Olaandref Skrevet Oktober 3 Skrevet Oktober 3 Norangsdalen er en perle 👌😃 Men her er mange slike steder 😃 mr.pingu og Eystein Ose reagerte på dette 2
mr.pingu Skrevet Oktober 3 Forfatter Skrevet Oktober 3 1 hour ago, Olaandref said: Norangsdalen er en perle 👌😃 Men her er mange slike steder 😃 Dere får vise meg rundt neste gang Eystein Ose reagerte på dette 1
Olaandref Skrevet Oktober 3 Skrevet Oktober 3 4 minutter siden, mr.pingu skrev: Dere får vise meg rundt neste gang Ingen problem 😃👌 Eystein Ose og mr.pingu reagerte på dette 1 1
mr.pingu Skrevet i går, 11:31 Forfatter Skrevet i går, 11:31 (endret) Mye greier Etter turen merket jeg at dekkene hadde skjevslitt på korden Så jeg bare bestilte nye dekk og sendte bilen in til hjulstilling. Der viste seg at alt hadde rustnet fast, merkelig. Ingen problemer når jeg byttet dempere tidligere i år i Mars eller jeg har blitt lurt siste gang… Liten impresjon; Så da ble den en helg skruing hvor de ble byttet store deler av hjulophenging bak og styrestag framme: - Msport Stabilisator (Må ned med travers for komme til den på disse biler) - Alle barebruer (øvre, nedre, venstre,høyre) - Alle bolter - Indre og ytre styreledd framme Jeg tok ikke så mange bilder fordi vi ville bli ferdig så kjapt som mulig men dette her ser mye bedre ut enn den rustne dritten: 16 arbeids timer senere og så var bilen klar for hjullstilling igjen Fristen for EU nærmer seg og de indre lyktene på bakluke hadde takket for seg (igjen), som er en kjent problem på pre-LCI. På høyre side har jeg nå byttet det 2 ganger. Problemet med de indre pre-LCI baklykter er at den led-kretskortet ligger på laveste punktet. Så fort det kommer bare bittelitt fukt i de, ryker de fordi alt fukt renner på det kretskortet og skape irr. Dessverre er det ikke mulig å komme til kretskortet uten å å kjære opp lyktet. Siden jeg var lei dette og virker som LCI ikke har dette problemet ble det bestilt LCI-baklykter retrofit sett fra BMW. Men det viste seg at det er ikke siste delen som skulle ryke… Girkassen (endelig) takket for seg. Men heldigvis kunne det ikke skje på en bedre tidspunkt. Som kanskje noen av dere husker at jeg har hatt problemer med risting for en stund nå. Se her: Etter mange tiltak; Renset innsug, ny EGR, 4 nye dyser, motorrens og girkasse olje ble problemene likevel aldri helt borte. BMW Vestfold sendte meg derfor til BMW Drammen hvor de hadde mistanke på girkassen men forsikringen ville være sikker at det var ikke fordelingskassen så det ble en tur til Drammen hvor de kunne utelukke det var ikke noe feil på fordelingskassen. Men forsikring var likevel ikke veldig villig til å bytte girkasse uten det var tydelig feil, så forsikring sa «om BMW Vestfold sier nå det sammen som Drammen, da så skal vi til med det.» BMW Vestfold prøvde å feilsøke men de fant bare en myk/gåen motorfeste som jeg var veldig skeptisk til… Så de «Kom la oss ta en prøverunde så skal jeg vise hvorfor vi tror den er gåen.» Så viste de meg at den bilen begynte å riste ved pådrag mens brekke var på og gir i nøytral. Det har jeg prøvd mange ganger før selv og da skjedde det aldri, så den måtte ha ryket nylig. «La oss kjøre en runde» og så satt jeg med 2 BMW-mekanikere i bilen og så takket girkasse for seg. For engangs skyld var jeg glad at noe røyk Som sagt dette her kunne ikke skjedd på et bedre tidspunkt. Nå får forsikring endelig «bevis» og bilen var allerede i nærheten av BMW-verksted 2 dager før hadde jeg kjørt Tønsberg-Sogndal tur retur… Jeg er gladd jeg slapp det stresset det hadde medført seg om girkassen hadde takket for seg på den turen. Fast forward til i dag: Så stikket jeg en tur innom på BMW tidligere på morgenen og da stod bilen høyt oppe i lufta og var girkassen ute. Det ble konstatert det var mye slakk i drivaksel høyre framme så den anbefalte å byttes og siden drivakselene er ute allerede, er arbeidet gratis. Dessverre er original ny drivaksel framme godt over 10k og med alle disse deler, dekk og egenandel på forsikring det siste, samt at har hatt en betydelig inntektsfall i år, så har jeg ikke råd til det egentlig. Så ble jeg enige med BMW Vestfold at de skulle finne en brukt original del og sette den inn for betydelig mindre beløp. Så takker BMW Vestfold for fleksibiliteten. Satser på/krysser fingre brukte delen holder en stund til jeg får spart opp litt igjen. Likevel med ny girkasse, nye dyser og store deler av hjuloppheng framme og bak burde bilen vare en stund til. Bytte bil er ikke gratis heller og jeg har ikke lån på den her, så man skulle tro dette er beste valget mellom økonomi og likevel ha en relativt fin bil. Takk gud for motorskadeforsikring haha. Å bytte bil nå hadde også kjent feil ut mtp alt arbeid (og penger) som ligger på retrofits osv. Endret i går, 11:40 av mr.pingu laffe, Reef89, eivi91 og 9 andre reagerte på dette 12
Saltkjelen Skrevet i går, 13:55 Skrevet i går, 13:55 Kjedelig hendelse, men likevel en befrielse at en slik hendelse skjer til rett tid og på rett sted. En gjør seg ofte noen tanker om at ny bil hadde gjort seg, men sum a summarum står man vel kanskje bedre i en bil man vet er tatt godt vare på og hvor det meste uansett er utbedret eller oppgradert på et eller annet vis. Har du fått tilbake bilen nå og klar for LCI-fisering bak eller er den fortsatt på verksted? mr.pingu reagerte på dette 1
E.C. Skrevet i går, 15:26 Skrevet i går, 15:26 Ikke ofte man får si "gratulerer med girkassehavari" Håper at det roer seg litt ned snart, kjedelig med perioder der ting ryker på løpende bånd. mr.pingu og Otis reagerte på dette 2
Lars89 Skrevet i går, 15:58 Skrevet i går, 15:58 Godt det løste seg! Helt gull å ha motorforsikring! Uten denne hadde det jo blitt enorme summer på verksted. Har inntrykk av at noen av de dyreste åra å eie en bil ofte er når den er rundt 7-10 år gammel (hvis den har gått endel kilometer). Da må man igjennom en god runde med diverse feil og slitedeler før man har en pålitelig bil igjen. Brukte deler kan være bra det. Jeg benytter det endel selv når bilene begynner å bli noen år og nyprisen er betydelig. Så lenge de har gått få kilometer vil jeg si det er et bedre alternativ enn nye uoriginale deler som ofte holder lav kvalitet. mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet 22 timer siden Forfatter Skrevet 22 timer siden (endret) 4 hours ago, Saltkjelen said: Kjedelig hendelse, men likevel en befrielse at en slik hendelse skjer til rett tid og på rett sted. En gjør seg ofte noen tanker om at ny bil hadde gjort seg, men sum a summarum står man vel kanskje bedre i en bil man vet er tatt godt vare på og hvor det meste uansett er utbedret eller oppgradert på et eller annet vis. Har du fått tilbake bilen nå og klar for LCI-fisering bak eller er den fortsatt på verksted? Yep, kunne ha skjedd på flere tidspunkter som hadde passet mye dårligere. Bilen er fortsatt på verksted, om alt går etter plan skal de være ferdig på fredagen, ellers etter helgen. 2 hours ago, E.C. said: Ikke ofte man får si "gratulerer med girkassehavari" Håper at det roer seg litt ned snart, kjedelig med perioder der ting ryker på løpende bånd. Haha, takk takk Håper det og. Burde egentlig det, i mitt eie er nå hele forstilling og hele bakstilling byttet så det er god del slitedeler på den fronten. Men sikkert turboen som tar seg en tur nord for himmelen neste måned… 2025 er min helvetes år så jeg hadde ikke vært overrasket 😋 2 hours ago, Lars89 said: Godt det løste seg! Helt gull å ha motorforsikring! Uten denne hadde det jo blitt enorme summer på verksted. Har inntrykk av at noen av de dyreste åra å eie en bil ofte er når den er rundt 7-10 år gammel (hvis den har gått endel kilometer). Da må man igjennom en god runde med diverse feil og slitedeler før man har en pålitelig bil igjen. Brukte deler kan være bra det. Jeg benytter det endel selv når bilene begynner å bli noen år og nyprisen er betydelig. Så lenge de har gått få kilometer vil jeg si det er et bedre alternativ enn nye uoriginale deler som ofte holder lav kvalitet. Tok bare nærmest ett år for finne ut det var girkasse Ja men har hatt nå byttet en del, som sagt hele for- og bakstilling er nå byttet i mitt eie. Så har hatt en god del av slitedeler nå. Utenom det vanlige som bremser osv. Stom står igjen som kommer en eller annet gang er øvre motorfeste og vibrasjonsdemper da dette er vist en svakhet på disse bilene(F5x / F4x plattformen) men tar ikke sorgene på forskudd. Drivakslen som er brukt hadde gått 70k km (min har gått 140k nå) men var mindre enn 1/5 del av nyprisen. Min andre drivaksel var ikke slakk i så satser den brukte er grei for en stund fremover. Litt høyere km enn jeg ville men penger er dessverre en begrenset ressurs så håper dette gir ønsket resultat for noen titall-tusen km Kjøper selv mye fra KOED som kommer av disse testbilene fra BMW. Får man originale deler som ikke koster kjorta og har ofte ikke gått lengre enn 2000km, så a si ny. Dempere + fjærene mine var fra sånn bil, det har kostet meg 7000kr rund baut og de så virkelig ut som ny på utsiden Endret 22 timer siden av mr.pingu Lars89 og mslello reagerte på dette 2
Krisfje Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Godt timingen passet med havari😁 Har hatt en 2017 F48 20i, men har en F15 nå. Har skjønt at det kun er 2018 modellene på Aisin-kassene som ryker, er en eller annen dårlig konstruksjon det året. Er ganske vanlig med havari i det store utland på 2018. mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet 20 timer siden Forfatter Skrevet 20 timer siden 28 minutes ago, Krisfje said: Godt timingen passet med havari😁 Har hatt en 2017 F48 20i, men har en F15 nå. Har skjønt at det kun er 2018 modellene på Aisin-kassene som ryker, er en eller annen dårlig konstruksjon det året. Er ganske vanlig med havari i det store utland på 2018. Jeg har en av de førstee 2018 modeller, produsert i 2017/07. Jeg har også hørt om det men jeg trodde det gjaldt bare for biler fra Stor Britannia. Man lurer da jo på hva Aisin / BMW har gjort for denne årsmodellen. etter litt etterforskning fant jeg tråden her Liten hint er muligens her: https://www.bimmerforums.co.uk/posts/3439522/, BMW har brukt aluminium på noen clutcher i noen revisjoner Om noen er interesert; Jeg koser meg med denne videon for nå 😛
sveigis Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Ja her har det skjedd ting ja som egentlig er dritt men som brått ble positivt for din del @mr.pingu. Nå blir det stas og få nye deler og få orden på den tenker jeg .😊 mr.pingu reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå