Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 09/18/25 i alle områder
-
Ja, da er det kanskje på sin plass å fortelle litt om nyervervelsen. Tanken om en "helårsbil" nr. 3 har nå vært der en stund. E61 og E91 er fra 2006, så de blir begge 20 år gamle om under et halvt år. Ikke noe feil i det, men det blir nå litt nedetid her og der. Om sommeren stepper E39en inn og man kan legge ut på litt større skruprosjekter, men også den er nå over 25 år gammel med nesten 350k km på telleren. E61 har også på sett og vis byttet status siden innkjøp. Fra å være enklest mulig bil som kun skal brukes og vedlikeholdes har den blitt et slags rullende prosjekt, der det bare stables på med fremtidige planer. Det har egentlig ikke vært noe bestemt bil eller biltype jeg har sett etter, men det har vært litt kriterier en slik bil måtte oppfylle: BMW med 6 sylindre Helst x-drive, da bilen skal brukes av begge sjåførene i huset, også om vinteren Helst noe med litt utstyr, så det ikke blir E61 v2 med et skred av ettermonteringer som skal planlegges. Så litt ut av det blå i det jeg scrollet på finn dukket bilen her opp - kun en 45 minutters tur unna. Her er dagens bilde av den: En E60 LCI 530xd. Vært i samme familie i Norge siden import i 2009, først hos mor, deretter sønn. 253k km på telleren. Ikke hverdagskost å ha så få eiere på E6x. Alt originalt i motor, 4 like hjul på sommer og vinter på BMW-felger. Litt små merker her og der, men perfekt for en bruksbil som man ikke skal være alt for redd for. Her var mye "ticket av" allerede: Facelift og originalt M-sport, samt lik drivlinje som i delebilen - i tilfelle man trenger noe. Den måtte få litt vask i dag før jeg knipsa bilder, var litt møkkete, spesielt på felgene: Så var den klar for bilderunden: Her er det allerede facelift adaptive xenon, så fint lite å ettermontere på lyktefronten: Og 5DF, adaptive cruise med stop&go: Takluke er av den mer normale typen, så man slipper panorama-tull: I tillegg til å ikke ha den store E61-bakluka som elsker å ruste og lage kabelbrudd har denne bilen OE-hengerfeste: Speil innvendig og utvendig har allerede autodip, så ikke noe å ettermontere her heller: Fjernlysassistent har den også: Innvendig har man Logic 7: Og nappa-skinn rundt baut: Så blir ikke noe bytte av midtkonsoll her: Bak er det for øvrig både AUX, 12V-uttak og baksetevarme: Med originalt M-sport er det nå heller ikke noe behov for å ettermontere svarte gulvtepper eller taktrekk: Comfort-seter er også på plass: Rattjusteringa blir da også elektrisk: Og jaggu er det HUD også: Ganske greit utstyrt får en si. Det som er "feil" på den er at det må tas en stor runde service, som for så vidt er greit: Eieren har tatt mellomskift selv, men uten å resette indikator i bil, så den er "egentlig-egentlig" ikke kjørt over intervall. Også er det "det stygge": en fæl vibrasjon ved pådrag, særlig når det går mye moment gjennom drivverket, typisk ved 1500-2500 rpm. Har visst vært litt tipping fra ulike verksted, noen mente hardy-kobling, så både den og girkasseforinga er bestilt - uansett greit å bytte mtp. alder og km-stand. Fremre mellomaksel er visst bytta til kliss ny i sommer (med kvittering), så den bør det ikke være. Flaks, for det er det eneste jeg har solgt fra delebilen når det gjelder drivverk😅 Jeg lener litt mot en av fremre drivakslingene, da vibrasjon kjentes i rattet når ACC bremset på gir. Disse kan jeg prøve fra delebilen. Har ikke helt trua på at det blir ordnings ved bytte av hardykobling og girkasseforing. På ett av papirene fra verksted var det nevnt slakk i drivaksling VF. Alt i alt tror jeg at det kan bli en kjekk bil å ha når den blir 100 % i orden. For øyeblikket er den en del grommere enn E61'en på utstyrsfronten, men det går nok over Blir fortsatt E61 som det skal være mest godsaker på, men den skal nå få adekvat stell den her også, til tross for at detaljnivået på den blir nok nærmere E91 tenker jeg.14 poeng
-
Takk for fin respons alle sammen! Denne er det ikke mye som mangler på nei. Viktig at det ikke er så mye ettermontering som frister. Blir nok montert ratt med varme, samt muligens dashbord med koppholdere. Ellers vil jeg vurdere å få på plass Webasto, da delebilen har alt på plass. Uff, nå går det i feil retning allerede 😆7 poeng
-
Gratulerer med enda et " Need a daily for my daily for my daily" prosjekt.5 poeng
-
Det ble brukt mye tid på bilen i og med jeg hadde den hjemme . Vask er lenge siden da jeg har prioritert at den skal brukes mye ,men igår ble det gjort noe . Meguiars i bøtten og bare sette igang . Etterhvert ferdig så har man en ren bil man kan tørke litt : Tørket og resten tar solen seg av : Og da dette : Ja ting er rart . Ifjor på denne tid hadde forrige eier bil på Finn og hadde vel mest planer om og kaste den . Nå står den her i full daglig drift : Egentlig litt artig å tenke på .5 poeng
-
Kommer👍😅 skal se om jeg får lagt ut noen til helga😅 tror jeg tok nærmere 400 bilder den dagen😅3 poeng
-
Separering av spaghettien går nå sin gang. Tatt en uke ferie denne uka, så jeg kanskje får unna litt ting. Min strategi er stort sett å demontere ett ledningsnett om gangen (for hver "ting" som skal ettermonteres), så prøver jeg å merke og notere litt underveis. Det meste stemmer overens med koblingsskjemaer i TIS, men ikke alt. Dessuten er delebilen fra 2007/10 og min er fra 2006/01. Selv om det største skillet gikk i 2005/09 så er det fortsatt en del forskjeller ute og går - både ved overgang til facelift og ved andre datoer, så noe kan potensielt bli litt spennende ved montering. Her er ledningsnett til baksetevarme og uttak sigarettennere, litt mer enn man kanskje skulle tro. Det eneste som er kuttet i er belysning til knapper, eller 58G, da den uansett gikk i en spleis fra fabrikk: Pakket i en boks og kan nå avvente montering: Og nåværende stand på delebilen, ser litt verre ut enn det er: Jeg synes for så vidt at dette går rimelig greit, man blir litt kjent med både oppsett av komponenter, funksjon og hvordan BMW har lagt opp ledninger i bilen og løst ting, men det tar mye tid. Og som en fornuftig mann med "for lite" tid har jeg gjort det eneste riktige. Kjøpt enda en bil som har omgående behov for skruing 😆3 poeng
-
Gratulerer! 5 serie sedan er noe eget altså! 🤩Lykke til med å unngå oppgraderinger 😆2 poeng
-
Du må gjerne dele flere bilder derfra.. 🙂2 poeng
-
Inspirasjonstråden
Ampera og en annen reagerte på MagnusAG99 for et emne
2 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Gnukkelars reagerte på Andreas_R for et emne
Dette er H&R 40mm senk fra GS bildeler. Senket på lufta bak, ca 35mm. Bilene er jo på stylter originalt. Merker ingenting på komforten, veldig fin å kjøre med. Slitasje på drivakslinger har jeg ingen erfaringer med. Se forøvrig tråden min 😊1 poeng -
E.C.'s garasjetråd - utvidelse av bilparken
Saltkjelen reagerte på E.C. for et emne
Kom opp en mistenkelig post på FB:1 poeng -
Takk takk, ja det kan jo bli spennende. Denne er vel mulig å få 8HP oppi også, uten større krøll. 😬1 poeng
-
Er den løftet?1 poeng
-
Helrett E60! Det er jo sjeldent med nappaskinn i E6x, men jaggu har den ikke det også!1 poeng
-
Ja, flott bilde dette1 poeng
-
E.C.'s garasjetråd - utvidelse av bilparken
E.C. reagerte på Marius2002 for et emne
Gratulerer! Flott bil!1 poeng -
E.C.'s garasjetråd - utvidelse av bilparken
E.C. reagerte på Saltkjelen for et emne
Gratulerer! Dette var en skikkelig flott E60 med det rette utstyret. Gleder meg til å se videre progresjon her.1 poeng -
E.C.'s garasjetråd - utvidelse av bilparken
E.C. reagerte på papertiger for et emne
Gratulerer med sjefsbil! Dette var jo virkelig en godt utstyrt utgave, lite å savne her. får håpe du får orden på de mekaniske utfordringene, men slik du går til verks her på det andre du styrer med tviler jeg ikke på at dette ordnes opp i.1 poeng -
Gratulerer med skikkelig bil @E.C.😊 Gøy å finne sånne eksemplarer som dette ikke minst,gøy å ha en som faktisk er som fabrikk kontra stadig retrofits . Selvsagt er det gøy det og men godt og komme ferdig til det og .1 poeng
-
Saft suse! Det var en godt utstyrt bil! Gratulerer!1 poeng
-
Gratulerer, flott å se den med nye fjærer, blei et langt bedre stuk på den no.1 poeng
-
1 poeng
-
Nei. Jeg bruker et uavhengig verksted i Kristiansand (Kjell Strømme AS) og de registrerer alle servicer i bilen og i BMW sitt system. De har betalt tilgang til BMW systemet slik at mine servicer blir registrert hos BMW..1 poeng
-
ingvaldsen's forskjellige kjøretøy _ 750d prosjekt
skoglund reagerte på Ingvaldsen for et emne
E39 er nå «ferdig» med hjuloppheng, alt er nytt. byttet også det siste hjullagret bak preventivt, venstre ble byttet når jeg kjøpte den pga absfeil e60 m5 spissestag, men kule i begge ender. hadde bærebro foringer liggende fra e60, men de som er på bilen var så kompakte å fine at de fikk stå. Her er høyden jeg må leve med hjemme snart, 260cm fra gulv til takrails. egentlig ingenting som var skikkelig defekt, men den ble ikke værre. raklingen forran må jeg nok leve med siden jeg ikke finner ut av det. den er ganske røff og har endel vibrasjoner nå men tror og håper mesteparten ligger i urunde felger og dårlige dekk. blir det ikke bedre med ny renoverte hjul så må nok jeg gå tilbake til gummiforinger i forstilling. heldig å få låne en bil mens e39 var på bukk har jo kun 1 bil nå, 750d er solgt til en voksen kar i nabokomunen. ville egentlig beholde den men når x5 er umulig å bli kvitt uten å gi den bort gratis så måtte den gå. Så nå er jeg på utkikk etter en toyota camry eller lignende, men skoda pickup er drømmen. E39 må skånes fra saltinga ivertfall. på e65 var det lett å få høydeskrekk, den sto jo på stylter! h&r i montering resultatet ble 5cm lavere bil, som så 150 ganger mer riktig ut! og kjøreopplevelsen vart fortsatt like god, om ikke bedre da den ikke er i overkant båt lengere. Eieren på 20 år ble veldig fornøyd. fikk også tak i billige baklykter fra gs, var så heldig at det fulgte med eskeny lcm4 også, gjelder å følge med på lagersalg! da er bilen justert og er veldig god å kjøre, men ikke faan om de klarte å få rattet beint selv med rattvater kombinert med låsing av ratte og nytt utstyr. Så må nok inn entur til, men slipper jeg ratte så går bilen rett fram om ikke annet. da nærmer det seg innkjøp av cantcu og 8hp70 med stormskritt!1 poeng -
Den store finn.no tråden.
Gustav C. reagerte på Fredrik 90 for et emne
930 000,- for en Hyundai? Er vi virkelig havnet der... Bruktbil til salgs: Hyundai Ioniq 9 - 2026 - Grå - 313 hk - SUVOffroad | FINN.no Det sagt så ser det ut som en bil med bedre detaljer i interiøret enn mye av dagens modeller fra BMW1 poeng -
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Marius2002 reagerte på liffi for et emne
1 poeng -
1 poeng
-
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
BrokeBoi reagerte på Markus E30 for et emne
1 poeng -
M3 CS Touring i Laguna Seca blå var lekkert.1 poeng
-
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
Marius2002 reagerte på mr.pingu for et emne
1 poeng -
Døra er fortsatt til lakkering, så gjør klart litt andre ting i mellomtiden. Tenkte å ta bakre del av gulvteppet fra delebilen. Min har kakaosøl i seg og det er nå greiere å få renset ting på forhånd og ha alt klart til når det skal inn i bil igjen. Lett støvsugd utgangspunkt: Den hellige treenighet av støvsuger, damprenser og tepperenser. Da har selv tyggigummi ingen sjanse: Klart: Deksler til sub får også en runde rens: Har også kjøpt en ny avisoleringstang. Hadde en fra Knipex, som burde da holde, men den var ikke helt god på små tverrsnitt. Begynte å se litt mot Weidmuller Stripax, men den er litt dyr, så sjekket alternativer og havnet på BMW sin, som er noe rimeligere: Her er den satt opp til en liten duell mot Knipexen: 0,25 kvmm med silikon-isolasjon fra AliExpress er ikke noe jeg bruker spesielt mye eller noe jeg anbefaler andre å bruke, men det illustrerer problemet jeg hadde ganske godt. Knipex er ratet ned til 0,2, så den bør da greie 0,25. Resultatet blir ikke helt det store, selv med justeringen hele veien til max: Og BMW sin: Much better. Ellers er det jo litt som skal ettermonteres, så det må demonteres "litt" ledningsnett fra delebilen kan en si. Dette tror jeg faktisk tar mer tid enn montering, da absolutt alt må sprettes opp for å få ut ledninger. Ved montering kan man legge det meste parallellt med ledningsnettet som er der fra før. Litt stemningsbilder underveis:1 poeng
-
Tror petimeter prisen for 2025 går til deg. 😃🏆 Meget imponert for en kunnskap du har når det kommer til vedlikehold og oppgradering av bil, og ikke minst at du tar slike jobber som ikke andre hadde tenkt tanken på en gang. Artig å følge med på. 👌1 poeng
-
Med 676 er det veldig enkelt å oppgradere. Gjort på ett par minutter å skifte forsterkeren. 😄 https://www.bassbrothers.no/biltilpassede-pakker/match-lydoppgraderingspakke-bmw-676-hifi-/-674hk-nivaa-11 poeng