Pen bil, og du gjør mye rett med den ser jeg Vi har hatt vår 08 mod 3.0d i ett års tid nå og det har vært en bra bil i grunnen. Kjøpte den med 247.000 km på telleren og har nå 275.000 km.
Din har bare 200.000 km på klokka så du har mulighet å gjøre vedlikehold som sørger for at bilen varer lenge. Her er ei liste over ting jeg har gjort og som jeg kan anbefale deg og, ser at du har gjort noe av det allerede.
- EGR og DPF delete. Tøm innmat i DPF, kode bort EGR, kode bort DPF.
- Skift motortermostat, termostat på girolje kjøler og EGR termostat selv om EGR er kodet bort.
- Bytt harmonisk balansehjul innen 250.000 km.
- Bytt regulator på dynamo innen 250.000 km.
- Swirl flap delete før noen av flappene løsner og havner inni motoren.
- Toppdeksel pakning MÅ skiftes, disse blir til plastikk og begynner å slippe turbotrykk gjennom de 6 øvre innsugstraktene inn i veivhus. Å booste veivhus med turbotrykk kan skape mye trøbbel.
- Hvis du gjør DPF delete, så gå over fra 5W-30 BMW LL04 olje til 5W-40 BMW LL01 olje som er ei bedre olje mtp smøring. Kan gå mer inn i detalj på hvorfor hvis du ønsker det.
- Hvis du gjør DPF delete, så fyll 2.5 dl med syntetisk 2-takts olje i dieselen hver gang du fyller full tank for å smøre CP3 høyttrykkspumpe samt injektorer.
- Skift mechatronic pakninger i ZF 6HP28X kassa, samt original ZF bunnpanne med filter og original ZF LifeGuard 6 olje.
- Skift olje i fordelingskasse med Febi TF1 olje eller original BMW olje.
- Diffolje såklart, spesielt hvis det er en 2700 kg tilhengervekt utgave på din, dem er kjent for å ha litt svak bakdiff iforhold til hvor tung bilen er.
- Registerkjede med drev bør skiftes mellom 250.000 - 280.000 km. I motsetning til hva "alle" tror så er ikke M57N2 en udødelig motor med evigvarende register, det er faktisk samme svake register som i N57.
- Olje og filterskift hver 10.000 km er VIKTIG.
Det var mine tips i alle fall! Flott bil du har :)