Marius2002 Skrevet i går, 13:44 Skrevet i går, 13:44 (endret) Synes selger er rimelig her. Det mest riktige er kanskje å tilby garanti gjennom en ekstern aktør ettersom det var uvitenhet på garanti og ikke en pengesum, men slik jeg skjønner på deg er ikke det aktuelt? Så nylig på en BMW X3 30e i byen her(ikke til meg denne gang, men svoger) på merkeverksted og da sa selgeren at det er ikke noe utvidet garanti, det er i hovedsak BMW Premium Selection som har dette, men forsikringsvilkårene er så bra på Gjensidige(12 år eller 200000km) sa han at de hadde veldig få BMW PS-biler inne. Jeg sier også som han, regner med alle med nyere biler har Kasko Pluss / toppforsikring. Sprukken ladeluke dekker de jo og at de dekker halve kjøringen er en bonus, det er nok mange som ikke vil dekke kjøring til og fra Ellers dekktrykksensor, det er ingen forutsetning for at noen skal vite at det er uoriginale som står på. Og det trenger ikke være noe gale i å bruke uoriginale heller, jeg har brukt det på BMWer tidligere uten problem. Ettersom BMW skulle ha 6000,- og den lokale dekksjappa skulle ha 2000,- var valget enkelt, jeg husker han sa at sålenge han klonet sensorene fra det andre felgsettet med originale sensorer (altså at bilen ikke skiller på hjulsettene) så er det ingen problem, trengte ikke være originale sådan, bare de er fungerende. Jeg hadde null problem og gikk gjennom både EU-kontroll og x antall tusen kjøre kilometer etter det uten noe hick-ups. De gamle sensorene var gått tom for batteri. Du kan ta med dekkene med uoriginale sensorer til en sjappe og be de om å klone de på nytt med hjulsettet som fungerer. Alternativt kan de ha gått tom for batteri hos deg også, er det originale felger med på begge hjulsett? Hvis ikke er jo ofte vinterhjulene på biler uoriginal og derfor uoriginal sensorer, spesielt på leasingbiler har jeg inntrykket av. Det hadde jeg på 225xe også fra ny-kjøp - forhandler klonet sensorene på vinterhjulene der også. Jeg er litt på tynt vann med tanke på hukommelsen rundt kloning her, men poenget er at det er fullt mulig å bruke uoriginale. Vrir du på det: 17 000,- er nok til å dekke forsikring for 1 år, eller egenkapital ved uhell hos Gjensidige i tillegg har du nok til å dekke nye dekktrykksensorer, både originale og uoriginale. Da har jeg i denne summen trekt fra 2000,- for ladeluken. Her ville jeg godtatt selgers forslag ettersom det er langt bedre enn den ekstra garantien på motor/drivverk/batteri du søker Endret i går, 13:46 av Marius2002 Snagg30, Magnus., *MrB* og 2 andre reagerte på dette 5
*MrB* Skrevet i går, 13:49 Skrevet i går, 13:49 (endret) At du har lang vei til verksted er svært kjedelig for deg, men om jeg skal være firkantet er ikke det selgeren sitt problem. Ladeluken fikk du jo dekket, så den er grei. 15000kr kompensasjon for feile opplysninger om garanti er vel helt greit, men ikke rundhåndet. 30000 er ikke et voldsomt krav, men litt i overkant av hva man kan håpe på å få. Da er du litt i "tort og svieland", som nevnt over. RDC sensorer (denne har du vel ikke nevnt før i tråden?) som begynner å feile tror jeg du skal slite med å få dekket. I beste fall ville du kunne fått dekket delekost til 4 nye, tilsvarende uoriginale, men selv det er nok en long shot. Det må regnes som en slitedel som feiler nå og da, og sålenge de ikke var defekt ved kjøp tror jeg ikke du har jussen med deg der. (Antar da at det ikke sto helt nye dekk på disse hjulene når du kjøpte bilen). Klimaanlegg som blåser ujevnt (denne er vel heller ikke nevnt før i tråden?) kan være en defekt føler et sted. Kom ikke BMW med et reparasjonsforslag her? Eller har dette oppstått etterpå? Med forbehold om at jeg ikke husker hele tråden ord for ord, så virker det som du har bygget på med flere feil etterhvert. Det gjør sjelden underverker for tonen i en konflikt-sak man ønsker å løse. Du ber altså om 36000,- + nye RDC sensorer til 600-1500kr/stk alt etter merke. Du tilbys 19000,-. I praksis ca halvparten av kravet ditt. Med så stor avstand må du nok til forliksrådet om du står på ditt, og det er ikke sikkert at det hadde ført frem for din del heller. Uten at jeg nødvendigvis har hele bildet her, så hadde jeg nok endt opp med å si ja. Det virker som du tilbys en ok pakke her. Endret i går, 13:51 av *MrB* Marius2002 reagerte på dette 1
Saltkjelen Skrevet i går, 13:59 Skrevet i går, 13:59 Enig med øvre taler her. Du bygger dessverre ingen god sak av å videre dra inn påstanden om uryddig servicehistorikk (som er motbevist), når dette uansett er et punkt du ikke reklamerer på. Likeledes drar du også inn varmeapparatet, men dette er heller ikke et punkt som er omfattet av reklamasjonen din? Elementene fremstår som forstyrrende i en reklamasjonssak og gir inntrykk av at du klager for å klage for å tilegne deg at syn om at bilen er belemret med feil. Uoriginale TPMS sensorer er heller ingen problem, trolig har du enten en defekt sensor eller en sensor med defekt batteri - som er helt vanlig og en forbruksvare å regne. Juridisk sett har du fått et tilbud som virker å være adekvat ut fra de manglene som er presentert. Marius2002 og fupsaker reagerte på dette 2
Makky123 Skrevet i går, 14:55 Skrevet i går, 14:55 Enig i at du fått ett bra mottilbud av selger. Hadde det vært meg, ville jeg kanskje prøvd å få selger til å øke til 20k som kompensasjon, «møtes på midten» argumentet, går det, så går det. Litt usikker på om du kommer noe bedre ut av det ved å dra saken gjennom forliksrådet. Regn med utrolig lang og sakte saksbehandling og du kan risikere å ende opp med mindre. fupsaker reagerte på dette 1
ehaugsnes Skrevet i går, 15:22 Skrevet i går, 15:22 1 time siden, Marius2002 skrev: Synes selger er rimelig her. Det mest riktige er kanskje å tilby garanti gjennom en ekstern aktør ettersom det var uvitenhet på garanti og ikke en pengesum, men slik jeg skjønner på deg er ikke det aktuelt? Så nylig på en BMW X3 30e i byen her(ikke til meg denne gang, men svoger) på merkeverksted og da sa selgeren at det er ikke noe utvidet garanti, det er i hovedsak BMW Premium Selection som har dette, men forsikringsvilkårene er så bra på Gjensidige(12 år eller 200000km) sa han at de hadde veldig få BMW PS-biler inne. Jeg sier også som han, regner med alle med nyere biler har Kasko Pluss / toppforsikring. Sprukken ladeluke dekker de jo og at de dekker halve kjøringen er en bonus, det er nok mange som ikke vil dekke kjøring til og fra Ellers dekktrykksensor, det er ingen forutsetning for at noen skal vite at det er uoriginale som står på. Og det trenger ikke være noe gale i å bruke uoriginale heller, jeg har brukt det på BMWer tidligere uten problem. Ettersom BMW skulle ha 6000,- og den lokale dekksjappa skulle ha 2000,- var valget enkelt, jeg husker han sa at sålenge han klonet sensorene fra det andre felgsettet med originale sensorer (altså at bilen ikke skiller på hjulsettene) så er det ingen problem, trengte ikke være originale sådan, bare de er fungerende. Jeg hadde null problem og gikk gjennom både EU-kontroll og x antall tusen kjøre kilometer etter det uten noe hick-ups. De gamle sensorene var gått tom for batteri. Du kan ta med dekkene med uoriginale sensorer til en sjappe og be de om å klone de på nytt med hjulsettet som fungerer. Alternativt kan de ha gått tom for batteri hos deg også, er det originale felger med på begge hjulsett? Hvis ikke er jo ofte vinterhjulene på biler uoriginal og derfor uoriginal sensorer, spesielt på leasingbiler har jeg inntrykket av. Det hadde jeg på 225xe også fra ny-kjøp - forhandler klonet sensorene på vinterhjulene der også. Jeg er litt på tynt vann med tanke på hukommelsen rundt kloning her, men poenget er at det er fullt mulig å bruke uoriginale. Vrir du på det: 17 000,- er nok til å dekke forsikring for 1 år, eller egenkapital ved uhell hos Gjensidige i tillegg har du nok til å dekke nye dekktrykksensorer, både originale og uoriginale. Da har jeg i denne summen trekt fra 2000,- for ladeluken. Her ville jeg godtatt selgers forslag ettersom det er langt bedre enn den ekstra garantien på motor/drivverk/batteri du søker Har ikke lest resten av tråden, men har mye erfaring rundt kloning av sensorer😊 har solgt TPMS i mange år nå, og aldri solgt orginale sensorer enda. Ingenting i veien med uorginale da de fungerer minst like godt som orginale. De har jo bare «en jobb». De er frekvensstyrte, så ved kloning så kan man bruke en uorginal sensor ilag med 3 orginale. Men når en kunde kommer inn med en defekt orginal sensor så pleier vi og bytte alle 4, for da er det ikke lenge til resten ryker heller. Ikke noe og tenke på når uorginal er en fjerdedel av prisen kontra orginale sensorer Er vel på Tesla dette er litt dyrere da de har BLE (bluetooth) sensorer. fupsaker og Marius2002 reagerte på dette 2
Marius2002 Skrevet i går, 16:02 Skrevet i går, 16:02 @ehaugsnes takk for input fra en med lang erfaring på feltet, det underbygget min påstand, bra Er BLE på Tesla, men hadde uoriginale på TM3en på sommeren. Null problem der også. Har idag originalt S+V. Ellers ser folket meget samlet ut på meningsfronten. Ser forøvrig det blir nevnt heving av kjøp av TS. Det har man ingen rett til med mindre man kjøper en vare via nett. Da har man to uker angrefrist. Tesla bl.a. har to uker angrerett på ny bil pga. kjøp over nett. Gjelder ikke bruktbil fra bilsjappe.
Saltkjelen Skrevet i går, 16:10 Skrevet i går, 16:10 5 timer siden, Marius2002 skrev: Ser forøvrig det blir nevnt heving av kjøp av TS. Det har man ingen rett til med mindre man kjøper en vare via nett. Da har man to uker angrefrist. Tesla bl.a. har to uker angrerett på ny bil pga. kjøp over nett. Gjelder ikke bruktbil fra bilsjappe. …og for å spinne litt videre på denne, så er vi ikke engang i nærheten av å en gang kile litt på hevingsbestemmelsen i forbrukerkjøpsloven. sveigis, Marius2002, Makky123 og 1 annen reagerte på dette 4
laffe Skrevet i går, 22:47 Skrevet i går, 22:47 Synes ikke selger var veldig rundhåndet i sist tilbud i hvert fall ikke med tanke på prisen for maskinskade gjennom Gjensige som jo var ekstremt dyr. I tillegg vil det jo påløpe en egenandel ved evt. skade som fort blir like høy som tilbudt kompensasjon. Mulig det er billigerere å kjøpe tilleggsgaranti gjennom feks autoconcept, det er jo verdt å undersøke. Ser også at Tryg har en god del lavere pris for maskinskade sammenlignet med Gjensidge og der tror jeg man kan tegne maskinskade selv om bilen har passert 150 000km. Ellers er det vel ikke bare bare å heve et bilkjøp, om ikke selger aksepterer ditt ønske om å heve må vel dette gå via rettsapparatet. Ved en evt. heving risikerer du vel også å måtte betale litt for påløpte kilometer fra kjøp av bilen. Selv ville jeg kanskje prøvd å fått tilbudet fra selger opp i 20-25000 og i såfall sagt meg fornøyd med det.
laffe Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden På 11.12.2025 den 22.07, Makky123 skrev: Det er maks 30 000km eller maks 2 år, alt etter hva som kommer først. Kjører man bilen hardt mye kan km telleren telle raskere, men den vil aldri gå over 30 000 eller lengre enn 2 år. Er du helt sikker på det? Mener jeg har sett ganske mange biler på finn hvor kilometer har vært over 30 000km mellom servicer og likevel "grønn ok". På en hybrid kan jo i tillegg bensinmotoren ha vært avslått en stor del av de 30 000km om man er flink bruker av laderen og kjører mye korte turer så vil jo tro at det er noe bilen/CBS vil hensynta og justerer serviceintervallet. Makky123 reagerte på dette 1
Makky123 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 7 timer siden, laffe skrev: Er du helt sikker på det? Mener jeg har sett ganske mange biler på finn hvor kilometer har vært over 30 000km mellom servicer og likevel "grønn ok". På en hybrid kan jo i tillegg bensinmotoren ha vært avslått en stor del av de 30 000km om man er flink bruker av laderen og kjører mye korte turer så vil jo tro at det er noe bilen/CBS vil hensynta og justerer serviceintervallet. Du har helt rett, hybriden kalkulerer annerledes. Når man trodde 30k var for lenge, så kommer de med løsning som går over 🙄
Makky123 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 7 timer siden, laffe skrev: Synes ikke selger var veldig rundhåndet i sist tilbud i hvert fall ikke med tanke på prisen for maskinskade gjennom Gjensige som jo var ekstremt dyr. I tillegg vil det jo påløpe en egenandel ved evt. skade som fort blir like høy som tilbudt kompensasjon. Mulig det er billigerere å kjøpe tilleggsgaranti gjennom feks autoconcept, det er jo verdt å undersøke. Ser også at Tryg har en god del lavere pris for maskinskade sammenlignet med Gjensidge og der tror jeg man kan tegne maskinskade selv om bilen har passert 150 000km. Ellers er det vel ikke bare bare å heve et bilkjøp, om ikke selger aksepterer ditt ønske om å heve må vel dette gå via rettsapparatet. Ved en evt. heving risikerer du vel også å måtte betale litt for påløpte kilometer fra kjøp av bilen. Selv ville jeg kanskje prøvd å fått tilbudet fra selger opp i 20-25000 og i såfall sagt meg fornøyd med det. Litt usikker på om garantien fra Autoconcept egentlig er verdt pengene. Har ikke de en haug med unntak som regel? Mulig det har blitt bedre de siste årene, men det var i hvertfall slikt i vilkårene på en bil jeg så på for 5-6 år siden.
fupsaker Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Jeg ser Fragus ofte har bedre skussmål enn Autoconcept i alle fall, så kanskje verdt å se dit i stedet? De brukes jo av Audi for ettermarkedet om jeg ikke husker helt feil... Makky123 reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå