Gå til innhold

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 07/27/25 i alle områder

  1. Opprydningsøkt nr. 2: Da er ny innsatsrunde på M5en foretatt og en del punkter krysset av fra listen, så en liten write-up må til. Første på agendaen var girkassefester og motorfester som føltes slitne ut. Bilen opp, og jeg kjenner allerede at jeg savner løftebukk: Men etterhvert er girkassefestene demontert, og nye Lemförder deler er montert inn. Deretter var det motorfestene som måtte si farvel til sin gamle bopel. Her også var det Lemförder som fikk overta plassen. Fornøyd med sitt nye hjem: Har hatt en del dødgang "i midten" av styringen, og det ble også påpekt på EU at ene indre endeleddet var litt dårlig. Da er det vel neppe noe overraskelse hva som måtte skje. Klart for å settes igang: På disse bilene med V8 er det jo ikke tannstag, men styresnekke. Dermed måtte hele parallellstaget byttes for å fikse indre endeledd. Etterhvert var hele greia demontert. Har kjøpt nye ytre endeledd også, så de gamle fikk bare stå på: Synderen indentifisert: Skal bli bra med litt nytt. Lemförder nok en gang. Glemte selvfølgelig å ta noe etter-bilder. Men styringen ble natt og dag etter skiftet, og bilen er nå levert hjulstillingskontroll. Deilig! Men vi er ikke ferdig. Hadde jo en liten Van Gogh situasjon på sidespeilene, som måtte løses. Jeg hadde omsider fått denne braketten i posten fra England, i maskinert aluminium. Gjenget opp og skrudd fast med de originale skruene. Og etterhvert var speilet igjen komplett, og ikke minst wobble-fritt. På plass. En annen ting som har irritert meg litt er at bilen har vært delvis skeivøyd. Tåkelysene var nemlig forskjellige. Høyre siden hadde klart glass, men venstre side hadde "vaskebrett"-glass. Glemte naturlig nok før-bilde her. Men ny lykt ble iallefall kjøpt inn: Og montert. Omsider likt igjen foruten litt forskjell i alderdom, men iallefall ikke like synlig som før. Var ikke super-gira på å bruke 1500kr ekstra bare for å få den andre like blank (selv om det fristet). De jevner seg nok ut etterhvert. Mens jeg var i gang tenkte jeg også å få demontert skiposen i armlenet bak, da den er mer i veien enn praktisk. Kommer aldri til å bruke den. Tok også en overflatevask av alt annet her mens setene var ute, inkludert beltet (glemte bilde av dette også). Posen ute. Og baksetene på plass igjen. Enda en liten plage var interiørlampen som sitter i bakluken. Denne hadde et knekt feste som gjorde at den hang og dinglet, samt utbrent pære og diverse sprekker. Ny original lampe innkjøpt. Og alt i orden igjen. Apropos sprekker; midtre luftventil i dashbordet hadde også det i 3 av fire hjørner. Out with the old and in with the new. Og da ble det litt mer ro i sjela her også. Emblemene foran og bak har definitivt sett sine bedre dager. Nye originale deler fikk erstatte disse også. Før/etter bak: Og foran: Ene skiltlyset bak hadde samme diagnose som lampen i bakluken - sitter løst pga knekt feste. Dette var dog også uoriginale LED-innsatser (med en del sotespray på pga. sterkt lys). Her ble det også nye originale deler. Mye bedre. Og til slutt noe jeg har gledet meg til fra første stund. Få av de slitne, stygge kjennemerkene i plast og få på noen ferske aluminium-skilter i stedet. Skiltholderne var også veldig falmet og ble erstattet med dual lock borrelåser. Av med det gamle: Og nytt stæsj klart. Dermed kunne bakenden på bilen gå fra dette: Til dette: Og likeså fronten fra dette: Til dette: Detaljene hjelper fælt på helhetsinntrykket. Enda mer i virkeligheten enn på bilder. Er fortsatt en del lakk-tjafs som ødelegger helhetsinntrykket for meg (spesielt frontfanger og panser), men dette står på planen. Den plasten under fangeren skal også byttes, da den er både sliten, sprukket og misfarget. Men dette var en veldig god start på det utseendemessige løftet i min bok. Avslutter innlegget med et par stemningsbilder fra påfølgende kveld.
    30 poeng
  2. Da har man vært på tur, og som seg hør og bør bør det postes noe. Det blir ingen @Fredrik 90 standard, men det er i alle fall noe å glane øynene på - for de som har interesse av det. M550en skulle få litt lakk mens vi var borte, så denne ble i hu og hast avlevert hos lakkerer før det bar avgårde til fergen. Fremst, og alene i handicap-køen på grunn av for lav bil for hengedekket. 🙃 Heldig med plassen - som vanlig; ...og en vanvittig flott overfart. Det er ikke ofte en opplever så rolige overfarter på åpent hav. For øvrig et sørgende kjedelig skip der de enarmede bandittene var fjernet i forbindelse med rebrandingen fra DFDS til GoNordic CruiseLine. Det blir ColorLine og banditter neste gang! Ferdig med danmark, her ved Rødby-Puttgarden. En kul amerikansk skolebuss-bobil. Med elbil hører elbilblære til. En av turens unormalt mange dostopp, her på fergen fra Rødby til Puttgarden - hvor man også trekker opp med en fjærbelastet Elko-bryter. Første ladestopp på en campingplass utenfor Lübeck. Her ble også den velkjente elbilstrekken gjennomført ved å gå en kort tur inn for å glane på vogner og spikertelt, før det bar videre. "Iskald" beregning før lading og spising (og dopause, selvsagt) i Bremen. Favorittplassen er alltid ledig. Og bilen er alltid fulladet før verdens beste kebab er fortært. Og et bittelite ladestopp på 8 minutter med den berømte benstrekken ved Lemmer i Nederland. Nederland har et helt fantastisk behagelig motorveinett, i motsetning til det rakkelet vi driver med her hjemme. 60 sone på E18 ved Holmen, liksom. Potetland! 😅 Til slutt litt destinasjonslading på hotellet. Amsterdam består ikke bare av horer, dop og pommes frites, men har mye annet spennende/kjekt/vakkert å by på. En herlig sjarmerende by! En helt vanlig sidegate i Red Light District. En skal være hardhuda for å gå her alene en veldig sen natt. Ikke no' cash? Null stress, her tar tiggerne (gatemusikanter) kort. Nåtidens BMW Isetta - Fiat Topolino (og andre tilsvarende biler) var det flust av her. Fascinerende kul bil. ...og du kan til og med kjøre lovlig på passasjerferger med den. Til slutt avlevering av bil hvor the magic happens og BMW blir made great again.
    23 poeng
  3. Vell og merke igår da men
    23 poeng
  4. Ble «ferdig» med garasjen for ca uke siden. Da er vi igang med sårt etterlengta TLC.. føles ut som jeg har kjøpt deler i 6mnd og bare latt de ligge. dette er altså storcaliper (374mm) som jeg har sandblåst og pulverlakkert selv. Rustfrie bremserør og slange etc.
    21 poeng
  5. Da var bilen nyvasket inni og klar for Nürburgring i morgen. Melder en del regn så gidder ikke bruke tid på å vaske den på utsiden så ble litt ekstra inni heller. Blir vel bare et lag med Rain-X på ruta.. I skrivende stund kom jeg på at jeg ikke har testet vindusviskerne på et par år.. Håper de virker fortsatt..
    20 poeng
  6. Ja, det er helt tragisk at disse ble fjernet. Det er jo hele sjarmen med å dra seg ombord på en slik ferge. 😅 Det anbefales på det sterkeste - med eller uten i4. Det viktigste å huske på med utenlandsreise med elbil, er å ha BMW Charging-kortet aktivt. Jeg møtte en svenske i en iX3 som strevde noe voldsomt (siden kortterminalen ikke fungerte). Han hadde nettopp deaktivert sitt ladekort og bannet et par-tre ganger der han ikke fikk ladet uten å styre med app-dritten. Absolutt, selv om vi dro fra tropesommer i Norge til vanlig norsk sommer i Nederland, Tyskland, Sveits, Liechtenstein og Italia. Her parkeres det så ladekabelen ikke subber i lakken, selvsagt. Må ikke skryte blæra for mye opp i skyene, for jeg har samme blæreintervall i M550en også. Og der kommer jeg til kort mot den indre harde dieselkjernen som kjører 2000km i ett strekk med 3,5 tonn hengende bak på kroken hver eneste dag. --------------------------- Etter Cools bar det til togstasjonen i Eindhoven for å karre seg over til Tyskland og til en ventende bobil. Det er fascinerende å se hvor lekende lett det er å ta tog, trikk og t-bane i Nederland, mens det er et mareritt av et helvete å gjøre det samme i Tyskland. En griseharry G05 X5 30d med spoilere i alle kriker og kroker. Litt emblemtrimming hører med. Tyskland byr ellers å mange flotte bygg- og småsteder. Og naturligvis en tur innom BMW Welt og BMW museumet. Rakk dessverre ikke fabrikktur eller innom BMW Classic, men da har man desto større grunn til å ta en ny tur. Det var mye fokus på Neue Klasse på museumet, så det er tydelig at BMW har veldig tro på dette. Jeg må riktignok være tilbøyelig med å si at bilen var "overraskende kul" i virkeligheten. To sprekinger til venstre og den tjukkeste gutten i klassen til høyre. Jeg har et håp om å eie Z8 en gang. Herregud for et mesterverk! Det er en skam at verken denne eller Concept CS ble satt i produksjon! For ikke snakke om at denne aldri nådde produksjonslinja. En slik en var å se gjennom en av portene, men jeg rakk dessverre ikke ta bilde; Og en Skytop på tyske skilt. Lekker sak (ser ikke så lekker ut på bildet) - BMW kan hvis de vil. ..og vipps var man en tur i Italia. Imponerende byggverk. Full size "mini size" lastebil. En kan mene mye om bomringene i Norge, men vi har i alle fall sluttet med å lage køkaos på veiene med dette som for lengst hører til på museum. Italia ble hardt rammet av Covid. Disse byggene ble forlatt etter Covid og bærer preg av å ha stått urørt i fire-fem år. Gi de noen år til, så hadde det vært artig å foreta "urban exploring".
    19 poeng
  7. @GtiGtr jeg gikk på en smell for 4 timer siden jeg 🫶
    19 poeng
  8. @Orjan @Lars S tusen takk! Ja den er hvit tenkte jeg skulle ta en recap og en avslutting av tråden min denne uken.
    18 poeng
  9. Er bare downpipe-mafiaen ute på tur
    17 poeng
  10. I godt driv på fjellet med en liten pit stop på Gol for opplading av to tobeinte og to firebeinte 🐶🏎️ For en milsluker med krefter i overflod! Skjønner egentlig først nå hvor genial denne bilen er. Rekkeviddeangst bør ikke være et begrep i 2025.
    17 poeng
  11. E30TurboTouring

    E46 M3 Touring

    Bilen har vært på veien en stund nå, men har glemt å poste noe her 🙈 Så her er noen bilder av bilen slik den ser ut nå, og et bilde sammen med min nyinnkjøpte z3 coupe 2.8, og m3 sedan som jeg og @Turbotrillehar sammen til kosekjøring både på vei og bane.
    15 poeng
  12. Skiboks stuket. Den er allerede tatt av og blir ikke montert igjen før det blir høyst nødvendig 😅 bråkete og stygt
    15 poeng
  13. 14 poeng
  14. 14 poeng
  15. Var på Kiwi og handlet raske chips 😄
    14 poeng
  16. Spontantur til lofoten i e65’n! Trenger ikke synes synd på meg altså😅😃 knall turbil
    13 poeng
  17. Vaskedag 😃 31 år gamle biler blir nesten som nye 🤩
    13 poeng
  18. Å kjøre god gammel BMW er virkelig ett privilegium 😀 Gamle biler uten avansert teknolog og hundrevis av hester får meg til å slappe av og nyte en lengre kjøretur på en helt annen måte. Det enkle er noen ganger det beste 👍
    13 poeng
  19. T/R Gøteborg fra Vestlandet i år. Imponerende lavt forbruk på denne steinknuseren når den kan ligge og cruise. Selv nedover svensk E6 med litt tøying av 110-sonen lå den ca på 0.6l/mil. Bilde fra «basecamp» Torslanda. Også kjent som Volvoland: Hjemme igjen. Vasket bort insekter, bremsestøv og restene fra baksetebufféten:
    13 poeng
  20. i4’n fikk en helt nødvendig vask etter å ha gjort jobben som familiefrakter i ferien. Da måtte jo den gamle også få en kjapp shine 😊
    13 poeng
  21. Bare hyggelig Jan, ble ikke så mye tid denne gangen, men Mathias skal tilbake når han blir "voksen" for å bli med blåbilen 👌 Ellers ser jeg for meg følgende tekst i tråden om en mnd eller to. Men pokker heller, nå har jeg gått å sett på dette grenrøret i flere uker, og i dag skulle det på, stod opp 03:15 og rett ut og fikk bilen på bukker, her skal det skrus. Fikk ned det gamle, men selvfølgelig knakk det en bolt, fikk fatt i et par kompiser og etter mye greier var alt klar til montering, klokka var såvidt over 06 og jeg var sånn høvelig i rute. Klokka 07:13 kom naboen med en kaffi og nå var det klar til oppstart, ådduverden for et svev dere 👌👌
    12 poeng
  22. Ut på tur👍 e70n står for mila i ferien iår👍👍
    12 poeng
  23. Måtte plugge et hjul og fikk gleden av å spotte disse to.
    12 poeng
  24. Disse varme lyse sommerkveldene altså 😍
    12 poeng
  25. Klisjé å ta bilde her. Meen kommet seg så langt uten å ha spist rådelager så må jo det dokumenteres 😁
    12 poeng
  26. Da er det jubileum her folkens 😊 Igår var det 13 årsiden jeg hentet en sliten 535 i borti Porsgrunn . Bilen jeg så på i 1999 og ikke fikk ut av hodet mitt . Husker så godt når jeg fikk hjem denne ,så var jeg så stolt samtidig veldig urolig på hvor galt det var med den . Det aller første bildet når den var hjemme : Denne her er vel den bilen jeg har kostet på mest av alle bilene jeg har hatt oppigjennom og ikke minst ,kan den være den beste og tro ? 125000 km har det blitt på disse årene og bortsett fra vanlig vedlikehold så har den gått uten tull ,hvertfall ikke noe alvorlig .😊 Men tiden med den har og vært lærerrik for takket være denne har jeg lært mye og takket være denne så har jeg blitt kjent med mange av dere her inne på Bimmers ,som og har blitt mine venner ❤️. Jeg kunne selvsagt lagt ut hundrevis av bilder oppigjennom om hva som er gjort ,men tenker at her ligger alt på tråden . Dette er og bilen jeg bokstavelig omtrent har løsnet på hver skrue 😊 En annen ting så er det takket være den at jentene mine forguder nettopp Bmw . Når man har en bil så lenge ,så betyr det jo at man er glad i de . Og nå som den er såpass bra er det ekstra gøy å ha et eksemplar som dette . Sier og at hadde det ikke vært for dere og hjelpen her ,så hadde jeg nok ikke hatt den så dere?Takk så langt 😊😊 Som sagt så er den ikke blitt noe verre på disse årene den har vært her : Dette: Så får vi prøve å ha den sånn fremover og .😊 Apropos venner og Bimmers . Fikk besøk av @Olaandref før idag . Og han hadde med seg radiator : Og selve rosinen i pølsa : Grenrør til m30 ❤️❤️. Tusen takk for levering rett på døren Ola-Andre ,meget snilt gjort 🙏😊. Så får man da ta elle melle deg fortelle hvilken bil dette skal på ,men siden jeg har trim på e28 bør det vel på der .😊. Men eksos blir ikke gjort i år altså grenrøret . Så ja etter tretten år er man fremdeles på forum og skriver og lager blogg.
    11 poeng
  27. skitten bil på nye felger med alt for lav profil 😁
    10 poeng
  28. Liten makeover før den skal stilles ut på Oslo Motorshow i år
    10 poeng
  29. Polert Porsche igjen da. Litt mer sliten i lakken enn 911'n. Men ble bra løft likevel. Har hatt litt ferie i varme Trøndelag. Tok en liten tur til Frøya hvor jeg har aner når det var så fint vær. Ble ikke så mange bilder av bilen på turen. Ganske bra ladefart på denne plattform bastarden. Ble 8 minutter på Ionity i løpet av 50 mil. Med 19" så hadde jeg nok ikke trengt å lade. Kom hjem med 7 mil igjen, så brukte litt for lang tid på isen mens vi ladet 🤭 Lå vel oppe på 205 kW ett par minutter. Så ble det endelig i3 sin tur for polering. 3 år og 60' km siden sist. Så Carpro uk 3.0 og SIC har forlatt sidene på bilen i vår. Men flere plasser prellet vannet bra enda. Men blir jo litt slitasje uansett. Venstre side av speilet polert. Ser jo ikke helt krise ut etter vask. Ble Gyeon Mohs denne gangen. 2 lag på sidene. Og Carpro Lite på ulakkert plast. Snart 7 år og 140' km.
    10 poeng
  30. Hei bloggen… det er sommer å det er mye båt og lite bil. Drøbak havne festival måtte vi få med oss:) Ørken bobbla er straks friskemeldt.. vært folk å "skrudd"på den før så ikke rart det begynte og lekke eksos.. måtte ha 2 nye downpipes / kat da det var kjeks. Lakk jo i fleks også og få sveist inn nytt oppi der føltes som mer jobb en penger spart.. Olje lekkasje fra en ventilblokk også som ble værre så hele traversen måtte ned Vakumlekkasje å ymse annet er fikset, + motorfester, sensorer her å der, men nå tuller en coil.. 😅 alltid noe, men har enda litt trua men er på veien sånn ish.. I3’n har fått seg ny Ac pumpe. Godt man har nybil garanti 🥶 så henta hjem den i dag samt smatt innom kjøpesenteret og handlet litt 🙃
    9 poeng
  31. Clean E39 M5 Cabriolet med hengerfeste og campingvogn. Stilig! Porsche-folket kan køkultur En-eiers 435i
    9 poeng
  32. Vært en liten "road trip"-helg for å sanke litt godsaker til garasjen. Måtte ha med henger og den eneste bilen som har hengerfeste er jo E91: bensinslukeren uten turbo og husets laveste dreiemoment 😆 Sjekket diffen før turen, var jo ikke helt smooth sailing å få de nye tetningene på plass, men det så nå greit ut. Veldig kjekt med sakseløfter til sånt: Så har jeg kjøpt en sånn en for et par måneder siden: Egentlig tiltenkt E61, men der er planen å få montert CIC og kanskje en mr12volt utgave med Android Auto, så denne her ville til slutt ha havnet i E91 uansett. E91 har "Business Proffesional" eller hva de heter, uten noe CID i dashbordet. Bruksanvisningen til mr12volt ville at man skulle loope ut CD-veksleren i bagasjerommet og ha noe skjøte-bonanza bak hovedenheten. Det er nok mest relevant om man skal koble opp mikrofon og ringefunksjonalitet fra telefon, men jeg er bare ute etter bra lydkvalitet, trådløs tilkobling og å kunne skippe til neste sang med knapper på rattet. I tillegg "skulle" den ha "konstant strøm" ifg. samme bruksanvisning, men dette er jo bare tull på bilen med IBS, plutselig får man registrert trekk osv. Kanskje terminal 30G (som skrus av etter 30-60 min), men ikke rett på batteri. Uansett, her skulle jeg sjekke funksjonalitet, så det ble besluttet å lage en provisorisk løsning for å koble opp i bagasjerom på terminal 15 (tenning på "hakk 2"): Tada: Og joda, med tenning på eller motor i gang så kommer den opp i display som CD-veksler: Eneste ulempen med nåværende oppkobling er at hovedenheten starter opp først, så når den ikke finner "CD-veksleren" hopper den over til FM-radio, så må man bytte til CDC etter å ha startet motor. Den enheten er dog lynkjapp til å starte opp, så innen 5 sekunder har man lyd fra mobilen. Og ikke minst, kan bruke disse til å bytte sang: Det var et fint løft i lydkvalitet! Ikke Logic 7 i denne bilen, men vanlig Hi-Fi, men må si at det spiller godt nok når kilden er bra. Blir vel værende i E91 denne, skal bare omkoble strømforsyninga som gikk til CD-veksleren inn på den, da får den terminal 30G, så slipper man kanskje å bytte fra radio til CDC ved hver oppstart, samt at den fortsetter å spille selv om motoren stoppes. Ellers var det tur da, ca. 4 timer helt opp til Røros: For å hente en elefant: Må få demontert litt på delebilen snart og med potensielle fremtidige prosjekter blir denne kjekk å ha. Den er sikkert fra 90- eller 00-tallet, men modellen selges fortsatt den dag i dag. Lover godt for deletilgang, dessuten er det en helt annen kvalitetsfølelse i disse kontra de man får fra Biltema etc. I tillegg blir den veldig kompakt når den er sammenpakket, noe som er meget aktuelt i garasjen her, som stadig fylles opp med ting og tang. Fikk forresten med en severdighet på turen: Så var det ny dag og banke på 4 timer én vei i motsatt retning: Også denne gangen ble det noe fra AC Hydraulic: nemlig en PJ20H, kledd opp i en Wurth-drakt: Fikk en påsveiset metallplate med på kjøpet og den er jaggu meg kjekk å ha i garasjen med ujevn gulv. Jeg så egentlig på Bacho sine presser først, deriblant benkemodellen på 16 tonn som de har. Kjøres mye tilbud på disse om dagen. Bacho har lenge vært premium, men så har det blitt litt blandet drops i senere år. Pressene lages i Kina og designet sammenfaller med en del andre produsenter som selger samme vare. Så det eneste "Bacho" på disse blir logoen med fisken. Samme med sånne som Holzmann - fremstår tyske, men hvis man gjør litt research så er også de laget i Kina. Samtidig er prisen ikke langt unna AC Hydraulic. Sistnevnte lages i Danmark og er av en helt annen kvalitet. Så når denne Wurth-pressa dukket opp på finn tok det ikke mange sekundene før jeg skjønte at dette var en PJ20H og at her måtte det sveives inn. Ellers bilen, E91. Den har gått rundt 110 mil i løpet av helgen uten et feilslag. Kjørte ikke over 85 km/t med hengeren og den landet et forbruk på respektable 0,92 L/mil og rett under 1,00 L/mil på de to turene som var. For en bil som for er oppe i 1,2-1,3 L/mil med en gang man prater blandet og småkjøring greier den seg faktisk meget bra med henger. Med oppgradert stereo og nye støtdempere rundt baut var det faktisk ikke så gale å sitte 16 timer i den fordelt over to dager.
    9 poeng
  33. Hviler litt etter en lang dag
    9 poeng
  34. Treg 18 en tur til Grimstad. Først sjømat: Så polet : Og for ordens skyld ,flekkene er ikke etter N46 på asfalten 🥳🥳
    8 poeng
  35. Bjerknez

    Ny BMW i4 M50 bestillt :)

    Ble lagt coating på bilen her om dagen
    8 poeng
  36. Bilen tilbake fra coating, fikk også tak i bagasjeromsmatte i stoff med farget kant. Fikk også tatt en grundig rengjøring innvendig.
    8 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...