Gå til innhold

Ønskes desperat hjelp til interiør-swap i en BMW F11


DanArneKarlsen
 Share

Anbefalte innlegg

Sitter frustrert da jeg i snart to måneder har prøvd å finne noen som kan ta på seg å bytte om, koble opp og kode inn interiøret i en F11 fra halvelektriske stoff-seter til comfort+ m/memory i Trøndelagsområdet eller omegn. Jeg har nådd ut til diverse verksteder og selv Sulland/Strandveien tar ikke på seg dette og henviser til at de kun kan putte inn originale deler som originalt følger med bilen. Hadde jeg hatt god elektrisk kompetanse eller forøvrig garasjeplass og de rette verktøyene hadde jeg selvsagt gjort dette selv da jeg ellers er ganske bilkyndig. 

Gir dette et siste desperat forsøk her før jeg gir opp. 

Noen nær Trondheim eller kjenner noen i området som tar på seg en slik jobb? Betaler selvsagt etter avtale og jeg er raus og rettferdig. Men ønsker ingen perverse cowboypriser. Vet at dette arbeidet ikke tar mer enn 2-4 timer MAX. Baksetene er allerede satt inn men ikke koblet i kablene. Dette besparer noe tid. I tillegg til avtalt betaling vil vedkommende også bli belønnet med en valgfri sekspakning av eget valg. 

Dersom dette lar seg gjøre har jeg også ønske om å få kodet inn paddleshifters fra rattet opp mot girkassen. Forøvrig har jeg også andre små mindre henvendelser men det tar jeg eventuelt på sparket hvis vedkommende ønsker å pådra seg litt mer også. Men dette er intet krav, og gjelder kun NAVI/skjerm-situasjon som ikke haster... 

 

Sidenote, noen som har en stor head-unit til F10/F11 for salgs til rundt en tusenlapp? 

shallabais og hilsner,

D.A.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med BimmerFiks da?  de jobber jo kun med dette bla.
De ligger riktig nok på Gardemoen, men har folk litt rundtom samt at de utfører fjernkoding.
BimmerFiks

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, E.C. said:

Ikke undervurder hvor langt tid det tar å trekke kabler til sikringsboks/modul og gjøre oppslag i koblingsskjemaer. To timer kan jeg garantere deg at det ikke tar.

Tenkte akkurat det sammen, vi er fort opp på time med sammenligning av koblingskjemaer fra før og etter (ønsket) situasjon. Hva er produksjondato av bilen? Hva er utstyr fra før? Alt spiller inn. Jeg tror du undervurder sterkt hvor mange timer det tar samt hvor mye kunnskap det går i.  Sånn sett betaler man ikke bare for timene, men også litt for kunnskapen, om det var så lett hadde alle gjort det selv. 
I ditt tilfelle må det i hvert fall trekkes ekstra ledning til sikringsboks + canbus ledninger. Semi elektriske seter er originalt styrt fra LIN-bus. Har du ikke korsryggstøtte fra før må trekkes enda en ledning til. Jeg har nå litt erfaring med ettermontering på F-series og om jeg skulle vurdere den jobben hadde jeg gitt en prisestimat på en 6-8 timer (nesten hel dag). Kanskje noen andre jobber raskere enn meg, men jeg gjerne gjør det så OEM så mulig så ikke noe klipping i ledningsnettet med mindre det er ikke noe annet måte. I tillegg går alle ledninger går i fleecetape. Med max 4 timer; Om du er heldig har du fått førersete og ledninger til baksete på plass. Men rakk ikke passasjersete  og kodingen; så må leve ute setevarme inntil videre. Det er hyggelig nå i vinteren :P 
Jeg vet ikke hvem som har fortalt deg 2-4 timer, men om du har fått tilbud på det hadde jeg takket ja til det, nesten uansett timespris. Det er veldig optimistisk



---
Også en stor Navi (evo?) for en 1000-lapp virker som et kupp, markedsverdi på er minst flere tusenlapper ;) Eller snakker vi om en annet 'stor' navi?

Si fra om du finner en for 1000, jeg kjøper 10 stykker. Eller ikke... da det kommer  mest sannsynlig ut av noen kjente sine biler... 😕  

1285883756_F80-stripped.thumb.jpeg.7d7335533b70abf52901b301d7a4d20a.jpeg



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Reef89 skrev:

Har du snakket med BimmerFiks da?  de jobber jo kun med dette bla.
De ligger riktig nok på Gardemoen, men har folk litt rundtom samt at de utfører fjernkoding.
BimmerFiks

Jeg har prøvd å være i kontakt flere ganger med dem/ham. Virker ikke som de er seriøse om situasjonen min og unnlater å svare/ikke svarer. Sist gang når jeg kjørte over til Bergen skulle jeg innom bimmerfiks sin avdeling for å få det utført, men fikk beskjed bare litt før at vedkommende var på kurs og ikke kunne ta på seg jobben likevel denne gang. Så hvis jeg skal kjøre nesten 7 timer hver vei til Gardermoen for å få innstallert noen seter må jeg på en måte ha en garanti på at jeg blir møtt. Det koster meg allerede en med diesel og bom og da vil jeg helst faktisk få gjennomført jobben. 

Skjermbilde 2024-11-15 kl. 14.14.02.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, mr.pingu skrev:

Tenkte akkurat det sammen, vi er fort opp på time med sammenligning av koblingskjemaer fra før og etter (ønsket) situasjon. Hva er produksjondato av bilen? Hva er utstyr fra før? Alt spiller inn. Jeg tror du undervurder sterkt hvor mange timer det tar samt hvor mye kunnskap det går i.  Sånn sett betaler man ikke bare for timene, men også litt for kunnskapen, om det var så lett hadde alle gjort det selv. 
I ditt tilfelle må det i hvert fall trekkes ekstra ledning til sikringsboks + canbus ledninger. Semi elektriske seter er originalt styrt fra LIN-bus. Har du ikke korsryggstøtte fra før må trekkes enda en ledning til. Jeg har nå litt erfaring med ettermontering på F-series og om jeg skulle vurdere den jobben hadde jeg gitt en prisestimat på en 6-8 timer (nesten hel dag). Kanskje noen andre jobber raskere enn meg, men jeg gjerne gjør det så OEM så mulig så ikke noe klipping i ledningsnettet med mindre det er ikke noe annet måte. I tillegg går alle ledninger går i fleecetape. Med max 4 timer; Om du er heldig har du fått førersete og ledninger til baksete på plass. Men rakk ikke passasjersete  og kodingen; så må leve ute setevarme inntil videre. Det er hyggelig nå i vinteren :P 
Jeg vet ikke hvem som har fortalt deg 2-4 timer, men om du har fått tilbud på det hadde jeg takket ja til det, nesten uansett timespris. Det er veldig optimistisk



---
Også en stor Navi (evo?) for en 1000-lapp virker som et kupp, markedsverdi på er minst flere tusenlapper ;) Eller snakker vi om en annet 'stor' navi?

Si fra om du finner en for 1000, jeg kjøper 10 stykker. Eller ikke... da det kommer  mest sannsynlig ut av noen kjente sine biler... 😕  

1285883756_F80-stripped.thumb.jpeg.7d7335533b70abf52901b301d7a4d20a.jpeg

Hei og takk for ditt svar, jeg har fått dette estimert fra bimmerfiks på rundt 4 timers tid samt fra en annen privatperson som driver med BMW i Kristiansand til 2-3timer.  Hvis du bruker 4 hele timer på å sette inn noen seter er det bekymringsverdig. Baksetene som skrevet er allerede tatt ut og de nye er satt inn. Jeg er klar over at det som nevnt kreves elektrisk kyndighet for å få dette inn sømløst, men 8 timer er i overkant drøyt mener jeg da. 

Jeg snakker ikke om stor Navi skjerm hvis det var det du mente, jeg har selv to store skjermer en fra tidligere F10, men selve enhetsboksen som sitter bak AC. Ser at de går for alt fra 1500-3000 på finn og marketplace. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg prøvde å få tak i en overhalt CCC til E6x fra Bimmerfiks. Da gikk det også treigt, så det ble ingen handel. Skjønner skepsisen med å reise en lang tur for noe sånt. Samtidig så har man ikke noe særlig utvalg av firmaer som driver med slik type ettermontering her på berget.

All den tid fungerende CCC og CIC for E6x går fra 2-4000+ kr så ser ikke jeg for meg at NBT HU fra F1x vil koste rundt en 1000-lapp på mange år.

Så er det flere måter å montere ting på. Klart det ikke tar 8 timer å kun ta stoler ut og inn, men å integrere kablene på riktige steder, samt ha alle originale sikringsplasseringer osv. krever litt mer innsats enn å laske over her og der. Må av med mye deksler, putte inn memory-knapp i døra ++

Vi som mener at det tar langt tid gjør gjerne sånne ting på egne biler, da blir det ofte litt mer detaljefokus på å få småting riktig og dertil høyere tidsbruk, men ned i to timer skal sies å være optimistisk. I alle fall om man tenker hele arbeidet a.la. inn og ut døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får som regel hva man betaler for.

Er du ikke forberedt til å betale, men presse pris, får du dårligere kvalitet. Shit in - shit out.

Vær mer presis i bestillingen din, så får du bedre svar. Eksempelvis: Er du villig til å hente strøm fra tilgjengelige punkter og ikke via sikringsboks så blir dette billigere. Vil du ha alt lagt opp som orginalt blir det dyrere.

Folka her inne har integritet. De legger det orginalt eller dropper hele greia. Noe som er riktig vurdering i mine øyne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, DanArneKarlsen said:

Hei og takk for ditt svar, jeg har fått dette estimert fra bimmerfiks på rundt 4 timers tid samt fra en annen privatperson som driver med BMW i Kristiansand til 2-3timer.  Hvis du bruker 4 hele timer på å sette inn noen seter er det bekymringsverdig. Baksetene som skrevet er allerede tatt ut og de nye er satt inn. Jeg er klar over at det som nevnt kreves elektrisk kyndighet for å få dette inn sømløst, men 8 timer er i overkant drøyt mener jeg da. 

Jeg snakker ikke om stor Navi skjerm hvis det var det du mente, jeg har selv to store skjermer en fra tidligere F10, men selve enhetsboksen som sitter bak AC. Ser at de går for alt fra 1500-3000 på finn og marketplace. 
 


Sette inn noe sett av seter er ikke problemet her ;) Det er fort gjort. Jeg kan bolte de på i under 1 time jeg.
Timene flyr når en skal trekke ledninger og vil gjøre det pent. Samt gjøre det riktig; Canbus under dashbordet, strøm fra sikringsboks og jording på originale jording steder, samt koding. Kanskje en rekker 4 timer, det kan jeg se for meg, men 2 timer antar jeg ikke som realistisk. Absolut ikke når en skal gjøres alt i følge boka, kan selvfølgelig finne på noe snarveier og skjøte inn på canbussen på annet plass for eksempel og droppe fleece-teipen. Men da er det veldig liten margin for en feil og blir veldig trangt om kodingen også må gjøres. 


Ja jeg snakker om de. avhengig hvilken type du skal ha selvfølgelig men jeg tenker om NBT EVO (iDrive 5/6) som har mulighet til CarPlay (5000 og oppover) 
Om du skal ha NBT eller CIC-high (minst 2000 ved god leting). Husk at alt fra NBT må kodes til bilen og man må kjøpe nytt sett med FSC koder som er koblet til VIN. Så 'stor  navi' er kanskje litt for generelt begrep og kan godt hende vi snakker nå langs hverandre her. Kjøp den for 1500 på finn, da har du gjort en bra kjøp.
 

 

35 minutes ago, E.C. said:

Jeg husker at jeg prøvde å få tak i en overhalt CCC til E6x fra Bimmerfiks. Da gikk det også treigt, så det ble ingen handel. Skjønner skepsisen med å reise en lang tur for noe sånt. Samtidig så har man ikke noe særlig utvalg av firmaer som driver med slik type ettermontering her på berget.

All den tid fungerende CCC og CIC for E6x går fra 2-4000+ kr så ser ikke jeg for meg at NBT HU fra F1x vil koste rundt en 1000-lapp på mange år.

Så er det flere måter å montere ting på. Klart det ikke tar 8 timer å kun ta stoler ut og inn, men å integrere kablene på riktige steder, samt ha alle originale sikringsplasseringer osv. krever litt mer innsats enn å laske over her og der. Må av med mye deksler, putte inn memory-knapp i døra ++

Vi som mener at det tar langt tid gjør gjerne sånne ting på egne biler, da blir det ofte litt mer detaljefokus på å få småting riktig og dertil høyere tidsbruk, men ned i to timer skal sies å være optimistisk. I alle fall om man tenker hele arbeidet a.la. inn og ut døra.


Nå var jeg kanskje litt pessimistisk med 8 timer men uansett det ligger mye mer jobb i enn ble forestilt i første omgang, men det vet vi begge to ;) 
Men også sant, vi her inne gjør det gjerne som fabrikken i Tyskland hadde gjort det, så det tar noen ganger litt mer tid. 

 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, mr.pingu skrev:


Sette inn noe sett av seter er ikke problemet her ;) Det er fort gjort. Jeg kan bolte de på i under 1 time jeg.
Timene flyr når en skal trekke ledninger og vil gjøre det pent. Samt gjøre det riktig; Canbus under dashbordet, strøm fra sikringsboks og jording på originale jording steder, samt koding. Kanskje en rekker 4 timer, det kan jeg se for meg, men 2 timer antar jeg ikke som realistisk. Absolut ikke når en skal gjøres alt i følge boka, kan selvfølgelig finne på noe snarveier og skjøte inn på canbussen på annet plass for eksempel og droppe fleece-teipen. Men da er det veldig liten margin for en feil og blir veldig trangt om kodingen også må gjøres. 


Ja jeg snakker om de. avhengig hvilken type du skal ha selvfølgelig men jeg tenker om NBT EVO (iDrive 5/6) som har mulighet til CarPlay (5000 og oppover) 
Om du skal ha NBT eller CIC-high (minst 2000 ved god leting). Husk at alt fra NBT må kodes til bilen og man må kjøpe nytt sett med FSC koder som er koblet til VIN. Så 'stor  navi' er kanskje litt for generelt begrep og kan godt hende vi snakker nå langs hverandre her. Kjøp den for 1500 på finn, da har du gjort en bra kjøp.
 

 


Nå var jeg kanskje litt pessimistisk med 8 timer men uansett det ligger mye mer jobb i enn ble forestilt i første omgang, men det vet vi begge to ;) 
Men også sant, vi her inne gjør det gjerne som fabrikken i Tyskland hadde gjort det, så det tar noen ganger litt mer tid. 

 

Joda, jeg går med på den. Kan ta inntil 4-5 timer for ordentlig arbeid eller mer dersom det skal bli helt perfekt. Jeg hadde uten problem valgt Bimmerfiks til jobben dersom man bare fikk fastsatt en avtale som blir holdt. Prisen var ikke noe å si på da de skulle ha 5000.- for arbeidet som jeg tenkte var ganske fair for et firma. Men så er det vanskelig å forholde seg til å ta den kjøreturen igjen for å så bli kasta på døra. Skal forhøre meg litt til, eventuelt krysse fingrene for at noen her i nærheten av Trondheim kan behjelpe eller så får jeg bare kaste setene dessverre. Takk for korrespondanse! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at svaret her ikke var helt det svaret du var på jakt etter, men kanskje en mulighet til å realitetsorientere seg på hva det faktisk koster å få det gjort skikkelig - du har ikke sagt noe om hva som ligger i prisen du har fått. Er det tilbudt kvasiløsninger bare for å få det til å fungere? Det er et stort sprang mellom et slikt omfang og OEM-løsninger som  bl.a. @E.C., @mr.pingu og @Saltkjelen driver med her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang tenker jeg det er helt urealistiske forventninger til både pris, timeestimat og hvor omfattende dette kan være. Det er noen vesentlige momenter her som ikke fremkommer av innlegget og som gjør det hele umulig å peile deg i noen retning, men som likevel gir en viss indikasjon. Du nevner at bakseter er montert, men kabler ikke koblet til; skal du da ha ettermontert varme i bakseter? I så fall må baksetene uansett demonteres på nytt, så tidsbesparelsen her er minimal/ikke-eksisterende. Skal du ha memory til å fungere, må man enten modifisere eksisterende dørtrekk eller montere nye. Det skal også lages ledningsnett i døren til dette. Det skal kables "land og strand" rundt, og med eventuell baksetevarme skal man kåle betydelig mye i midtkonsollen. Skal du ha elektrisk rattstamme som opprinnelig er tilhørende komfortseter? Avhengig av hva slags funksjoner du har og skal ha, kan det være man skal demontere "nesten hele interiøret". Du trenger ledningsmateriell, pinner og kontakter - som ikke har en ubetydelig pris.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...