Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Trist dag🫤

Den åpne roadsteren med to seter, bakhjulsdrift, 50/50 vektfordeling,  en kategori som en gang inkluderte Audi TT Roadster, Alfa Romeo Spider og Honda S2000, er nå nesten helt borte fra vanlig produksjon.
- Z4 var en av de siste.

Jeg la ut en tråd om det samme i januar, men siden ''Cars'' motorblad  nå har  gjort denne artikkel om Z4 avgangen, håper jeg det er Ok for Forumet å lese? Legger ved en lenke  til motor bladet ''Cars'', på Instagram, som tar for seg historien for G29 Z-modellen!

BMW har ingen Z-erstatning under utvikling.
Selskapets fokus frem til 2027 er nesten utelukkende på den elektriske plattformen ''Neue Klasse''.
Amerikanerne har fått ''galgenfrist'' til høsten, før BMW bestemmer seg for å fortsette eller slutte der med med G29.
Grunnen til at de fortsetter i USA, som jeg har hørt, vet ikke om det stemmer, er at det ikke så  rigide avgass regler der borte, som her.

På britisk og amerikansk Z forum, diskuteres det om hvorfor det er forskjell på hestekreftene.
-Samme B58 motor!
-Europeiske har 340 hk. (500 nm., som gjør at den spinner litt for lett på bakhjulsdriften)
-USA har 390 hk.
Ingen makter å gi et godt nok svar, men den største tilhengerskare, påstår at eksos ventil(er) til turbo er forskjellige fra her og der.
Bremse hestekrefter.

De 340 hester er mer enn nok for meg😏

The last BMW Z4 rolled off the production line in at Magna Steyr's plant in Graz, Austria. No successor is planned at the moment. After 30 years of continuous Z-badged roadster production, BMW has closed the chapter without a next page. ⁠ ⁠ The Z lineage started with the Z3 in 1995, moved to the Z4 in 2002 across three generations, and ended with the G29 Z4 — launched in 2019 as a co-development with Toyota that produced the Supra from the same platform, built under the same Graz roof. The G29 was offered with a 197 hp 2.0-litre four-cylinder (sDrive20i), a 258 hp 2.0-litre four-cylinder (sDrive30i), and the flagship M40i with a 387 hp 3.0-litre inline-six paired with a six-speed manual or eight-speed automatic. The send-off was the Z4 Final Edition — Frozen Black metallic paint, Shadowline exterior trim, red brake callipers, and red-accented interior — priced from $78,675 in the US and available from February to April 2026 in extremely limited numbers.⁠ ⁠ Sales told the story of a car the market appreciated more as it was leaving. BMW sold 15,827 Z4s in 2019, declining steadily to 9,744 in 2025 — and then demand spiked 4.9% in Q1 2026 as buyers realised it was actually ending. BMW moved 2,555 units in the final quarter — its second slowest-selling model, ahead only of the XM.⁠ ⁠ BMW has no Z replacement in development. The company's focus through 2027 is almost entirely on its Neue Klasse electric platform and roughly 40 new or heavily updated models. The two-seat open-top roadster — a category that once included the Audi TT Roadster, Alfa Romeo Spider, and Honda S2000 — is now almost entirely gone from mainstream manufacturing. The Z4 was one of the last.

Endret av Mr. Erling
Skrevet

Hvis BMW utvikler en elektrisk roadster så tror jeg at jeg hadde kjøpt den med det samme bare vekten hadde kommet under 1500 kg. Hadde det vært mulig og brukt teknologien fra første generasjon I3 og laget et roadster karosseri i karbon?

Nå leverer jo kinesiske MG en roadster men den veier jo over 2 tonn og da blir det bare latterlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...