Gå til innhold

Rune-K

Medlem
  • Innholdsteller

    2185
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    9

Rune-K vant dagen sist Mai 23

Rune-K hadde mest likt innhold!

3 følgere

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Sarpsborg
  • Interesser:
    korpsmusikk og gamle biler
  • Kjøretøy
    83 mod. 735, 22 mod. Z4

Nylige profilbesøk

6883 profilvisninger
  1. Det jeg mener er hvis det fører til at lettere biler får et konkurransefortrinn så er det flott men antagelig så er det norske markedet for lite til at produsentene bryr seg om å lage lettere biler kun for avgiftene, dessuten så er ikke avgiftene høye nok til at det er noe poeng. Jeg tok og regnet litt raskt på det og en i4 vil bli ca. 4000 kroner billigere hvis man klarer å skrelle vekk 300 kilo som absolutt bør være mulig. Det er for lite til at fabrikantene bryr seg. Men prinsippet er riktig hvis man vil ha lettere biler. Jeg er også enig med deg i at bare co2 avgift kan være veien og gå men jeg synes også en vektavgift har mye for seg men da må den være mye høyere, mulig en trinnvis opptrapping så alt over f.eks 1800kg er svindyrt. Jeg vil uansett ha lettere biler.
  2. BMW viste jo at de kunne redusere vekten med i3. Hvis de bare hadde fortsatt på det sporet måtte vel de andre produsentene fulgt etter. Det er flott at regjeringen innførte en vektavgift på nye biler Men det hjelper ikke sålenge ingen går inn for å redusere vekten.
  3. Er det nå vi andre normale folk skal finne fram popcornet og le av kamphanene.🤣
  4. Jeg var der en tur i fjor. Artig og ha vært der og opplevd hvordan man gjør det på andre siden kjølen. Det mest fascinerende er hvor stor forskjell det er på bilkulturen selv om vi er naboer så er det noe helt annet. Det jeg la mest merke til var hvor mange som kjørte touring, av alle slag. Det var også forbausende mange E30 touring. Ellers virket det som at "alle" skulle ha luftfjæring. Jeg skjønte ikke den men de om det. Det som skuffet meg litt var hvor lite det var av klassiske BMWer fra 60 og 70 tallet. spesielt originalbiler fra denne tiden var nesten fraværende. Men kan absolutt anbefales hvis noen vil ta seg en tur.
  5. Du bør krype under og undersøke hva som er støpt inn i girhuset, ZF eller Getrag, også bør du finne ut antall bolter som holder mellomakselen til utgående flens på kassa. Og hvis noen lurer på forskjellen på automat kassene så skiller det selvfølgelig på fire og seks sylinder. I tillegg er det to typer flens på utgående aksel og to typer elektriske kontakter. Når disse da kunne blandes får man mange typer. Du kunne ha rund flens og firkantet kontakt eller omvendt og alle typer i mellom, Et sant mareritt for en høgger.
  6. Selvfølgelig, alt kan skje med gammel bil, det høres bare rart ut. Men som sagt sørg for å få riktig girkasse. Det finnes forbausende mange typer, du skal være glad du ikke har automat. Vi nesten ga opp og selge automatkasser til E36 det var så lett og få feil type.
  7. Dette blir en såkalt selvforsterkende effekt. Har jo hørt om bilselgere som direkte fraråder kunder og velge noe annet en grått for da blir de umulig å selge igjen. Hvis alle får den beskjeden så sier det seg selv at folk begynner å tro på det også. Da var det bedre på 70 tallet når BMW reklamerte med at bilene var ekstra sikre fordi de brukte sikkerhetsfarger. Og hvis noen ikke vet hva en sikkerhetsfarge er så vil det si klare iøynefallende farger så bilene er lettere og se. 😅 Det var en annen tid.
  8. Det lurer jeg også på. Det er uhyre sjelden en manuell girkasse ryker tvert. På den annen side så husker jeg fra da jeg var høgger at girkasser til E36 var et mareritt og få riktig. Automatkassene var nesten umulig og de manuelle var ikke mye bedre. Du må i vertfall finne ut av om du har Getrag eller ZF.
  9. Det var dengang bilene hadde farge. Man kan lure på hvordan noen fant på att grått er fint. Det gjelder jo også hus, borettslaget jeg bodde i før var malt i rødt og gult med grønne detaljer. Ordentlig fint, et par år etter at jeg flyttet var alt malt i nyanser av grått. Det er bare trist alt sammen.
  10. En annen ting er at vinterdekkene de bruker i Europa er mye dårligere enn de vi har i Skandinavia. Jeg kjøpte jo brukte vinterhjul fra Tyskland til Z4en som knapt hadde vært brukt. Jeg hadde jo hørt at det var stor forskjell på såkalte kontinentale vinterdekk og ordentlige saker som vi har her men at forskjellen skulle være så stor viste jeg ikke. De fungerte i år men den vinteren vi hadde i fjor med temperaturer ned til -15-20 ble de helt ubrukelige. De er greie på nullføre og ned til en 4-5 minus, kaldere enn det så er de livsfarlige. Det var akkurat som at snøen tettet igjen mønsteret og de ble slicks.
  11. Som jeg pleier og si hvis noen spør. Alltid nye originale banjobolter og nye skiver. Det har jeg alltid fulgt og har aldri opplevd at de har løsnet. Husk momentnøkkel Det finnes så mange kjerringråd på nettet angående disse boltene men bare man gjør som det står i verkstedhåndboken så er det sjelden noe problem.
  12. Jeg tror at kombinasjonen Cab og tilhengerfeste må man være være nordmann for og forstå.
  13. Jeg husker det ble snakk om dette når foreldrene mine feiret gullbryllup (50 år) Faren min hadde fått et godt råd og det var toleranse og det har han praktisert i alle de 54 årene de har vært gift. virker som det fungerer fortsatt.
  14. Jeg synes egentlig den danske loven er rimelig grei, du skal kjøre veldig gris for å bli rammet av den. Jeg har mye større problemer med paragraf 3 i veitrafikkloven. «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret» Denne virker det som de bruker på stort sett alt om ikke finner noe annet og ta deg på. Denne er så rund formulert at de kan ta deg på nesten alt. Finnes det noe tilsvarende i lovverket i andre land?
  15. Her er det nok litt og ta i ja. En bekjent skaffet en 750 for noen år siden som hadde stått en del år. Han kostet nok på motoren ca. 40 000 for at den skulle gå pent igjen. Da snakker vi stort sett slanger, tenningsdeler og noen pakninger. Det blir fort dyrt når det er dobbelt av alt.
×
×
  • Opprett ny...