Gå til innhold

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 03/18/25 i alle områder

  1. Endelig tilbake i Bmw 😁 21 modell X5 45e Prøver meg på og lime inn utstyrslisten, som er lang 😏 Her er vel alt foruten skylounge? Fikk man bakseteunderholdning på disse 🤔? Colour: Tansanitblau II metallic Upholstery: Individual full leather "Ivory White" Editions and packages S337 M Sports package S710 M leather steering wheel S715 M Aerodynamics package S7M9 Individual option high-gloss Shadow-Line S402Panorama glass roof S413Luggage compartment net S417Roller sun visor, rear door S418Luggage compartment package S420Sun protection glazing S423Floor mats velours S428Warning triangle and first aid kit S44ACup holder temperature-adjustable S453Climate-controlled seats, front S456Comfort seat with memory S4A2Glass application Crafted Clarity S4FLTravel & Comfort rail system S4HASeat heating, front and rear S4HBHeat comfort package, front S4M5Individual leather-covered dashboard S4MLInterior strips, piano lacquer, black S4NBAutom. climate control with 4-zone ctrl S4NEBlow-by heater S4NMAmbient Air Paket S4T7Massage function f.driver & fr.passenger S4T8Outside mirror with auto dip S4U9Acoustic pedestrian protection S4URAmbient interior light Multimedia S610 Head-up display S654 DAB tuner S6AE Teleservices S6AF Statutory emergency call S6AG eDrive services S6AK Connected Drive Services S6C3 Connected Package Professional S6CP Preparation Apple CarPlay S6DR BMW Drive Recorder S6F1 Bowers & Wilkins High End Sound System S6NW Telephony with wireless charging S6U3 BMW Live operating area Professional S6U8 BMW gesture control S6UK Night Vision with person recognition S6WD WLAN Hotspot Driver assistance and lightning S548 Kilometre speedo S5A1 LED Fog lights S5AC High-beam assistant S5AL Active Protection S5AQ Active guard plus S5AU Driving assistant professional S5AZ BMW Laserlicht S5DN Parking assistance system Plus Wheels and drive S230 Extra package, EU-speciifc S258 Tyres with runflat properties S2NH M Sport brake S2PA Locking wheel bolt S2TB Sport automatic gearbox S2VB Tyre pressure display S2VH Integral active front steering S2VR Two-axle air suspension Environment and safety S302 Alarm system S319 Integrated universal remote control S322 Comfort access S323 Soft-Close-Automatic doors S3AC Trailer coupling S3DS BMW display key S3DZ Omission of additional lettering, outer S3KA Acoustic comfort glazing S3MC Indiv.roofrailing,mirror-fin.Shadow Line S842 Cold-climate version S8A7 Language version Norwegian S8AW On-board literature, Norwegian S8KA Oil service interval 24 mths / 30,000 km S8R9 Refrigerant R1234yf S8SM Car ident. number visible from outside S8TF Active pedestrian protection S8TG Thiefproofing device Individual equipment S760 High gloss shadow line Other equipment S1CB CO2 equipment S1DF Exhaust emission standards EU6 rde II S1TC 20" light-al.whl. star spoke 740M em.op. S925 Dummy-SALAPA S993 model year code in VIN S9AA Outer skin protection S9WL WLTP grouping SXD5 Indiv. roofliner, Alcantara SA090 90 Ah AGM battery Høydepunkter for min del er: Fargekombinasjon innvendig/utvendig 🥰 Utvidet Merino skinn Bowers Wilkinson Alcantara taktrekk Nightvision 4 hjulssving Har kun dårlige bilder av bilen enda, men skal prøve og få ordnet litt bedre bilder etterhvert 😊 Ikke mange planer med bilen men foreløpig er det følgende: Første som ble gjort etter kjøp var og få kjøpt 21" Y spoke felger, da det fulgte med 20" sommerhjul. Kom over en byttehandel som var sånn tåelig grei, passet inn med hjemreisen og siden jeg det var en byttehandel fikk jeg lagt igjen 20"erne og fikk med 21" i samme slengen som bilen ble hentet. ( Når man bur i gokk på Vestlandet så er det mye logistikk når det kommer til handel av bil/bildeler 😆 ) Ellers så er senkestag fra BV bestilt, og 12mm spacere som egentlig hører til i3 blir flyttet over på x5. Grundig skinnrens og utvendig vask og voks ( forholdsvis grei lakk utvendig ) Oljeservice hos Bmw i slutten av mars. Senkestag blir ikke montert før service mtp. garanti.
    32 poeng
  2. Oppdatering BN72348 Min far sin gamle 1992 750i får en del oppgradering om dagen. Han hadde denne på 90-tallet, nærmere bestemt våren 1996->høsten 1998. Har omtalt bilen tidligere her inni, men siden innkjøp i 2017 har den stort sett bare stått på låven. Nå har vi bestemt oss, at i første omgang skal bilen bli kjørbar og få en del kosmetiske oppgraderinger. Vi har samlet mange nye deler over årene som vi har liggende på lager. Karosseriet er ikke dårlig, så her er det håp uten å hel lakkere bilen. Vi vil beholde litt patina, men få den topp teknisk/mekanisk slik at den blir fin å kjøre. Vi hentet bilen fra låven her for en uke siden. Da hadde den ikke vært startet opp siden 2021. Bilen startet fint, trillet ut av låven og kjørte 10-12 km hjem. Siste dagene har den fått "ny" front med originale deler. Blant annet, nyrer, blinklys, plastikk deksel rund lamper og side blinklys. Som nye baklamper er også montert. Innvendig har den fått rens av tepper, grundig vask av dørtrekk og konsoll. Vi hadde et meget pent Recaro interiør som vi har satt inn. Bilen fikk seg et stort løft i dag. Prøvemonterte Hartge felger i dag. Disse skal på når bilen er klar mekanisk. Her blir det også senk slik at felgene kommer til sin rett og bilen får rette stuket Nå venter vi på en stor ordre fra GS Bildeler, både service deler og detaljer som oppgraderes/mangler. Fortsettelse følger...
    27 poeng
  3. På et hyggelig besøk hos selveste dr. Retrofit
    23 poeng
  4. Klarte ikke vente lenger jeg heller 😅
    21 poeng
  5. Kan mene mye om Alpina men felgene blir sjeldent feil
    21 poeng
  6. Tørre nok veier til at den kan flytte hjem😍 (Selvfølgelig parkerte jeg eneste stedet med grus😬)
    20 poeng
  7. Møtte tilfeldigvis på en m3 og m4 midt på natta😅 ble ett mini treff😆
    19 poeng
  8. Topper kvelden når fruen kommer å henter deg på fest i denne❤️
    19 poeng
  9. Vår i luften og «sommersko» på 😊
    18 poeng
  10. X5 fikk seg en avspyling etter hjemkomst. 21" spacere og senkestag blir bra 😎
    17 poeng
  11. Sommerdekk på! Tidligste laget i trøndelag, men bruker bilen så lite at det får gå😅 gikk for 315 bakdekk i år, ser litt bedre ut enn 275/40
    16 poeng
  12. 16 poeng
  13. Style 124 og vasket bort tre ukers lagringstøv :
    15 poeng
  14. Det ene fører med det andre … Å ta det rolig å ikke gjøre noe er ikke lett for meg dere 😩 Og trene og hvile er en fin ting ,men tenker og at å drive med ting i det stille tempo må jo være innafor. Og de siste dagene har jeg gjort det og fungert sånn delvis . Igår ettermiddag fikk kona besøk ,og en ypperlig sjans til og finne frem dette: Og hva skulle gjøres ? Jo få bort litt rust nede på hjulbuene : Pusset ned vasket med tynner og på med Zink: Så to lag med bodyskjuts og ferdig .Ikke noe mer eller mindre : Greit å få bort litt grums 😊 Startet dagen idag tidlig med å få ryddet i skrot som var sånn tidligere : Fikk kastet masse samt utvidet mer og rensket skråning så nå er det ryddig og mye bedre plass: Jeg sliter med at jekk borer seg ned i grus og er tungt å få under bil som her : Så jeg kom på at en solid plate i stål som jeg feller ned i grus måtte vært greit for meg . For bilene står på samme plass når jeg skrur somregel der e34 står nå . Og når man først er i gang kan man likegjerne få det pent ved inngangspartiet og . Fylle på grus og rake over grus: Dette: Og polere bort bulker skal noe til men nå polere bort skrap og diverse kan gå og jeg har en litt lei en her : Tok en titt på denne og denne måtte vel det gå an å gjøre noe med vel ? Bulken vil være men ripen kunne jeg gi en sjans . Så frem med ny KC pad og tilhørende heavy cut: Sjokket er jo da jeg ser etter et pass er mye finere : Det ble kjørt to runder med dette ,så en runde med polering fra Carpro etterfulgt av voks og nå folkens ser det sånn ut: Bulken er der men ,likevel så ble dette som natt og dag. Og ble jo en viss forskjell på lakken og her på døren bak og foran : Så det ga meg blod på tann ! Vaskemiddel og div ble funnet frem og jeg vasket hele bilen idag og tørket den 😊. Så nå er den fri for pussestøv og nyvasket . Ferdigbilder : Glad jeg tok lykter forrige helg . Ser liksom nyere ut nå😊. Siden : Og da det her : Nå ligger det mange pads vasket ,så for jeg se om jeg skal legge ut på en tre stegs her ila helga ,frister veldig men . Det som frister enda mer nå er og få fikset alt i motor og la folk bruke den for nå er den hvertfall fin nok for oss å bruke .
    15 poeng
  15. Når man tilbringer like mye tid på bensinstasjon som i sin egen bolig🙃
    15 poeng
  16. Ny gummi, så da var det bare å hive på hjulene først som sist.
    15 poeng
  17. Skjedd mye siste 4 ukene, endelig fått lakk på bilen🤩 byggde meg ein lakkboks me avsug å filter i andre enden. Fungerte bra og blei minimalt me lakkstøv. fornøyd me resultate, ingen renninger men litt støv i lakken. Det greie eg å fjerna me våtsliping og polering. Planen er å våtslipe heile bilen for å få ein glassfinish😃 Hadde ett gammalt taktrekk liggande men var litt dårlig stand. Så kjøpte inn stoff for å sy nytt taktrekk. Fekk hjelp av samboaren me å sy og trekke blei kanon. Lik passform som orginalt😃 Var litt sprekker i dashborde så fekk fiksa dei og kjøpte ett flocke kit. Fekk og satt i motoren igjen før eg reiste på jobb🤩 Har oppgradert fra zf kasse til 420g så girkasse feste passa ikkje. Må nok modifisere det orginale eller sveise meg ett nytt. planen er å få den ferdig til sesongen. Mangler fortsatt litt småting men det nermer seg.
    14 poeng
  18. Da ble jeg endelig ferdig med noe jeg aldri skulle begynt på her ,nemlig polering .😊 Dette var egentlig noe jeg hadde satt bort ,men ville prøve og kom i mål tilslutt😊 Begynte litt test igår kveld og fikk blod på tann og så fort jeg hadde stått opp ville jeg fortsette . Dette var dagens kandidater : Forøvrig et merke som jeg ikke helt blir venn med ,vet ikke hvorfor . KC og Carpro er mye hyggeligere . Hvertfall så leverer det og fant ut det kunne brukes her ,for her kunne alt bli bedre 😊 Noe one step her og de to andre her og der og avsluttet med voks . Jeg startet først med bakfanger og riper : Her ble det kjørt to omganger med Heavy cut og to med med fine cut og ting ble trivelig : Innsteg på bagasjerom er jo full av riper og helt matt: Det ble det en forandring på : Støtfanger foran var der mye og jobbe med men ble blank og finere : Andre siden og resten av fronten : Ufattelig og det gjør seg med en sånn jobb på sånne plasser og alt dette før voks . Skjørtene var og fulle av riper men ble mye bedre nå : Så var det å sette igang med resten og her er ene siden tatt med to steg: Når alt var gjort , var det å legge på voks og behandle det sorte . Victoria voks på hele bilen etter polering så Glosser plast og gummi. Endelig dere nypolert E91 og ferdig bilder : Mer fres her nå : Flere og endelig ren og blank sølv: Bakre del : Og nå skinner det i skyggen og : Fått frem Titansilber som den skal være bakken speiler seg : Nå er jeg ferdig bokstavelig talt for dette ble for mye for meg ,er helt pumpa nå 😩😩. Nå skjer det ikke en dritt mer idag . En annen ting bil en nå mer eller mindre ferdig utseendemessig både ut og innvendig og jeg er fornøyd nå. Har da fått gjort følgende siden januar: Fikset bremser bak Ordnet alt på bakluke Soltak Vask og shine Nå er det bare motorfiks igjen så er bilen helt ferdig dere . Det har gått fort tross diverse helvete her med meg ,men tross tingene har jeg kommet meg i mål . Hadde det vært normale omstendigheter hadde jeg vært ferdig for lengst 😊,men men ! 21 mars er en merkedag. For seks årsiden første kjøretur med e28: For 5 årsiden polerte opp e30en : Nå har jeg styrt nok med e91en og må ta en pause . Gjort noe hver dag og oppdatert her ,men nå får jeg ikke gjort mer . Neste nå er motor ,men det må bli etter en pause og med hjelp .
    14 poeng
  19. Så tilbake til den virkelige verden og problemene der. I høst en gang begynte taket å tulle nok en gang. Jeg fikk lukket det, men det gikk ikke i lås, og da går heller ikke vinduer opp, samt bagasjerommet er låst. Erfaringsmessig visste jeg godt hva problemet var, og fant etterhvert ut hvilken sensor som var årsaken. Fikk lånt meg Inpa, og fikk dermed tvangsåpnet bagasjerommet. Jeg lette etter brudd uten hell, så løsningen ble å bare legge oppe en ny, midlertidig ledning gjennom bilen slik at jeg fikk lukket vinduer og denslags. I tillegg er det BOING BOING BOING-lyd om det er brudd her. Med et brudd som man ikke helt vet hvor er, og ledninger som er fikset flere ganger før, var det bare en ting å gjøre; bytte hele ledningsnettet til dene delen av taket. Dette ble derimot utsatt, utsatt og utsatt. 🙄 Jeg begynte å rive litt paneler etter at bilen ble parkert for vinteren, men kom ikke skikkelig i gang før nå nylig. Mye greier. For å få enklere tilgang fjernet vi det ene panelet til taket; det som har vindu i seg. Her er det skims og greier, så greit å notere seg ned hvor de var, da det var forskjellig. Panelet i seg selv er bare festet med seks bolter. Så var det disse ledningene. Fra BMW selges det kun et komplett sett til hele taket, med hydraulikkslanger og det hele. Dette koster ikke mindre enn 16000,-. Jeg var liksom ikke helt der. 😛 Søkte en del etter hva slags type ledninger som var de mest fleksible, og konkluderte med at LiFY var godt egnet. Ikke så lett å få tak i i små kvanta, men fant litt på en butikk på tysk eBay. Jeg er usikker på om det er 0,35 eller 0,50 originalt, men jeg kjøpte 0,25. Planen var så å tvinne to og to sammen, slik at jeg har litt redundans om en av de skulle få brudd. Ledningene jeg kjøpte var til noe modelljernbanegreier, og var tvinnet tre og tre, så da måtte man ty til denne løsningen. Fungerte supert. Denne var derimot enda bedre å bruke, men da den kun gikk en vei funket den bare til å tvinne sammen to og to igjen. Det er en babylizz hårflette-et-eller-annet-dings jeg fant hos jentene. @E.C. Har et helt fantastisk innlegg ang. MQS-kontakter, og jeg skulle ønske jeg leste det før jeg bestilte. Har forsøkt meg på Aliexpress tidligere, og gjorde dette nå også, men de fungerer rett og slett ikke bra nok, så ble kjøpt originale fra GS. Kunne endelig børste støv av MQS-tangen min også. Som @E.C. nevner er det litt så som så med isolasjonstykkelse, og det blir absolutt ikke bedre når man skal ha to ledninger i en kontakt. Jeg kunne brukt en, så loddet innpå to etter kontakten, men ønsket å ha hele ledninger hele veien. Måtte overtale den litt, men fikk de greit nedi testkontakten. Deretter var det å begynne å bytte ledninger. Forsøkte å bruke de originale strømpene mest mulig, og det gikk forsåvidt på et vis. Jobben hadde vært mye enklere om man tok av det andre takpanelet også, men man skal visstnok ikke fjerne begge disse samtidig. På passasjersiden er det fire ledninger (mot to på førersiden), og disse har vært reparert før. Reparasjonen var sikkert greit nok, men litt snarveier hadde de tatt. Var veldig greit å få rive bort alt det gamle. Originale strips. Noen mente disse måtte benyttes. Jeg er ikke helt overbeist, men jeg gjorde det nå likevel. Kom i et svindyrt sett med diverse andre småting jeg ikke trengte. 🙃 Hele veien koblet jeg meg til de gamle ledningene, slik at jeg var sikker på alt fungerte før jeg fortsatte. Og etter å ha kjørt taket opp og ned mange, mange ganger konkluderte jeg med at det sikkert fungerte. Dette var samtidig en fin anledning til å få vasket bakruten i bilen. Denne er normalt litt utilgjengelig. Skims på plass igjen, likt som de var. Og på igjen med panelet. Dette er laget av aluminium og veier ca. ingenting, men er uten tvil en tomannsjobb. Deretter var det justering. Gikk en del tid med å få dette korrekt, men det gikk på et vis det også. Brukte de gamle boltene under justeringen, og byttet ut en og en med nye originale med loctite på etterpå. Deretter var det å stramme til hele 19Nm. Og da var det sånn halvveis utført. Gjenstår litt deksler i bagasjerommet bare.
    14 poeng
  20. 13 poeng
  21. 13 poeng
  22. Etter diverse greier igår ,så fant jeg ut at jeg ville få på litt lakk der jeg hadde fikset . Jeg hadde ikke store forhåpningene da sølv er vanskelig og utbedre .😩 Min kjepphest var enkel og det var å få bort rust spots sånn at det så helt ut . Så det gikk fra sånn igår ettermiddag : Til sånn når jeg var ferdig : Man ser en god forskjell og en mye helere bakende her 😊 Mens alt tørket kunne jeg få bort lakkstøv og møkk ,det så jo sånn ut : Etter vask med diverse spritholdige produkter dikk man det rent igjen : Skiltlys og åpner kom og på plass her . Hull til skiltlys ble for store så her ble det montert med tec 7 og fuge rundt 😅.(Spiller null rolle da en annen luke må på plass senere ,men er helt og ingen ser der). Så kunne jeg montere skiltramme og skilt : Og nå ser man jo det ser finere ut. Så kom dagen idag og satte igang med våtsliping fra 800 til 2000. Rubb,polering og voks tilslutt og de første med maskin . Fikk liv i Biltema lakken : Som nevnt ,vanskelig å unnngå farge forskjell her og skulle lakkert hele partiet ,men nå ble det ikke sånn. Det er helt og når ting går seg til så blir det nok ikke så stor forskjell . Dette Andre siden : Og da dette : Nå har jeg bevisst tatt bildene sånn at dere ser fargeforskjell her ,men om man går forbi uten røntgensyn ,så er det få som legger merke til det . Spurte naboen istad hvor jeg hadde lakkert ,og han se når du spør sånn så vet jeg ikke ,men når jeg stirrer så er det bak ved merket og rundt . Flott sa jeg ,det var det jeg ville få bekreftet . Hvem vet ,kanskje jeg lakkerer hele en gang og ser 😊 Uansett helt og godt nok for meg foreløpig .
    13 poeng
  23. Ren bil skader ikke, snart tid for sommersko og nye felger.
    13 poeng
  24. En liten tur med traktoren langs Mjøsa og sanke deler til F11n.
    12 poeng
  25. Dusy

    Den store finn.no tråden.

    En herlig raritet https://www.finn.no/mobility/item/398905380?ci=1
    12 poeng
  26. Vår stemning på Finn.no Rå deilig F82 med nydelig farge kombinasjon https://www.finn.no/mobility/item/399004177?ci=2 en bil jeg har fått mer og mer sansen for med årene. https://www.finn.no/mobility/item/376481904 Og muligens den deiligste 911’a jeg har sett
    12 poeng
  27. Mer fjas (bokstavelig talt). Det er nevnt før, men eneste forskjellen på pre-LCI og LCI på e89 er blinklys og hovedlykter. Blinklysene er på plass, og jeg har sånn litt av og til sett etter hovedlykter også. Plutselig hadde jeg kjøpt en fra bruktmarkedet på Koed. 🙄 ...ikke så lenge etter kom det plutselig en til, denne gang fra Allegro.pl. For å toppe det enda litt til kom det jammen meg ikke et sett til på finn.no i høst, og siden de faktisk er ganske sjeldne å komme over havnet de også hos meg. 🥴 Galskapen i dette? Ikke en eneste person på denne jord klarer å skille disse lyktene fra hverandre. Den ene fra finn.no har riktignok sprukket glass, så får se om jeg gjør noe med den en gang. Tilbake til det første settet, så er disse uten noe elektronikk, så det gikk noen måneder på å skaffe LED-moduler, LED-pærer og xenon-moduler til en rimelig penge. Nytt er alt dette svindyrt. Testing av LED-pærene til angel eyes. Nye xenon-pærer. Så skulle jeg forske litt på de gamle lyktene, og en eller annen sted i tråden her er det nevnt at det er noe antignagersystem. Dette hadde jo jeg glemt litt ut, og fant fort ut at det virket ja. 🥵🌩️ ...så da var det en ting å gjøre; rive ut den driten. De som har installert dette har virkelig gått til verks. Snakk om å legge ledninger på utilgjengelige steder. Egen panserbryter. Sikkert for å deaktivere systemet når panser er åpent. Vel, denne virket ikke. I begynnelsen tenkte jeg at jeg kunne jo prøve å få dette helt ut. Etter ca. fem sekund ombestemte jeg meg, og gikk amok med avbiter. ...så de kunne denne idiotien fortsette. Prøvde å matche nytt og gammelt lysbilde. Ikke at jeg vet om det gamle var rett, men tror ikke det var helt på bærtur. Jeg hadde et lite håp om at dette skulle være en forholdsvis grei ettermontering. Spesielt siden den var en offisiell ettermontering fra BMW. Men nei. Først så er jeg så heldig at jeg har tapt i FRM-lotteriet. De aller fleste e89 har FRM3, men min hadde selvfølgelig FRM2. Fant en fra en X1 hos en hugger etter intensiv leting. ...så var det koding og styr. Jeg nevnte dette litt i kode-tråden, men å kopiere filer fra en forholdsvis moderne PC til en med Windows XP er ikke rett frem lengre. 😛 Enten var minnepinnene for små, eller så var de for trege, eller så var de formatert feil og blablabla. Fant heldigvis en i noe gammelt rot som gjorde jobben til slutt. Endring av VIN på frm. Tror jeg. Kanksje. ...og denne kodingen var et mareritt uten like, og jeg er forsatt ikke i mål der. Etter at FRM var byttet og kodet virket jo ingenting nesten. Taket gikk ikke, vinduene gikk ikke, men litt etter litt og etter en del forsøk begynte ting å fungere slik det skulle. Vinduene måtte rekalibreres (kjøres opp og ned i 15 sekund og noe slikt), og til slutt var det meste ok, bortsett fra engel eyesene. Disse blinker bare, så slukker de. Ettersom jeg ønsket bilen på veien var jeg veldig i tvil om hva jeg skulle gjøre her. Enten montere på gamle lykter og fortsette en annen gang (hadde fort blitt til vinteren), eller montere alt sammen, og satse på jeg får til å kode dette. Her ser man såvidt forskjellen mellom ny og gammel lykt. Den gamle med gåen xenon-pære og den nye uten angel eyes. Etter mye fundering bestemte jeg meg for å bare sette i begge nye lyktene og få bilen sammen, så får vi satse på kodingen løser seg etterhvert. I tillegg har jeg ting friskt i minne nå, frister lite å begynne forfra om et halvt år. De nye lyktene har øyebryn som lyser, så det får være fungerende parkeringslys i mellomtiden. Ettersom fangeren av var det greit å spyle bort sand og dritt fra baksiden. Mitt nyeste innkjøp, vaskekonetralle. 😛 Perfekt når 40-tallet er rett rundt svingen, og både rygg og knær knirker bare man tenker på å reise seg opp. Med halvveis ren bil ble den kjørt inn igjen, og jeg monterte sammen den andre lykten også. Pærene på lykten jeg er ferdig med hadde en form for tettemasse, mens de to siste hadde ikke dette. Jeg vet ikke helt hva som er brukt her, men satser på bytul gjør jobben. Så var det fangeren. Fant noen løse plastdeler inni her, så fikk festet de. Fant ut at disse er ca. umulige å feste igjen om man tar ut innerskjermene, så de har nok vært slik noen år. Rengjort og på plass. Mens bilen likevel var i luften passet det med et oljekift, og der kom mitt nest nyeste innkjøp til nytte også. Har bare hatt kar på bakken tidligere, og da sprutet det overalt. ...og mitt tredje nyeste innkjøp, denne fra USA. Veldig kjekk lykt når man styrer på under bilen. Så da kunne jeg få ut resten av museelektrosjokkvåpenet fra undersiden av bilen. Må også nevne denne jeg dro med meg over fjorden, klikket rett på Biltemhåndtaket, og var super til å feie over garasjegulvet med. Tilbake til oljen. Jeg har tidligere brukt 5W-30 på denne, rett og slett da det er det som er anbefalet. Denne gangen ble det litt banning i kirken, og jeg prøver meg på 5W-40. Attpåtil uten LL-04-godkjenning. Gikk med en del tid på å justere inn lykter mot fangeren, men resultatet ble ganske akseptabelt til lutt. ...så da ble bilen registrert, og kunne luftes for første gang i år. Det jeg merket umiddelbart var at den hadde en mye finere gange nå enn tidligere, og det kan ikke skyldes noe annet enn oljen. Bilen ble kjørt varm for jeg byttet, og da hørtes den som om om den alltid har gjort. Etter oljebyttet derimot var det en mye finere og mykere gange. Jeg hadde aldri trodd at en litt tykkere olje skulle utgjøre så mye. Lyktene har jeg ikke gjort noe mer med, men må ta den ballen opp en dag også. Alt av vanlige lys fungerer slik det skal, det er kun ringene som ikke vil på. Med Z4 ute av garasjen kunne jeg også ta et mellomskift på X4-en. 10-12000km og ca. et år siden sist, så greit å få det også gjort. Her ble det derimot samme gamle 5W-30-olje.
    11 poeng
  28. Olaandref

    Olas E34 S38B36 prosjekt

    Fikk jekket bilen opp og satt den trygt på noen kraftige "krakker" jeg spikret sammen, og i kveld begynte jeg å demontere bakstillingen, det gikk veldig greit, fikk balansert den noenlunde på to jekker, løsnet alt og senket den ned, et par timer med kvalitetstid for meg selv, slett ikke feil. I morgen tar jeg guttungen med til Førde og henter en sandblåser jeg kom over på Finn, med resirkulering. Håper det funker sånn noenlunde, har i hvert fall tenkt å teste den ut under. Så da blir det roadtrip med masse gode røverhistorier fra baksetet, og minst ett isstopp på turen. 😃 Kunne virkelig tenke meg en snurre så jeg fikk tatt den ut og spylt den grundig med høytrykk, det hadde gjort ting enklere, men vi får se.
    11 poeng
  29. Ampera

    Min 2020 M5 Competition

    Før og etter, får se hvor lenge det holder.
    11 poeng
  30. Da har jeg gjort litt dill-dall med bilen igjen. Det er jo en god bil, men den er kun så god som vedlikeholdet! Skiftet motorolje og oljefilter, kjørte ganske nøyaktig 10kkm siden forrige skift. Ble en blanding av olje fra Biltema 5-30 og Mannol 5-30, nesten 50/50 blandingsforhold. Begge oljer er for øvrig LL-04! Dette var på torsdag, før helga. Jeg har vært meget flink å inkludere bilder, forhåpentligvis til glede for mange. Neste skruing var på lørdag. Da var det glødeplugg skifte på sylinder nr 1 og skifte av blendeplugger på swirlflaps. De som stod på bilen har begynt å lekke/svette olje fra innsuget. Også renner det ned på siden av motor. Blir mye gris av det. De pluggene var ca 9 år gammel. Ang glødeplugg skifte, så skiftet jeg 2 stk glødeplugger i høst, nr 2 og 6. Sist gang alle glødeplugger ble skiftet var i september 2019 på 190kkm. Så det er vel OK holdbarhet? Jeg har heller ikke konkludert med at jeg burde skifte alle glødeplugger, eller bare 1 og 1, som jeg har gjort denne gangen. Usikker. Kan ta det som en kvalitetstesting, for moro skyld. Se hvor lenge de fra 2019 holder. Nuvel. Her er bilder. Så var det skruing på søndag. Her ble det skiftet støtdemper og montert en handlepose/multifunksjons krok i bagasjerommet. Feilsøking på støtdemper er veldig begrenset, da den virker stort sett, men jeg får feilmelding om at det er mistet kommunikasjon med demper, fra VDM. Når jeg forsøker å kommunisere med demper, så svarer demper. Og det skjedde hver gang jeg sjekket. Kanskje 10 ganger på tilfeldige tidspunkt, ETTER at en feilmelding er produsert i instrumentpanelet. Så jeg ble lei av feilen, som kom og gikk, og bestilte ny demper fra autodoc, til ca 8200,- Kjøpte også 4 stk muttere, 1 stk skrue, 1 pakning og 1 bumpstop fra BMW. Fikk tak i støvkappe og andre bumpstopper fra autodoc, produsert av ZF. Det er endel penger å satse på å fikse feilen, men jeg har ingen andre gode måter å feilsøke på EDC dempere på. Jeg foretok selvsagt en visuell sjekk av ledninger og VDM. Og siden feilen kun er aktiv i noen sekunder, så regner jeg med "kuk-i-kompjutern" som de sa en gang i tiden. Etter skifte av demper, så må den kodes. Jeg valgte å gjøre det i ISTA /P, da jeg var usikker på om NCS hadde løst det, siden demper var ny. I den forbindelse så ville ISTA oppdatere SW på CAS, siden jeg hadde skippet den, forrige gang jeg koblet på ISTA /P. Så jeg følte meg modig og lot ISTA oppdatere CAS i samme slengen! Hadde selvsagt CTEK MXTS70 koblet på bilen, for stabil strømtilførsel. Ang kroken i bagasjerommet, så var det en ferdig markering i deksel som viser hvor kroken "skal stå". Måtte slipe deksel litt tynnere hvor mothakene på baksiden av kroken skal gå i lås. Fikset greit med dremel og slipestein. Brukte multikutter maskin og tapetkniv for å få til hull. Her følger bilder! Jeg ser at bildene er kanskje ikke de beste, og at jeg ville hatt bilde av feks prosessen med demper skifte. Men men. Får ta det som læring. Når jeg holder på å skru, så blir jeg veldig fokusert på det og glemmer tid, delvis sted, drikke og mat. Glemmer da også telefon, å ta bilder.
    11 poeng
  31. Har målt litt på Alpina-felgene i dag. Det er nok å holde styr på når man skal drive med hjul. De fleste har fått med seg den litt spesielle måten å oppgi dekkdimensjoner på: Bredde i millimeter, profil/høyde i prosent av bredden og felgdiameteren i tommer. I tillegg kommer fegbredde inn, også i tommer. Når vi snakker innpress så blir det dog tilbake til millimetere igjen. Innpress på 0 betyr at anleggsflaten (mot bremseskive/nav) er perfekt på midten av felgen. Positiv og negativ innpress kan enkelt illustreres med bildet her: Som man kan se av tegninga så vil felger med høyt innpress bli enten ganske flate eller til og med konvekse. Ønsker man konkave felger er det lavt innpress om gjelder. Når man skal måle innpress manuelt tenker man kanskje at bredden står jo allerede på felgen, f.eks. 8J = 8" (J eller JJ er utformingen av leppa på felgen). Da regner man det om til mm og måler avstanden til anleggsflata fra felgkant så regner man ut resten. Haha, særlig. Som om hjulmafiaen hadde latt deg slippe unna så enkelt. 8J er indre bredde på felg, ikke ytre totalbredde. Innpress skal selvfølgelig måles fra totalbredden må en vite. Det går an å legge på ca. 1" ekstra på oppgitt felgbredde for å få ballpark totalbredde, men om man først har begynt på dette her så er det beste å måle alt fra scratch. Det første man trenger er noe flatt som man kan legge på tvers av felgen: Kan du ha felgen liggende på arbeidsbenken? Både ja og nei. I dette tilfellet har dekket en felgbeskytter og da ville ikke det ha fungert: Planken min er kuttet til 53 cm, eller 20,9". Det er jo tross alt 19" felg jeg skal måle her 🙃 Med en slik planke på begge sider kan vi få målt totalbredden: Innside til anleggsflate måles slik: Kan være greit å ha med en felg med kjent innpress som kontroll: Utregningen er som følger: Målt verdi innside - (totalbredde /2) Eksempel: totalbredde 250 mm, målt verdi innside 125 mm. 125 - (250/2) = 0 mm. ET = 0 Og med Excel kan man jo bare lage en formel og plotte inn: Fasiten på BBS CH007 er ET 38 og de to Alpina-felgene har stemplet inn ET34 og ET36, riktignok med en liten "e" foran i stedet for ET eller IS. Runder jeg opp til hel mm så har jeg truffet "spot on" på samtlige. Som man også ser fra tabellen så har bruk av oppgitt bredde + 1"-trikset fungert nærme nok, med bom på 2-4 mm. Så hva betyr det for mitt felgsett? Det betyr at merkingen på felgen stemmer med virkeligheten: 36 11 204 - 8.5Jx19 ET 34 36 11 205 - 9.5Jx19 ET 36 KBA-nummer er noe felger får i Tyskland, disse numrene er egentlig ikke brukandes til så mye. Refererer til et godkjenningsnummer hos den tyske ekvivalenten av SVV. Forrige eier hadde disse på F11 og mente at F10/F11 hadde samme opplegg med innpress som E60/E61. At RWD hadde ca. ET 20 og xdrive ca. ET 40 ish. Jeg mente at F10/F11 hadde likt innpress på både RWD og xdrive og at det var derfor noe med innpress på 30-tallet passet hans bil. F.eks. Style 351 med 8,5Jx19 har ET 33 på både RWD og xd. Han hadde dog ET 20 og ET 24 som alternativ dim i vognkort og derfor hadde han antatt at det var originale E60/E61 felger som satt på og ikke noe fra E9x. Originalt Alpina Classic C01 Styling II til E60/E61 er: 36 11 743 - 8.5Jx19 ET 20 36 11 744 - 9.5Jx19 ET 24 Utregningen videre blir ikke så veldig vanskelig. Originalt på E60/E61 foran (f.eks. Style 135) er det ET 20. Style 172 har ET 18. Her blir det spacer på 15 mm, slik at jeg havner på ET 19 (34 - 15 = 19). Alpina ligger dermed ganske likt som originale felger. Har lest en del rart om innpress bak på E61 i en eldgammel svensk forumtråd. Grunnen til at jeg er litt usikker er at Alpina originalt (på E60/E61) ser ut til å oppgi samme innpress på sedan og vogn. Svenskene diskuterer ganske hett hva som passer og ikke. Alpina har 245/35R19 og 275/30R19, mens jeg har 245/40R19 og 275/35R19 og i tillegg ganske kraftig felgbeskytter som kan sees av bildet i starten. Lurer derfor på å gå for spacer på 15 mm her også, slik at det blir ET 21 (36 -15 = 21). Forenkler en del ved å ha like spacere og bolter foran og bak. Originalt har boltene 25-26 mm langt gjengeparti, så da ser det ut som at 40 mm bolt er det jeg skal ha. Spacere blir da H&R 3075725 og bolter H&R 1254001. Får bestille det som en start, så får jeg se hvordan det blir på bil. Ellers har det vært kjøpt inn litt småting. Har i det siste støtt på at deler til E61 har utgått og det synes jeg er rimelig kjipt på en "såpass ny" bil. Ladeplata i midtkonsoll ryker. Var mulig å få tak i via-via til en høyere pris, men ettersom jeg var på vippen til å begynne med så var det ikke helt verdt prisen for min del. Heldigvis passer nymotens USB-C-ladeporter i gamle paneler: Prikken over i-en til dørene har blitt kjøpt inn også. Kan trygt si at det er nok klistremerker med delenummer på disse posene: Været har nå vært såpass bra at jeg har greid å få til både spyling og årets første håndvask utenfor huset allerede i mars, det er ikke hvert år. E91 er ikke så høy når den står på flatt mark, men tror den har blitt bittelitt høyere med nye fjærer.
    10 poeng
  32. Dagens luftetur ble med båt på Haltenbanken, kjekt det også 😄
    10 poeng
  33. MagnusAG99

    Ny bil: 2017 330e

    Har tatt alt for lang tid... Men nå har jeg hvertfall fått startet. Jeg ga opp å bruke de 3D-printede delene, haha, og kjøpte heller en M4-style frontfanger fra SC Styling. Heldigvis er den laget i ABS og ikke det polypropylin driten. Resultatet på den ferdige formen blir nok mye bedre med denne. Lager først en ramme som skal holde fangeren oppe og i riktig form (ikke warper). Siden 3- og 4-serien bruker de samme festepunktene i toppen av fangeren under panseret, skal fangeren sitte fast i ramma på en måte som gjør at festepunktene forblir på riktig sted. Om det gir mening, haha. Poenget er å simulere at den sitter fast på bilen. Fangerene deles nok i to innen helga, så jeg kan starte arbeidet med å sette dem sammen. Teltet jeg kjøpte og planla å bruke ute for dette prosjektet blir nok også heller brukt til neste år, når vi skal overhale en av AD-41P motorene i båten🥶.
    10 poeng
  34. Oj her har det skjedd mye de siste 3 årene! Mye kjøreturer, vask og pleie, litt oppgraderinger, en del photoshoot’er, mye utstillinger og bare nytet masse av denne bilen🙌🏼 Vært på turer til blant annet Vallåkraträffen, Stjørdal motorshow, Mantorp park, GS treff i Bud, BMW treff Rudskogen og mye mer! Litt priser har vi vunnet også, 2 priser på Bjerke travbane (beste 00’er og beste shine), Show and shine Modified 2023, Beste motorrom hos Bimmers of Sweden 2024 hvor det var 1700 andre bmw’er og ikke minst ARN racing award på Gatebil mantorp i fjor sommer🤩 Har bare vært go’bil hele veien, aldri noe tull og en bil jeg virkelig stoler på når vi skal ut på langtur 🙌🏼
    10 poeng
  35. E61 søndag . Da var dagen jeg har sett frem til nemlig å bruke tid på Black Zaphiren igjen . Det er lenge siden dvs ble en kvikk vask når jeg kom hjem fra Rehab ,ellers har den stått siden . Har jo kun drevet med e91 men nå får jeg ikke gjort noe særlig mer på den . Og siden fruen skulle ha kollegaene sine hjem idag på div ,kunne jeg forsiktig styre litt med bilen . Hadde to mål : Få på sommerhjul Vaske den skikkelig utvendig . Så startet med hjul og klar: Fikk av hjulene men ville få rensket bort diverse rundt Nav: Det ble gjort og vasket med bremserens. Samme bak og vet det er delte meninger med dette og kline på diverse rundt nav/ senter men her gjør jeg som jeg alltid har gjort og aldri hatt noe problemer med det. Ikke noe risting og ikke minst felg går lett av : Ja forresten senter foran etter vask og klargjøring: Etter å ha montert de ,så var det en testtur og alt ok 😊 Nå var det vask på gang her . Ble berøringsvask her og endelig varme og sol : Poleringsjobben ifjor sitter enda den selv bak og man ser vann reiser bort: Så var det frem med nytt tørkehåndkle jeg fikk av min datter : Tørking her og der og etterhvert en bil som er ren og ikke minst med 8&9x18 sommerhjul : Igjen takk og lov for sorte lister : Blankt og blå himmel : Dette: Og tilslutt dette : Området under luken som er en utsatt plass på disse ,holder seg enda på begge sider : Ser noe porøst men er vann som ikke er tørket skikkelig . Andre siden har det begynt bittelitt ,men ikke noe å bruke tid på tror jeg på lenge 😊 Innvendig må jeg nå rense ser jeg da det er flekker og dritt etter vinterens bruk noe som jeg anser som helt normalt . Dette får jeg ordne som neste jobb på den .😊 Tilslutt et bilde av begge OEM Touringene her : Og vet dere noe ? Jeg synes det er så beroligende å ha to biler som ikke er gjort noe med som ser originale ut.😅 Det er ikke mange igjen sånn av nettopp disse her . Dere vet jo jeg elsker modda biler men pr nå trives jeg best sånn med de to her . Så det var søndagen sålangt og greit å få gjort .😊
    9 poeng
  36. Olaandref

    Olas E34 S38B36 prosjekt

    Dette burde jeg sikkert droppe å skrive her inne, men siden jeg ikke er så alt for selvhøytidelig så gjør jeg det uansett. 😅 Hentet en sandblåser jeg kjøpte av en kar på Finn i dag, på turen var jeg og guttungen innom Biltema og kjøpte sand, for dette måtte jeg teste ut så fort som mulig siden vi skal bort i helgen. Kom hjem, fikk lagt guttungen og rett ut for å koble opp blåseren og teste. Nå var det litt sand på den, så jeg testet litt med den først, ble ikke helt happy, tømte den, gjorde alt rent, tok av slanger og rengjorde. Den gamle sanden ble tømt ut, den har nok stått der en stund, og er sannsynligvis full i fukt. Ny sand ble fyllt på og ny test, joda, mye bedre kraft i den nå, men NULL effekt, riktig nok er nok ene luftkoblingen litt underdimensjonert, men den funket bedre med den gamle sanden. Dette måtte sjekkes ut, og ja, her sitter jeg med 60kg sandlådsand, altså sandkassesand… Burde nok gått til Specsavers 😂 Spurte endatil hvor sanden lå, og fikk til svar at den ligger borte i hjørnet der 😅
    9 poeng
  37. Da har jeg eid bilen ett år allerede, det gikk veldig fort får man si 😅 Hadde nesten glemt ett års jubileumet hvis ikke Thomas hos Bavaria som jeg kjøpte bilen av husket på meg 😀 Ellers så er det ikke så mye å melde om annet enn at bilen er helt fri for ulyder 😅 Men, jeg synes bilen ser litt bedre ut når jeg senker den ett hakk på luftfjæringen. Finnes det noen måte å holde den på dette hakket? Den går bare tilbake til standard høyde neste gang jeg skal ut å kjøre. Ellers så var vi to B58 biler på tur etter hverandre her om dagen 👍 M240i Ellers så har bilen i helgen var inne til spabehandling hos Lyngroth Bilpleie. Jeg har i lenger tid irritert meg over litt bruksmerker fra forrige eier som jeg rett og slett ikke har kompetanse til å fjerne selv. Så jeg bestilte full resetting av bilens lakk, få den så nær fabrikkny som mulig på en 2020 modell. Gutta sa at de ikke kunne trylle, men at det var ikke så langt unna heller. Jobben ble kronet med Kamikaze Zipang Coat, en utrolig sterk coating som at på til har semi healing egenskaper. Og gutta leverte jaggu ett topp resultat, jeg må virkelig ta av meg hatten for jobben de gjorde her. Bortsett fra noen bitte få små steinsprut, forbausende lite egentlig med tanke på all Autobahn kjøringen og min aggressive kjørestil. Men bortsett fra dette så ser nå lakken ut som på en helt splitter ny bil 😎 Kamera klarer egentlig ikke å fange opp resultatet. Carbon sort er så dyp at den svelger alt motlys. Tok noen bilder til hjemme, dog noe noen støvete bil etter kjøreturen 😅 Ved nærbilde så fanger kamera opp masse refleksjoner som ser ut som skader i lakken 😬 Lyngroth Bilpleie hadde lagt noe småtteri til meg i passasjersetet også når jeg henta bilen. Bla en Booster spray som jeg kan gå over bilen med ca hver tredje måned for å opprettholde vannskrekken og styrken i coatingen. 3-4 år er oppgitt levetid med riktig vedlikehold. Så nå er det nesten så jeg ikke har lyst til å bruke bilen 😂 Den står bare i garasjen og skinner, den dufter jo godt til og med. Når jeg går forbi bilen så kjenner jeg en søt og god duft fra enten coatingen eller noe annet produkt de har brukt på bilen 👍 Så når vi skulle ha oss en familie utflukt dagen etter så heiv vi oss i vår 20 år gamle E61 545i 😎🤪
    9 poeng
  38. E.C.

    Den store finn.no tråden.

    For mye jobb å ta C-lappen, så da utgår den.
    8 poeng
  39. Muuligens litt partisk siden eg hadde en Mk4 R32 i 8 år med miltek-eksos, men det er få/ingen motorer som har kulere lyd en den! @Dusty E46 M3 er litt meir sporty å kjøre en R32. Vil påstå at E46 M3 og 996 C2 oppleves ganske "like" , mens mk4 er litt meir lettkjørt og litt for lett på rattet. Amatør-video med fattern bak rattet som ikkje kom på han kunne bruke fleire gir;
    8 poeng
  40. Aldri har jeg hatt noen spesielle følelser knyttet til et salg men denne dagen er tung. Siste tur med denne herligheten, men nå skiller vi lag etter nesten 30.000km. Det har vært noen fantastiske turer gjennom store deler av Norge og ikke minst turen til Alpene. Ikke et eneste feilslag på noen av banekjøringene heller, denne blir savnet og dette kommer jeg til å angre på.
    8 poeng
  41. Tilsynelatende pen og original E90 330i https://www.finn.no/mobility/item/316870871
    8 poeng
  42. Det verste er vel at jeg tror faktisk han kunne gjort det.
    8 poeng
  43. 8 poeng
  44. Montering av F8x bremseskiver + PFC bremseklosser levert av @TRF på F21 M140i
    8 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...