Gå til innhold

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 03/25/24 i alle områder

  1. Netlandet

    Netlandets BMWer

    Hei 😃 Siden jeg driver mye med BMW både på fritid og jobb tenkte jeg at jeg skulle lage en god gammeldags forumtråd igjen for å bidra mot dårlige og uoversiktlige innlegg på sosiale medier. Etter å ha jobbet en del år i bransjen har jeg opparbeidet meg en del erfaring med de ulike modellene og har endt opp med en «samling» BMWer med ulike formål. Bilene er stadig i bruk og får stadig nye modifikasjoner. Nr. 1 2015 mod. F80 M3 Dette er en bil jeg kjøpte tilbake i 2021 som jeg har hatt ekstremt mye glede av og mange kule bilturer med. Jeg importerte bilen fra Tyskland midt under Corona og kjøpte den usett. Jeg var på jakt etter en bil med manuelt gir og hadde et budsjett på maks 700 000kr. Det norske markedet var ganske støvsugd for fine M-biler på dette tidspunktet, så jeg fant denne bilen som var forholdsvis ribbet for utstyr nede i Tyskland. Den hadde det mest essensielle som manuelt gir, adaptive lys og harman/kardon stereo. Jeg ville i utgangspunktet ikke ha adaptive dempere, head-up eller noen andre førerstøttesystemer så at dette manglet gjorde meg ingenting. Samtidig tenkte jeg at mye av det utstyret jeg savnet lot seg ettermontere, så etter litt papirarbeid og noen uker med venting stod plutselig bilen ferdig levert på grensa ved Halden. Dønn original 2015 mod. F80 M3 i sort 😃 Bilen så grei ut med unntak av noen små lakkskader som ikke ble nevnt av selger, men allerede under turen hjem oppdaget jeg at eksosen ga fra seg en del blårøyk. Dette var selvfølgelig på grunn av defekte turboer (en vanlig svakhet på disse motorene som jeg etterhvert har fått erfare). Mer om dette senere 😃 Den første sommeren nøt jeg bilen uten å gjøre noe som helst med den utover service og vedlikehold. Kjørte også original effekt med originale katalysatorer. Brukte bilen på norgesferie og ble godt kjent med chassiset 😃 IMG_9412.mov Vinterlagret bilen og brukte vinteren på å skaffe diverse deler til 2022 sesongen. Våren 2022 monterte jeg LCI baklykter og svarte nyrer/detaljer, samt fikk på et H&R senkesett. Monterte også oppgraderte diff. foringer og Powerflex brakett uten at jeg fant noen bilder av dette i farten. Turboproblemene ble adressert med nye KottePerformance Hybrid turboer montert sammen med crankhub oppgradering, downpipes og aluminiums trykkrør. Monterte også equal length eksos og ny bakpotte med svarte stusser 😃 Brukte en del tid på å få mappet bilen, men ble aldri fornøyd med hvordan motoren oppførte seg, så jeg endte med å kjøre bilen ned til Kotte i Tyskland hvor den ble mappet i bremsebenk. Etter montering av nye dyser, nye coiler og nye tennplugger fikk vi gode resultater på rulla. Ca. 648hk/860nm som forvandlet bilen til et monster. Mappet fungerte utmerket og motoren gikk strøkent på alle belastninger. Ganske sprøtt å kjøre en moderne bil med oppunder 650hk, manuelt gir, bakhjulstrekk og et forbruk på under 0,8 ved pen kjøring. Brukte bilen samtidig på sommerferie i Europa. Kjørte blant annet til Italia og ferierte der, før turen gikk innom Nürburgring på vei hjem 😃 Kjørte 8.15 BTG ganske uanstrengt med dårlige dekk, men var ikke der nede for å pushe for hardt. I en random busslomme i Sveits, på vei ned fra alpene 😃 Ny sesong, 2023. Bilen hadde et ganske kjedelig interiør originalt, svart delskinn. Fikk tak i et komplett Silverstone skinninteriør og monterte dette 😃 Kjøpte nytt originalt alcantara ratt og carbonlister. Fikk et ørlite motorhavari rett før sommeren. Ringlandet på stempel nr. 4 ga opp og havnet i bunnpanne. Blokka var uskadet men endte med å kjøpe en brukt komplett motor som hadde gått halvparten av bilens kjørelengde. Strammet opp denne med nytt register, nye rådelager, crankhub og diverse før jeg satte den inn i bilen igjen. Har lite bilder fra denne prosessen, hadde dårlig tid til å få bilen klar for ny europatur 😂 Dro på ferietur, endte denne gangen opp i Paris. Toppet også 310 km/t en sen kveld langs Autobahn. Bilen går fortere men sjåføren feiga ut 😂 Var innom Kotte for en ny runde i benken for å sjekke at alt var OK etter motorbytte og for å forhindre nytt havari. Gikk ned et par grader på tenning og endte på ca. 630hk. Helt innafor 😃 Kotte hadde også oppgradert verkstedlokalene siden sist. Bilen fungerte utmerket ut sesongen. Kjørte blant annet litt sidelengs på Gatebil Septembertreffet. IMG_4620.mov Sesongen 2024: Litt ny lakk på frontfanger: Fikk på nye hjul, 666M i 20’. Forferdelige å kjøre på sammenlignet med 19’ hjula, men de kler bilen 😃 Dro på ny Europaferie, endte denne gangen tilslutt i Bosnia 😃 Gjennom Alpene på vei hjem 🫶 IMG_7643.mov Og en skikkelig poleringsrunde etter hjemkomst 😃 Fortsettelse følger! 😃 Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
    52 poeng
  2. Det hender man nettshopper av kjedsomhet, og denne gangen gikk det altså veien i det som egentlig bare skulle være et bud for moroskyld på noe jeg kom over en sen kveld i forrige uke. Denne gangen kan både soft close og blinklyshendler glemmes, mens det er lær, stoff og treverk står i fokus. Tankene er på brunt vintage- eller champagnefarget skinn, lyst taktrekk med grov tekstur i retning av Gran Lusso konseptet fra 2013, eik og chromedetaljer - og med tiden kanskje todelt lakkering i "krembeige" og sort. Hvem vet? Bilen det gjelder har en sekssylindret motor betegnet som M78 og forfriskende 45 hestekrefter der 40 av dem trolig står på beite. Den ble laget i Eisenach i etterkrigstiden på den Sovjet-okkuperte BMW fabrikken og heter 321. Selvmordsdører hører naturligvis til. Bilen trenger litt kjærlighet, men fremstår som overraskende hel og pen. Det viktigste ser ut til å være i orden hva gjelder motor, drivverk, karosseri og ramme. Den største utfordringen slik jeg vurderer det, er at den mangler interiør og at dette må bygges opp fra bunnen av.
    43 poeng
  3. 6000km unnagjort i uforglemmelige omgivelser med en bil som har til tider har gått 10timer pr dag i høyt turtall uten et eneste feilslag - det er imponerende vil jeg si. Glemte helt av NAF medlemskapet og traff godt med det Før avreise var det å få parkert 5-serien under tak i tilfelle fuglene utpekte den som mål Men det startet ikke helt uten stress, jeg hadde bestilt pass time i god tid for avreisen 18 juli men når dette ble snudd opp ned ble det hektisk. Onsdagen uken før avreise var jeg og fikk nytt lass og det ble sendt allerede fredag samme uka som da var 7 dager før avreise. Men angsten satt seg når ingenting hadde kommet torsdag uka etter, og når postdama som alltid leverer før 12:00 fredag ikke dukket opp satt jeg meg i bilen og leita og fikk telling for hun var ny og var sent ute, og passet hadde hun Første tanke stopp av utallige mange, tror jeg må ha brukt rundt 15.000kr snart i bensin Møtte denne underveis km standen når jeg nesten var i Oslo Ble litt stress denne dagen for AUX kittet jeg kjøpte passet jo ikke og måtte skynde meg til Nautiliuz creation som holdt åpent for å hjelpe meg. Meget hyggelig kunde service for de som leste tråden min i fjor parkerte jeg ved siden av en grom X5 med nydelig interiør i Dyreparken forrige sommer, det var eier selv som eide. Ellers mye artig bygg men ikke helt min greie Oppgraderte bremser på denne til karbon keramiske Fant frem orange lys så godt som det lot seg gjøre for å matche resten. Skal innrømme at gleden av å ha en spiller som automatisk kobler seg opp med handsfree - Spotify var noe glemt og jeg er redd spilleren er for å bli. Fremme ved første hotell stopp, 10 minutter unna ferja for dagen etter. Startet dagen rolig med litt formel 1. planen var egentlig å ta Hirtshals ferja men danskebåten hadde noen vanvittige kampanjer og slo til på det da jeg dagen etter hadde 14 timer kjøring foran meg For en sunnmøring som er noe folkesky var det kaos når vi kom inn i båten, folk overalt og gangene var som sild i tønne. Jeg stod der i 10 sekund før jeg ruslet meg av gårde til noe litt hyggeligere. Skjønte lite av hva som ble sagt på høytalerne men etter en god time fant jeg til slutt frem Var dystre meldinger som dessverre viste seg å stemme Mitt første møte med dansker Med Cup2 dekk og styrtregn startet min 14 timer lange tur slik og stemningen var på en solid nedstigning Mine eneste minner fra Danmark Ble noen grådig tøffe mil på autobanen etter Danmark, selv på en søndag var det helt jævlig med trafikk og det bøttet ned konstant. Samt overvurdert påkjenningen det er å kjøre så lenge i slike hastigheter gjorde dette til den værste turen bak rattet jeg noen sinne har opplevd. Lydnivået på en S54 med innsug og eksos er og noe som tar på, de siste 4 timene stod klokken stille og hodet ble mer og mer kokt. Men til slutt var jeg der og her kunne nok ikke stemningen vært mye dårligere da beskjeden på hotellet var at mange veier er stengt og Furka passet mest sannsynlig lang tids stengt. Flott På nettsiden hadde de disse bildene Og slik var det og dette været skulle vedvare hele turen så ikke noe poeng i å vente på sola her. Få i seg noe mat å prøve og finne et fjellpass som var åpent. Endte til slutt med å kjøre opp et mindre pass som heter Klausen pass. Men det ble tragikomisk når jeg kom frem og dette møtte meg, ble noen sarkastiske snapps samt tlf til hun hjemme Men jeg hadde kommet så langt og tenkte at muligheten for penere vær på toppen måtte være mulig så vi gamblet og fikk til slutt telling. Dette passet var absolutt et lite løft til en tur som startet tungt, utrolig pene veier selv om dette er et mindre pass og ikke mye snakket om - absolutt verdt turen. Kom til slutt frem til en liten landsby og fikk kjøpt meg fett på pizza, ikke særlig vellykket men kaffen i Sveits var magisk. Samma hvor man var smakte kaffen ti ganger bedre en Norge Og en annen ting med Sveits er at fjell passene er vanvittig flotte men de vanlige veiene er egentlig minst like kjekk å kjøre på hvor man stadig befinner seg i en dal med en utsikt som bare må oppleves Heldig med bildet her Samme dagen var det mulighet for å kjøre Susten pass og nå begynte turen å snu skikkelig. Her var det meldt et vær vindu på et par timer med opplett noe som var en nødvendighet da det styrt regnet ellers, så her ble jeg sittende og vente litt og traff godt. Når jeg var nede fra fjellet kom dette, god timing Jeg oppdaget dagen etter at kjører man opp fra andre siden til Susten passet får man en enda penere tur - og jeg er ikke vabskelig å be. Været var heller ingenting å klage på. Og se denne utsikten her da, det er bare så sykt. Det kommer frem på bildene men når jeg stod der og såg ut blir det noe helt annet. Massivt og majestetisk Ble en film av turen og som lovet. For de som ser på YouTube kanalen «carswithluke» som kjører Porsche kjenner muligens igjen plassen på bildene over samt fra filmen. Her hadde jeg begynt på stigningen allerede Fant meg en nordmann å stå i lag med tilbake på hotellet, sprek bil å kjøre til Sveits med. Dagen etter var jeg noe usikker på videre plan var siden Furkapasset var stengt, men planen var å reise lenger innover mot Østerrike/italia også ta ting som de kommer. Men jeg våknet opp til denne glad meldingen og ute var det søren meg sol Dette synet dro opp stemningen, bare grønt å se! endte opp med å kjøre litt feil og havnet inne i en 16000m lang tunell i grei temperatur Nærmet meg Italia nå på dette bildet, her skiltet de 180km til Milano. Må si jeg sitter igjen med en følelse at verden er ganske liten når man kjøre til Italia på så kort tid Glemte å ta bilde av interiøret av denne dessverre, grise lekker bil plutselig var det slik Ymse fremkomstmiddel Og voila så var vi her på hoved attraksjonen i bakgrunnen her på furkapasset ser man enda et nytt pass som er Grimsel passet, og dette stedet her var gigantisk hvor enda flere pass er sammenkoblet. Faktisk endte jeg til slutt opp å kjøre samme pass som dagen før uten å ane noe før langt ut i turen Møtte noen svært hyggelige tyskere på toppen med pen bil. Og ikke minst en engelsk mann med GT3 992 RS Fikk ikke tatt så mange bilder av Grimsel passet men det må oppleves for de som skal dit! Veiene er helt rå fremme ved neste stopp nærme Chur som var et utrolig pent sted lenger oppe i dalen. Faktisk var det 40 minutt å kjøre i kronglete veier men fikk betaling når man kom frem. Selv garasjeanlegget var pent, renere gulv en hjemme snart Dette var godt etter en lang dag Hadde ikke spist noe den dagen så ble middag til kvelds og samt noen kroner fattigere, men maten var like bra som stedet 10/10. Planen var opprinnelig mer pass i Italia men jeg begynte å ha kjørt meg litt lei samt måtte jeg legge om hjemturen for noe super etappe igjenom Tyskland var ikke aktuelt. Men jeg delte opp turen i to etapper og var litt turist i München BMW museumet var så bra som forventet etter hva folk sier om plassen. kult at disse ligger såpass nærme til min store overraskelse var det ingen som benyttet anledningen til å studere disse mesterverkene Litt ymse fra BMW’s glansdager Denne dagen begynte jeg og autobahn å bli litt bedre venner, litt mer kjent med alle lydene samt litt mer opplagt for etappene som skulle kjøres. Nesten fremme med hotellet i Dorint måtte jeg ta noen bilder og oppdaget at bilen ikke taklet turen 100%. Men dette får være innafor Parkerte ved hotellet og kjente OCD’n kicke inn Inn på hotellet å begynne og ringe rundt til BMW forhandlere for å få deler. Men tyskerne er ikke særlig gira på å snakke annet en tysk, "can we do it in English?" - nein. Dagen etter bar det avsted til Danmark og måtte gjøre et lite stopp på veien da man ikke kan kjøre med halv hjerta bil Siste natt i Danmark skulle gjøres i stil, fant meg et flott hotell med navn hotell Randers. Stusset litt på prisene på nettsiden utifra standarden men tenkte det var lite folk og bestilte det var jo tross alt markedsført i norske kroner på nettsiden jeg logget inn på. Vell det viste seg dagen etter når jeg sjekket ut at det var en liten feil på nettsiden og alt var i danske kroner - dette ble kjipt for lommeboka Lærte litt på turen og det å bruke masse tid på danskebåten er det ikke verdt, betalte og dyre dommer for å få Internett hele veien men det klarte knapt å laste inn vg. Så hjemturen tok jeg Hirtshals - Larvik som var unna gjort på en liten film titt. ikke en eneste gang denne turen ble jeg stoppet og da måtte jeg naturligvis bli tatt inn på full kontroll ved ankomst Larvik og her var de rause med antall som skulle sjekke så her ble jeg stående lenge smått forbannet. Mistanken deres ble ikke mindre når jeg klarte å lire ut av meg «dette er forbanna irriterende». Bilen ble ikke vasket en eneste gang på turen og det viste godt Tidenes bil parkert etter vanvittig biltur Det ble en tøff og kjedelig start på en lang tur og de første dagene var jeg i tvil om det var noe god ide i det hele tatt og tanken på å gi faen å reise hjem streifet stadig innom - men hadde lovd meg selv å gjennomføre noe jeg er glad for i ettertid. Å kjøre egen ///M bil i alpene på denne måten og leve så godt er et ordentlig privilegium og ikke en selvfølge, det har vært en uforglemmelig tur i omgivelser man må oppleve for det kan ikke beskrives. Har man mulighet så er mitt råd - reis!!. Det endte med en opplevelse for livet og enda en ny interesse for bruk av bil, faktisk er 2 turer allerede planlagt. Jeg reiser til Tyskland igjen i august/september da vi er bedt om å ta mer ferie " Uffda så utrolig leit, men jeg tar gjerne en for laget " og stikker til Spa i Belgia samt Nürburgring. Kommer da til å benytte anledningen til å vær litt turist i Tyskland i tillegg, samt en ny runde på autobahn skader ikke. Faktisk hadde jeg mer adrenalin der en på banekjøring og fikk ordentlig sansen for den type kjøring, på hjemturen fikk jeg hele autobahn for meg selv og fikk holdt en god driv. Og jeg har lært av mine feil hvor neste turen som er planlagt så vil vi fly ned til München neste sommer og leier M8 eller porsche som jeg først tenkte. Her vil ikke pris differansen bli så veldig stor kontra egen bil, jeg er enig med folket angående å kjøre egen bil ned men det har sin hake det med, og jeg vil påstå at en E46 M3 i helt stock tilstand er en flott tur bil. Men min bil er en travel bil på motorvei så lenge, til gjengjeld har man dog den aller beste bilen å gjør unna fjell pass i. Jeg er glad jeg har gjort det og et minne for livet men denne bilen kommer nok ikke til å sette fot så langt ned igjen, men Tyskland turer blir det garantert .
    43 poeng
  4. Etter å ha blitt purret på av @Snagg30 i snart to år, velger jeg nå og starte denne tråden. 🙂 Det er nå akkurat to år siden jeg hentet hjem denne bilen, og selv i dag blir jeg like glad hver gang jeg setter meg i den. Denne bilen markerer flere milepæler for meg; første M-bil, første bil med V8, første bil med AWD og første bil med mer enn 250hk. Jeg husker fortsatt første kickdownen fra stillestående i denne, den var full av latter og banning. 😅 Jeg klarer egentlig ikke å se for meg at denne skal bli solgt noensinne, spesielt mtp hvor mye tull bildesignerne finner på blant de fleste merkene nå om dagen. Dette er nok en bil jeg ser for meg å beholde så lenge som mulig. Det eneste som potensielt kan erstatte denne er en F90 LCI i Alpine White, men det må i så fall bli en importbil i fremtiden, da det ikke eksisterer noen hvite LCI i Norge. Bilen er en 2019-modell og er nærmest topputstyrt. Den mangler i prinsippet kun bakseteunderholdning og keramiske bremser, men dette ville jeg heller ikke ha. Den har heller ikke laserlys, men dette tror jeg ikke var mulig å bestille på disse før året etter da F90 ble levert med iDrive 7 Lite. I tillegg har den soltak fremfor karbontak. Opprinnelig ville jeg ha karbontak, men siden denne tikket absolutt alle boksene utenom karbontaket valgte jeg allikevel å gå for denne. Fordelen med soltak er jo at jeg fortsatt kan høre eksosen tydelig om vinteren uten å fryse ihjel. På grunn av mangel på karbontak har jeg bevisst unngått å montere noen utvendige karbondeler, og har egentlig gått for en "sleeper" eller "gentleman" spec. Utvendig farge er Black Sapphire Metallic, mens interiørfargen er Aragon Brown Full Merino. Jeg var først veldig skeptisk til interiørfargen da jeg så den på bilder, men da jeg så bilen i virkeligheten var jeg ikke i tvil om at jeg skulle ha denne. Bilen ble levert med 789M på Pirelli P Zero og 706M på Nokian Hakka R3. I mitt eierskap har det hittil blitt gjort følgende: - Keramisk coating fra Kamikaze - LCI baklykter - Acexxon reflector delete - Flytende senterkopper på både sommer og vinterhjul - Omlakkert rattdeksel til sort blank (M5 CS inspirert) - Omlakkert girvelgerdeksler til sort blank - M5 CS girskifthendler (på vei) Full utstyrsliste: S7M9 Individual option high-gloss Shadow-Line S7MA Competition package S7ME M Drivers Package S403 Glass roof, electrical S416 Roller sun visor, rear lateral S420 Sun protection glazing S428 Warning triangle and first aid kit S453 Climate-controlled seats, front S465 Through-loading system S4GQ M seat belts S4HA Seat heating, front and rear S4MA M multifunction seat S4NB Autom. climate control with 4-zone ctrl S4NM Ambient Air Paket S4T7 Massage function f.driver & fr.passenger S4U1 Ceramic application, control elements S4WM Interior trim finish.Al carb.struct.dark S609 Navigation system Professional S650 CD drive S654 DAB tuner S6AC Intelligent emergency call S6AE Teleservices S6AK Connected Drive Services S6AM Real-Time Traffic Information S6AN Concierge Services S6AP Remote Services S6CP Preparation Apple CarPlay S6F1 Bowers & Wilkins High End Sound System S6NW Telephony with wireless charging S6U8 BMW gesture control S6UH Traffic Information S6UK Night Vision with person recognition S6WD WLAN Hotspot S548 Kilometre speedo S552 Adaptive LED headlight S5AC High-beam assistant S5AL Active Protection S5AT Driving Assistant Plus S5DN Parking assistance system Plus S230 Extra package, EU-speciifc S248 Steering wheel heater S2FQ 20" light-al.wheel Y-spoke 789M S2PA Locking wheel bolt S2VB Tyre pressure display S2VC Tyre repair set S302 Alarm system S316 automatic trunk lid mechanism S322 Comfort access system S323 Soft-Close-Automatic doors S3AC Trailer coupling S3DS BMW display key S842 Cold-climate version S850 Dummy-SALAPA S8A7 Language version Norwegian S8AW On-board literature, Norwegian S8KA Oil service interval 24 mths / 30,000 km S8R9 Refrigerant R1234yf S8SM Car ident. number visible from outside S8TF Active pedestrian protection S8TG Thiefproofing device S1CA Selection of COP-relevant vehicles S1DE Exhaust emission standards EU6 RDE S1MA M sports exhaust system S1MD M carbon engine cover S993 model year code in VIN S9AA Outer skin protection SL070 L070 Battery size 70AH
    42 poeng
  5. Etter 14 år med E34 525IA M50 så var dagen kommet for at jeg skulle handle meg en M5 touring. August 2020 ble en avskiltet daytonaviolet E34 M5 touring lagt ut for salg. Den hadde gått kort, hatt få eiere, hel og pen og prisen var midt i blinken. Meeen det passet ikke helt for meg å handle så jeg fulgte med om den ble solgt, men annonsen gikk ut i stedet. Etter litt tid bestemte meg for å ta forbindelse og høre om han ville selge, men han var usikker på om han ville kvitte seg med bilen. Etter tre forespørsler, fra meg om han ville selge, endte jeg opp en ny melding i mai i år der det stod "Nytt år og nye muligheter, hva tenker du om salg nå? Jeg ønsker fortsatt å få den på veien og bruke den." Det gikk tre uker og svaret var " Hei, jeg kan være villig til å selge. Når kan du komme?" Ballen begynte å rulle og jeg dro for å se på den I slutten av juni. Reiste hjemmefra 0230 Første bilde jeg tok Da jeg er bortreist så tok min bror over staffetpinnen med å hente den hjem. Kontrakten ble skrevet på nett og pengene ble sendt. Markus_E30, min bror, fyra opp V10ern og festa tralla på og dro over fjellet. Bilen er nå hentet hjem og jeg lar bildene av reisen fortelle historien 😎 På plass på riktig side av fjellet, men først en vask! Ren og støvfri for første gang på 8 år Så til bilen! 1993 modell E34 M5 touring. Import i september 2000. Daytonaviolet med hurricane interiør 5 trinns manuell Original Nokia 5080 EDC Ikke takluke 🥰 Rullegardiner i bakdørene 17" Throwings stars i god stand og reservehjul. Tidligere varebil og er nå godkjent med bare 4 seter. Godkjent uten blinklys på framskjermer Kmstand 223.886. I 2015 var kmstand 223100. Voksne eiere Sist eu godkjent I 2015 og når godkjenningen gikk ut I 2017 ble den avskiltet og lagret i en tørr isolert garasje sammen med flere biler. Et par ganger er den tatt ut for å kjøre på prøveskilt. Sommerdekkene er fra 06 og vinterdekk er fra 02 så det tyder på lite bruk. Planen er: - Skilter senest til Bjerke neste år. - Bytte olje, filter, drivstoff filter, plugger, Luftfilter, - Eisenmann eksos - Overhale EDC demperne - Bytte til oransje blinklys - Hella tåkelys - Sorte DE - Nye dekk til Style 21 - Sveise litt rust i kanalen bak - Fikse venstre hjulbue bak Bilen skal bli en sommerbil som jeg kan bruke til hverdags og som kona kan kjøre uten bekymringer. Det er litt høye skuldre når hun kjører min "ihjelskrudde" 525 😅 Står på "lagring" hos brodern til kona har kommet over sjokket over at jeg har kjøpt enda en bmw 🫣 Heldigvis i godt selskap
    40 poeng
  6. Syvert

    E46 ///M3 CSL

    Då var det nok for nå, bare å vente på våren og få brukt det litt, sjølv om det ikkje er i nærheten av vår her eg bur😂 snøskuteren er godt i bruk…. Eit bilde før og etter det blei litt forskjell.
    39 poeng
  7. Jaja, hva har man gjort nå da? Mange har sikkert fått med seg at jeg i var i prosessen med å skaffe meg ny bil. Prosessen begynte smått i desember. Golfen forsvant i går kveld, til et hyggelig foreldrepar som kjøpte bilen til sin 18 år gamle sønn i gave. Han har ikke oppkjøring før i mars og hadde derfor god tid til å lære seg å beherske senka bil innen den tid. Viste seg at far var BMW entusiast selv og hatt mange kule biler opp gjennom årene. Klar for overlevering til neste eier. Alltid vemodig å kvitte seg med ting man har hatt, særlig biler. Utrolig hvordan man knytter bånd til disse objektene på 4 hjul. Men, nok er nok. Var mildt sagt lei rekkevidden på vinter og lav bil på vinterhjul. Kjenner jeg har blitt for gammel, rett og slett 😅 Men, det var utrolig morsom erfaring at kontrolløren som tok NAF testen stilte seg personlig tilgjengelig til nye kjøper, med å formidle at bilen har vært i gode hender og at han fikk et inntrykk av at jeg var en petimeter. Han hadde ikke sett en så fin E-Golf på lenge. Stas! Fikk denne tilsendt av nye eier, der den står klar for den store dagen til guttungen Gøy! Så var det dette med ny bil da. Tesla ble vurdert og vedtatt. Tesla ble etter hvert nedstemt fordi jeg måtte ha plass til min 3,5 kg svære hund. Ergo trengte jeg hundebur. Dermed falt valget på en lci ix3, fordi det er en BMW. Enkel mann og enkel smak. Men, så begynte denne kjære Bimmers menigheten å sette griller i hodet på meg. Markedet på i4 M50 har blitt svært lukrativt for oss som ser etter brukte biler. Som mange av dere har påpekt, har prisene begynt å bli ganske edruelige og man får ganske mye bil for pengene. Mange med fortsatt nybilgaranti igjen og relativ brukbar kilometerstand. Hoppet fra ix3 til i4 m50 var ikke sånn alt for svært. For en som da skal gå fra E-Golf spilte det ingen rolle om det var Fully charged eller Supercharged, da utstyrsnivået på en Fully charged holder mer enn nok for meg som kommer fra en elektrisk folkevogn. Men to kritiserer hadde jeg dog: det måtte være helskinn og soltak, siden en slik bil fortjener det. Etter mye frem og tilbake med en eldre herre, som jeg oppfattet som streng og krass under korrespondansen, ble vi til slutt enige om en pris. Annonsen hadde få bilder, men eieren kunne likevel fastslå at bilen var fin. Bilen har reelt hatt 1 eier, da første "eier" av bilen solgte den på 27 km for å flippe den videre til han jeg kjøpte den av. Gikk mange runder med meg selv, grunnet flere ting. Eieren var ikke så lett å prate med, kort og enkel i svarene. Bilen hadde nylig vært på service uten anmerkninger. I tillegg hadde bilen vært utfor et ublidt møte med en elgkalv i 23 i følge eier, der dette har blitt rettet opp. Bilen ble så sendt inn til NAF for en gjennomgang av arbeidet, og der ble det funnet litt pirk som karosseriverkstedet rettet opp i. Ingen stort minus for min del, da dette er en forsikringsskade og ting er rettet opp i med tilhørende garanti på arbeid og deler. Jeg har kjøpt bil usett en gang før, og det var med E-Golfen. Det var ingen særlig hyggelig opplevelse. Her var det masse små plukk som tidligere eier ikke hadde opplyst om. Med denne erfaringen var jeg også skeptisk til denne i4en. Det hastet med å få bil da jeg har en del vakter fremover. I tillegg holdt ikke selger sånn alt for langt unna meg, og vi ble til slutt enige om en fornuftig pris, til selgers store fortvilelse. "Du får faen meg komme og hente den i løpet av morgendagen før jeg ombestemmer meg". Som sagt, som gjort! Selger var en eldre herre, og stemningen løsna ganske fort da han hentet meg på togstasjonen. Han var ganske så trivelig. Han solgte bilen fordi han syntes bilen rett og slett ble mye for han. De farter også mye opp på hytta si, der det er en del ujevne veier som gjør i4en alt for stiv for deres smak. Han ville nå over på en ix m50 eller m60. Han forteller uoppfordret at bilen trenger en poleringsjobb og et lag med coating. Ved nøyere inspeksjon så var det ingen tvil om det. Masse swirls rundt om kring på bilen. I tillegg er bakdekkene på sommerdekkene slitte og modne for utskiftning. Men alt i alt virker det som bilen er i god stand. Lite til ingen steinsprut, ingen ulyder. Kilometerstanden rakk å runde akkurat 40.000 km i dag. Fortsatt litt under 3 års garanti igjen. Denne har i tillegg 200.000 km garanti. Ble registrert sent desember 2022, men er en 2023 modell. Det første som slo meg var hvor jævlig svær den var. Ser mindre ut på bilder. Men det blir vel en vanesak det også. Bilen kjører dog som en drøm! Fargen er forøvrig Black sapphire. Det blir ikke enkelt å holde denne ren nei Det er det for nå egentlig. Dagen har rett og slett gått i ett. Må innrømme at det fortsatt ikke har helt gått opp for meg at den står nede i garasjen. I tillegg er det godt å vite at jeg ikke er den som kjøpte den ny ut av forhandler den i dag i dag 😅 Denne var bare 5k mer enn ix3en jeg vurderte å skrive kontrakt på Litt bilder fra da jeg henta den: Ble en rask avspyling og litt interiør shine. Mattene og pedalene gadd jeg ikke å ta i dag da disse uansett kommer til å lide i denne vintersesongen:
    37 poeng
  8. Netlandet

    Netlandets BMWer

    Nr. 2 2001 mod. E46 M3 Jeg er en del involvert i motorsportsmiljøet og hovedsakelig drifting. Fant ut for ca. halvannet år siden at jeg måtte ha en «grassrot» bil jeg kunne delta på iskjøring og diverse banekjøring med. Vi er en gjeng som kjører mye sammen, både simulator og gokart, men flere av gutta konkurrerer også seriøst i drifting både her i Norge og utenlands. Jeg endte opp med å kjøpe et komplett E46 M3 chassis rigget for drifting, men uten motor og drivlinje. Siden vi på det tidspunktet hadde en «gentlemansagreement» om maks 250hk endte jeg opp med å bygge sammen en ganske standard M54B30 motor for fjordårets sesong. Den fikk diverse oppgraderinger som grenrør, høyere turtallsperre, enkeltmassesvinghjul og en solid clutch. Oppgraderte også oljepumpa med ny oljepumpeaksel og strammer fra S/M50. IMG_3292.mov Monterte pedalboks for å få BIAS justering og kvitte meg med vacuumforsterkeren. Dette fungerer utmerket og pedalen er nydelig hard for venstrebremsing og banekjøring. Laga nytt oppsett med giroverføring og håndbrekk. Det er viktig at håndbrekket sitter nærme rattet, så dette ble plassert i perfekt avstand. Videre kastet jeg ut den ubrukelige ettermarkeds fastmonterte girskifteren og erstattet det med original BMW giroverføring for å slippe unødvendige bomgiringer. Kjører SLR drifting forstilling med uniballs. Bremsene på bildet er erstattet med 318i bremser modifisert til E46 M3 spindler for å få på 15’ ishjul. Har også K-sport bremser for kjøring på sommeren, men M54 motoren setter ikke så høye krav til bremser. Bygde kræsjrammer foran og bak for iskjøring: Kom oss omsider på isen og fikk kjørt litt i starten av sesongen. Så ble det gjort litt forbedringer på girkasse/drivlinje og kræsjramme bak før vi fikk en helt sinnsyk sesong med kjøring både i Sigdal, på Golsfjellet og i Sverige 😃 Bilen fungerte helt rått og var meget driftssikker! IMG_5464.mov IMG_5466.mov IMG_0383.mov Når sommeren kom bygde jeg om bilen til asfaltoppsett. Litt skabbete på sidene etter mye tett twinkjøring på isen, men det er litt av poenget med denne bilen. Å kjøre så nærme lead bil som mulig og forsøke å imitere vinkel og hastighet. Skikkelig fet bilkjøring! 😃 Vi kjørte showkonkurranse på Seljord Showdown i regi av Fredric Aasbø. Fet opplevelse vi håper å gjenta neste år! Fikk etterhvert nye problemer med oljepumpa i M54 motoren. Det startet med at svingningsdemperen gikk opp i gummivulkinga og eksploderte. Dette førte til ubalanse og dermed røyk den forsterkede VAC oljepumpeakselen tvert av. Har også lært at 3 liter utgaven av M54 sliter med høye torsjonelle svinginger pga. lang slaglengde og dårlig vibrasjonsdemping i alu blokka. Dette kombinert med enkeltmassesvinghjul, høy turtallsperre og tilslutt defekt svingingsdemper fører til at oljepumpa ikke er holdbar nok. Denne motoren skal derfor få leve videre i en vanlig veibil med dobbeltmassesvingjul og original turtallsperre. Jeg fikk tak i en forholdsvis rimelig S50B30 motor som lå demontert i esker. Rimelig perfekt motor for mitt bruk. Høyt turtall, 6 spjeld og forhåpentligvis mer pålitelig smøresystem/oljepumpe. Har brukt de siste ukene på å bygge sammen motoren med nye pakninger, overhalt VANOS, justerte ventilklaringer, planet topplokk osv. Planen er å sette motoren inn i løpet av romjula. Må bygge nytt eksosanlegg, lage oppsett for oljekjøler og koble opp ledningsnett/dashlogger. Skal prøve å holde dere oppdatert. Vi gleder oss helt sinnsykt til ny sesong på isen og jeg tror bilen blir enda mer konkurransedyktig med dette motoroppsettet 😃 Stay tuned! Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
    37 poeng
  9. Takk for det! Det må være kjekt å ha overtatt biler som har gått internt i familien over mange år, jeg kan se for meg at det får en helt annen betydning da. Jeg tror absolutt dette vil sette entusiasmen i perspektiv, og jeg gleder meg virkelig til bilen er kjørbar til neste sesong. Nå har jeg fått overhalt og gått over både bremsepumper og bremsebånd, så da starter det å bli god kontroll på det tekniske. Nå gjenstår petdalsett og "hovedpumpen" til bremsesystemet da det var dårlig/treg bevegelse i disse. Radiatoren er sendt til overhaling da denne hadde noen få lekkasjepunkter. ----- Jeg har hatt store utfordringer med å få has på ambientbelysningen på i4, så det hele endte med at jeg måtte bygge tilbake bilen til hvordan den ble levert fra fabrikk for å starte på scratch. Det så lenge mørkt ut, men det fine var at det var flere som hadde samme problemer som meg. Etter en liten diskusjon med en påståelig kar fra Hong Kong, viste det seg at han også hadde de samme problemene uten at han hadde identifisert dette, så da startet en liten prosess på tvers av landegrensene for å sammenligne kodeverdier. Til slutt ga det gode resultater! "Alle" hevder at ettermonteringen kun krever autoadressering, men jeg mistenker at de som hevder dette ikke har identifisert småproblemer som et noen av lysene ikke kan dimmes etc. og at de derfor blir villedet til å tro det er som "originalt". Ettermonteringen krever med andre ord både koding og autoadressering etter at koding er gjennomført. Da var det bare å plukke av dørtrekk igjen. Det kreves spesialverktøy for dette, men med tid og stunder har man heller opparbeidet seg en slags spesialteknikk i stedet. Klok av skade gjelder det å kjøre en full funksjonstest før alt monteres slik det faktisk skal være. Koding gjennomført. Da gjenstår bare autoadressering med ISTA! Voila! Da gjensto å bytte dørledningsnett. Dette er originalt MY2022 dørledningsnett som allerede har dørlys og låseknapp for passasjersiden klart, så her måtte jeg kun modifisere inn ledningsnett til memoryknappen. Rakkeren som har skapt mye problemer! Og ferdig resultat! Kodet også inn xVIEW i HU. Alt fungerer foruten kraftfordelinen til høyre. Dette er vel egentlig en opsjon som kun er beregnet for ICE-biler, så det gjenstår litt fundering for å se om man får kraftfordelingsbildet til å virke. Om ikke gir i alle fall bildet annen interessant informasjon. Og til slutt et par bilder av ny høyde; Neste på listen blir å få tilført bakgrunnsbelysning i rullehjulene til klimaanlegget bak og i ytterkant av dashbord, LED-belysning under dørtrekkene og se videre på Night Vision.
    37 poeng
  10. Årets blinkskudd for min del - vel møtt ved furka passet
    37 poeng
  11. Hei Bimmer-fans😀 Her er mitt nyeste BMW tilskudd til Forumet, en ''Roadster'' Min første bil uten fast tak. BMWs eneste ekte sportsbil. Jeg er så kry😀 Bildene er fra Bilia salgslokale i Lier, mandag når jeg hentet den. Ca. 6 måneder venting etter kontrakt signering. (2025 blir siste år for Z4) Flere bilder kan legges ut etter hvert hvis interessen er der? - Motor kalt B58; Rekke-6er på 3.0 liter med 340 hk.: ''vi hører ikke slikt her lengre på nybil avd.'' sa selger. - Fargen eksteriør: 'Portimao blå' med full ''Shadowline''! - Fargen interiør: 'Skinn Vernasca Cognac/dekorsøm Black' - Felger: 19" M LMR Double-spoke 800 M Bicolor / MB Roadsteren er påkostet alt hva BMW kunne tilby av utstyr. Kostbart! (inkl. 4 servicer) Mangler kun M-fargede sikkerhets belter, noe jeg ikke ville ha fordi dette er ikke en M-modell, selv om det kryr av M -sport dekaler på den. Jeg ville ikke bidra med ytterligere ... Z4 Roadsterens ''Jomfrutur'' ble kjørt, med toppen nede(🥰!) en tur opp i Lierdalen! ''Harman Kardon'' anlegget med 12 høyttalere slått av! Motor = musikk; buldrer, ''putrer / smeller'' litt fra eksos når du har fart og slipper gassen.. og uten tak... Låter himmelsk Kun 9 grader, men ikke noe som helst trekk! Kjørte i høyhalset genser. Jakken lå kofferten. Dette er en vellykket Roadster fra BMW på alle mulig måter. Etter 2 biler med 4-hjulstrekk, var det en nytelse med bakhjulsdrift samt lettere vekt på bil, før kursen ble satt pga. litt regn, til bil datalisten Merhebia Finest i Drammen, som i 3 dager skal legge på ''folie'' på utsatte steder + ''keramisk lakk beskyttelse''. Fredag kjører vi til ''Gasolin'' på Eidanger i Porsgrunn for å hente et trekk til bilen. Trekket koster litt ekstra, men i og med bilen skal vinterlagres i en kald garasje, er et Premium trekk nødvendig. Legger ved her link , så kan interesserte lese om egenskapene til trekket. Den andre grunn for å kjøre ned dit, er for å tømme bensintanken for ''Etanolen'' og fylle opp med skikkelig bensin, 98 oktan! før vinterlagring. Og selvsagt det aller viktigste; nyte kjøretøyet lengst mulig før frosten ankommer... Før kjøpskontrakt ble signert, testet jeg en Z4 med manuelt gir fra 2022. - erfarte, uten å gå i dybden her, at det blir med automat! - erfarte at det fins ikke vind trekk i kupeen! For meg var det en lettelse, for det kunne bidra til å ikke kjøpe! Ps. stusset ikke så rent lite over at oljeskift er hver 30 tusen kilometere! og ikke noe 1.000 km. nybil service med oljeskift heller. Noen som har synspunkter? Takk for oppmerksomhet. Erling
    36 poeng
  12. Har kostet meg mye men aldri latt meg stå igjen i veikanten. Vurderer sterkt å beholde
    36 poeng
  13. Da ble planene til en realitet! Jeg ble dessverre ikke eier av en gul GT3 men en baby spec’d GT3? Stor dag dette for meg, svært stor dag. 991.2 Carrera 2S i den eneste riktige fargen for meg, gul. I tillegg perfekt oppsett for bane med bakhjulstrekk - keramiske bremser - uten soltak - bøtte stoler. Oppgitt egenvekt på 1430kg denne bilen postet jeg her inne for en stund siden og skrev «perfekt 991» eller hva det var og har siklet på den siden. Når det kommer til Porsche og utstyr er jeg ikke like godt vandt som med BMW, ikke litt en gang. Men tror den skal huke for ganske mye. PAW frem til august neste år og nye klosser for 24.000kr (!) samt stor service er nettopp tatt. Forsikring kom på snaue 1300kr, forstå det de som kan https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=363233143
    36 poeng
  14. Å få rattvarme på i3en har vært mer omstendelig enn jeg så for meg, og ikke alt har blitt helt som en så for seg eller tenkte i utgangspunktet. Jeg har lenge synes i3 har vært helt håpløs å demontere fra nedre del av dashbord og ned, men nå har man funnet teknikken på det meste og alt går nokså radig. For å få rattprosjektet i mål måtte det strekkes kabler til både BDC og sikringsholder, og når en først var i gang kunne man like gjerne implementere ledningsnett til både soft close og låseknapp på passasjersiden (glemte bilder av dette). Ingen tid å miste, så da var det bare å plukke bilen i molekyler.. Nytt ledningsnett på plass ved SZL.. Jeg foretrekker å lage ledningsnettene uten å sitte igjen med en kveil, så det går med en del ekstra tid til slikt småplukk. ..på plass i samlekontakt bak dashbordet. I samlekontakten var det en helt 20-pins kontakt som var ledig. To av kablene skulle originalt gå direkte til BDC og ikke innom denne samlekontakten, men jeg valgte å kjøre alle tre kablene her slik at en eventuell fremtidig demontering skal kunne gå som en lek. BDCen sitter knotete til, så innhentet ekspertbistand til å lokalisere.. Der var den! Litt mer kabling.. Strekk til dørkontakter.. Så var det litt jobbing med ratt-dingsebomsen i håp om å få senterknappen til å fungere. ...noe som etter sigende skulle fungere, uten at det fungerte. Ettersom bilen ikke har original rattvarme og man kåler med en ting som egentlig ikke passer til bilen, blir feilsøking litt som nåla i høystaken ettersom jeg ikke kunne få verifisert om jeg hadde gjort ting riktig på bilsiden. Demonterte derfor rattet i M550en for å se om rattvarmeknappen fungerte i den, noe den ikke gjorde. Spant derfor bort på høggeren for å hente en rattvarmeknapp til rattstammen - voila! Suksess. Ikke helt hva jeg hadde som mål og tanke, men sett i lys av at rattstammeknappen også har en LED som viser at varmen er aktivert, blir det til at jeg fjerner rattvarmeknappen i senter av rattet og legger det prosjektet der dødt. ..da var det bare å finne en egnet plass til knapp.. På plass! Action! Ettersom Østlandet bader i sol og sydentemp om dagen, og jeg omsider fikk det etterlengtede spesiallimet for taktrekk, var det bare å gyve løs. Jeg startet med 545i, mens i3 er hakk i hel når jeg får neste stoffleveranse. Forsikre seg om at det var nok.. Halvveis.. Litt igjen.. Ferdig restultat.. ..og på plass!
    36 poeng
  15. Oppdatering 19.2.2025 Tankene svirrer alltid om noe nytt og etter en prøvetur i fjor var jeg hekta på denne. Det var dessverre litt fullt på gårdsplassen, til at jeg hoppet på muligheten for å eie denne da. Ettersom ingen andre har snappet opp bilen, benyttet jeg muligheten nå. 2009 BMW 135i "Sauber F1 Team Edition" #31 av totalt 135 produserte biler. Produsert for det sveitsiske markedet våren 2009. Nydelig lydbilde, rask og sjelden er elementer jeg kan sette pris på. Denne blir i samlingen og nå gleder jeg meg til å få den hjem. Står lagret tørt og fint frem til veiene er tørre og fri for salt. Det blir et lengre innlegg og flere detaljer rundt bilen i både bilder og tekst etter hvert. Fra fabrikk ble BMW E82 Individual Series "BMW Sauber Edition" levert med: BMW Sauber F1 Team Skilt i taket med bilens nummer av totalt 135 produserte BMW Sauber F1 Team Dekaler BMW M Performance Nyrer BMW M Performance Speilkapper i Karbon BMW M Performance Hekkspoiler BMW M Performance Interiørlister i Karbon BMW M Performance Ratt med Display BMW M Dobbeleike Felger, Style 261. BMW M Performance Eksos BMW M Performance Girkule
    35 poeng
  16. Netlandet

    Netlandets BMWer

    Del 2: E39 2JZ Året ble 2020 og mens alle var opptatt med å sitte hjemme under Corona fikk jeg og noen kompiser tak i lokaler vi kunne bygge opp de nyoppstartede bedriftene våres i. Netlandet AS ble etablert og før jeg visste ordet av det brukte jeg all ledig tid til å reparere ulike BMWer 😃 Bilen ble flyttet hit og prosjektet gikk inn i en ny fase. Motor ble tatt ut for å gjøre ferdig de siste mekaniske tingene. Bygde downpipe og plasserte wastegate: Intercooler og trykkrør ble pulverlakkert med sort strukturlakk: Alle aluminiumsdeler på motoren ble eloksert svart og motoren ble montert sammen med nye pakninger og gullkromatiserte bolter. Litt info om motoren forresten: Dette er en stroket/borret Toyota 2JZ-GTE (fra Toyota Supra). 3,4 liters motorvolum, smidde råder og stempler, CNC-portet topplokk med større ventiler, titan retainers, HKS 264 kamaksler osv. Lista er lang og motoren er velbygd 😃 Hjuloppheng foran ble gjennomgått med nye slitedeler, traversen ble eloksert og bremsene ble ferdigstilt. Bremsene foran er originale RS6 kalippere over E60 M5 370mm skiver. De fungerer overraskende bra 😃 Kjører også H&R stabstag med powerflex foringer foran og bak. Motorrom ble lakkert og motoren ble montert inn igjen. Dette var kanskje den mest tilfredsstillende delen av prosjektet! 🫶 Drivlinje ble montert. Denne består av E46 M3 6. trinns manuell girkasse (Getrag 420G) med adapterplate, custom mellomaksel og E39 M5 bakstilling med oppgradert differensial (40% LSD). Kjørte bilen først med 2-platet 7,25’’ rally clutch og veldig lett svinghjul, men dette fungerte svært dårlig til veibruk så jeg bygde om til 2-platet 240mm organisk clutch med større svinghjul. Mer om dette senere 😃 Bakre hjuloppheng er selvfølgelig gjort i samme stil som foran. Alle foringer er byttet ut med Powerflex og all aluminum er eloksert. Har også montert forsterkede stabstagfester 😃 Eksosanlegg og motorledningsnett laget vi fra bunn av 😃 Og etter mye om og men startet bilen og gikk 😃 B7F97EDC-1745-440B-AB1D-2261096BE74C.mp4 Fortsettelse følger! Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
    35 poeng
  17. Går i ett med renovering av hus om dagen så lite tid til forum, men fikk på sommerhjul og spacere her om dagen, det ble riktig så bra. 540i er en overlegen kombinasjon av sportslighet og komfort
    35 poeng
  18. 34 poeng
  19. Fredags upd og mye har skjedd de siste par dagene😊 Jeg ble spurt av en her på forumet om jeg at jeg gjerne kunne fortsette oppdateringen her både på den ene og andre fronten her og kan jo det. Jeg fletter inn litt her om hva som har skjedd her og hjemme . Starter da først det bilrelaterte. Forrige uke så fikk jeg pakke fra Koed. Der var det pakket feil. Skulle hatt dette : Men fikk dette ; Hva dette er må gudene vite 😂😂 Uansett en tlf og et bildebevis til Koed og rett del ble sendt og fruen sendte dette idag ; Rett del hjemme .😊😊 Så sendte hun et par bilder av bilene : Dette ; Bare disse bildene gir meg boost her jeg er nå😊🥳. Og hvor er jeg nå.? Jeg har vært så heldig å komme rett inn på Rehab her i Kr sand ❤️ Normalt tar dette tid ,men kom direkte inn og ble bønnhørt . Her er det spesialister og ikke minst ikke noe hvilhjem . Ved innsjekk igår ,så var det samtale med spesialister ,leger osv . Samtaler om alt fra veien videre til det psykiske og det er like viktig. Så idag kl 08 var det ergo terapeut for å trene på fin motorikk som å lære å holde kniv ,ja det hverdagslige i den hånda som har fått det . Ja en lang vei å gå 😩😩 Så etterfulgt av å begynne å få liv i beinet her og det går gradvis fremover . Fredag for en uke siden : -Rullestol Fredag etter : Står på to bein og får flyttet meg for egen maskin . Det sa sagt jeg jeg halter og sliter med å løfte bein ,men summen av alt jeg får beveget meg og idag skrev jeg historie . Klarte å hente min første kaffekopp selv uten hjelp og gikk ut i solen alene : Da kom det en tåre av glede 🙌🙌😊 Så ja etterhvert med god hjelp og god tid ,så håper jeg dette går veien. De sa at de har aldri sett sånn en viljestyrke og progresjon på lenge blant slagpasienter og det var jo koslig og inspirerende og høre . Likevel mange stunder som er utfordrende og sånn vil jeg ha i lang tid. Da er det bra man finner motivasjon her . Fikk tilbud om hjemmeperm men sa nei . Blir og trener 😊 Det var ukens upd både bil og helsemessig og ikke minst da vet dere hva som skjer her selv om det tar tid . Kos dere i helga med bil og hva det måtte være 😊😊
    34 poeng
  20. Som kanskje enkelte har fått med seg så ligger ALPINA D3 BiTurbo for salg: https://www.finn.no/mobility/item/327158325 Det er med mye vemod at den kanskje blir solgt, men jeg behøver en bruksbil som jeg føler jeg kan bruke gjennom vinterhalvåret uten å miste søvnkvalitet. Vinteren har mye fint ved seg, men bilholdet i form av bilpleie blir satt på prøve. Derfor begynte tanken om en rimeligere og mer egnet bruksbil her for et par uker siden. Passet fint at det dukket opp en pen E65 730d for salg. Kjøre 7-serie gjennom vinteren er jo litt kult tenkte jeg Bilen ble kjøpt og hentet samme uke. Det var på håret at jeg fikk bilen over fjellet (ingen vinterhjul), da det samme kveld over Hardangervidda gikk fra +3 grader til - 10 grader og kolonnekjøring på noen timer. Har hørt at nye sommerdekk er bedre enn slitte vinterdekk og det stemmer for så vidt. Bilen kom seg helt hjem og FOR EN BIL! Eneste problemet nå er at bilen er for FIN!...denne blir selvsagt ikke satt ut i Oslo trafikken i vinter. Det blir bruksbil til våren dette. Fått seg en omfattende vask etter 40 mil og står nå trygt i garasjen. Så nå er jeg like langt. Avventer og ser hva som skjer med ALPINA, blir den solgt så får jeg ut å lete på nytt. Uansett svært fornøyd med 7-serie og gleder meg til flere mil med denne neste år. Lager et mer detaljert innlegg om bilen da
    34 poeng
  21. Mistrivdes med Cayenne fra første dag. Praktisk med suv, men ellers ga det og Hybrid meg lite.. Høyt forbruk, tam motorlyd. Hadde i tillegg trøbbel med ladekontakt fra dag 1, og en ubrukelig forhandler som brukte 6 mnd. På og ordne opp etter seg. Fikk bilen fikset og solgt med en gang etterpå. Faktisk kun via Facebook gruppe😅 Bestemte meg for at jeg ikke skal ha Porsche til bruksbil mer, da man får latterlig lite for pengene. Og elbil er som mange har skjønt totalt uaktuelt for meg p.g.a rekkevidde. Endte derfor opp med en Taycan 🤓
    34 poeng
  22. Reisebrev fra mini Norge "rundt" tur Da var jeg og bilen tilbake fra en aldri så liten tour i Norge. Tenkte jeg skulle lage et lite reisebrev, som egentlig bare vil bestå av et stort bildedryss Starta gry tidlig mandags morgen. Kjørte hjemmefra i Asker ca kl 05:00, for å ha store deler av veiene for meg selv. Første stopp var Esso på Sundvollen. Tenkte det var greit å kjøre den varm først, for så tanke opp en full tank. Deretter var det bånn gass, og peke snuten mot Lærdal. Valgte å kjøre gjennom Valdres. Syntes veiene gjennom Hemsedal og Gol er så gørrkjedelige og ville prøve noe nytt. Det skuffa ikke Fant en koselig liten bro på veien, så da var det frem med kameraet. Tar seg godt ut i naturen syntes jeg denne bilen! Vi beveger oss videre Her ved Ulnes: Jeg kjente plutselig på hvor lite anstrengende det var å kjøre denne, ble mildt sagt overrasket hvor bra veier det faktisk var oppover. Sammenlignet med Tyskland turen i fjor, hvor det var MYE kjøring på Autobahn var dette naturligvis mer engasjerende. Det er på landeveier denne bilen kommer til sitt ess, og denne slukte mil etter mil på svingete landeveier Føltes ut som jeg var med i min egen lille Top Gear special, i en gammel sportsbil 😅 ..og etter at bilde ble tatt, droppet man ned et gir og tok ned vinduet litt for å høre S54en brøle ute i dette fantastiske landskapet. Så var man oppe på Tyinkrysset, istede for å kjøre den grufulle lange tunnelen innover til Øvre Årdal. Det var et svært klokt valg ! Helt spinnvilt å kjøre her. Brede og gode veier, med fantastiske omgivelser! Måtte kjenne litt på fjell lufta Så var man kommet til Årdalstangen. Det var ikke få ganger jeg ropte ut "wow" og "jesuuus christ". Jeg har med årene blitt svært glad i naturen og hva den tilbyr oss. Det er noe hvordan man kjenner seg så liten sett i forhold til disse store fjellene, og at ting i livet på en måtte legges litt til side når man kan beskue slik episke landskap. Følte meg svært heldig som har muligheten til å ratte drømmebilen fra ungdomstida og ha panorama utsikt til det som var rundt meg. Første destinasjon for turen, var Lærdal, og Lærdalsøren Motor Hotell Var tre timer for tidlig ute til innsjekk, så da var det bare å utforske. M3en fikk prøvd seg som garderobe. Liker å kjøre lange turer i joggebukse, så denne måtte byttes ut slik at jeg kunne se noe mer presentabel ut. Da var det bare å bytte mens man satt i bilen, som gikk helt fint 😅 Utrolig koselig lite sted, og det var helt stappfullt av tyskere, nederlendere og dansker med bobiler, vogner og motorsykler. Porsche tar seg veldig bra ut blant gamle trehus, og det er jamme ikke rart at Porsche klubber rundt om i Europa tar turen hit for å utforske områdene rundt her, noe hotelleieren Johannes skulle hjelpe meg med å finne ut av. Mer om dette senere. Måtte innom butikken og kjøpe meg noe snacks å spise på i påvente av at jeg kunne komme på hotellet. Var en og en annen cafe som var åpen som serverte ymse mat, men det var så dyrt at jeg ikke så helt gleden i å svi av så mange hundre lapper på en tallerken med kjøttkaker. Utenfor butikken så sto denne herligheten Fant jo ut i ettertid at dette var Johannes, hotelleieren sin bil Fy f så grom lyd det var i den! Hørtes ut som et beist. Så fikk man endelig sjekke inn og det var Johannes selv som sjekket meg inn. Makan til hyggelig og jordnær fyr. Johannes var veldig hands on på hotellet. Hjalp med innsjekk, mat og drikke servering. Det er det ikke mange hotelleiere som kan skryte av! Rommet mitt for de neste 2 nettene: Hotellet er gammelt, godt over 100 år. Men det hadde sin egen sjarm og jeg som er glad i gode fasiliteter fant ikke noe jeg kunne utsette noe på. Det er et gammelt trehus så en kan ikke forvente at man har de samme fasilitetene som et hotell som er mer moderne. Et gammelt trehus med gamle gulv og vegger, så det var ganske lytt. Men de satte fram en liten kurv med ørepropper til de som måtte ha behov for det. Det var felles bad, både oppe og nede. Selv om hotellet var full booket følte jeg at jeg aldri måtte vente på at noen skulle bli ferdige eller at noen sto i kø når jeg brukte dusjen. Alt virket rent og det var god tilgang på ting man trengte av håndklær og toalettartikler. Til og med en egen vaskemaskin for å vaske klær! Liten tour i felles arealene: Av mat så ble det servert enten chilli con carne og pizza. Begge lages selvfølgelig på hotellet. Det var med andre ord ikke så mange alternativer, men det funka. Pizzaen syntes jeg smakte best Fikk prata litt med Johannes senere på kvelden for å høre om han kunne fortelle meg om noen fine kjøreveier i området som jeg kunne utforske dagen etter. Han satte opp en rute for meg som er en standard rute han pleier å ta med alle som besøker hotellet i forbindelse med større arrangementer. Planen var egentlig at vi skulle dra ut og kjøre sammen, men han måtte stå over etter som han måtte jobbe på hotellet. Synd, hadde vært gøy å se den lille gokarten av en Clio V6! So here we go, dagen etter. Inntatt en god menge av hotellets frokost, som forresten var veldig god! Gode alternativer og variasjon. Så tommel opp for det, for det var virkelig en god start før man skulle ut og teste totalt ukjente veier. Ruten som Johannes anbefalte var som følgende: Lærdal, Øvre Årdal, Tindevegen, Sognefjellet, Sogndal og Lærdal igjen. Satte ruta opp på Google Maps, og kom meg av gårde. Google maps kan virkelig være helt genialt, og andre ganger helt på bærtur. Fikk smake dette allerede på første stopp. Da kom jeg til en campingplass, som var populært for flere som skulle på en skikkelig fjelltur oppover i fjellene. Og her kommer vi da, jeg og M3en. En bruning bak rattet i hettegenser som følger navigasjonen litt for slavisk. Kom meg på en smal vei, som tok meg opp til en ny parkeringsplass. Der sto det en gjeng i full tur utkledning og jeg skjønner fort at vi ikke kommer oss noe videre oppover her. Takk og lov for det, for det var smalt 😅 Men, så snur jeg meg, og ser at vi er inne i en ganske så vakker dal. Fram med mobilen: Ble stående her en liten stund for å beskue utsikten, det var helt fantatisk vakkert. Bildene rettferdiggjør virkelig ikke hvor fint det var.. Så satte jeg kursen mot Tindevegen. Og fy f det var litt av en opplevelse. Smale veier med titalls skarpe svinger. Her var det bare å holde tunga rett i munn. Bilen gikk stort sett i 1, 2 og 3 gir og full stopp igjen for å slippe frem motgående biler. Til tider ujevne veier også, så bilen føltes ut som et hoppeslott noen ganger med sitt stive understell og poly foringer. Kan vel så enkelt si at det må jeg få gjort noe med på sikt 😂 Ganske langt oppe på Tindevegen. Nå kjente jeg på en del blandede følelser. Jeg innså at disse smale veiene vil fortsette hele veien og det er no way back nå. Oppover var det en del syke stigninger, og det var ganske langt ned når man så seg til siden. Høydeskrekken kicket virkelig inn nå og jeg tenkte inni meg "kjører jeg ut her så er det game over". Visste ikke at jeg hadde høydeskrekk før nå egentlig 😂 Men, jeg klarte å riste det av meg. Naturen overbeviste meg og det var helt sykt å se foran seg og se disse smale svingene innover i fjellet. Helt rått! Ja, man kunne gå lenger ned den stien for å se mer ut av utsikten. Men jeg hadde det bra her jeg. Til slutt var man med omsider nede fra fjellet, og jeg følte meg ganske lettet. Neste destinasjon var jo Sognefjellet, men det sa jeg pent nei takk til ettersom jeg var ganske mett på fjell, smale veier og ujevne veier 😂 Så, jeg pekte heller snuten innover til Sogndal. Ble et raskt stopp på en søt liten cafe som solgte vaffel og kaffe. Kollega trodde jeg betalte 100 spenn for dette, men det kosta faktisk bare 55 kroner. Ikke dårlig 😅 Beit meg merke i mange syklister som syklet oppover disse bakkene, og ble så imponert. Jeg kjente at jeg var støl i tricepsen og ryggen av å kjøre min bil så 😂 Fikk litt "Jurassic Park" følelsen her, og venta på at det skulle dukke opp en eller annen dinosaur ut av det fjellet i bakgrunnen der, men det gjorde det ikke.. Ferden fortsatte, og jeg kjørte gjennom Luster for å komme meg til Sogndal. Her burde jeg egentlig ha stoppet og tatt noen bilder. Det var et helt sinnsykt vakkert sted. Grønt vann omringet av fjell og søte tre hus. Og veiene gikk langs vannet. Det var helt EPISK. Ble så revet med og var rett og måtte nyte øyeblikket. S54en og jeg ulte av glede på disse veiene. Til slutt var man kommet til Sogndal, og ferja over til Lærdal: Så var man tilbake igjen på hotellet, der det var rigget opp for kveldens høydepunkt: line dance og EM kvartfinale: Fikk meg noen nye venner også, noe som var hyggelig Her fikk jeg lære om hvor mange tyggiser man kan spise på en gang og hvordan man kan lure foreldrene sine til å kjøpe mer godteri. Disse kommer langt! Etter kampen ble det tidlig kveld på meg. Dagen etter var neste destinasjon Ålesund. Valgte egentlig en rute som skulle ta meg gjennom Stryn og noen fine veier der. Men stede ble det gjennom Volda og 3 ferjer. Men det var egentlig helt greit for min del, var litt digg å få litt pause fra kjøring for å strekke på beina litt og ta seg en kopp kaffe. Og fra Volda til kaien der båten kjører til Ålesund, DET var noen syke veier det! Svingete, brede veier med helt nydelig utsikt. En skikkelig digg etappe rett og slett Så var man omsider kommet til en kjent plass her på forumet: Utrolig hyggelig og snilt av @Snagg30som åpner dørene sine for en eller annen random internett idiot som tilfeldigvis har samme interesse som han 😂 Det ble en aldri så liten romantisk middag for to: Etter middag dro vi ut på en liten sightseeing, i hans nyyydelige M3 Den bilen der er den mest gjennomførte E46 M3en i Norge. For en maskin! D27D802A-18C2-46E8-888D-4658D96CE839.mov Det var i dette øyeblikket en 32 år gammel man ble til en 12 år gammel gutt. Aksla viewpoint. Her skulle de ha 100 kr for å komme inn og ta et bilde over byen. @Snagg30fikk overtalt meg til å snike gjennom gjerdet, og holdt utkikk for meg slik at jeg fikk knipset et bilde Det ble en tidlig kveld for oss begge etter dette. Fikk sove som en stein, og det var endelig digg å få sove i en skikkelig seng igjen. Hadde kink i ryggen på dette tidspunktet. Nok en gang tusen takk til Snaggen for sengeplass! 😍 Dagen etter ble det en rask avspyling, som var sårt etterlengtet: Så var det bare å følge etter @Snagg30og la han guide meg. Jeg ble vist mange fine plasser, og han viste hensyn til at jeg kjørte en mye mer stiv bil enn det han har. Måtte le når han kjørte sikk sakk på veien og bremset ned på plasser for at jeg skulle unngå å få noen ubehagelige opplevelser 😂 Etter dette dro jeg avgårde på en solo sightseeing i Ålesund by, ettersom pliktene til Snaggen kalte Og en M2 som tok seg bra ut i bybildet Spiste en god middag på "Thai Street Food" som var i sentrum, og fikk endelig dosen min med krydder i løpet av turen. God mat til en svært hyggelig pris Så var det bare å komme seg hjem igjen til Simon og ta en tidlig kveld. Sto opp kl 04:30 for å komme meg av gårde tidligst mulig slik at jeg kunne ha veiene for meg selv igjen. Og det var helt perfekt. Svært lite trafikk av bobiler og campingvogner så det gikk radig for seg. Google sa jeg ville bruke 7,5 time hjem, men det krøp fort ned til 6,5 time 😅 Ikke at det var grisekjøring, men det var aktiv kjøring. Må bare berømme mennesker som legger seg på veiskulderen og signaliserer at nå er det klart for å kjøre forbi. Motorsyklister som vinker meg forbi og lastebiler som setter på blinklyset når det er klart. Helt knall! Men turen hjem var ikke helt smertefri. Snakket litt med Simon om dette, at bilen snart nærmet seg 160k og nå kan alt skje 😂 Jaggu så valgte bryterpanelet til klimanlegget å streike. Xenonpæra på høyre side tok også kvelden Men det verste var absolutt klimapanelet. Av en eller annen grunn så blåste det nå varmt nede ved føttene, og kjølig oppe. Jeg lyver ikke når jeg sier at det føltes ut som en badstue nede ved føttene etter hvert, og jeg kunne føle at det ville blomstre med fotsopp. I tillegg så skrudde ikke klimaanlegget seg av heller selv når jeg tok ut nøkkelen fra tenningen. Det var null respons på alle knappene også. Fy faen.. Feig som jeg var turte jeg ikke å feilsøke dette underveis da jeg var redd jeg ville miste hele klimaanlegget, så jeg beit meg gjennom. Det var vel kanskje derfor jeg også tenkte at "fuck it", jeg får bare sette klampen i bånn og komme meg nærmest mulig hjem i tilfelle noe mer skulle skje. Men selve bilen oppførte seg helt eksemplarisk. Den slukte mil. Virkelig slukte alle milene. Det var uanstrengt, og bilen føltes ut som den var på togskinner. Så vel mer ut som han her, bare noe mer svett og klam i underlivet. Bikka 160k nå: Vel hjemme, og det var bare en ting å gjøre: røske ut det jævla klimapanelet og sjekke ut hva greia er. Inn og ut med begge kabler. Også var det faen meg back to normal igjen...6,5 timer med drittet her og det var alt som trengtes. Å røske ut to kabler og koble de inn igjen..🙄 Tror nok det er på tide å pensjonere det klimapanelet og finne meg ett nytt et. Den har tulla litt tidligere også så tenker nok at den er moden for utskiftning. Parkert hjemme i hula si igjen, og som alltid etter hver lang tur, fikk den et klapp på panseret og jeg fikk sagt takk for en fantastisk fin tur sammen 😍 Det er vel en klisje dette her, men jeg driter i det. Det er virkelig noe eget å dra på tur med denne 20 år gamle damen her. Hun tar disse turene virkelig på strak arm, og skuffer virkelig aldri. Det er klart at den er stiv og jævlig på ujevne veier, men det er jo ikke hennes feil. Det er nok eieren som kanskje overvurderte bruksområdet på denne, og eieren må nok ta seg selv i at dette var nok et noe dumt valg. Til gjengjeld og til mitt forsvar, så er den 100 % smooth på gode landeveier og sluker svinger som en gud. Og med dette, er ferien snart over. Og jeg sitter nok en gang igjen med mange gode minner med hun, og det kjenner jeg er veldig godt. Tenker nok at dette er den siste store lang turen hennes nå for en stund. Gir meg dårlig samvittighet over at jeg ikke har fått tatt en motoroverhaling på henne enda, det fortjener hun, slik at vi kan dra på enda flere slike turer sammen. Så, nå er det egentlig bare å brette opp ermene sine og stålsette seg for mye jobbing, og ikke minst masterstudiet som jeg begynner på til høsten Takk for meg, og takk for oppmerksomheten! Det ble jo mye mer tekst enn det jeg så for meg, så takk til alle som har lest så langt 😂 Nyvasket og pen igjen etter en tur på nærmere 200 mil:
    34 poeng
  23. Ny servet og klar for Europa tur - 🇨🇭neste
    34 poeng
  24. Tidenes sesong start på Rudskogen unnagjort, for en søndag dette ble! En følelse hvor mann og maskin var helt samstemt. Men først avsted var reisen mot Netlandet for bytting av kammer, her var planen som mange har lest å sette inn CSL kammer men etter noe om og men endte vi opp med å sette inn helt originale. Grunnen til dette var rett og slett fordi da måtte jeg hatt bilen på dyno for enda ei runde med tuning da Randy frarådet meg på det sterkeste å pushe bilen uten dette. Dette ville medført nye 10.000-20.000kr og smerte grensen er allerede greit strekt. samt ville jeg gått glipp av sesong starten benyttet anledningen til å ta med en bil tilbake etter jeg ble sluppet av på Lillehammer. 10.8l med henger brukte 7-serien Fikk levert fra meg bil torsdags morgen og fikk dette bildet ikke lenge etter på, blir dårlig av slike bilder. Og ikke lenge etter det fikk jeg dette! Gikk overraskende kjapt. Her er et godt eksempel på hvorfor det i mine øyne er helt uproblematisk å kjøpe en BMW med fabrikk ny motor som har blitt montert av forhandler selv. Mange ser seg blind på dette men godtar gjerne at det har blitt gjort omfattende motor arbeid men da risikerer man komplett idioti som dette… 10.000km har jeg kjørt slik I fjor når jeg leide på Airbnb gikk det ikke særlig bra for de som las tråden på den tiden, i år gikk det vesentlig bedre. Nydelig plass for usle 4500kr onsdag - søndag, de eide og et treningssenter med gratis tilgang. Og med Kina GP ble det perfekt timing med Formel1 morgens tid og banekjøring selv på etter middag Fikk og byttet alle hjulbolter rundt da disse var begynt å bli stygg, samt nytt blinklys. samt ny hjelm på plass i lakkert i metallic farge! Var oppe lørdags kveld å kiket på det nye anlegget, litt av en plass Rudskogen har blitt nå. Meget bra var 1+ ute lørdags kveld, fikk lyst å sjekke hvor dårlig grep cup2 dekk har i en slik temp men det likte bilen ikke noe særlig, ble juletre belysning. Reisefølget og kom etterhvert og vi tok oss en tur til Strømstad. Ikke vært der før, fint å sitte ute i sentrum å spise i sola Ble veldig bra oppmøte på søndag. 40+ biler og som alltid svært mye gromt Helmer tittet og innom en tur i Norges råeste M5. Jeg var gira på å kjøre så jeg var veldig tidlig ute å stille meg i køa, ble stående i 45 minutt for å vente på klokka bikket 13.00 slik støy kravet er opphevet. Reisefølget mitt var ikke like heldig og ble stående i lokalet bak min bil for bytting av coiler, flashback fra i fjor når jeg måtte bytte alle mine og det var faktisk da slitasjen på kammene ble oppdaget. Etter bildet over her la jeg bak meg 120-130km med banekjøring, å kalle det en morsom og kjekk dag er en underdrivelse. Bilen fungerte så forbanna bra, og det er deilig å få valuta for hva som er lagt i den. Og at oppgraderingene funker er det ingen tvil i: •topphastigheten på lang strekka kontra i fjor uten karbon innsug og tuning har økt med 11.5km/t målt med GPS • Runde tida min har gått ned med nesten 7 sekund! • Bremsene med nye klosser var utrolig bra, såpass bra at jeg kan bremse ekstremt sent på lang strekka men hodet mitt klarer ikke helt å justere seg til å kunne bremse så sent så her har jeg mye å gå på. Jeg har en film som jeg ikke får lastet opp pga mangel av skikkelig PC, men jeg tok igjen reise følget mitt med E46 M3 SMG med ganske like oppgraderinger med vekt og bremser osv. Uansett tok jeg de igjen og ut siste sving lå jeg bak før lang strekka men var ikke mange meterene jeg trengte før jeg var kjapt forbi. Har egentlig ikke vært noen fan av Rudskogen da jeg har følt den ikke passer M3’n pga mangel av effekt. Men nå reiste jeg hjem med stikk motsatt syn, synes bilen gikk såpass bra jeg har skrinlagt alle planer med 4.10 diff da jeg ikke ser poenget, jeg får og hentet ut enda litt mer effekt av supersprint headers og da er vi good to go. Er snart i mål med bilen nå Reiste hjem med en ordentlig god følelse i knall vær! Fin avslutning Fikk med meg syndebukkene hjem, skal lage pynt av disse. Hjemme 02:00, ble en lang nok dag.
    34 poeng
  25. F11en trår til som arbeidsbil i ulendt terreng.
    33 poeng
  26. Endelig tilbake i Bmw 😁 21 modell X5 45e Prøver meg på og lime inn utstyrslisten, som er lang 😏 Her er vel alt foruten skylounge? Fikk man bakseteunderholdning på disse 🤔? Colour: Tansanitblau II metallic Upholstery: Individual full leather "Ivory White" Editions and packages S337 M Sports package S710 M leather steering wheel S715 M Aerodynamics package S7M9 Individual option high-gloss Shadow-Line S402Panorama glass roof S413Luggage compartment net S417Roller sun visor, rear door S418Luggage compartment package S420Sun protection glazing S423Floor mats velours S428Warning triangle and first aid kit S44ACup holder temperature-adjustable S453Climate-controlled seats, front S456Comfort seat with memory S4A2Glass application Crafted Clarity S4FLTravel & Comfort rail system S4HASeat heating, front and rear S4HBHeat comfort package, front S4M5Individual leather-covered dashboard S4MLInterior strips, piano lacquer, black S4NBAutom. climate control with 4-zone ctrl S4NEBlow-by heater S4NMAmbient Air Paket S4T7Massage function f.driver & fr.passenger S4T8Outside mirror with auto dip S4U9Acoustic pedestrian protection S4URAmbient interior light Multimedia S610 Head-up display S654 DAB tuner S6AE Teleservices S6AF Statutory emergency call S6AG eDrive services S6AK Connected Drive Services S6C3 Connected Package Professional S6CP Preparation Apple CarPlay S6DR BMW Drive Recorder S6F1 Bowers & Wilkins High End Sound System S6NW Telephony with wireless charging S6U3 BMW Live operating area Professional S6U8 BMW gesture control S6UK Night Vision with person recognition S6WD WLAN Hotspot Driver assistance and lightning S548 Kilometre speedo S5A1 LED Fog lights S5AC High-beam assistant S5AL Active Protection S5AQ Active guard plus S5AU Driving assistant professional S5AZ BMW Laserlicht S5DN Parking assistance system Plus Wheels and drive S230 Extra package, EU-speciifc S258 Tyres with runflat properties S2NH M Sport brake S2PA Locking wheel bolt S2TB Sport automatic gearbox S2VB Tyre pressure display S2VH Integral active front steering S2VR Two-axle air suspension Environment and safety S302 Alarm system S319 Integrated universal remote control S322 Comfort access S323 Soft-Close-Automatic doors S3AC Trailer coupling S3DS BMW display key S3DZ Omission of additional lettering, outer S3KA Acoustic comfort glazing S3MC Indiv.roofrailing,mirror-fin.Shadow Line S842 Cold-climate version S8A7 Language version Norwegian S8AW On-board literature, Norwegian S8KA Oil service interval 24 mths / 30,000 km S8R9 Refrigerant R1234yf S8SM Car ident. number visible from outside S8TF Active pedestrian protection S8TG Thiefproofing device Individual equipment S760 High gloss shadow line Other equipment S1CB CO2 equipment S1DF Exhaust emission standards EU6 rde II S1TC 20" light-al.whl. star spoke 740M em.op. S925 Dummy-SALAPA S993 model year code in VIN S9AA Outer skin protection S9WL WLTP grouping SXD5 Indiv. roofliner, Alcantara SA090 90 Ah AGM battery Høydepunkter for min del er: Fargekombinasjon innvendig/utvendig 🥰 Utvidet Merino skinn Bowers Wilkinson Alcantara taktrekk Nightvision 4 hjulssving Har kun dårlige bilder av bilen enda, men skal prøve og få ordnet litt bedre bilder etterhvert 😊 Ikke mange planer med bilen men foreløpig er det følgende: Første som ble gjort etter kjøp var og få kjøpt 21" Y spoke felger, da det fulgte med 20" sommerhjul. Kom over en byttehandel som var sånn tåelig grei, passet inn med hjemreisen og siden jeg det var en byttehandel fikk jeg lagt igjen 20"erne og fikk med 21" i samme slengen som bilen ble hentet. ( Når man bur i gokk på Vestlandet så er det mye logistikk når det kommer til handel av bil/bildeler 😆 ) Ellers så er senkestag fra BV bestilt, og 12mm spacere som egentlig hører til i3 blir flyttet over på x5. Grundig skinnrens og utvendig vask og voks ( forholdsvis grei lakk utvendig ) Oljeservice hos Bmw i slutten av mars. Senkestag blir ikke montert før service mtp. garanti.
    32 poeng
  27. Oppdate fra slagavdeling . Ja folkens det er nå snart en liten uke siden det fatale skjedde og kan vel skrive litt nå hva som har skjedd og hva som skjer . Dagene her har gått med på masse undersøkelser MR og mere til . Samt forsiktig trening med fysio osv . Fra å ikke kunne omtrent gå ti meter klarer jeg nå i det minste gå noe lengre uten hjelp ❤️ Har fått treningstips men må ta det rolig ,men klarer jeg det ? Fysioterapeut sa følgende :Hvor enn jeg går møter jeg deg ,for en vilje ! Og skal man kunne oppnå treff og samvær med dere og bilene har jeg ikke valg,jeg forsøker hvertfall. Den gode nyheten her er at jeg allerede blir sendt på Rehab imorgen og skal være der type lenge .Der ligger alt klart og til rette for at Jan skal funke igjen håper jeg … Status : Følelser i arm ;3/10 Følelser i bein :5/ 10 SÅNN var det ikke på fredag .😊 Så dette er verktøysbenken min pr dd : Ville lagt hjemme i grus med bilene men . Legg forøvrig merke til beina her ; De har jeg løftet på plass selv og det er ikke en selvfølge .😓 Jeg har et enorm apparat rundt meg både via meldinger tlfer herifra og hjemme og vennene mine som gjør rørt og satt ut . Naboen min vet jeg hater når ting står . Han skal bytte viskermotor på Combo ,så fikk jeg tlf fra en gjeng igår som ville ferdigstille e91 og dette er folk som kan Bmw 😊❤️ E91 sa jeg kan bare stå men jeg takket ydmykt . Summen av alt jeg lever og har det greit tross tingene ,likevel er det tøft dette og kommer aldri til å legge skjul på det . Det som gir meg boost er ting er og innleggene fra trådene deres og fortsett med det så gledes det til disse igjen ; Så har vi fått pratet ut litt hjemme om ting og . Biler har jeg og jeg har sagt at jeg vil ikke ha alt ,og når jeg nevner salg av feks e34 blir det krig … Så nå fremover tar Mini med seg e34 hjem og hun tar ansvar for den i lang tid og der får den garasje 😊😊 Combo skal bort eller e91 .Den som funker best blir . E28 skal ikke selges men planen er hos søsteren min om jeg ikke blir bra nok til sommeren . Man må stikke fingeren i jorden og være realistisk . Små mål er fasiten her nå😊😊 Da fikk dere en helseblogg og en oppdatering angående bilene . Til uken må jeg leie en som kan vaske e61 bilen min tror jeg . Og takk for alle hilsninger og tlfer😊😊🙏
    32 poeng
  28. Dag 2 på Spa🤔 Endelig min tur til og kjøre, fantastisk bane! Overraskende krevende grunnet høydeforskjellene som påvirker balansen i bilen, som man ikke merker ved sim kjøring. Er også en bane der det er mye høy fart. Dessverre altfor mye trafikk på banen, så var sjelden man fikk flyt uten og ligge å stange i bilene forran.. Men blir absolutt ikke siste gang det blir kjørt her. Kan ikke sammenlignes med norske baner ( ikke prøvd ACR ) Gul bil klar for action Måtte knipe meg litt i armen her og faktisk tenke over hvor jævlig heldig jeg er🥰 Etter litt for mange øl etter en vellykket banedag ble det enda litt mer trakking rundt banen før vi forlot Belgia. Grei mansion utenfor baneporten ( utsikt fra hotellrommet ) Ekstremt bratt her, langt brattere enn på TV😅 Bortover langs Kemmel, merker det godt på effekten i bilen at det går oppover hele veien bortover Avslutter med noen proff bilder tatt av Frozenspeed
    32 poeng
  29. Ampera

    Min 2020 M5 Competition

    God jul til alle! Ser frem til våren.
    32 poeng
  30. Netlandet

    Netlandets BMWer

    Nr. 3 2000 mod. E39 520i. Del 1: Dette er en bil jeg vokste opp i baksetet i. Den gangen var dette en original 520iA uten M-sport. Jeg har alltid vært veldig glad i fargekombinasjonen bilen har (royalrød med sandbeige skinn) i tillegg til at E39 er et fantastisk chassis langt forut sin tid. Når bilen skulle selges ut av familien endte jeg opp med å kjøpe den. Før den tid hadde jeg og kompisene mine tjuvlånt den til mutterns store fortvilelse og kræsjet uten lappen i 16-års alderen, men det er en annen historie. Det er uansett en bil jeg har valgt å beholde fordi jeg har mange minner med akkurat denne spesifikke bilen, en ting som sikkert flere her kan kjenne seg igjen i. Jeg klarte ikke å la bilen være original, så jeg bygde den om til komplett M-sport 528i med manuelt gir (kjøpte en komplett svensk M-sport bil og flyttet over alt), før dette ble godkjent i vognkort tilbake i 2012 😃 Fant fort ut at B28 motoren var rimelig lat, så som ung ambisiøs 21-åring startet jeg en litt (for) omfattende ombygging. Lite visste jeg da at det skulle ta 10 år før bilen kom på veien igjen 😃 Etter litt frem og tilbake ombygging med Lexus 1UZ V8 endte jeg tilslutt med å selge denne motoren og erstatte den med en 2JZ GTE. På dette tidspunktet hadde jeg sagt opp jobben som mekaniker og drev hjemme i garasjen med prosjektet, så jeg hadde begrenset med utstyr og plass. På en eller annen måte fikk jeg tilpasset motoren med vinkelsliper og 230V sveiseapparat før den tilslutt satt ganske fint i motorrommet 😃 Fikk på en stor turbo: Og med litt hjelp av gode kompiser fikk vi smidd sammen både trykkrør, intercooler, radiator, oljekjøler/servokjøler, girkasse/motorfester osv. Fortsatt i garasjen 😃 Fortsettelse følger! Mvh Thomas Netlandet //Netlandet AS
    32 poeng
  31. Ett par regnværsbilder i dag. M550i
    32 poeng
  32. Syvert

    E46 ///M3 CSL

    Då fekk eg noen orntlige fotograf bilder av CSLen. Syns det blei bra, er på Gvarv dette ,bilder tatt av Arne Jørgen Enggrav. Tok eit par bilder av crxen og Land cruiseren også.Blei èin del bilder her men det får gå : )
    32 poeng
  33. 2299km kjørt uten feilslag, Klausen pass.
    32 poeng
  34. Helg og perm . Da var dagen her da jeg omsider kunne komme hjem en tur etter 14 dager borte fra mitt kjære lille hjem ,kone og barn .😊 Det var med spenning og og en viss skepsis at jeg idag skulle vende hjem egentlig og grunnene var jo mange bla annet det og ikke ha fagfolk rundt seg og sikkerheten der ,samtidig kjenne litt på hvordan hverdagen nå fremover kan bli og utfordringene ikke minst… Følte meg litt som en innsatt som kom ut fra fengsel da jeg satte meg inni i bil idag i passasjersiden 😊 Ikke vært ute og sett i trafikk på 14 dager så var sånn rar i kroppen. Uansett hjem kom jeg i ettermiddag og har jo fått beskjed om å ta det helt rolig på alle måter ,noe jeg skal . Og det jeg gruet meg aller mest til var å komme meg opp trappen hjemme ,og alle i hus stod klare for hjelp ,men jeg klarte det selv 🙌🙌. Vel da ville jeg og klare å gå ned selv tenkte jeg og det gikk og med forsiktighet . Og hva skjedde så ???…. Jeg mannet meg opp og puttet nøkler i jakken og gikk ut og fikk se bilene mine igjen : E34🥰: Bare det var balsam for sjelen og se disse igjen . For 14 dager siden klarte jeg ikke og åpne dør omtrent og ta ned håndbrekk på bilene eller ta inn nøkkel i tenning . Vel Combo startet etter 14 dager altså jeg klarte å vri om nøkkelen og ta ned brekk .🙌. Så det mest spennende var jo e91 . Den har jo heller ikke vært rør siden og nå skulle jeg hvertfall få testet om der var strømtap eller ikke . Nøkkel inn og trykke på knapp og det resulterte en start på et halvt sekund : Fryktelig gøy 😊 Til og med radiokanalene hadde holdt seg : Så bare dette var jo medisin i seg selv bare det og få kjenne følelsen på at jeg kan gjøre disse tingene uten særlig kamp. Det sagt ,så merker jeg at kroppen er helt ute og kjøre og orker ikke noe annet enn å finne krefter til og trene eller hvile og sånn vil det være i lang tid desverre ,men alt dette vil avta . Så igjen skynde seg sakte og ting vil endre seg 😊 Bare det i seg selv å kunne klare å gå ( sakte ,halte ja alt) ut og faktisk klare det jeg idag fikk gjort med bilene var godt og gøy . Alt dette var utenkelig for 14 dager siden. Men med fightervilje ,stahet og drahjelp fra spesialister ,samt gode ord fra dere og ikke minst venner så skal jeg gjøre alt for at jeg skal lykkes .😊. Samtidig har denne her : Levert varene til de grader de siste 14 dagene 😊 Den har gått tur retur Fevik Kr sand hver dag og ikke et et gong eller noe visstnok og det liker jeg . Nå er det sånn her at helgen jeg nå er hjemme her ,er dedikert til mine nærmeste og mer trening og hvile. Godt var det nå og føle et snev av normalitet igjen 😊😊
    31 poeng
  35. Karbon svart E46 med CSL felger i skumringen er så lekkert
    31 poeng
  36. Det fine med rattene til F-serie (M-rattet med den runde airbagen) er at disse er 100% modulære og kan bygges akkurat etter eget utstyrsnivå. Du kan fjerne hendlene og montere bakdeksel som er for biler uten rattgiring. Ratt til "4-serie og ned" er, som @mr.pingu allerede har nevnt, mindre i diameter enn F15. Det viktigste er å unngå airbag fra USA, da disse er dual stage. Tenkte du på de vanlige carbon speilkåpene eller "M-speilene"? Jeg har et sett med vanlige carbon-kåper liggende, da jeg ikke fikk lov til å montere disse på nåværende i3. ----------------- Fikk kastet meg i gang med demontering av i4 i ettermiddag sammen med @CHNilsen. Som vanlig går en i gang med godt pågangsmot, helt til det butter og psyken skal langt ned i kjelleren og litt til, før den igjen havner langt over toppskalaen når alt omsider fungerer. Litt av en berg-og-dalbane, altså. Når jeg først skulle gå i gang med ettermonteringen av belyste rullehjul, var det like greit å ta USB-uttaket i midtarmlenet også. Når USBen i midtarmlenet først skulle på plass, kunne en like gjerne gå for dobbelt USB-uttak, så da ble det det. Litt irriterende at det er hvitt lys rundt USBene mot orange som det var tidligere (og for den som har ett uttak), så jeg må se om det finnes et annet dobbeltuttak hvor det er orange bakgrunnsbelysning. På en annen side fungerer det greit nok ettersom det er i midtarmlenet, og lyset som allerede er der er hvitt. Her er vi uansett bare på et nerdete detaljnivå. Ut med skjerm! Skjermen er skrudd med én skrue på dashbordet i "foten" som vist her, og to skruer bak rattstammen. BMW har gjort kunststykket med å gjøre demontering av interiørlister delvis komplisert. For å få av de på dashbordet, må skjermen av. Selve demonteringen var litt knot, men det skyldes nok først og fremst fordi man vet man holder på med en jævelig dyr del om noe skulle gå galt. På førersiden var kabel allerede klar og plugget i en dummy-kontakt på eksisterende rullehjul. På passasjersiden manglet derimot kabelen, men det skyldes først og fremst at det er et internt ledningsnett i selve interiørlisten. Det fine er imidlertid at alle fester er der de skal være. Deretter var det å ta fatt på demontering av midtkonsoll. Midtkonsollisten har nok tidenes mest idiotiske klips i forkant mot koppholderen. Fy f.. for en drittjobb. Midtkonsollen må demonteres på grunn av den nye Fakra-kabelen til USB. Head unit sitter greit knotete til.. Alle fester i plastikken er intakt som om bilen skulle hatt aktiv USB-port fra fabrikk. Den blå porten er ekstra USB og er allerede kodet aktiv til bilen. Ettermonteringen er derfor kun plug and play! Før: Etter: Testing om to tilkoblede telefoner faktisk fungerer: Voila! Og resultatet av rullehjul. Det er herlig å glimte bort på passasjersiden med både memory, låseknapp og belyste rullehjul.
    31 poeng
  37. Hei! Da kan vi vel si at sesongen er på hell... Skjedd en god del på bilfronten siden sist, bare dårlig oppdatering her på Bimmers (skippertak nå). 1993 ALPINA B10 4.6 (#003) En bil som ikke har vært så mye omtalt her på tråden tidligere, er vår B10 4.6. Denne har vi hatt siden 2010, da kjørt 86.000 km. Noen turer på prøveskilt over årene, men beskjedent på så mange år. Har i dag kjørt 91.000 km. En bil i meget bra stand, ingen skader i karosseri, strøken innvendig og spennende historikk. Dette er faktisk bil nr. 2 av BMW`s 540i/6 og ALPINA sin testbil (første med manuell, produsert 9 stykk). Denne skal kjøre mer neste år og vil bli registrert neste vår. Da var det på tide å gi bilen et lite løft etter å ha stått mye i ro de siste årene. Bremser foran var nytt foran i 2010 men bremsecaliper trengte en strekk. Dette ble demontert, stelt fint og montert sammen igjen med ny slitasjevarsler og bremseslanger. Bremseslanger var fra 1993.. 😮 Bak er alt nytt og gjort like pent som foran. I tillegg er det byttet ut mange små detaljer, utvendig og innvendig. Alt fra riktige typer skruer, klips, fester etc. Ny pedalgummi og gasspedal ble montert. Det ble montert nye originale gule Hella tåkelys. Syntes bilen kledde dette. Full service ble også utført, samt bytte av alle reimer, vifte, radiatorkappe og ett løpehjul som hadde antydninger til ulyd. Interiøret har vært ute, renset og satt tilbake. Grundig utvendig vask samt polering før vi kunne si oss fornøyde Legger ved noen bilder som viser høydepunktene! Moro med en liten kjøretur på mandag før den gikk tilbake i garasjen. En virkelig grom bil, V8 og manuell blir aldri feil. Liten prøvetur Nye deler liker vi! Nytt og pent! I godt selskap Guttungen har vært til god hjelp og med på hele prosessen ! Juli 1993... greit med nytt!
    31 poeng
  38. 31 poeng
  39. 31 poeng
  40. Ny gummi, så da var det bare å hive på hjulene først som sist.
    30 poeng
  41. 30 poeng
  42. Hei! My name is Rudy, 39 years of age and I've just moved to Norway from the Netherlands with my family (wife and 2 children) to the Møre og Romsdal area. Our Norwegian is still a but rusty so forgive my topic in English (I promise to get better over time!). I am not a stranger to BMW and have owned 4 BMW's in the past; E46 316ti Compact (2008-2013) E85 2.5iAM Roadster (2013-2016) E93 325iAM Cabriolet (2016-2021) And the current one is a E46 325CiAM Cabriolet which I am planning to import to Norway in a year (yes I have seen the crazy import fees). I am also an admin on a large BMW forum in the Netherlands. Looking forward to reading your topics and sharing information. Maybe attend an event or two if you would have me.
    30 poeng
  43. Rudskogen neste, nyt sola folkens
    30 poeng
  44. Siden e39 bare rusler å går så tenkte jeg at det skulle passe bra at det var litt stille på bilfronten. men fikk nå rett før jul en mulighet jeg ikke kunne si nei til, nemlig en f01 750xd med strømproblemer. hadde veldig få opplysninger rundt problemet annet en at alt var i ustand, dynamo var glovarm å ladet for mye. så for min egen del så var det jo en veldig stor risiko uansett pris men jeg tok sjansen. første mistenkte var dynamo men vi får se. Hentet den da med henger, gamblet litt på bredde men det gikk på kusehåret. Fantastisk henger å kjøre med. bil på nærmere 2,2tonn og henger på 800kilo… likevell gikk den billigere en x5M gjør tom😂 forbruket endte på 1,1l per mil påtur hjem og 600 høydemeter forskjell, å tungt slapseføre. trekkbilen er min mors facelift 30d, som har blitt kjørt på over 100k km siden den ble kjøpt sommeren 2021. sniktitt av bilens indre, dobbeltglass og komfårsete bak👍🏻 bytte så dynamo uten hell, så neste ble å koble på ista. her her det mye rart og hvilken ende skal man begynne i? fikk god hjelp av @Erlend HF til å feilsøkevidere, med ekte ista å strømforsyning. plutsleig så var alt grønt tilfelle var at ene dørhåndtaket var defekt og slått ut ei 5a sikring som også forsyner strøm til abs/dsc modul, og da er det mye som mangler hastighetssignal. Dynamoen ladet også som normalt igjen. det var nesten for godt til å være sant så trodde ikke på det før jeg sjekket neste dag at alt var iorden fortsatt. så nå har bilen snart godt 100 mil i jula for å bli kjent med bilen og lete etter flere feil. neste punkt blir full service, ny aksling fremme, ny luftbelg bak, nye casterforinger osv. synes også den forbruker noe voldsomt med diesel, får ikke over 100 mil rekkevidde selv om det er 82 liters tank… trodde det var bremser som hang på men det er ikke tilfelle. Foreløbig ingen feil på dpf, den har ny oppgradert egr. tanken er muligens tett innsug av koks. Men andre tips mottas med glede, 550 jeg hadde brukte vesentlig mindre diesel. ellers så har bilen borti mot alt, mangler nesten bare tv skjermer bak, kjøleskap og bang&olufsen. For å få noe mer så tror jeg du må bestille lang utgave🤔
    29 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...