette er. Aldri opplevd at det samler seg opp så fort på disse stedene.

* Mister rekkevidde ved forlading, selv om bilen er koblet til strøm. Kan ha fullt batteri og 70 km rekkevidde, starter forvarmer og da synker rekkevidden til 55 km, selv om bilen er koblet til strøm.

* Delay ved raskt girskifte fra revers til drive i el modus. Dette blir ett problem når du skal ta en rask snumanøver f eks. 

* Komfort ved lave hastigheter på dårlig asfalt synes jeg er litt skuffende. Den tar huller og ujevnheter litt hardt og stumpete. Her er f eks e-tron mye bedre bedre.

* Forbruk på langtur er for høyt. Ligger man i 130-160 km/t på Autobahn så går det på 1,25 l på mila. Det ER for mye!

* Kanaler går for langt ut, subber borti med bukselegg. Særlig om vinteren er dette ett problem, lakken på kanalene blir da også slitt under dørene.

* Sende destinasjon fra App til bil krangler av og til. Bruker dette MYE når vi er på tur, flere ganger opplever vi at bilen ikke har mottatt destinasjon. Dette fungerte merkelig nok bedre på G30.

* Ladeport lys for sterkt, blender deg i mørket når du står å skal finne ladehullet. Burde vært belyst rundt ladehullet. 

IMG_0884.thumb.jpeg.6563cf9b3ebb5fc5ea01e1b75709632d.jpeg

* Åpninger til isofix er for store og utette. Småting som ungene mister faller ned bak setet. På G30 var disse tette.

* Spiss hjørne på bakdører, akkurat i ugunstig hodehøyde for en fireåring. Det har blitt noen litt leie møter med denne kanten for vår lille jente på fire år.

IMG_1417.thumb.jpeg.ed811e31fc000d74bdd6c5bab6a3306e.jpeg

* I varme temperaturer så stenger den av klima for å beskytte batteri og elektriske komponenter. Mildt sagt ugunstig når du er i Syd Europa sommerstid. Klima kommer tilbake etter 5-10 minutters kjøring.

IMG_1728.thumb.jpeg.ef27bb6d30947691a408209366ee6533.jpeg

* Slår av tenning når fører dør åpnes, selv om man krysser av i IDrive om at den ikke skal gjøre dette. Dette er kanskje ett av de største irritasjonsmomentene. Sett at du skal stoppe ved postkassa, så slår den av tenninga, rattet går opp og trekker seg til tilbake. Så må du starte bilen igjen, setet og rattet går i posisjon igjen…for å kjøre 20 meter til garasjen. Eller hvis du skal åpne porten til vaskehallen, løpe inn for å hente noe eller andre småting som det er tullete å slå av tenning for. Ekstra slitasje på komponenter og ekstra strømforbruk på 12V batteriet. Jeg løser det vet å ta beltet bak ryggen og sette i beltelåsen når jeg skal ut, da slår den seg ikke av…men det er jo tungvindt. 

Konklusjon

Jeg sitter så langt med en følelse at vi har gjort ett riktig valg ved å velge X5 45e. Eneste gangene jeg føler jeg har valgt feil bil er når jeg fyller bensin når vi er på utenlandstur. Men det er også litt infrastrukturen sin feil, så fort man f eks får ladet bilen på hotellet over natten så synker forbruker drastisk. Bare så synd sånne lademuligheter ikke er så enkelt å oppdrive. Bilen er lekker, fantastisk å kjøre, går billig her hjemme og føles som en skikkelig premium bil skal. Dette er usedvanlig mye fet familiebil for pengene, som bonus får man kanskje verdens fineste sekssylindrede bensinmotor i B58. Det er en bil som passer oss veldig bra der vi befinner oss i livet akkurat nå med to små barn. Jeg synes totalt sett at ladbar hybrid konseptet fungerer veldig bra når det brukes riktig, og jeg bruker det riktig. Likevel så tror jeg nok totalt sett at en diesel hadde tikket noen flere bokser. Men pris og mengden småkjøring vi gjør nå gjør at dette per nå ikke gunstig for oss. 

Blir det SUV som familebil neste gang?

For å være helt ærlig så tror jeg vi går ned til stasjonsvogn neste gang. Ikke noe galt med SUV eller X5, jeg trives bedre enn jeg hadde tross i SUV. Men lave biler ligger mitt hjerte nærmest når alt kommer til alt. Og det har dukket opp noen bilen i dette segmentet som fanger min interesse. 

Blir det ladbar hybrid neste gang?

Ja det er det stor sannsynlighet for at det blir. Men da er kravene bedre elektrisk rekkevidde, gjerne 100 km og gjerne mulighet for hurtiglading. Også må forbruk på motorvei ned, noe som kanskje er mulig i en lavere bil med mindre luftmotstand og vekt. Også selvfølgelig sekssylindret motor. Men jeg har ikke avskrevet å gå tilbake til diesel igjen, så diesel er også en het kandidat ved neste bilbytte.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G05 X5 45e M-sport. Erfaringer hittil s.6

Veldig fin oversikt og veldig bra at du er fornøyd med bilen. Som familiebil er det ikke mye som slår denne!

Jeg har selv opplevd bilen mindre stabil i høyere hastigheter enn det du beskriver. Skal prøve tipset om å justere høyden ned som du skriver. Takk!

Jeg har ikke opplevd at varme/kjøling blir deaktivert som du beskriver. Vi var med bilen i Spania i over 40 grader og det var aldri noe problem med dette.

 

Det har ikke vært problemer med vår bil annet enn at softwareoppdateringsfunksjonen hadde hengt seg opp og den måtte på verksted for å fikse dette. På slutten av året blir bilen 5 år og jeg hadde tenkt å ta en grundig gjennomgang (og mulig NAF-test) før reklamasjonsretten løpet ut. Skal da gå grundig over baklykter som du tydeligvis har hatt problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har du ladeboks eller bruker du bare kladden i vanslig støpsel, synes den mistet mye. Men det gjorde min 225xe også og der brukte jeg kun støpsel. X5 45e har 3,6kW 1-fas onboard lader, så ved en ladeboks så skal du kunne opprettholde 16A / 3,6kW(ved 1-fas), kladden derimot justerer seg vel etter hva som er mulig å hente ut og BMWs standard kladd er vel bare på maks 2,7kW om jeg husker riktig. Min kladd justerte seg kraftig ned og hadde vel bare litt over 1kW inn… Da er det klart at man mister litt om alt av system bruker mer enn du klarer å få inn :) Samtidig er jeg usikker om X5 45e har varmepumpe? Slik som BMWs rene elbiler har. Har forstått det slik at den ikke har det, og da drar det også mer strøm for å varme opp. Men korrekt meg gjerne her🤔 

Edit: Jeg likte også å se på kilometer gjenstående, men endrer du eller ser på % (mulig begge deler vises hos deg?) så blir hverdagen bedre :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg vet det med noen grad av sikkerhet så vil jeg antar at full aircon eller varme trekker mer enn 3,6 kW og at det er forklaringen på at batteriet kan utlades ved forvaring eller -kjøling. Om vinteren blir dette i noen grad kompensert ved at batteriet blir varmere og dermed får høyere kapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å lese at bilen har stått til forventningene, til tross for enkelte småting som det jo ofte er med brukte biler. Det er en allmenn misoppfattelse at man mister kilometer når man setter på forvarming/kjøling og batteriet fortsatt er fullt. Det som endrer seg er kilometerestimeringen, som nå anslår denne rekkevidden basert på forbruket den nå har med forvarmingen i gang. Du har fortsatt 100% på tanken og vil komme deg på samme distanse som ellers (la oss si 70km) selv om GOM estimerer 55km ved start. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen: Det høres jo bra ut, men er du sikker på at energien som leveres gjennom ladekabelen er nok til å drive klimatiseringen? Det er kun 3,6 kW som bilen tar i mot.

Endret av RNJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, RNJ skrev:

@Saltkjelen: Det høres jo bra ut, men er du sikker på at energien som leveres gjennom ladekabelen er nok til å drive klimatiseringen? Det er kun 3,6 kW som bilen tar i mot.

Jeg er usikker på hvor mye forvarmingen forbruker, men gitt at batteriprosenten fortsatt er 100% når du setter deg inn og GOM viser 55km, vil du komme deg like langt som ellers når GOM viser lenger. GOM gir et veldig øyeblikksbilde som viser estimert rekkevidde basert på "nylig forbruk", hvilket er grunnen til at kilometerestimeringen vil kunne variere noe voldsomt. Det beste er å basere kjøringen sin på prosent etter hvert som man blir bedre kjent med det hele. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min 330e så gikk grensa mellom 10 og 13 ampere på ladekladden. Jeg hadde en gammeldags som man kunne justere, det er jo ikke lov å selge lenger. På 10A lading, tok den strøm fra batteriet til forvarming. På 13A så klarte den å holde batteriet på 100% selv om den forvarmet.

GOM tar jo også hensyn til temperatur. Så GOM i bilen kan endre seg fra GOM på appen når man låser opp bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 330e og en 225xe, begge plugget i hver sin Easee lader, og der er ikke forvarming/km noen problem, så tipper dette har litt med om du har laderboks eller kun nødladeren som følger med (og jeg vet jo at du ikke har ladeboks.. ;) )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, RNJ skrev:

Veldig fin oversikt og veldig bra at du er fornøyd med bilen. Som familiebil er det ikke mye som slår denne!

Jeg har selv opplevd bilen mindre stabil i høyere hastigheter enn det du beskriver. Skal prøve tipset om å justere høyden ned som du skriver. Takk!

Jeg har ikke opplevd at varme/kjøling blir deaktivert som du beskriver. Vi var med bilen i Spania i over 40 grader og det var aldri noe problem med dette.

 

Det har ikke vært problemer med vår bil annet enn at softwareoppdateringsfunksjonen hadde hengt seg opp og den måtte på verksted for å fikse dette. På slutten av året blir bilen 5 år og jeg hadde tenkt å ta en grundig gjennomgang (og mulig NAF-test) før reklamasjonsretten løpet ut. Skal da gå grundig over baklykter som du tydeligvis har hatt problemer med.

Ja jeg må si jeg fant bilen mer stabil ved å justere ned luftfjæringen. Videre så har bilen nesten nye stjernemerkede Pirelli P-Zero dekk som er veldig bra på stabilitet. 

Ellers så har jeg selv lurt til på å ta en NAF garantiutløpstest. Er dette bortkastede penger eller vil de finne feil som jeg med mitt svært kritiske blikk ikke finner 😅 Føler litt jeg er en plageånd for de som jobber på Bavaria i byen her, har vært innom der noen ganger nå 😅

5 timer siden, Saltkjelen skrev:

Kjekt å lese at bilen har stått til forventningene, til tross for enkelte småting som det jo ofte er med brukte biler. Det er en allmenn misoppfattelse at man mister kilometer når man setter på forvarming/kjøling og batteriet fortsatt er fullt. Det som endrer seg er kilometerestimeringen, som nå anslår denne rekkevidden basert på forbruket den nå har med forvarmingen i gang. Du har fortsatt 100% på tanken og vil komme deg på samme distanse som ellers (la oss si 70km) selv om GOM estimerer 55km ved start. :) 

For å være helt ærlig så har ikke de små feilene påvirket mitt inntrykk av bilen. Mye fordi Bavaria har effektivt har ryddet opp i problemene, så langt har jeg god erfaring med BMW og nybilgaranti. 

Når det gjelder forvarming av bilen så har jeg kun sett på rekkevidde. Jeg lader kun på stikk kontakt i garasjen men det er 16A kurs. Det er jo logisk det du forklarer her. Jeg går i den klassiske "fella" og kun ser på rekkevidde 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, paukri skrev:

Jeg har en 330e og en 225xe, begge plugget i hver sin Easee lader, og der er ikke forvarming/km noen problem, så tipper dette har litt med om du har laderboks eller kun nødladeren som følger med (og jeg vet jo at du ikke har ladeboks.. ;) )

 

Du må nok ut å montere en ladeboks hos oss etterhvert 👍 Men både jeg og Camilla har lademulighet på jobb så det sitter litt langt inne å bruke penger på det 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...