eivi91 Skrevet Onsdag kl. 12:11 Skrevet Onsdag kl. 12:11 På den må du vel bruke begge klemmene for å komprimere fjæra, kontra den andre som har fjærskåler.
eivi91 Skrevet Onsdag kl. 12:18 Skrevet Onsdag kl. 12:18 Biltema VS settet fra Autodoc. Kommer jo fra Kina begge to som alt annet.
mr.pingu Skrevet Onsdag kl. 13:06 Skrevet Onsdag kl. 13:06 23 minutes ago, eivi91 said: På den må du vel bruke begge klemmene for å komprimere fjæra, kontra den andre som har fjærskåler. Ja så langt hadde jeg også kommet Men den jeg lenkte til har hvertfall lås (ser det ut som) og virker derfor ikke like skummelt noe som dette: Fjærspenner, 2 stk. - Biltema.no. Er det sånn sett veldig stort fordel med skåler?
Eystein Ose Skrevet Onsdag kl. 14:01 Skrevet Onsdag kl. 14:01 Jeg lånte meg dette nå sist når jeg byttet fremfjærer på en E84 X1 https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/chassisdeler/fjaring/spiralfjarer/justerbar-fjarklemme-2000036571 Men selv en orginalfjær var for kort til at denne klarte å komprimere det nok.. Så endte opp me å bruke desse https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/forstillingsverktoy/fjarspenner/fjarspenner-2-stk-2000050333
E.C. Skrevet Onsdag kl. 14:23 Skrevet Onsdag kl. 14:23 Denne suger balle, gikk i retur hos Biltema. Tanken er god, men det er så fete klør på den at den passer dårlig: Disse er veldig kjekke å ha, fungerer bra på lange rette bakfjærer som ikke behøver all verdens komprimering. Til 200 spenn er det ingen grunn til å ikke ha disse. De med skåler er ellers en god allrounder: Biltema og Autodoc, etc. er sikkert like bra/dårlig, jeg har f.eks Biltema sin. De er dog trolig litt kjipere enn samme design fra Gedore/Klann/Hazet, men disse blir fort opp på 10 papp, som for mange blir uaktuelt. Samtidig, jeg kjøper enkelte ting i opp mot denne prisklassen av og til. Skal man ha kvalitetsverktøy i 20-30+ år blir det ikke sååå ille. mr.pingu, *MrB* og Eystein Ose reagerte på dette 3
*MrB* Skrevet Onsdag kl. 18:38 Skrevet Onsdag kl. 18:38 Har det biltemasettet selv. Det har fungert fint for meg. Må ofte klemme på fjærskål fremme for å få nok kompresjon, og da blir det litt trangt mot topplager. Men ikke verre enn at det går.
Lars89 Skrevet Onsdag kl. 19:29 Skrevet Onsdag kl. 19:29 Har brukt noe tilsvarende det Biltema settet og det fungerer bra. Å presse på fjørskåla er et godt tips. Bmw har ofte få runder på fjøra og veldig korte dempere så det er endel vanskeligere en andre merker. Otis reagerte på dette 1
Haug530D Skrevet Onsdag kl. 19:47 Skrevet Onsdag kl. 19:47 14 minutter siden, Lars89 skrev: Har brukt noe tilsvarende det Biltema settet og det fungerer bra. Å presse på fjørskåla er et godt tips. Bmw har ofte få runder på fjøra og veldig korte dempere så det er endel vanskeligere en andre merker. Jeg vet iallefall at det er spesial fjær spenner til E8x har lurt litt på og lage meg skåler som passer bedre til dette settet oppimot E8x, er nok til andre BMW også men jeg føler disse er litt verre enn de andre jeg har byttet på.
thansen Skrevet Torsdag kl. 16:03 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 16:03 (endret) Jeg kjøpte min fjærklemme brukt på finn. Litt usikker på hvor den opprinnelig ble kjøpt. Ligner veldig på biltema sin, men for meg virket det som om det er bedre kvalitet. Tror jeg betalte 1500+frakt. Mye bra å finne på finn. Dobbelsjekket og det er denne jeg har: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/chassisdeler/fjaring/spiralfjarer/justerbar-fjarklemme-2000036571 Jeg kan se hvorfor @E.C. ikke er fornøyd med denne, da jeg byttet fjærer på en f25 var det veldig krongelete og akkurat plassere fjæren riktig for å få nok spenn. Blir å bestille korrekt støtdempere uten m sport oppheng. TWS sin ser veldig fristende ut mtp prisen. Erfaringer? Burde jeg bestille nye fjærer i samme sleng, er ikke noe galt med de som er på nå egentlig. Rust er heller ikke ett stort problem her hvor jeg bor (innlandet i nord). Vet at SASCH er orginal dempere som BMW bruker, men vet ikke hvor firstenede det er å bruke så mye penger på en 20år gammel bil. Men her er igjen noe jeg ikke skjønner. SASCH sine skal passe både Msport oppheng og vanlig oppheng. Så da er mitt spørsmål igjen. Hva er egentlig forskjellen? Endret Torsdag kl. 16:10 av thansen
Otis Skrevet Torsdag kl. 16:57 Skrevet Torsdag kl. 16:57 Når jeg ser i katalogen til Sachc/ZF, så er 317 571 kun for standard understell, så det er en nok en feil i katalogen til den leverandøren. thansen og mr.pingu reagerte på dette 2
*MrB* Skrevet Fredag kl. 11:33 Skrevet Fredag kl. 11:33 Du kan nok bruke den på begge to, sålenge du bytter parvis. Forskjellen er stivhet og muligens noe på slaglengde. (Total ekspandert lengde). Jeg satte på sportsdempere pe gang jeg monterte senkesett på en E60 med standardunderstell. De var fysisk helt like standardemperne jeg tok av. thansen reagerte på dette 1
Haug530D Skrevet Fredag kl. 12:03 Skrevet Fredag kl. 12:03 (endret) 20 timer siden, thansen skrev: Jeg kjøpte min fjærklemme brukt på finn. Litt usikker på hvor den opprinnelig ble kjøpt. Ligner veldig på biltema sin, men for meg virket det som om det er bedre kvalitet. Tror jeg betalte 1500+frakt. Mye bra å finne på finn. Dobbelsjekket og det er denne jeg har: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/chassisdeler/fjaring/spiralfjarer/justerbar-fjarklemme-2000036571 Jeg kan se hvorfor @E.C. ikke er fornøyd med denne, da jeg byttet fjærer på en f25 var det veldig krongelete og akkurat plassere fjæren riktig for å få nok spenn. Blir å bestille korrekt støtdempere uten m sport oppheng. TWS sin ser veldig fristende ut mtp prisen. Erfaringer? Burde jeg bestille nye fjærer i samme sleng, er ikke noe galt med de som er på nå egentlig. Rust er heller ikke ett stort problem her hvor jeg bor (innlandet i nord). Vet at SASCH er orginal dempere som BMW bruker, men vet ikke hvor firstenede det er å bruke så mye penger på en 20år gammel bil. Men her er igjen noe jeg ikke skjønner. SASCH sine skal passe både Msport oppheng og vanlig oppheng. Så da er mitt spørsmål igjen. Hva er egentlig forskjellen? Sachs 317571 = 31303451394 Høyre side Sachs 317570 = 31303451393 Venstre side Og jeg vil tippe det skulle stå "Suspension: for vehicles with sports suspension Check OE number" Endret Fredag kl. 12:04 av Haug530D
thansen Skrevet Fredag kl. 13:07 Forfatter Skrevet Fredag kl. 13:07 1 hour ago, *MrB* said: Du kan nok bruke den på begge to, sålenge du bytter parvis. Forskjellen er stivhet og muligens noe på slaglengde. (Total ekspandert lengde). Jeg satte på sportsdempere pe gang jeg monterte senkesett på en E60 med standardunderstell. De var fysisk helt like standardemperne jeg tok av. Her er min erfaring også. Men man burde vel også da bytte til Msport fjæring også? Selv om vanlig fjær passer så er det vel igjen noe forskjell på stivhet, uten at jeg vet det.
Haug530D Skrevet Fredag kl. 13:24 Skrevet Fredag kl. 13:24 (endret) 21 minutter siden, thansen skrev: Her er min erfaring også. Men man burde vel også da bytte til Msport fjæring også? Selv om vanlig fjær passer så er det vel igjen noe forskjell på stivhet, uten at jeg vet det. Om du ser min post ovenfor så er det ikke M-Sport vs Standard, det er høyre/venstre side, forøvrig så har M-Sport og Non Msport samme demper fra Sachs. Se forøvrig sammenligning under Endret Fredag kl. 13:29 av Haug530D thansen reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet Fredag kl. 16:47 Skrevet Fredag kl. 16:47 Er vell på de fleste modeller at sachs lager bare en aftermarket variant, for både standard og sport understell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå