Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har eid alt for mange BMWer oppigjennom åra, men har siden 2017 kjørt elektrisk, og da var ikke helt BMW veien å gå for meg. Dessverre(?) traff midtlivskrisa, og jeg innså at selv om jeg har kjørt endel på bane så har jeg aldri drevet med skikkelig racing! Jeg starta derfor med B-Zero (20 minutters sprinter) og Funsport (6-8-10-12 timers langløp) som var de to billigste seriene i norge. i B-Zero er det en-klasse bil (Pug 107, Toyota Aygo, Citroen C1, som alle er identiske minus lys og logo), og i funsport endte jeg og noen kompiser opp med å kjøre en Honda Accord.

Det var jo gøy det, men så kom jo kløen etter å kjøre noe bakhjulstrekkere igjen. Etter litt søking på blocket fant vi en som så lovende ut. Blocket krever svensk bankid for å sende meldinger til folk der men siden jeg er en certified internet stalker(TM) klarte jeg etter mye googling å grave frem han som solgte bilen på facebook.
Noen uker med forhandling senere stod jeg og en kompis plutselig midt på bondelandet i sverige med en 328Ci E46 på henger! Selvsagt i mørket, som alltid når man skal kjøpe bil. 

image.thumb.png.e7fbd42e155bf7dafb46ac2a53315d4b.png
 

Den så kanskje litt mer lurven ut i lyset på bensinstasjonen.
image.thumb.png.bfdef018c9c6c2fd3c127c2f0b264b04.png
 

Som dere ser av banneren har den gått i STEC (Swedish Touring Endurance Championship) i sverige, og det tenker vi også at vi skal kjøre.
Serien har nå byttet navn til Scandinavian Touring Endurance Championship (fremdeles STEC!), og vil nå ha endel løp i norge også.

Bilen ble solgt som "race ready" men vi vet jo alle hva det betyr...

Her er gliset kommet inn under tak ved siden av honda accorden:
image.thumb.png.d5077cdd8a21c99322a6212d55bb9c9a.png


Da var det bare å sette i gang å prøve å fikse den opp. Det var nå desember, og vi tenker vi har goood tid. Her står isbilen i bukken for å ta ut motoren. 
Der røyk oljekjedet på 6500 RPM på isen, så den blei litt knas. (M54B30).
image.thumb.png.8191857658c3cd788d3e75e00bd65b61.png

Vi begynte å gå over alt på bilen, og fant en foring som manglet en stoppe-plate eller lignende, og var på vei ut.

image.thumb.png.c0c0eee98858f53d0a382b4de59b1890.png

Gikk over bremsene, smurte opp og fikk på nye skiver og klosser. Bytta oljefilter og olje til noe mens vi bare kjører den frem og tilbake mellom verksted og garasjen (skal ha på noe tykkere for langløpene). 

Siden vi ikke har skilter på den så var savnet etter litt setetid så stort at da det dukket opp en 328 sedan på auksjon så kjøpte jeg den usett og hoppa på flyet til stavanger for å hente den i rom(h)jula.
 

image.png.d49c28a9d908d316d232d6831443d831.png

Tanken var jo egentlig å bruke sedanen litt på isen, men viste seg å egentlig være i god stand, og senka (godkjent!), så det satt litt inne å knuse den på isen.
Starteren var gåen så fruen måtte dytte i gang bilen hver gang vi stoppa på vei hjem. Heldigvis hadde den gamle isbilen med rasa M54B30-motor en starter som kunne stjeles, så da var det fiksa.

Skrevet

Servoen på Coupen var gåen, så vi bytta servopumpe og tok på ny ATF-olje. Flusha bra igjennom flere ganger, siden det er en sjans for at det var CHF11 på racket fra før.
Oljeblandingen ser -ikke- bra ut, så antar vi må bytte servorack og pumpe igjen snart.

Vi begynte å ta av den gamle folien og så at bilen har vært lakka i diverse mørke farger som ikke matcher. Vi fant derfor ut at vi skulle foliere hele bilen selv. Siden det er en banebil trenger det ikke bli perfekt.
image.thumb.png.e9b6063fe2d6af4d7b84db10d6217b4e.png

Flagget på taket er for at vi tenker å kjøre på landskampen, hvor det er Norge vs Sverige, og alle bilene skal ha landets flagg på taket.

etter endel arbeid så var plutselig bilen blå!
image.thumb.png.c16a43f07bc7f8f084513dd4c8ce337f.png

 

Skrevet

Forrige eiere hadde skrudd en plexiplate med noe glitterwrap på for å feste bryterpanel for tenning / usb-strøm med noen self tapping skruer. Jeg er ikke en stor fan, og dessuten ville jeg ha inn et lite display for greiene jeg lager.

image.png.8f9f968e2685231629e134232887ac64.png

 

Jeg målte derfor opp nøye og slang sammen noe eget i CAD.

image.thumb.png.9c2ae3f9e4e75fdacd42249e22722947.png

Slang det på printeren:
image.png.5688c52741a152ff455a7f55b73222aa.png

Printen kom ut bra, og utenom at jeg hadde litt dårlig patent for knappene til displayet mitt, som gjorde at jeg knakk av ene knappen så funka det bra. Jeg får pønske ut en bedre løsning på det.

Første langløpet er om litt over en uke, så da var det bare å få på prøveskilter og se om ting ser ut til å fungere. Vil heller at noe ryker nå, når det fremdeles er en sjans for å fikse det.

image.thumb.png.ee695807f9383bf5bdaa9ea76c8ac3cd.png

 

Sånn ser altså førermiljøet ut nå.

 

Er det noen som vet hvordan letteste måten å bli kvitt rakettmotorene og bakluke-åpen-lampen er? Og kanskje også hvordan få slukket spylervæskelampa. Vil helst ha så få lamper som mulig, så man faktisk ser hvis noe galt skjer.

Baklysene er litt kaos, da forrige eier har fjernet lysene i selve bakluka for å spare vekt, og de normale baklysene er byttet ut med noen LED-utgaver, men med 3x feite motstander.

image.png

Skrevet
6 hours ago, Otis said:

Kul info tråd.

Ang rocket boosters, så tror jeg man kan kode det bort, men ikke helt sikker.

Jeg tror det bare gjelder hakket nyere biler, men jeg kan ta feil.

Skrevet (endret)

Mener "bakluke åpen" kan løses med bare jorde en av de 2 ledninger eller kanskje begge 2 som går i vanligvis i bakluke låsekassen. Usikker hva forskjellen er mellom  
VRHK = Lås  (Brun/lila)
ERHK = Noe med alarmsystem  (brun/blå)

Men hadde begynt med bare koblet VRHK ledning rett til jord. 

 


image.png.6a2e7f433fc4834ea624759b4b5ef5ec.png

 

Eller andre kontakten på låsekassen som HKK må jordes
(Grøn / brun ledning)
image.thumb.png.5c514a33de8aeee6b39da8401d63294b.png

 

Endret av mr.pingu
Skrevet (endret)

Takk for info mr. pingu, skal grave litt i kablene bak der og se hva jeg finner igjen. Dessverre sjekka jeg loggene jeg tok mens jeg testet bilen i går og der så det ut som at den går fryktelig magert. LTFR går mot 10% på bank 1 og 2, men STFL går mot 0 igjen hvis jeg står på idle. Motoren er stock, men innsuget er byttet til M54B30, og katalysatoren er borte. Bakre O2 er også fjerna. 

Forige eier sier den var tunet for de modifikasjonene, men det var en feilkode på bakre O2 sensor (i tillegg til fuel trim for bank 1 og 2). Jeg har nå endra så MS42'en ikke ser etter bakre o2, for å fjerne feilkoden, men tror ikke det skal endre noe.

image.png.66c1680396d9fcf9d2e690dd4c4d1fe4.png

Jeg har sett litt på mappet som ligger på ecuen, og det er gjort endringer fra orginalt men det ser litt... uprofft ut. Uten at jeg er en ekspert på det.

Er det noen som mapper MS42 på østlandet?

1 hour ago, Skulebollen said:

Stilig tråd! Skal du kjøre funsport i år? 

Vi er en gjeng som skal kjøre på Rudskogen 😊 

Blir nok ikke funsport på oss i år. Fikk litt "nok" av kjeglekjøringa og kappgang. Kjeglene fører jo først til at du aldri får flyten på de litt mer motorsvake bilene, og så gjør det at du ikke kan sammenligne rundetider internt i teamet heller, for plutselig var det en som kjørte en bra runde når siste kjegla et sted manglet, men før det ble code 60. Kjeglene gjør det også umulig å passere -langt- tregere biler, så lenge sjåføren er kompetent. Så da ender du opp med køkjøring (se litt lenger ned for eksempel)

Og code 60 gjør jo at du plutselig har 3 runder hvor du bare lusker rundt mens de setter opp kjeglene igjen, som da kanskje flytter seg ørlittegrann, som igjen gjør at du ikke kan sammenligne tider.

Vi joinet fordi vi trodde det skulle være billig racing, men resultatet ble egentlig at det er dyrt. Det eneste de egentlig har spart penger på er at du slipper å sette inn et bur.

Der du taper penger er på at du ikke kan modifisere understellet så du ikke har 100% teite hjulstillinger. På noen biler er det nok mulig orginalt, men på vår Accord (som har bra power/weight vs reglene) så lot det seg ikke gjøre. Vi brukte derfor opp minst 2 sett dekk hvert løp, selv når vi bytta foran/bak.

Rullere rundt hjula tar tid, og bruker du 2 minutter på det (som er rimelig bra hastighet siden du bare kan bruke 1 jekk) så betyr det i praksis at du har mista 1 sekund per runde (gitt 120 runder). Vi (av sikkerhet og comforgrunner) kjørte med 6 punkts, noe som også ga oss et handicap vs alle med 3punkt som nesten kunne bytte fører mens bilen var i fart.

At vi ikke kunne bytte til big brake kit gjorde at vi i starten også måtte bytte bremseklosser, men vi fant til slutt noen som varte 1 løp. De kostet dessverre over 4k per sett foran... Resultatet ble at vi nok kunne ha kjøpt BBK og spart det inn på 2 løp, eventuelt noen brukte greier fra en annen bil som kunne vært bolt on til halve prisen. Camberarmer hadde vi spart inn første løpet, og nok gjort at vi kunne kjørt samme dekk flere løp på rad.

Viser seg også at 120i med M-pakken er veeldig bra siden den har noen hjulvinkler som er OK fra fabrikken. Problemet er at det koster endel i innkjøp, og har en motor av kjeks. Vi startet på pole sist funsport på rudskogen, og 120'en (som startet et stykke bak) jaktet oss ned innen få runder. Jeg klarte å ikke drite meg ut, så selv om 120en var opp på siden og nesten forbi så måtte den backe off når kjeglene kom (for de som ikke vet så er reglene at hvis du ikke er 100% forbi så må du gi deg).
Vi hadde problemer med girkassa som gjør at vi må være veldig forsiktig med å få den fra 2. til 3. Det er jo det du gjør dagen lang når du kjører kjeglene.
Se smerten her: (disclaimer, jeg gjør endel feil her, viser seg at jeg blir stressa av å ha noen raske bak som pusher.)

 

Nå har det kommet nye regler i år som gjør at du ikke trenger å regge en 120, men det er jo fremdeles en dyr bil i forhold til hva "funsport" setter ut til å være.
Vi har kjørt landskampen et par år nå (norge vs sverige på mantorp), og der er reglene basically: billig og/eller gammel bil uten for mye hester/vekt. Alt av modding er lov av understell etc. og så har de et gitt antall pitstops som alle skal ta minimum 4 minutter. Det fører til at du ikke stresser, du får festa alle setebelter bra og fueling av bilen går uten stress.
Resultatet av alt dette er at "fun" faktoren på landskampen er utrolig mye høyere enn i "fun"sport. Vi har derfor lagt ut accorden til salgs og tenker å satse på STEC (kjegleløs racing, men med bur) som i år vil kjøre flere race i norge også.

TLDR: Drit i funsport, kom og kjør STEC med oss

Endret av chiller
Skrevet (endret)

Håpte man slapp kjegler ned angsten, det var jo trasig 😅 

Vi endte på ett halvdyrt repobjekt av en a4. Har bytter clutch, en haug understellsdeler, regreim, komplett nye bremser+++. Så bilen er egentlig allerede begynt og bli kostbar, håper inderlig dekk holder hele løpet😅  Har angret som en helt siden på at vi ikke kjøpte q serie med en gang, du forsterket absolutt angeren 🙈😅

Hadde også forventet at klosser holdt 🤔 spesielt siden farten er såpass lav.. Vi er 6 stk. Så blir vel litt begrenset kjøretid..

 

Kjører dere med 6 punkt MÅ dere jo bruke Hans, ellers er det jo livsfarlig for nakken.

Det er forresten minimum totaltid i pit i år, mulig det ikke var ifjor? 

Nei blir spennende og se om det blir noe morro😅 for ett år siden kjørte jeg GT3 på Rudskogen i disse tider, i år blir det a4 2,0. Litt forskjell ja😆

Vi har forøvrig også Pole 😎

Endret av Skulebollen
Skrevet

Vi sleit nok ekstra mye på klossene våre siden Honda hadde benådet oss med veldig små klosser, men så flere andre lag også slet med det. Topp tips er å finne noen faktisk motorsportklosser. 

Vi kjørte med full HANS ja, noe annet er galskap. Dette er ikke lengere lov noe jeg føler ikke akuratt gjør det noe tryggere.

Regelen om minimumstid i pit var i reglene i fjor også, men det ble aldri praktisert, noe jeg syns er trist.

4 er større enn 3, så jeg er helt sikker på at A4 er gøyere enn GT3 på rudskogen :P

Skrevet

I dag klarte jeg endelig å skjønne formatet på canbusen rundt de individuelle hjulhastighetene, så da får jeg plukka ut de også.

Her er en kjapp test jeg gjorde for se at det faktisk fungerte:

Jeg prøvde også å få målt hjulvinkler men siden jeg ikke hadde rigga meg opp to lange stokker med fast lengde mellom trådene så ble det litt hardt å rigge til selv. Jeg får prøve igjen en annen dag.

Her er setupen hvis noen lurer.

image.thumb.png.8f90b012e5a62b8de1ed31d0ef57deab.png

 

image.thumb.png.0767cdca4d3df4167ab20cddebf5a477.png

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...