eivi91 Skrevet Mars 4, 2025 Skrevet Mars 4, 2025 Tenkte det var pĂ„ tide med min egen trĂ„d hvor jeg kan oppdatere om smĂ„tt og stort, i stedet for Ă„ legge alt i "Snapshot of the day" eller lignende. đ Etter Ă„ bare hatt Ford og Subaru i en Ă„rrekke sĂ„ ble det i hĂžst BMW pĂ„ meg. đ Min far har hatt BMW siden Ă„r 2000, og jeg har ingen tvil om at det er gode biler. Jeg overtalte en kollega av meg til Ă„ selge meg X5en hans som han har eid siden 2015. Bilen er pĂ„kostet og virker veldig solid. Det er en 2009 X5 E70 M-Sport med M57 235 hk og 3500 kg hengervekt. đ fupsaker, Otis, mr.pingu og 2 andre reagerte pĂ„ dette 5
eivi91 Skrevet Mars 4, 2025 Forfatter Skrevet Mars 4, 2025 Etter en stund ble det montert inn en sĂ„rt tiltrengt oppgradering av BASE-stereoen. đ đ Match UP 6DSP Plug&Play forsterker UP C42BMW-FRT.3 frontsett UP X42BMW-FRT.3 baksett UP W8BMW-S subber under stolene Seicane Android head-unit da jeg har blitt avhengig av Ă„ ha trĂ„dlĂžs Apple CarPlay i mine biler đ mr.pingu, mslello, Dusy og 2 andre reagerte pĂ„ dette 5
eivi91 Skrevet Mars 4, 2025 Forfatter Skrevet Mars 4, 2025 Hadde ogsĂ„ bilen inne for FluidFilm understellsbehandling hos Ărsta Antirust fĂžr vinteren, slik at en skulle vĂŠre bedre beskyttet mot saltsuppa. En tanke mer grisete nĂ„r man skal skru pĂ„ bilen, men likevel verdt det i det lange lĂžp. Fikk ogsĂ„ lagt opp ryggekamera opp mot Android-skjermen, kjekt Ă„ ha pĂ„ en sĂ„pass stor bil. đ FĂ„r opp parkeringssensorene her, og hjelpelinjene er svingbare nĂ„r man svinger pĂ„ rattet. SĂ„nn sett imponert over integrasjonen man fĂ„r mot bilen med disse skjermene. sveigis, fupsaker, mr.pingu og 2 andre reagerte pĂ„ dette 5
eivi91 Skrevet Mars 4, 2025 Forfatter Skrevet Mars 4, 2025  Tenkte ogsĂ„ at jeg skulle vĂŠre fĂžre var, og skifte termostatene fĂžrst som sist. đ Original BMW til venstre, uoriginal (ukjent fabrikat) til hĂžyre. Termostaten nede pĂ„ oljekjĂžleren hadde faktisk aldri vĂŠrt skiftet. mr.pingu, sveigis og fupsaker reagerte pĂ„ dette 3
eivi91 Skrevet Mars 4, 2025 Forfatter Skrevet Mars 4, 2025 TĂžrre veier og 12 plussgrader - da ble det en etterlengtet hĂ„ndvask etterfulgt av latmannsvoks. đ€© Satser pĂ„ en skikkelig polering til vĂ„ren, om man fĂ„r overskudd og tid til det. đ mslello reagerte pĂ„ dette 1
eivi91 Skrevet Mars 4, 2025 Forfatter Skrevet Mars 4, 2025 Selv om jeg har skiftet subbene under setene, og montert Match-forsterker, sĂ„ foretrekker jeg fortsatt litt mer trĂžkk enn disse klarer Ă„ gi. đ Driver derfor nĂ„ og funderer pĂ„ en basskasse i brĂžnnen under bagasjeromsgulvet. Har prĂžvd meg pĂ„ Ă„ 3D-scanne brĂžnnen med gratis iPhone app, med faktisk OK resultat til formĂ„let. đ iPhone har LiDAR, og kan derfor brukes til enkle 3D-scan. Mitt fĂžrste utkast var en kasse med 2x 8" elementer: Men sĂ„ fant jeg ut at Bass Brothers tidligere har levert en brĂžnnkasse til F15 X5 med 4x 6,5": SĂ„ jeg tegnet opp en lettere modifisert utgave av denne, med andre elementer: Og den ser ogsĂ„ ut til Ă„ passe fint i brĂžnnen pĂ„ E70: SĂ„ jeg kommer nok til Ă„ gĂ„ for en slik etter hvert. đđ Ampera, mr.pingu, fupsaker og 2 andre reagerte pĂ„ dette 5
eivi91 Skrevet Mars 4, 2025 Forfatter Skrevet Mars 4, 2025 Jeg kjĂžpte ZF servicesett ganske rett etter jeg kjĂžpte bilen, for tenkte det var greit Ă„ ta en service. Men det har ligget pĂ„ hylla frem til jeg nĂ„ nylig mannet meg opp til Ă„ gjennomfĂžre denne jobben. Ble ogsĂ„ byttet olje pĂ„ fordelingskassen og begge diffene: Mechatronicâen nede for bytte av sleeves: Bunnpanna hadde ikke vĂŠrt skiftet fĂžr pĂ„ denne. Men nĂ„r det lokale verkstedet fikk seg ny maskin for Ă„ flushe girkasser, sĂ„ var denne bilen demo for denne, sĂ„ oljen har vĂŠrt byttet tidligere. Genialt tips jeg sĂ„ pĂ„ YouTube var Ă„ bruke pumpekanne for Ă„ fylle girkassen med olje: Kjekk oljesprĂžyte fra Biltema: Avsluttet ogsĂ„ med nytt dieselfilter: Til slutt ble det flashet XHP Stage 3 tune, og det ble som en ny bil. đ„ł E.C., fupsaker, mslello og 3 andre reagerte pĂ„ dette 6
eivi91 Skrevet Mars 4, 2025 Forfatter Skrevet Mars 4, 2025  Fikk gjennomfĂžrt en vask og rens av interiĂžret pĂ„ sĂžndag, sĂ„ det var deilig Ă„ sette seg inn i ren bil mandags morgen. đ EksteriĂžret er en annen sak, det bĂžtter ned pĂ„ SunnmĂžre, sĂ„ det er hĂ„plĂžst Ă„ holde noe rent. đ Iv3rs3n og fupsaker reagerte pĂ„ dette 2
eivi91 Skrevet Mars 4, 2025 Forfatter Skrevet Mars 4, 2025 Jeg var tidlig ute i Ă„r og bestilte nye sommerdekk for Ă„ fĂ„ den utgiften ut av veien. De kom pĂ„ dĂžren i gĂ„r ettermiddag, og valget endte pĂ„ Vredestein Ultrac Vorti+, i 315/35-20 og 275/40-20. Fant disse til overkommelig pris. đ SĂ„ har jeg hatt en vibrasjon ved bremsing, sĂ„ skiftet fĂžrst skiver og klosser ganske rett etter jeg kjĂžpte bilen, og problemet forsvant i noen uker fĂžr det var tilbake i litt mildere grad. Leste meg da frem til at det nok var caster-stag som var modne for utskifting. Endte med nye armer fra Meyle HD, og disse ble skiftet i gĂ„r kveld: Og kan meddele at vibrasjonene forsvant med nye armer, sĂ„ det var godt Ă„ fĂ„ gjort. đ Evopower, Dusy, fupsaker og 1 annen reagerte pĂ„ dette 4
Ingvaldsen Skrevet Mars 4, 2025 Skrevet Mars 4, 2025 2 timer siden, eivi91 skrev: Endte med nye armer fra Meyle HD vÊr forberedt pÄ kortvarig glede, jeg og flere har hatt veldig dÄrlig erfaring med disse. og at de er bedre en originale er lÞgn for selv gummiforinga er mindre solid en den originale, og kulene holder knapt 50k km. hadde x5 med komplett ny meyle forstilling og der var nesten alle kulene defekt etter underkant av 50k km dessverre. det originale holder 200k ++ hadde nok anbefalt deg x5M casterarm da disse har enda kraftigere gummiforing til nesten samme pris som de vanlige fra lemfÞrder. mr.pingu reagerte pÄ dette 1
eivi91 Skrevet Mars 4, 2025 Forfatter Skrevet Mars 4, 2025 9 minutes ago, Ingvaldsen said: vĂŠr forberedt pĂ„ kortvarig glede, jeg og flere har hatt veldig dĂ„rlig erfaring med disse. og at de er bedre en originale er lĂžgn for selv gummiforinga er mindre solid en den originale, og kulene holder knapt 50k km. hadde x5 med komplett ny meyle forstilling og der var nesten alle kulene defekt etter underkant av 50k km dessverre. det originale holder 200k ++ hadde nok anbefalt deg x5M casterarm da disse har enda kraftigere gummiforing til nesten samme pris som de vanlige fra lemfĂžrder. SĂ„pass ja. Jeg leste her pĂ„ forumet om andre som hadde god erfaring med Meyle sine HD armer, sĂ„ trodde dette var gode greier. Men da fĂ„r man bare se hvor lenge de varer. đ
540is Skrevet Mars 5, 2025 Skrevet Mars 5, 2025 PÄ 4.3.2025 den 9:54 AM, Ingvaldsen skrev: vÊr forberedt pÄ kortvarig glede, jeg og flere har hatt veldig dÄrlig erfaring med disse. og at de er bedre en originale er lÞgn for selv gummiforinga er mindre solid en den originale, og kulene holder knapt 50k km. hadde x5 med komplett ny meyle forstilling og der var nesten alle kulene defekt etter underkant av 50k km dessverre. det originale holder 200k ++ Har selv sett E70 med Meyle casterstag hvor de holdt i ca 50 000km /4 Är.. Vi satser pÄ oppdatering fra eivi91 om noen fÄ Är mr.pingu reagerte pÄ dette 1
sveigis Skrevet Mars 5, 2025 Skrevet Mars 5, 2025 Det var en fin og ryddig e70 đ Ser det skrues og passes pĂ„ og ,det kan jeg like svĂŠrt godt . E70 trĂ„der er det ikke for mye av sĂ„ fortsett og oppdatere her fremover . eivi91 reagerte pĂ„ dette 1
eivi91 Skrevet Mars 5, 2025 Forfatter Skrevet Mars 5, 2025 59 minutes ago, 540is said: Har selv sett E70 med Meyle casterstag hvor de holdt i ca 50 000km /4 Ă„r.. Vi satser pĂ„ oppdatering fra eivi91 om noen fĂ„ Ă„r Jaja, vi fĂ„r vente spent. đ Heldigvis ikke vĂŠrste jobben eller kostnaden nĂ„r man gjĂžr det selv. Betalte vel 1100,- per stk for disse. Ser jeg hadde fĂ„tt Lemförder X5M stag for 1850,- per stk pĂ„ Autodoc nĂ„. Noterer meg det, sĂ„ for jeg gĂ„ for de neste gang. đ 17 minutes ago, sveigis said: Det var en fin og ryddig e70 đ Ser det skrues og passes pĂ„ og ,det kan jeg like svĂŠrt godt . E70 trĂ„der er det ikke for mye av sĂ„ fortsett og oppdatere her fremover . Takk for det. đ PrĂžver Ă„ ta litt forefallende, sĂ„ hĂ„per jeg pĂ„ et pĂ„litelig bilhold i retur. Bilen er jo tross alt 16 Ă„r gammel i Ă„r, selv om jeg ikke syns det fĂžles slik. Min fĂžrste bil var 16 Ă„r gammel nĂ„r jeg kjĂžpte den i 2008, og da fĂžlte jeg det var en veldig gammel bil. đ Neste pĂ„ listen er Ă„ bytte vaiere fra lĂ„skasse til dĂžrhĂ„ndtak i begge fremdĂžrene. Har kjĂžpt disse ogsĂ„, sĂ„ de ligger klar. Har hatt et par tilfeller nĂ„r det har slĂ„tt om til frost at de har kilt seg eller at jeg ikke fĂ„r Ă„pnet dĂžren, spesielt pĂ„ passasjersiden. mr.pingu reagerte pĂ„ dette 1
mr.pingu Skrevet Mars 5, 2025 Skrevet Mars 5, 2025 Morsomt trĂ„d her. Skal fĂžlge med fremover  Jeg har ogsĂ„ Meyle HD bĂŠrearmer pĂ„ F48âen og de har holdt seg nĂ„ 40k km (2Ă„r) og har ikke merket noe tegn av slitasje enda men jeg tror neste gang at jeg gĂ„r for PowerFlex, har fortsatt de gamle med slitte fĂžringer liggende. fupsaker og eivi91 reagerte pĂ„ dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ