mr.pingu Skrevet November 20 Forfatter Share Skrevet November 20 (endret) Da kom det 2 pakker fra Tyskland 😎 Glasset på begge er virklig i veldig god stand Nå på jakt til styre-enheter for venstre siden den kom uten. Høyre var allerede med styre-enheter Finne styreenheter er ikke bare bare da alle på finndel.no er oppført under 63118494844. Selv det er helt annet delenummer eller en mindre versjon av FLE2. FLE2 kommer i MID, HIGH og MAX versjon (i rekkefølge). I delekatalog står bare reservedeler oppført så ikke delenummer som er brukt i fabrik. Jeg tror BMW gjør det for å holde mindre SKUs. I delekatalog står derfor da bare MAX versjonen siden den har alle funksjonaliteter og kan kodes som MID, HIGH eller MAX. Men fra fabrik, kan de montere en MID men den eksisterer ikke i ETK. I ETK får du bare opp MAX-versjonen, selv om du søker på VIN. Derfor ligger fleste ute på finndel.no med 63118494844 selv om det står kanskje 63118494842 på de. For de som kjenner litt BMW delenummere vet at ofte siste tallet indikerer hvor mye funksjonalitet enn modul har. Ved hjelp av E-SYS og TAL-calculation viser det seg at jeg trenger HWEL: 2B8F. Selv om det finnes flere delenummeret der ute, det er HWEL som er Hardware Electrical og bestemmer hva som er inn i, ikke delenummeret. Så jeg kan nå met 100% sikkerhet si at jeg trenger HWEL 2B8F for Adaptive LCI Lights. Heldigvis er HWEL skrivet på alle styre-enheter så det er mulig å finne en module som passer. Og som sist løste vi farge forskjellen Endret November 20 av mr.pingu E39_Cato, fupsaker, Marius2002 og 8 andre reagerte på dette 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Desember 13 Forfatter Share Skrevet Desember 13 (endret) Det har vært litt stille her fordi det er vinter og F48'en har vært syk for en stund nå: Så som et forsøk å bli kvitt disse problemene ble det med første omgang en gratis fiks med EGR-kjøler bytte. Dessverre har det ikke hjulpet med med luggingen så begynner å tenk momentomformer eller selv girkasse. Utenom det var jeg for første gang litt skuffet over service på Bilia, stengte i dag om 16:00 men var ikke klar nærmere kl 17.00. OK kan skje, trenger bare være en bolt som krangler litt så blir det plutselig tidspress... Alle som har skrudd bil vet det. Hadde egentlig avtalt motorvask (liker at de gjør det på vinter) og at de skulle prøveskjøre bilen for å kjenne på luggingen. Det rakk de ikke, så trengte riktig nok ikke betale for det heller. Litt skuffelse men greit det kan vente litt... Men etter motoren ble varm når jeg kjørte hjem igjen begynte det å lukte litt rart så jeg åpnet panseret og så var det masse kjølevæske rundt beholderen, luftfilterboks. Så nå sitter jeg igjen med sprøsmålet: Har tekniker sølt så mye eller har jeg større problem? Så sjekket kjølevæske; den er akkurat ovenfor minimum, langt fra max. Virker litt rart når man har holdt på med EGR-kjøleren hvor kjølevæske går gjennom og at de må ha hatt av masse kjølerør... Så jeg vil tro at de fyller det opp ganske godt. Skal holde øye med det i helgen men det blir en tur tilbake på mandagmorgen før jeg drar til jobb. Eller hva er deres mening? ---- I mellomtiden fikk jeg også nåd en milepæl: 123456km ---- Ellers har jeg handlet alle styre-enheter til adaptive LED-lys og handlet også X5 komfort-seter som jeg skal hente neste uke. Jeg holder dere oppdatert. Endret Desember 13 av mr.pingu Ampera, mslello, Otis og 6 andre reagerte på dette 9 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet Desember 13 Share Skrevet Desember 13 7 minutter siden, mr.pingu skrev: Ellers har jeg handlet alle styre-enheter til adaptive LED-lys og handlet også X5 komfort-seter som jeg skal hente neste uke. Jeg holder dere oppdatert. Syk mann! Jeg liker det mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Desember 13 Share Skrevet Desember 13 Dette er moro! mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Desember 14 Share Skrevet Desember 14 3 timer siden, mr.pingu skrev: Eller hva er deres mening? Med tanke på hvor flekkene er, vil jeg tippe søl ved påfylling/lufting. Ville startet med å sjekke at ikke lufteskruen er skadet/ikke skrudd godt nok inn først. Deretter bare helle en flaske med varmt vann nedover for å fjerne restene av kjølevæske før de størkner skikkelig. Etterfyll, kjør og se etter lekkasje At nivået nå ligger rett på " Min " er nok bare at nivået ikke ble kontrollert/korrigert etter prøvekjøring 🤷♂️ sveigis, E.C. og mr.pingu reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Desember 14 Forfatter Share Skrevet Desember 14 8 hours ago, ///M-ini95 said: Med tanke på hvor flekkene er, vil jeg tippe søl ved påfylling/lufting. Ville startet med å sjekke at ikke lufteskruen er skadet/ikke skrudd godt nok inn først. Deretter bare helle en flaske med varmt vann nedover for å fjerne restene av kjølevæske før de størkner skikkelig. Etterfyll, kjør og se etter lekkasje At nivået nå ligger rett på " Min " er nok bare at nivået ikke ble kontrollert/korrigert etter prøvekjøring 🤷♂️ Takk for svar, renset bort mer varmt vann. Nå har det stått over natten og har det kommet under min. Har det bare satt seg i resten av systemet? Hvilken frostvæske bruker BMW B47 motor egentlig? Er blå nok eller må jeg se mer nøye på det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Desember 14 Share Skrevet Desember 14 57 minutter siden, mr.pingu skrev: Takk for svar, renset bort mer varmt vann. Nå har det stått over natten og har det kommet under min. Har det bare satt seg i resten av systemet? I utgangspunktet skal man sjekke korrekt nivå når kald, så jeg antar at det første bildet hvor den såvidt var over "min" var med varm motor? Er en ganske spesifikk luftemetode på B47, så det er godt mulig kjølevæsken har satt seg i resten av systemet etter at du har hentet og kjørt bilen. Siterer TIS: Fill the coolant circuit with the vacuum filler device. Remove the vacuum filler device from the coolant expansion tank. Adjust the filling level in the coolant expansion tank to the maximum mark. The sealing cap on the coolant expansion tank must remain open. With automatic transmission: Select the selector lever position P (Park) and operate the parking brake. Switch the ignition on. Adjust the heating to maximum temperature and adjust the blower to the lowest stage. Press the accelerator pedal down to the limit position for 10 seconds. Start engine and run at idle speed. The electrical valve and the electric coolant pump are automatically switched on. Continue to top up the filling level in the coolant expansion tank to the maximum mark. Leave the engine running at idle for 5 minutes before you continue. Deretter er det ytterligere tiltak som skal utføres. Operate the accelerator pedal once to approximately 2000 rpm. Hold idle speed for 10 s. Operate the accelerator pedal once to approximately 2000 rpm. Hold idle speed for 10 s. Operate the accelerator pedal once to approximately 2000 rpm. Hold idle speed for 10 s. Operate the accelerator pedal once to approximately 2000 rpm. Hold idle speed for 10 s. Operate the accelerator pedal once to approximately 2000 rpm. Hold idle speed for 10 s. Operate the accelerator pedal once to approximately 2000 rpm. Hold idle speed for 10 s. Operate the accelerator pedal once to approximately 2000 rpm. Hold idle speed for 10 s. Operate the accelerator pedal once to approximately 2000 rpm. Hold idle speed for 10 s. Operate the accelerator pedal once to approximately 2000 rpm. Hold idle speed for 10 s. Operate the accelerator pedal once to approximately 2000 rpm. Hold idle speed for 10 s. Continue to top up the filling level in the coolant expansion tank to the maximum mark. Leave the engine running at idle again for 5 minutes before you continue. Dette står nevnt to ganger hvor de også spesifiserer: Allow the engine to cool down. Adjust the filling level in the coolant expansion tank to the maximum mark. Så lenge du ikke ser noen aktiv lekkasje noe sted, så vil jeg gjette på at det muligens har blitt slurvet litt. 1 time siden, mr.pingu skrev: Hvilken frostvæske bruker BMW B47 motor egentlig? Er blå nok eller må jeg se mer nøye på det? Om jeg ikke husker feil, så er det G48 som er betegnelsen. Den skal være blå/grønn, men vet at BMW har skiftet til annen type på de nyeste bilene. Tror dog din faller under G48 kategorien. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Torsdag kl. 08:32 Forfatter Share Skrevet Torsdag kl. 08:32 On 12/14/2024 at 12:00 PM, ///M-ini95 said: I utgangspunktet skal man sjekke korrekt nivå når kald, så jeg antar at det første bildet hvor den såvidt var over "min" var med varm motor? Er en ganske spesifikk luftemetode på B47, så det er godt mulig kjølevæsken har satt seg i resten av systemet etter at du har hentet og kjørt bilen. Siterer TIS: Fill the coolant circuit with the vacuum filler device. Remove the vacuum filler device from the coolant expansion tank. Adjust the filling level in the coolant expansion tank to the maximum mark. The sealing cap on the coolant expansion tank must remain open. With automatic transmission: Select the selector lever position P (Park) and operate the parking brake. Switch the ignition on. Adjust the heating to maximum temperature and adjust the blower to the lowest stage. Press the accelerator pedal down to the limit position for 10 seconds. Start engine and run at idle speed. The electrical valve and the electric coolant pump are automatically switched on. Continue to top up the filling level in the coolant expansion tank to the maximum mark. Leave the engine running at idle for 5 minutes before you continue. Deretter er det ytterligere tiltak som skal utføres. Operate the accelerator pedal once to approximately 2000 rpm. Hold idle speed for 10 s. Operate the accelerator pedal once to approximately 2000 rpm. Hold idle speed for 10 s. Operate the accelerator pedal once to approximately 2000 rpm. Hold idle speed for 10 s. Operate the accelerator pedal once to approximately 2000 rpm. Hold idle speed for 10 s. Operate the accelerator pedal once to approximately 2000 rpm. Hold idle speed for 10 s. Operate the accelerator pedal once to approximately 2000 rpm. Hold idle speed for 10 s. Operate the accelerator pedal once to approximately 2000 rpm. Hold idle speed for 10 s. Operate the accelerator pedal once to approximately 2000 rpm. Hold idle speed for 10 s. Operate the accelerator pedal once to approximately 2000 rpm. Hold idle speed for 10 s. Operate the accelerator pedal once to approximately 2000 rpm. Hold idle speed for 10 s. Continue to top up the filling level in the coolant expansion tank to the maximum mark. Leave the engine running at idle again for 5 minutes before you continue. Dette står nevnt to ganger hvor de også spesifiserer: Allow the engine to cool down. Adjust the filling level in the coolant expansion tank to the maximum mark. Så lenge du ikke ser noen aktiv lekkasje noe sted, så vil jeg gjette på at det muligens har blitt slurvet litt. Om jeg ikke husker feil, så er det G48 som er betegnelsen. Den skal være blå/grønn, men vet at BMW har skiftet til annen type på de nyeste bilene. Tror dog din faller under G48 kategorien. Det var nok det, fylte på og luftet selv så holdt seg det greit Takk for hjelpet ☺️ ///M-ini95 og sveigis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Torsdag kl. 21:12 Forfatter Share Skrevet Torsdag kl. 21:12 Tross F48’en er fortsatt forkjølet hentet jeg hjem 2 X5 comfort seter. Jeg tror de kommer til å passe men det blir spennende å se til våren. Jeg er fortsatt på handle-streak: Fant også OEM svarte nyrer så kan de erstatte mine DIY-lakkerte nyrer. mslello, Marius2002, idapederse og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Torsdag kl. 21:22 Share Skrevet Torsdag kl. 21:22 Det fine med disse komfortsetene er at det blir ettermontering av ambientbelysning i seterygg også! mr.pingu og fupsaker reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Torsdag kl. 21:28 Forfatter Share Skrevet Torsdag kl. 21:28 2 minutes ago, Saltkjelen said: Det fine med disse komfortsetene er at det blir ettermontering av ambientbelysning i seterygg også! Ja, er det litt rart om jeg synes det blir det beste med oppgraderingen? Kommer til å passe veldig godt inn med resten av interiøret tipper jeg. Og ikke glemm det bedre oppbevaringsnetting heller. Den på X1 er litt stusslig med åpent løsning og strikk som tørker ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Torsdag kl. 22:01 Share Skrevet Torsdag kl. 22:01 Neida, det er ikke rart. Det er fin-fine detaljer som pynter opp og gjør det lille ekstra! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Fredag kl. 09:28 Forfatter Share Skrevet Fredag kl. 09:28 (endret) Første 3 utfordringer identifisert. 1) Skinne på X5 har 2 pinner, som jeg er usikker om X1 har hull til. løsning evt er bare slipe av 2) X1 har 2 forhøyninger på skinne som ikke x5 har. Vet ikke om det er noe betydning sånn egentlig. Ellers kan det vel løse med en vanlig M10 skive regner jeg med. 3) innfestning av belt på X1 har litt unik system. Det tror jeg går helt fint med vanlig bolt som X5 har og. Hullet er fortsatt 10,5mm så vanlig M10 bot passer. Men jeg har også god nyheter, målene til innfesting ellers stemmer overens etter kjapt måling. Egentlig var det forventet men greit at det er faktisk sånn Endret Fredag kl. 10:53 av mr.pingu Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Fredag kl. 10:54 Share Skrevet Fredag kl. 10:54 Høres ut som enkle og løsbare forhold det der. Styretappene gjør jo ikke annet enn å sørge for at setet er i rett posisjon og at boltene entres, så da må nok en eller begge slipes bort. Litt mer omstendelig ved ut- og innmontering, men dette er jo ikke noe en skal gjøre hver dag uansett. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Fredag kl. 20:44 Forfatter Share Skrevet Fredag kl. 20:44 8 hours ago, Saltkjelen said: Høres ut som enkle og løsbare forhold det der. Styretappene gjør jo ikke annet enn å sørge for at setet er i rett posisjon og at boltene entres, så da må nok en eller begge slipes bort. Litt mer omstendelig ved ut- og innmontering, men dette er jo ikke noe en skal gjøre hver dag uansett. Nei disse utfordringer er vel helt overkommelig Så vi får se på våren om praksis blir like enkelt som teorien. Annet ting jeg tenkte å gjøre var å repinne alt på sete sin side så den matcher bilen sin side fra før. Så det blir litt plug&play når setene skal settes inn. Nå er de dessverre sånn at X5 setene mangler disse 4x 4-pin kontakter som X1 bruker så skal se om jeg kan drive de opp for fornuftig pris for så 'prepare sete' mest mulig. Ellers må det bare gjøre litt mindre plug&play og må repinning skje på bilen sin side. Også kommer jeg bort en gang til at EL-skjema på F15 stemmer ikke overens med virkeligheten. Men ganske irriterende når informasjon ikke stemmer. Jording på pin 14 eksisterer ikke på bilen sin side for F15 X14*1b (den eksisterer for passasjersside X12*1b) Hvertfall fra donor bilen hvor jeg har fått setene fra. Merkelig nok ligger den ledning der på sete sin side. Så begynte jeg å sammenligne andre skjemaer og fant ut at BMW retta det opp for G-series. Så det skal nok være sånn at pin 14 er ikke jordet mot chassis på førersiden. Men alt i alt, dette var en god start av juleferien og lover godt for 2025 sveigis og E.C. reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå