-
Innholdsteller
3855 -
Ble med
-
Dager vunnet
31
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av Werther
-
Jeg har lagt merke til to gjengangere på E60/E61 som ofte går i stykker på km-stand rundt 200k, og det er vindusviskermekanisme og starter. Selv har jeg byttet dette preventivt for å ha en driftssikker bil, samt olje minimum hver 15000km + veivhusventilasjon annethvert oljeskift. Hvis det ikke finnes noe dokumentasjon på at dynamo, glødeplugger/gløderele er byttet ville jeg vurdert å bytte dette også. Dog skjønner jeg at det fort blir dyrt hvis dette er førstebilen din og du har begrenset budsjett. Dog ville jeg heller brukt pengene på slitedeler og vedlikehold fremfor senkesett, sportseksos, anlegg, felger etc som 99% av yngre folk gjør. Kanskje litt kjedelig prioritering, men du får en mer driftssikker bil som blir lettere å selge.
-
Banekjøring/racing er jo en rikmannssport som stort sett er fylt opp av velstående folk med penger som brenner i lomma. Så de har vel råd til litt svinn. Også står jo bilen til salgs i Porsgrunn, så mest sannsynlig er både bil og deler stjålet uansett
-
Av 3- og 5-serie 2022/2023-modeller har 42 av 52 biler til salgs gått 15 000km eller mer. Med andre ord ca 80%. Mens kun 21 av 241 (ca 9%) 2022/2023 i4 har gått 15 000km eller mer, så det sier jo noe. Bilene er nesten utelukkende kjøpt som spekulasjonsobjekt fremfor som bruksbil. Som nevnt tidligere så har det jo vært en frisk økning i antall elbiler til salgs på finn også - fra 15-16000 til 22400 på et par mnd. Mens antall dieselbiler har sunket fra 29-30 000 til 23-24000 og rene bensinbiler har ligget ganske jevnt på ca 11000 biler.
-
Du får gi oss en oppdatering hvis du finner ut av det. Har fått en pulsering/nykking i min M57n2 også siste par ukene. Men hos meg oppstår det kun ved hardt pådrag i høyere hastigheter - man merker en motstand (samme frekvens som en bølge...) der bilen akselererer mer ujevnt enn den skal.
-
Hadde vært kjekt med en oppdatering på E36en og E38en, @Weiders
-
Har du eid ett spesielt kjøretøy ?
emne svarte i Werther sin Tony Soprano i Bilder og filmer / Show-off
Noen andre som har lyst å skryte litt? Vi er takknemlig for alt vi får. -
Hadde vært artig med en oppdatering på denne snasne E39en.
-
Min mening er at man generelt sett ikke burde sammenligne norske bruktbilpriser for mye med mobile.de. For det første er mobile det dyreste nettstedet for bruktbil i Europa og et samlingssted for spekulanter som prøver å pushe dyre bruktbiler de ikke får solgt i sitt eget land. Og for det andre er den norske krona historisk svak med kurs på ca 11,40. Reelt sett burde man sammenlignet med en eurokurs på 8-9kr for å få et mer realistisk bilde av hva biler egentlig koster i andre land. Angående E38en du linker til, så er det godt mulig det er en bra bil, men bildene ikke akkurat de beste. Småskitten bil fylt opp med brukte munnbind, tyggispakker, ifco-kasser og diverse drit og søppel spredd rundt i hele bilen frister ikke sånn ved første øyekast
-
Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]
emne svarte i Werther sin Walkabout i Bilder og filmer / Show-off
Vedrørende Panamera, så synes jeg de er noe dyre i forhold til kvaliteten man får. De virker å være dyre i drift, og hva er egentlig vitsen med å betale 30% mer enn tilsvarende biler hvis den fortsatt koster skjorta å drifte? Jeg har selv vurdert Panamera, men siden jeg ikke driter penger har jeg sett mye på første generasjon Panamera V6 Diesel. Totalt sett en mer fornuftig modell enn de med sketchy V8ere som raser annenhver uke, men litt kjedelig å blåse 350 000kr på en dieselbil som er tregere enn min gamle E60 530d. En annen ting er at Panamera mk1 er mindre pen, også kjent som schtøgg. Ser jo ikke bra ut. Og som Fredrik har nevnt tidligere, disse er ofte kjørt av det samme type klientellet som før kjørte kebabtralle-E36 med Rieger-styling....Med andre ord rånere, pyramidespill-svindlere, narkoselgere og bolere. Nyere Panamera (samt Cayenne og Macan) lider ikke samme skjebnen. Enda. -
Mulig jeg fornærmer noen her nå, men det er vel ingen mentalt oppegående personer som betaler 185 000kr for en "run of the mill" E38 735ia? 7-serie er dårlig investering uansett generasjon, tungsolgt som fy. Og hvis man faktisk begynner å bruke denne vil den garantert gi deg masse kjipe småfeil i retur....Kjølevæskelekkasjer, ABS-sensorer, runde med bytte av foringer i understell og rustblemmer som popper opp. Mulig jeg er særdeles negativ her, men personlig synes jeg dette er en bil til 65-70 000kr.
-
Det er mange N47-eiere der ute som aldri opplever problemer. Men det er også en del som opplever motorhavari, samt noen som opplever brann (EGR). Så senest for noen uker siden i en lokalavis en tilsvarende X1 med N47 som tok fyr så det sang. Skal man kjøpe en slik BMW kan man ikke regne med å drifte den på Corolla-budsjett. Man burde ha 75 000kr stående som buffer i tilfelle noe skjer. I det lange løp er det nok mer økonomisk å kjøpe en E91 med M47 hvis man absolutt skal ha en BMW i denne prisklassen/alder, men det er nå bare min mening. Personlig hadde jeg heller kjøpt en E60 eller E70 med M57, men de vil jo koste litt å drifte.
-
Det er helt sheriff at du lar bilen fortsette å være varebil. De grønne skiltene er rosinen i pølsa på det flaket der! Gir skikkelig nostalgifølelse tilbake til slutten av 90- og tidlig 2000-tallet når E34 og Audi C4 med grønne skilter var gromt. Datidens snarvei til mye motor og luksus.
-
-
Bra priset E60 535d. Mye bil for pengene for 70k selv om den trenger noe påkost: BMW 5-serie | FINN.no Og en E61 530d med manuell kasse: BMW 5-serie | FINN.no
-
Jeg hadde jo en 944 NA (førstegangsregistrert 31/12 1987) en kort stund. Kjekk bil med et design som har tålt tidens tann ganske bra i forhold til mye annet fra tidlig 80-tallet. Jeg byttet en Mazda MX-5 NA i denne, men må vel innrømme at jeg foretrekker MX-5 i en direkte sammenligning. Sistnevnte veier jo 200kg mindre og har litt mer innebygd moro-faktor. Det gikk relativt mange 944 i Norge på 90-tallet, men nå ser man lite til de langs veien. De ble såpass billige utover 2000-tallet at veldig mange endte opp som dele- og banebiler. Prisene har skutt i været (inspirert av mobile.de), i hvert fall annonsert pris, men jeg synes ikke en 944 NA er verdt 120-150 000kr som flere forsøker å få for de. Har aldri kjørt 928, men ser jo samme prisutvikling der. Dog virker de meget tungsolgte, og det er mulig å kjøpe en manuell 928S i grei stand til under 150 000kr. Selv solgte jeg 944en og kjøpte en 1985 911 Carrera 3.2 - en helt fantastisk bil som jeg angrer på at jeg solgte. Så etter mange år med savn endte jeg jo opp med en 1980 SC i fjor. Eldre 911 gir en helt unik kjøreglede som man ikke finner i andre biler, de er virkelig noe for seg selv. Gammal Porsche er artig 👍
-
-
Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!
emne svarte i Werther sin aloebiz.net i Annet BMW og motorprat
Hvor ofte har man ikke tenkt tanken når man er ute og kjører....Hvordan blir resultatet hvis man treffer starten på et autovern på denne måten? Dog ser det jo ut til å ha gått ganske greit. -
Vedrørende taxi, så virker det som kommunene pålegger taxi-bransjen å kjøre elektrisk. Jeg har snakket med flere taxisjåfører blant annet i Oslo, Drammen, Halden og Porsgrunn/Skien, og alle sier at de blir pålagt å kjøpe elbiler selv om de ikke nødvendigvis dekker behov eller er ønsket. Slik fungerer det norske "demokratiet". Gjør som politikerne sier eller mist jobben. Så resultatet er jo at taxi-bransjen blir fylt opp med kjipe drittbiler fra Kina og Sør-Korea fordi de er billige. Tipper at en del av disse bilene kommer til å være utslitte etter 5-7 år med taxibruk, og levetid ved vraking vil nok være rekordlav. Se bare på eldre Nissan Leaf og Mitsubishi i-miev hvor fort de forsvinner fra veiene nå. Så mye for miljøvennlige biler....
-
W140 har jeg aldri blitt helt kompis med. Designet sitter ikke helt som det skal, og den fremstår ikke som spesielt elegant. W126 derimot er helt fantastisk - den har den X-faktoren som noen få biler har (bl.a. E30 og 911) som gjør at den eldes ekstremt bra. Selv 43 år senere er det en bil som er elegant og sober, og den signaliserer velstand/gamle penger. E32 holder seg også godt og er nok på papiret den beste bilen. Men W126 er noe for seg selv...
-
Det er artig med gamle bilblader, men ikke alltid så lett å ta seg tid til å lese gjennom de. Krever sin plass også. I 2005 overtok jeg hele bilbladsamlingen til en kar på 85 år da han hadde kommet frem til at det var best å gi de bort mot at noen tok jobben med å bære de ned fra loftet. Da gikk samlingen i hvert fall til noen med interesse, istedenfor at arvingene måtte bruke tid og energi på det. Samlingen bestod av både engelske, amerikanske, tyske og svenske blader fra 50/60/70/80- og 90-tallet. Utrolig mye fint, og mine favoritter er de amerikanske bladene fra 60/70-tallet med sine spreke farger, bilder, artig reklame og ærlige tester/tekst av den gamle skolen uten politisk korrekthet. Liker også svenske Automobil fra 80-tallet. Valgte å beholde ca 20% av samlingen, resten ga jeg bort videre på finn, og mye ble hentet av en kar fra Skien som ankom i en da splitter ny E60 535d. Senere hentet jeg også komplett samling med 30 årganger av Teknikens Varld nede i Gøteborg, men disse fikk jeg aldri gått gjennom og lest ordentlig, så de ble solgt videre til en bladsamler fra Førde. Av norske blader har jeg kun en samling med "Drive" (1998-2003). Hadde en del årganger med norske utgaven av AMS, men de gikk på søpla for noen år siden. På et eller annet tidspunkt må man skjære gjennom og passe på at man ikke blir en "hoarder" der tingene til slutt eier deg.
-
-
Litt overraskende at M5en gjorde det såpass svakt. Var først over 180 km/t at den tok de to andre. Skulle jeg valgt en av de hadde jeg tok tatt M5en pga manuell kasse og diffbrems.
