eivi91 Skrevet September 7 Forfatter Skrevet September 7 On 9/3/2026 at 10:11 PM, RF91 said: Measure once, cut twice 😎 Det var akkurat det jeg håpte å slippe. 🤠 Prøvde å spør GS og Koed, men de kom ikke med noe nyttig. Hedin Ålesund svarte dog etter 20 minutter med hele installsjonsmanualen vedlagt. Og her er målet jeg lurte på mtp. hvor kuttet skulle tas: viggo E34, mr.pingu og Otis reagerte på dette 3
eivi91 Skrevet September 12 Forfatter Skrevet September 12 I dag fikk jeg vogna inn på vinterlagring, veldig greit å få den bort fra tomta. Så dagen startet med det: Litt senere på dagen fikk jeg tid til å gå i garasjen for litt skruing. Deler som skulle på: Deler som kom av: Stusser grovjustert. 😊 Må ta litt lørdagskveld også, så for finjustere de og skru de fast i morgen. Otis, gnilb, viggo E34 og 7 andre reagerte på dette 10
eivi91 Skrevet September 14 Forfatter Skrevet September 14 papertiger, sveigis, RF91 og 5 andre reagerte på dette 8
papertiger Skrevet September 14 Skrevet September 14 (endret) Tilsetningsstoff for diesel? Kan jeg spørre hva denne gjør? Og er det risky å tilsette noe slikt i en høy-km-motor med fare for at avleiringer løsner internt og blir med videre? Spør kun fordi jeg lurer, om det er noe jeg burde vurdert på min 180k km N57 Ellers er den stadig like flott den X5’en. For et design, for et stuk. Endret September 14 av papertiger eivi91 reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet September 14 Skrevet September 14 Ble skikkelig bra med de nye endetusser👌🤩 Dyserens håper ikke at avleiringen på dysene er så stor at det fører til problemer andre steder Med andre ord, etter min vurdering er det noe som aldri skader. I verste tilfelle gjør det ikke noe i det hele tatt men jeg liker å tro de har ikke brukt tid til å utvikle en produkt som har ikke noe effekt i det hele tatt. Jeg bruker selv Tunap 989 sammen med Tunap 984. Mest preventivt da jeg fikk nye dyser på forsikring. eivi91 reagerte på dette 1
eivi91 Skrevet September 15 Forfatter Skrevet September 15 (endret) 9 hours ago, papertiger said: Tilsetningsstoff for diesel? Kan jeg spørre hva denne gjør? Og er det risky å tilsette noe slikt i en høy-km-motor med fare for at avleiringer løsner internt og blir med videre? Spør kun fordi jeg lurer, om det er noe jeg burde vurdert på min 180k km N57 Ellers er den stadig like flott den X5’en. For et design, for et stuk. Det er hovedsakelig som dyserens denne er tenkt. 😊 Står at en slik flaske rekker til 75 liter diesel, jeg tilsatte den nå ved halv tank. Minimum 10 liter på tanken når man tilsetter denne. Så til mindre diesel man har på tanken, dess sterkere blir konsentrasjonen selvsagt. Tror ikke det er så risky, og hvor vidt det har den store effekten skal jeg ikke uttale meg om. Men innbiller meg at den "kakler" litt mindre etter en slik behandling. 😅 Kan være snake-oil effekt for alt jeg vet. Det er noe jeg ble vant til å bruke når jeg hadde Subaru boxerdiesel. Der ligger dysene horisontalt, og er ekstra utsatt for avleiringer. Der hadde jeg for vane å fylle dieselfilteret helt fullt med Tunap 989 ved hvert skift. Så startet jeg motoren og lot den gå ca. 1 minutt på tomgang for å fylle dysene med stoffet, og la den stå over natten og la stoffet virke. Sånn ellers skal "smooth running" verdiene se fine ut: Jeg vet også at det lokale verkstedet gjerne har helt i en slik type flaske med tilsetningsstoff ved service av min mors F10 med N47. Om det er mest for mersalg kan jo selvsagt også være. I serviceboken er jo det også et kryss for "diesel additiv", så vet ikke om det er en anbefaling fra BMW om å bruke slike stoffer i ny og ne, eller om det egentlig henviser til AdBlue som amerikanske biler kom med allerede i 2009. Takk for det. 😊 8 hours ago, mr.pingu said: Ble skikkelig bra med de nye endetusser👌🤩 Dyserens håper ikke at avleiringen på dysene er så stor at det fører til problemer andre steder Med andre ord, etter min vurdering er det noe som aldri skader. I verste tilfelle gjør det ikke noe i det hele tatt men jeg liker å tro de har ikke brukt tid til å utvikle en produkt som har ikke noe effekt i det hele tatt. Jeg bruker selv Tunap 989 sammen med Tunap 984. Mest preventivt da jeg fikk nye dyser på forsikring. Takker, syns det gjorde seg ja. 😄 Jeg brukte som nevnt Tunap 989 tidligere, men det er blitt så voldsom pris på det. GS skal ha 733,- for en flaske på 300 ml. Denne fra Liqui Moly betalte jeg 167,- for - også 300 ml. Og den luktet i det minste helt likt. 😂 Endret September 15 av eivi91 E.C. og papertiger reagerte på dette 1 1
mr.pingu Skrevet September 15 Skrevet September 15 Det er sammen som medisiner, virkestoffet er sikkert veldig likt. Har du evt hørt med Wurth? Jeg betalte i fjor nemlig 700ish for begge flaskene tunap, 500ml altså. Ok, slår ikke 167,- for 300ml, men god del bedre enn GS Det kan nok hende at jeg bytter til denne du har og eivi91 reagerte på dette 1
eivi91 Skrevet 23 timer siden Forfatter Skrevet 23 timer siden Bilstein B8 ble rett og slett for stivt i kombinasjon med H&R fjører, så noe måtte jeg gjøre. H&R fjørene er såpass stive i seg selv, at det ble rett og slett ubehagelig. På humpete veier hoppet jeg rundt i setet. 😂 Som tidligere nevnt var den fin med vogn, da det dempet godt vekten og bevegelsene av vognen. Vurderte Bilstein B4, da disse skal være tilsvarende OEM-erstatning, men i følge han her så ble han ikke fornøyd med B4 heller: Han skriver i kommentarene at han byttet igjen til OEM dempere. Så jeg gikk derfor for Sachs dempere, og kjøpte også nye fremme. Armert bombe: Ny demper på plass: Demper bak: Framdemperne var også fra bilen var ny, så de var modne for utskifting. Var dårlig rebound på de. Ikke så godt å se, men står 25.11.08 på lappen. Skiftet lenkearmer fremme også mens jeg var i området: Og den ble mye bedre nå, bevegelsene er mye mer dempet, kontra de harde slagene jeg fikk med B8. Så jeg har nå et sett Bilstein B8 bakdempere til salgs om noen skulle være interessert. Ligger også på finn. mr.pingu, Otis, E.C. og 3 andre reagerte på dette 6
sveigis Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Tenker det ble bedre ja med demperbytte . Bilstein B8 er faktisk ganske stivt på vanlig bil og altså som fem serie .😊 Husker selv når jeg gikk fra Sachs til gule Koni på e34en så ble det ekstremt i forhold men på den gjør det ingenting . Uansett denne bilen du har er jo litt stiv fra før vil jeg tro så da må jo OEM Sachs være good . mr.pingu og eivi91 reagerte på dette 2
mr.pingu Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Interessant. Du har ikke vurdert å bytte til Eibach fjærer? Har hørt om at Eibach er litt mindre stiv enn H&R og kostnaden hadde vel vært sirka det sammen? Så om jeg fortstått det riktig kjørte du fram på original og bak på B8? Jeg har også B8 på min X1, sammen med Eibach fjærer, ja det er stiv, spesielt på grusveier men framsiden oppfører seg mye mer konsistent. Jeg har også merket at B8 trenger mye «load» så om kjører 30 på grusvei følger den alle humper og dumper. Grisekjører du 60 og oppover grusveier, da oppfører de mye bedre og faktisk demper enn del mer. Etter jeg byttet fra Msport til B8 kan jeg ta alle fartsdumper 10kmh fortere uten at man dunker med hodet i taket, det er nesten som at B8 trenger veldig mye krefter for å funke men om du gir dem de så er de komfortabel. Om det er sant de sier at H&R er stivere er jeg glad jeg har Eibach fjærer. Som min oppfører seg nå er den stiv men det går. Selv synes jeg ikke det er ukomfortabelt men hadde med en om dagen som ikke er spesielt bil interessert som kommenterte at BMW er virkelig sporty og ikke komfort eivi91 reagerte på dette 1
RF91 Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Støtta deg her angåande B8 (men da veit du jo sidan me har snakka om da på PM 😄). X5'en min hadde sikkert vore kul å køyra på Nürburgring med B8'ane, men da e heilt grusomt til vanleg køyring med fartsdumpa og generelle vestlandsvega. Heldigvis e OEM Sachs på veg i posten. Håpa på montering til helga 😎 eivi91 og sveigis reagerte på dette 2
eivi91 Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden 2 hours ago, sveigis said: Tenker det ble bedre ja med demperbytte . Bilstein B8 er faktisk ganske stivt på vanlig bil og altså som fem serie .😊 Husker selv når jeg gikk fra Sachs til gule Koni på e34en så ble det ekstremt i forhold men på den gjør det ingenting . Uansett denne bilen du har er jo litt stiv fra før vil jeg tro så da må jo OEM Sachs være good . Ja, det ble mye bedre. Det er ikke noen racerbil det her, så ingen grunn til å ha pinnestiv fjæring. 😊 2 hours ago, mr.pingu said: Interessant. Du har ikke vurdert å bytte til Eibach fjærer? Har hørt om at Eibach er litt mindre stiv enn H&R og kostnaden hadde vel vært sirka det sammen? Så om jeg fortstått det riktig kjørte du fram på original og bak på B8? Jeg har også B8 på min X1, sammen med Eibach fjærer, ja det er stiv, spesielt på grusveier men framsiden oppfører seg mye mer konsistent. Jeg har også merket at B8 trenger mye «load» så om kjører 30 på grusvei følger den alle humper og dumper. Grisekjører du 60 og oppover grusveier, da oppfører de mye bedre og faktisk demper enn del mer. Etter jeg byttet fra Msport til B8 kan jeg ta alle fartsdumper 10kmh fortere uten at man dunker med hodet i taket, det er nesten som at B8 trenger veldig mye krefter for å funke men om du gir dem de så er de komfortabel. Om det er sant de sier at H&R er stivere er jeg glad jeg har Eibach fjærer. Som min oppfører seg nå er den stiv men det går. Selv synes jeg ikke det er ukomfortabelt men hadde med en om dagen som ikke er spesielt bil interessert som kommenterte at BMW er virkelig sporty og ikke komfort Fungerer nok bedre med Eibach ja. 😊 Stemmer, hadde B8 bak og originale (og tydeligvis slitte) dempere foran. Vurderte ikke Eibach nei, fordi jeg da måtte hatt ny hjulstillingskontroll, og ny time hos Statens Vegvesen for å endre fra H&R til Eibach i vognkortet. Så det hadde blitt mye dyrere. 😅 29 minutes ago, RF91 said: Støtta deg her angåande B8 (men da veit du jo sidan me har snakka om da på PM 😄). X5'en min hadde sikkert vore kul å køyra på Nürburgring med B8'ane, men da e heilt grusomt til vanleg køyring med fartsdumpa og generelle vestlandsvega. Heldigvis e OEM Sachs på veg i posten. Håpa på montering til helga 😎 Ja, det jeg også konkluderte med. Er ingen banebil, og som famileracer til og fra barnehage, skole, butikken og jobb så foretrekker jeg noe mer komfort. 😅 mr.pingu reagerte på dette 1
Otis Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Skulle hatt adaptivt understell som meg Det er dyre dempere det! Men de er veldig bra altså eivi91 reagerte på dette 1
E.C. Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden B6 er mulig en god middelvei, om noen skal stå i tilsvarende situasjon. Havnet på B6 bak på e61 da M-Sport fra Sachs var ikke å få tak, kun på de foran. Det man fikk fra Sachs bak var kun vanlig og "sportsdemper", men sistnevnte var ikke samme som m-sport om man sjekket deres katalog. Jeg kan ikke si at jeg merker at bilen er verre foran eller bak med mitt oppsett, så det er nok rimelig likt. Var også litt skremt av alle som hadde frossne b8 dempere tidligere. Angående additiv så mener jeg å huske at iaf. eldre anvisninger i TIS liker å fraråde sånt i olja, men for diesel så lurer jeg på om ikke bmw hadde noen "egne greier" med bmw delenummer. De hadde jo f.eks. lubrizol til servostyring, så at slikt brukes som original løsning i ny og ne er ikke ukjent. eivi91 og mr.pingu reagerte på dette 2
mr.pingu Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 18 minutes ago, E.C. said: B6 er mulig en god middelvei, om noen skal stå i tilsvarende situasjon. Havnet på B6 bak på e61 da M-Sport fra Sachs var ikke å få tak, kun på de foran. Det man fikk fra Sachs bak var kun vanlig og "sportsdemper", men sistnevnte var ikke samme som m-sport om man sjekket deres katalog. Jeg kan ikke si at jeg merker at bilen er verre foran eller bak med mitt oppsett, så det er nok rimelig likt. Var også litt skremt av alle som hadde frossne b8 dempere tidligere. Angående additiv så mener jeg å huske at iaf. eldre anvisninger i TIS liker å fraråde sånt i olja, men for diesel så lurer jeg på om ikke bmw hadde noen "egne greier" med bmw delenummer. De hadde jo f.eks. lubrizol til servostyring, så at slikt brukes som original løsning i ny og ne er ikke ukjent. Er det ikke sånn at B6 skal være lik B8 bare at sistnevnte er beregnet til senkefjærer så har litt kortere stag men er ellers lik? eivi91 reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå