Da har det endelig skjedd noe her igjen. Fikk en bekjent som er verktøymaker til og tenke litt og han laget dette til meg for og fikse torsjonsfjærene til koffertlokket.
Det passet perfekt og da ble det mulig og løsne fjærene og hengslene uten og ødelegge fingrene mine.
Når jeg fikk skrudd av hengslet som var utslitt så ser dere hva som har skjedd. Se forskjellen på hakket der som fjæren skal sitte hvor mye det har gnagd på metallet. Merkelig nok så var den andre siden like fin.
Da var det bare og få på fjærene igjen, regnet med at det skulle være kurant, i verkstedhåndboka står det bare et par setninger om dette men når de nye fjærene var mye strammere enn de gamle så ble det litt flere kraftgloser før jeg fikk de på plass men det gikk tilslutt. Det er værre med kroppen min. Den er ikke laget for å ligge krøllet sammen i kofferten lenger. Her ser dere også hvor mye mer spenn det er i de nye fjærene, de gamle lakkerte ligger rett fram men de nye står i nesten 45 grader vinkel.
Om jeg vil anbefale andre og gjøre denne jobben? Det er likt på bl.a E28 og E30 så er jeg usikker. Man må i vertfall lage seg et verktøy slik som jeg fikk ordnet ellers er det nesten umulig.
Så har jeg fått feilsøkt litt varmetråder i bakruten. Sjekket først strømtrekket i sikringsboksen.
Det er jo alt for lite, burde minimum være på 15-18 amper.
Da var det bare og begynne å rive ut diverse paneler for og finne evt. dårlig kontakt. Det er mye deksler i denne bilen og alt må tas i riktig rekkefølge. Kan nevnes at man begynner med og ta ut baksetet hvis man må demontere dashbordet, det slapp jeg heldigvis nå.
Etter og ha sjekket alle kontakter og brytere så var det kun denne kontakten på selve ruten igjen.
Den var også fin så da var det jo kun selve ruten det kunne være feil på og etter en liten sjekk med ohmmeteret så var det klart. Jeg trenger en ny bakrute skal dette bli bra men det orker jeg ikke å ta nå. Det får bli en annen vinter.
Da er det bare å få litt hjelp til og skru på koffertlokket igjen så er den klar for en ny sesong.