Gabz Skrevet Onsdag kl. 09:11 Skrevet Onsdag kl. 09:11 (endret) Sikler fælt på F11 som bruksbil/familiebil etterhvert. Men litt usikker akkurat hva jeg skal se etter, så tenkte å høre om litt tips og erfaringer. Det er ikke før Skoda-brukisen skal pensjoneres at det blir noe handel, så har ikke dårlig tid, men greit å vite hva jeg skal lete etter i mellomtiden. Grunnleggende krav: Hovedprioriteten min er å få noe som er så pålitelig som mulig, og ellers er det sekser-diesel som står på agendaen. Etter en kostbar xDrive seanse på E92en jeg hadde, så er firehjulstrekk utelukket. Utifra hva jeg kan se på Finn vil det limitere utvalget mitt ganske drastisk, men det får vel bare være. Orker ikke å kjøre rundt med et system jeg har skrekk for i påvente av verkstedregninger på mange titalls tusen hvis/når noe ryker. Budsjett/import: Budsjett er jeg litt usikker på, men ser ut til at man skal kunne få et ganske fint eksemplar for 180-250k litt avhengig av specs og kilometerstand? Ser eksempelvis denne som ligger til 250k (med forhandlerpris) med det meste jeg ønsker krysset av. Hvordan er det eventuelt med import? Som nevnt er det litt snevert med utvalg i Norge om man utelukker xDrive. Er prisene greie nok i Tyskland/Europa til at "ferdig-i-Norge-prisen" er sammenlignbar med vårt bruktmarked her? Motor: Akkurat 2011 525D har jo N57D30 motoren, mens 530D har enten N57D30O0 eller N57D30O1. Hva er forskjellen på disse? Er det slik at noen av dem er "verre" enn de andre pålitelighetsmessig? Ekstrautstyr: Vedrørende utstyr så er jeg ikke så kresen, da jeg teknologimessig er happy i både E39 og gammel Subaru som jeg kjører nå. Noen ting er dog kjekt å ha; cruise kontroll (adaptive?), PDC/kamera, comfort access og hengerfeste er eneste jeg tenker som krav, egentlig. Har definitivt ikke noe behov for all verdens "hjelpemidler" som bare blinker, plinger og bremser når du bare prøver å kjøre bil. Ei heller masse unødvendige moduler og enheter som koster en månedslønn å bytte når det ryker. Soltak/panorama er heller ikke ønskelig om jeg kan unngå det. Vet ikke hvor problematiske disse er, men er vel antakelig likt som med de fleste andre at ting kan tette seg og lage vannskader etterhvert? Som nevnt - så pålitelig som mulig uten å miste det grunnleggende behagelige å ha. Apropos behagelig så har jeg også forstått det slik at komfortsetene er et must. Er disse greie å finne/ettermontere dersom man finner prima bil uten? Lydpakke er i utgangspunktet ikke så nøye, da jeg er glad i bilstereo og garantert setter opp en uoriginal løsning der uansett. Men er det en av pakkene som da likevel er å foretrekke for å for eksempel lettere oppgradere forsterker, eller om det er andre høyttalerplasseringer etc.? Hører også adaptive drive, adaptive steering, active steering nevnt litt her og der - hva bør jeg og bør jeg ikke ha? Hva er eventuelle problemer/kostnader ved feil på systemene? Koster det mer enn det smaker? Automatkasse - vanlig vs sport. Er sport viktig å ha? Er det eventuelt lett å ettermontere, altså er det kun spak og koding, eller er det fysiske forskjeller på kasse etc.? M-sport er også definitivt et krav, om så rent utseendemessig. Er det "automatisk" også annet understell eller lignende på originale M-sport biler? Hvor mye må jeg eventuelt ut med for å ettermontere M-sport utvendig dersom jeg skulle finne perfekt bil uten? Finnes det gode ettermarkeds fangere/skjørt, eller må man helst kjøre originalt? Vil jo tro at dette er mye mer kostbart enn å finne helt korrekt bil med en gang, men greit å vite uansett. Annet: Andre ting å tenke på? Hva er vanlige feil/problemer man bør se seg etter på disse? Endret Onsdag kl. 09:11 av Gabz
mr.pingu Skrevet Onsdag kl. 09:31 Skrevet Onsdag kl. 09:31 14 minutes ago, Gabz said: N57D30O0 eller N57D30O1. Morsomt, satt meg inni det denne uken her og fant denne side veldig forklarende: https://www.turnermotorsport.com/t-BMW-Engine-Codes O = Obere 0/1 er revisjon (bedre kjent som TU; Technical Update) Jeg mistenker at 525D har N57D30M0/1 (Mittel) eller (Untere) uten å ha undersøkt det videre, Min antagelse er fordi N57D30 er ikke fullverdige motorkoden.
Ingvaldsen Skrevet Onsdag kl. 09:36 Skrevet Onsdag kl. 09:36 8 minutter siden, Gabz skrev: Akkurat 2011 525D har jo N57D30 motoren, mens 530D har enten N57D30O0 eller N57D30O1. Hva er forskjellen på disse? Er det slik at noen av dem er "verre" enn de andre pålitelighetsmessig? Alle er akkurat like dårlige, bør vær forberedt på minimum 50k i utgifter på cp4 ras eller brukt motor ved feks rammelagerhavari. Kjøper du en som er hobbysørvisert så kan det være høyrisiko om det ikke er luftet riktig ved dieselfilterbytte. 21 minutter siden, Gabz skrev: Hvordan er det eventuelt med import? Som nevnt er det litt snevert med utvalg i Norge om man utelukker xDrive. Er prisene greie nok i Tyskland/Europa til at "ferdig-i-Norge-prisen" er sammenlignbar med vårt bruktmarked her? Krone kursen gjør at det egentlig bare kan glemmes, mulig du kan få til noe via sverige. 9 minutter siden, Gabz skrev: Hører også adaptive drive, adaptive steering, active steering nevnt litt her og der - hva bør jeg og bør jeg ikke ha? Hva er eventuelle problemer/kostnader ved feil på systemene? Koster det mer enn det smaker? Biler uten xdrive har elektrisk tannstang, så da kan du også få 4hjulstyring sammen aktiv styring. jeg liker slik men du har da ei ekstra tannstang bak adaptive/dynamic drive er et must nesten på så tunge biler, innebærer edc og hydraulisk stabstag. Men igjen dyre dempere, stabstag ser ut til å holde seg ok. 11 minutter siden, Gabz skrev: Automatkasse - vanlig vs sport. Er sport viktig å ha? Er det eventuelt lett å ettermontere, altså er det kun spak og koding, eller er det fysiske forskjeller på kasse etc.? Teknisk lik ved vanlig og sportsautomat på bil med 8 trinns kasse. 16 minutter siden, Gabz skrev: M-sport er også definitivt et krav, om så rent utseendemessig. Er det "automatisk" også annet understell eller lignende på originale M-sport biler? Hvor mye må jeg eventuelt ut med for å ettermontere M-sport utvendig dersom jeg skulle finne perfekt bil uten? Finnes det gode ettermarkeds fangere/skjørt, eller må man helst kjøre originalt? Vil jo tro at dette er mye mer kostbart enn å finne helt korrekt bil med en gang, men greit å vite uansett. ja det er annet understell, og skal du ettermontere optikk så er det mye plastikk bak og under som blir glemt av amatører. du ser på f11 i nedre prisklasse, du må forvente ganske mye mer i driftsutgifter på denne en Skoda og Subaru. Det er mye drit i denne prisklasse og det er jo ikke spesielt bra biler til å begynne med. du sier så pålitelig som mulig, er du av typen som kan ha litt uflaks så er det bare å holde seg unna. Da er det m57 bil som er tingen… men det er jo ikke lett å finne brukbar e60 om dagen, men de koster en fraksjon å drifte. men mine påstånder avhenger av bruksmønster, om du kjører 8000km i året eller 30 000km. kjører du 8000km i året så begrenser det seg jo hvor mye uflaks en kan ha. kan jo å lønne seg å kjøpe lavkilometer bil å forsikre drivlinje om du ikke har en solid buffer/flaks. og vær forberedt på det at ingen bmw knirker like mye som en F serie, så forvent et hav av forskjellige lyder fra interiør. Ron Jeremy og mr.pingu reagerte på dette 2
E.C. Skrevet Onsdag kl. 11:18 Skrevet Onsdag kl. 11:18 1 hour ago, Ingvaldsen said: du ser på f11 i nedre prisklasse, du må forvente ganske mye mer i driftsutgifter på denne en Skoda og Subaru. Det er mye drit i denne prisklasse og det er jo ikke spesielt bra biler til å begynne med. du sier så pålitelig som mulig, er du av typen som kan ha litt uflaks så er det bare å holde seg unna. Da er det m57 bil som er tingen… men det er jo ikke lett å finne brukbar e60 om dagen, men de koster en fraksjon å drifte. E60-E61 er greie nok de, men jeg vil si at det begynner å bli en del ting på disse også pga. alder, så en fraksjon av drifta til F1x er jeg litt skeptisk til. Husk at det var en E61 med masse feil som fikk @Gabz til å sette seg i Subaru til å begynne med.
Ingvaldsen Skrevet Onsdag kl. 11:58 Skrevet Onsdag kl. 11:58 37 minutter siden, E.C. skrev: E60-E61 er greie nok de, men jeg vil si at det begynner å bli en del ting på disse også pga. alder, så en fraksjon av drifta til F1x er jeg litt skeptisk til. Husk at det var en E61 med masse feil som fikk @Gabz til å sette seg i Subaru til å begynne med. Koster fortsatt en fraksjon av å drifte f-serie om man er uheldig. M57 er gratis iforhold. så om e60 har vært problematisk tidligere så er f-serie en dårlig ide. japansk er nok det mest fornuftige uansett, men man skal jo tilfredsstille bmw sykdommen også
papertiger Skrevet Onsdag kl. 18:38 Skrevet Onsdag kl. 18:38 (endret) @Gabz, hva er budsjettet ditt? det koster som regel å drifte gammel 5-serie, men vi har vært veldig fornøyd med vår. Vi har hatt følgende utgifter på vår 2016 LCI 530xd siden kjøp i 2022 ved 96000km: - en ledning til høydesensor som tok kvelden etter kjøring på vei med mye isklumper som forårsaket ledningsbrudd. - de velkjente luftbelgene som lekker men som er enkle å bytte selv (kompressor ble byttet før jeg kjøpte bilen) (anser disse som slitedel) - NOx sensor bak kat som ble utslitt, da måtte begge byttes til 7000kr per stk for å få korrekt avlesning (ifølge research varer disse typ 150000km, da proben forbrukes - ergo slitedel). - casterstagforinger (anses som slitedel, varer normalt 100000km på hvilken som helst BMW). - begge drivaksler fremme (anses visstnok som forbruksvare på F10/11 xdrive selv om de ikke burde vært det og de etter min mening burde holde langt lenger enn de 140000km de holdt før mansjetten gikk hull på). - batteri (anses som slitedel, varte i 8 år). Så som du ser over her, ikke mye utenom vanlige slitedeler her. Har i tillegg tatt mellomskift mellom hver oljeservice (som også forrige eier gjorde siden etter første service), har flusha girkasse og bytta olje på alle differ og fordelingskasse. Dette er jo egentlig preventivt vedlikehold. Nå har bilen bikka 156000km og leverer så det holder på norgesferie. Men klart, i intervallet 150-200k km kan det fort dukke opp ting uansett hvor godt en passer på ting. Adaptive dempere koster en god fot og en arm. Aktive stabstag som jeg har, har hørt det er lite tull med det men vet aldri. Gir definitivt et ekstra element i kjøregleden, så ville ikke vært foruten! Skal du ha F11 er sekserdiesel et nydelig valg i drivlinje, og med utstyr som komfortstoler, adaptive drive osv osv har du et landeveislokomotiv av rang, men jeg lurer litt på hva du er ute etter. Nyest mulig med lav km stand å minst mulig klatt, mest mulig motor, hva er prioritet? Har du budsjett til det ville jeg definitivt også kikka på G31 520d. Det er en langt nyere konstruksjon enn F11. Den F11’en du linka til har jo tross alt 14-15 år på nakken, men det var en lekker utgave. Du har også denne nyere 2015 530d med sportsseter, uten adaptive cruise, men også uten annet masse mikkmakk. https://www.finn.no/415582481. Ang. Stereo på F11 så er det vel HiFi pakken (ikke H/K) som er enklest å bygge videre på. Her er det andre enn meg som har best info. Endret Onsdag kl. 18:41 av papertiger Ingvaldsen reagerte på dette 1
Ingvaldsen Skrevet Onsdag kl. 18:52 Skrevet Onsdag kl. 18:52 sett på spissen så har jo f01 isofix, stort bagasjerom og mange uten xdrive og fornuftig priset iforhold til f11 med n57... stortsett samme problemene som på f11 bare at du slipper luft bak på noen modeller, og sett enda mer på spissen så kunne du lagt på 50k å kanskje fått til en deal på min 750. da har du jo egentlig alt du kan drømme om med isofix og elektriske bakseter x) .... men igjen så kan det være av type høyrisiko/dyrt bileie siden det er en 50d. men alt koker jo ned til årlig kjørelengde og økonomi på hva som lønner seg. Kjørte selv f11 fra 102k km til 140 cirka med den @KristianEkren har idag, og på de kilometerne var det kun et halvdyrt bremsebytte og service som ble gjort. f01 nå som ble kjøpt på 182k km og nå gått 190k km så har det vært bremsebytte, casterstag, begge drivakslinger forran, STORservice, begge luftbelger bak, rengjøring av innsug, hjullager bak, og ventilblokk på kompressor. f-serie ruster, de er egentlig dekket av 12 års garanti. jeg var heldig å fikk dekket det på min f01, men ser at fleste forhandlere gjør alt for å unngå å dekke dette idag så det kan være lurt å se veldig nøye etter i alle hjulbuer på bilen. papertiger reagerte på dette 1
Daniel. Skrevet Onsdag kl. 19:08 Skrevet Onsdag kl. 19:08 Utvalget av F1x med 3 liter diesel og UTEN xDrive er egentlig ganske ræva i Norge. Jeg slet veldig med å finne en siden xDrive er uaktuelt for meg. For å gjøre det enda verre, så har mange bakhjulstrekkere (i hvertfall med 3 liter) 2VH Integral Active Steering, som altså er aktiv styring med svinging på bakhjulene, noe som også var uaktuelt for meg. Ut ifra hva jeg har sett så blir det ganske dyrt hvis aktuatoren til bakhjulstyringen må byttes. Men mener å huske at noen her har klart å overhale den til en brøkdel av prisen. Det som er verdt å huske på når det kommer til 525d 3.0l er at de har 8HP45 girkassen i stedenfor 8HP70 som 530d/535d/M550d har. Førstnevnte har visstnok også en svakhet med et planetgir, men hvor utbredt dette faktisk er vet jeg ikke. Begynner først som en ulelyd/sirenelyd i revers, og ender til slutt med havari. Det positive med den 25d 204hk motoren er at den er identisk til 30d 245hk motoren, kun software er annerledes så ved tuning så får du samme effekten som 245hk motoren får ved tuning. Men dette kan jo ha negativ effekt på girkassen. Originale M-Sport biler uten xDrive har M-Sport understell som standard. Import av bil er vel alt annet enn lønnsomt nå for tiden, så det er vel en sjanse for at du må betale mer enn det smaker for å importere noe brukbart. Sportsautomat er kun software, så du kan fint ettermontere girvelger og paddles og kode inn sportsautomat software om du ønsker det. Girkassen i seg selv er lik. Jeg hadde S676 HiFi med MatchUp 7BMW forsterker i den F11n jeg hadde og syns det spilte veldig bra, langt bedre enn original HiFi. Men med tanke på dine tidligere biler så er det nok langt i fra godt nok for deg 😅 Men bør vel uansett ha HiFi som minstekrav, for med standard anlegg så ligger det vel fint lite av kabler klart baki. Comfort Access på F1x og F0x er vel kjent for å ikke være av den aller beste. Går mye dørhåndtak på de syns jeg, og du får jo en hel bok med feilmeldinger i iDrive siden de tydeligvis deler sikring med en del andre systemer. Jeg personlig vil si at comfortseter er et must, men sportseter kan fint leves med. Så fremt du ikke har noe supersjeldent Individual interiør så er det jo heller ikke sååå vanskelig å oppdrive comfortstoler som du kan ettermontere. På den jeg eide ble luftbelger byttet på 127k, støtdempere bak på 132k og EGR ventil på 142k, ellers var det bare service og skiver/klosser som ble byttet. papertiger og ///M-ini95 reagerte på dette 2
Ingvaldsen Skrevet Onsdag kl. 19:15 Skrevet Onsdag kl. 19:15 (endret) feil Endret Onsdag kl. 19:15 av Ingvaldsen
Gabz Skrevet i går, 07:16 Forfatter Skrevet i går, 07:16 (endret) Tusen takk for mange gode og utfyllende innspill! Veldig kjekt 😊 For å svare på litt diverse spørsmål: Jeg hadde først og fremst uformelt kommet over en del eksemplarer som tikket av mye av mine bokser for 180-200k (med noe høyere km-stand) og noen "bedre" eksemplarer (lavere km, finere farge, bedre specs) til 250-ish. Trodde dermed at det var en prisklasse man kunne komme seg langt nok med. Hvis man snuser på nærmere 350k for å få noe "bra" så blir det fort en annen sak (og da likevel ikke vet hva som kan lure rundt neste hjørne vedlikeholdsmessig). Man får selvsagt også mye mer å velge i (både utvalgsmessig og prismessig) om jeg godtar xDrive, og det kan jo fint være at det ikke utgjør noe problem for meg heller, men jeg har en tendens til å ha dårlig flaks med sånt. Og xDriven på E92en min kosta meg jo nærmere 100k i problemer.. Så har litt angst for det. Vedrørende prioritet, som Papertiger spør om, så er det ikke så nøye å få nyest mulig bil eller lavest mulig kilometerstand sånn rent teoretisk. Vil heller ha bil med over 200k på telleren som har bikket den kneika med "alderen med de store tingene som ryker" og har byttet disse tingene, enn bil med 120k på telleren som nærmerer seg regning på 100k etterhvert. Så føler ikke kilometerstand nødvendigvis sier stort om hva slags eierskap man får. Jeg ville rett og slett bare oppfylle drømmen om en pen F11 M-sport som er ganske snill å eie. Optimalt noe hvor litt ting er tatt hånd om, og man stort sett kan regne med tut/kjør og vanlig vedlikehold en stund. Inneforstått med at det er litt ekstra "BMW-tax" i eierskap der, ønsker bare å unngå skikkelig mandagsbil. Kjører for øvrig rundt 10-12k i året med hver av bruksbilene jeg har nå. Så tipper 10-15kkm i året for bilen jeg ender opp med er ganske realistisk. Eventuelt noe mer siden man da har bil man gjerne kosekjører litt mer med også. G30 er ikke av interesse egentlig. Blir for det første antakeligvis en litt for dyr bil for meg, pluss at jeg ikke er spesielt engasjert i de på generell basis. F1x har jeg sikla på siden de kom ut, da jeg synes de ser helt fantastiske ut innvendig og ut. Ser for meg at de er en deilig mellomting mellom komfortabel langtur-cruiser og kosebil som kan nytes på svingete landeveier også. Er først og fremst en sterk "vil ha" faktor som driver meg her, enn ren fornuft. Også er F1x på maks-nivå av hva jeg vil ha av moderne elektronikk og medfølgende pitfalls på det. G30 er for meg veldig "meh", selv om de virker som veldig fine biler utover min personlige smak, såklart. Dessuten er det veldig nice å få en rekkeseks-diesel også, det er mye av BMW sjarmen for meg. E6x begynner det å bli såpass få gode eksemplarer igjen av at det er veldig vanskelig å finne noe bra om dagen. Også var det jo dette med at det var såpass mye lyst på å få prøvd F1x eierskap. Selv om M57 naturligvis frister veldig. E39 vogn hadde jo naturligvis (for meg) vært et fantastisk alternativ, men de har jeg neppe samvittighet til å kjøre gjennom saltlakene vi har her om vinteren. Skal jeg først ha ordentlig E39 så skal den være nettopp det - ordentlig og fin - og helst forbli slik. Vedrørende driftskostnader så hadde jeg selvsagt tatt høyde for litt ekstra BMW/"tung bil med slitedeler og motorkomponenter gått 200kkm" kostnader. Men kanskje ikke fullt såpass dyre ting. Feks adaptivt understell ser jo ut til å koste typ 20k for bare dempere framme og 15k bak. Pluss diverse rundt det også. Også var det jo denne CP4 pumpa jeg ikke hadde fått med meg. Småkjipt å plutselig sitte med regning på 150k (aka halve bilens verdi) etter å ha kjøpt seg ny bil. Selv om det igjen selvfølgelig kan gå bra en veldig god stund også, for alt jeg vet. Eller om man optimalt sett finner bil hvor dette er byttet. Jeg har jo en ugrei tendens til å ta litt vel mye preventivt vedlikehold, ha veldig hyppige intervaller på vedlikehold, og ikke minst mye oppgraderinger som koster mye framfor å finne mest mulig riktig bil med en gang. Så kan jo unngå å skyte meg selv i foten litt mer ved å være mer kresen og ha litt mer is i magen ved et eventuelt kjøp også. Endret i går, 07:20 av Gabz mr.pingu reagerte på dette 1
Daniel. Skrevet i går, 08:10 Skrevet i går, 08:10 Regning på 100-150k pluss er vel som oftest fra merkeverksteder som gjerne følger den "rette prosedyren" der ca. alt som sponet har kommet i kontakt med skal byttes, inkludert drivstofftanken. En del av tingene kan rengjøres og bruke videre, men det vil jo være litt arbeid. Spesielt rengjøring av tanken. Det er vel derfor en del uavhengige verksteder kan være mer rimelig på å utføre reparasjoner etter CP4 havari. Bytte pumpen preventivt er et alternativ, pumpen ble oppdatert på ett eller annet tidspunkt (her kan sikkert @///M-ini95 bistå med riktig info), og er forhåpentligvis mindre utsatt for slike havarier. Om det er noe trøst så er det ikke bare BMW som både bruker og sliter med denne pumpen 😅
Gabz Skrevet i går, 09:19 Forfatter Skrevet i går, 09:19 Skjønner! Jeg vet veldig lite om prosedyren (hva man evt trenger av spesialutstyr/programmering etc.) eller hvor utbredt det er med verksteder som tar på seg dette. Så vet ikke hva den fornuftige siden av et sånt budsjett ville vært. Tenkte bare å være litt forberedt på worst case også. Hvor mye tror du man bør regne totalt ved å sette bort dette i den fornuftige enden da? Ser at pumpen selv ligger på ca 30k? Er vel antakelig diverse andre deler rundt også? Vet ikke om det finnes noe uoriginale alternativer som er bra, eller om dette er for viktig til å spare noe på sånn sett?
Hpi Skrevet i går, 09:36 Skrevet i går, 09:36 (endret) Ser det selges "disaster prevention kit" for CP4 hvor metallsponet fanges opp før det vandrer rundt i insprøytningssystemet når denne rolleren i pumpa kiler seg og begynner å avgi metallspon. Noen som har montert et slikt? Det hindrer ikke havariet men alle følgeskadene N47/N57 CP4 Metering Valve Bypass Kit – Whitbread Performance Innovations, LLC Endret i går, 09:37 av Hpi
Ingvaldsen Skrevet i går, 11:26 Skrevet i går, 11:26 (endret) 2 timer siden, Gabz skrev: Skjønner! Jeg vet veldig lite om prosedyren (hva man evt trenger av spesialutstyr/programmering etc.) eller hvor utbredt det er med verksteder som tar på seg dette. Så vet ikke hva den fornuftige siden av et sånt budsjett ville vært. Tenkte bare å være litt forberedt på worst case også. Hvor mye tror du man bør regne totalt ved å sette bort dette i den fornuftige enden da? Ser at pumpen selv ligger på ca 30k? Er vel antakelig diverse andre deler rundt også? Vet ikke om det finnes noe uoriginale alternativer som er bra, eller om dette er for viktig til å spare noe på sånn sett? kjøper du bil som ikke har blitt hobbyservicert, unngå tom tank, og bruke tilsetning på vinterdiesel så kan det skje at cp4 varer bilens levetid. du kan fint servicere den selv om du har ista og får kjørt skikkelig lufting før oppstart, det er bare det at cp4 er ekstremt følsom for luft å rusk. så å bytte pumpe preventivt å legge igjen en haug med penger på det ser jeg ingen hensikt med. er bilen servicert på bmw verksted så er det ingen tvil om at det har blitt luftet ved filterbytte. du bør også måle oljetrykk, da mange N57 har blitt oppdaget med å ha oljetrykk helt ned i 0,4 bar på tomgang uten at lampa blinker. kanskje du klarer å unngå et rammelager havari. har selv sjekket 2 stk n57 i familien og begge har 1,2 bar ved driftstemp på tomgang. men å kjøpe en snart 15 år gammel bmw har jo cirka 30-50k i oppstarts kostnader, sjelden forrige eier gidder å stelle bil 100% før salg. bare dekk idag er jo 30k for 2 sett dekk, for dekk blir sjeldent kostet på før salg. Endret i går, 11:27 av Ingvaldsen
///M-ini95 Skrevet i går, 12:17 Skrevet i går, 12:17 (endret) 4 timer siden, Daniel. skrev: Bytte pumpen preventivt er et alternativ, pumpen ble oppdatert på ett eller annet tidspunkt (her kan sikkert @///M-ini95 bistå med riktig info), og er forhåpentligvis mindre utsatt for slike havarier. I 2019/2020 et sted kom det en oppdatering på CP4 pumpen som kan kjennetegnes med en skrue på siden av "kammeret". Denne skal i teorien hindre at innmaten vrir seg 90° og skaper spon. 2 timer siden, Gabz skrev: Jeg vet veldig lite om prosedyren (hva man evt trenger av spesialutstyr/programmering etc.) eller hvor utbredt det er med verksteder som tar på seg dette. Ved et havari er det betraktelig mer arbeid enn ved kun utskiftning av pumpen. Ved kun bytte av pumpen, så trenger du spesialverktøy for å holde drevet til HT.pumpen slik at du ikke ender opp med registerkjede jobb itillegg. Men å bytte bare for å bytte er også heftige summer. Det er større sannsynlighet for at eieren etter deg finner glede i den utgiften, enn hva du selv gjør... I 2022 endte jeg opp med utgifter på c.a 30 000 da min havarerte. Det inkluderer helt ny original ht.pumpe, ny Pierburg matepumpe, 4 stk brukte dyser, nye slanger i motorrom, og brukte høytryksrør. Tank ble demontert, vasket ren, og rør mellom tank og motor ble flushet. Skiftet også toppdekselpakning i samme sleng, og rengjorde innsugsmanifold. Nå har ting blitt betraktelig dyrere, så hadde nok ikke klart den delekostnaden fra 2022 i 2025. Du får tak i CP4 pumpe via Bosch istedenfor "BMW". Det er noen tusenlapper å spare på det, men i 2022 fikk jeg ikke tak i fabrikkny fra BOSCH, kun brukte (overhalte) varianter. Dette har muligens endret seg siden den gang. Det stemmer at merkeverksted ligger på nordsiden av 100k for en sånn jobb, men de fleste verksteder er ikke så langt unna 100' tallet heller. Er en del arbeid involvert ved havari, samt en del deler som må byttes. Ingen verksteder være seg BMW eller Mekonomen ønsker en sånn jobb i retur på reklamasjon, så setter man bort arbeidet, blir det heftige summer uansett. Vet ærlig talt ikke hva jeg foretrekker av CP4 havari eller motorhavari, men etter å ha opplevd førstnevnte... så må jeg ærlig si at det ikke var så ille jobb. Personlig vet jeg at ved et motorhavari ender man plutselig med å betale en god del penger i "mens jeg er der" situasjoner. Så den byttemotoren til 40k blir plutselig noe dyrere når du skal bytte pakninger, kjede, slanger etc. Med det sagt, hadde ikke akkurat en N57 med under 200' på telleverket bekymret meg sånn veldig hva motorhavarier gjelder. Gitt at bilen har blitt vedlikeholdt godt og ikke eid av folk som utsetter hver minste utgiftpost. F11'n som @Daniel. tidligere eide synes jeg var et fint kompromiss av en bil med det som er gir hverdagslig glede uten å bite godt i økonomien den dagen ting ryker. Endret i går, 12:17 av ///M-ini95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå