Gå til innhold

Rune-K

Medlem
  • Innholdsteller

    2250
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    9

Rune-K vant dagen sist Mai 23

Rune-K hadde mest likt innhold!

3 følgere

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Sarpsborg
  • Interesser:
    korpsmusikk og gamle biler
  • Kjøretøy
    83 mod. 735, 22 mod. Z4

Nylige profilbesøk

7351 profilvisninger
  1. Det er nesten umulig og vite hvor en kontakt skal kobles uten at du sjekker ledningsfargene mot koblingsskjemaet. Men den kontakten der ligner veldig på den som skal på girvelgeren. Nå har som regel BMW ordnet det så alt av kontakter passer kun et sted. Nå fant jeg ingen skjemaer for 86 modellen men jeg fant for 84 og 89 og ifølge dem så skal det ikke være noen kontakter i mellom hovedledningsnettet og kontaktene til diffsensoren, slitasjevarsler og tankmåler.
  2. Det kan nok stemme, jeg tar feil noen (mange) ganger jeg også.
  3. Jeg synes den A6en ser like kjedelig ut som alle de andre såpestykkene Audi har laget de siste 30 årene.
  4. Lurium kan fungere noen ganger det Jan, problemet er at man aldri vet når. For en 25 år siden så røyk radiatoren på skurtreskeren i skuronna og med 3 uker leveringstid på en ny en så var ikke det noe alternativ. Og til opplysning så er kjølesystemet på en skurtresker veldig overdimensjonert det tok nok mellom 15 og 20 liter så det var en stor radiator med stort hull på toppen. Da var det bort på nærmeste deleshappe og de hadde en sak som de akkurat hadde fått inn men han viste ikke om det fungerte men vi kjøpte inn alt han hadde. Det var noe metall i pulverform, tror vi helte på 5 poser av dette luriumet. Radiatoren er fortsatt tett.
  5. Jeg er veldig usikker nå men er du sikker på at den svarte Bosch boksen er original? Den ligner veldig på en bilalarm som var veldig populær på 80 tallet. Mulig jeg tar feil men det kan være lurt av deg og undersøke litt mere om den før du monterer den igjen.
  6. Når mann snakker om gammel Mercedes. 2 ganger den siste uken har jeg møtt en hvit MB 123 sedan, de begynner og bli sjeldne å se nå. Det beste av alt, den eldre herren som kjører den bruker en ordentlig Borsalino Fedora. Slikt er bare stilig.
  7. Generelt skal dynamo og batteri stå i stil til hverandre på slike gamle biler som ikke har batteriovervåkning. Har du dynamo på 85Ah bør du ha et batteri på 85Ah. Hvis du har for stort batteri i forhold til dynamo vil du bruke lang tid på og full lade det og det er ikke sikkert at du greier det. Hvis det er omvendt så kan i verste fall for stor dynamo overlade og ødelegge batteriet. Det er nok mest kritisk på en bil du bruker om vinteren hvis dynamoen er for liten. Hvis du tenker fullt lys, varmetråder og varme i setene så blir det fort en 35-40 A. Da har du ikke mye igjen til og lade batteriet med hvis dynamoen er på 65Ah.
  8. For et høggeri så er det kun butikk som gjelder. Og E34 begynner og bli veldig gammelt for og ha stående hvis folk trenger deler. For bedriften er det veldig enkelt, skal de ha en ny skadebil 5-6 år gammel hvor verkstedene ringer hele tiden om deler eller skal de ha en eldgammel BMW stående som folk i beste fall ringer om deler 2 ganger i året og attpåtil pruter som gale på deleprisen. Den E34 måtte antagelig blitt stående 3-4 år på tomta før alle brukbare deler var solgt, på den samme tiden kunne plassen vært opptatt av 5-6 andre biler som delene hadde forsvunnet av med det samme. Høggerimarkedet har endret seg veldig mye de siste 25-30 årene. Det gammeldagse skrottomta hvor man kunne rusle rundt og se på de gamle bilene som sto der i evigheter er nesten borte. Jeg sluttet som høgger i 2002 og firmaet jeg jobbet for hadde nesten uten unntak biler som var 10 år og nyere. Hvis det var noen eldre biler så var det hvis det var litt spesielle biler som vi viste det var marked for. Typisk MB og BMW. De fikk lov til og stå der en stund men hvis markedet for deler ikke var der så ble de sendt rett videre. Ofte i pressa og noen få ganger til andre høggere som hadde spesialisert seg på eldre biler. De begynner det og bli stadig færre av.
  9. Bare dokumentasjonene er i orden så kan det meste fikses. Det er her flesteparten dummer seg ut. De er som regel flinkere til og skru enn til og skrive søknader. Artig at det ordnet seg.
  10. Noen tannstenger har et låseblekk som du må bende vekk først men det bør du se med det samme. Om dette gjelder tannstengene som BMW bruker er jeg usikker på.
  11. Tja hvis kvaliteten på alle nyere BMWer som som på min Z4 er jeg fornøyd. Har hatt den i 3 år nå og kjørt litt over 40 000. Det eneste som er gjort med den er og bytte et stag i forstillingen som ble gjort på første service som garantisak som verkstedet fant ut måtte gjøres. Ellers har det ikke vært noen ting.
  12. Det har forundret meg hvorfor MB absolutt skulle lage alt selv. Når flesteparten av de andre europeiske merkene kjøpte girkasser og spesielt automatgirkasser fra ZF eller Getrag så trodde MB at de var best og lagde i beste fall middelmådige girkasser. Der så vidt forskjellige merker som Peugeot, Saab, BMW og Jaguar brukte automatkasser fra ZF (4hp22)som fungerte upåklagelig så insisterte MB på at deres girkasser var bedre og det var de langt i fra. Det værste eksempelet var at enkelt modeller brukte en manuell girkasse hvor huset var av støpejern. Da kan vi snakke unødvendig vekt. Men et av områdene som MB var flinke på var det elektriske. De kontaktene som de brukte er bare geniale og et eksempel til etterfølgelse for alle. Ellers er det nok som du sier at kvaliteten på mye 80 talls produkter var i beste fall tvilsom. Det værste eksempelet er vel Sierra hvor interiøret datt i fra hverandre etter noen år. Og slike biler med Cosworth motor betales det fantasipriser for nå. Da får man en elendig bil med en flott motor. Forstå det den som kan.
  13. Men virker forsinkelsen på kupelysene da Jan? Noen ganger tror jeg ingeniørene hos BMW lagde det komplisert kun fordi at de hadde lyst. Jeg mener når de presterer og bruke et spesielt timerrele med 7 tilkoblinger for og få forsinkelse på kupelyset da har de tenkt lenge. Du skal jo kun få forsinkelse hvis du går inn fører døra og tenningen er av, og hvis du skrur på tenningen før timeren har gått ut så slukker kupelyset tidligere. Det skulle tatt seg ut hvis det satt seg en inn på passasjersiden og kupelyset ikke slukket med det samme.😁 Den ekstra kontakten på dørbryteren er også interessant. Den finnes kun på biler med el. vinduer og kun europeiske utgaver. Den kobler inn et ekstra rele som gjør at du kan kjøre opp vinduene dine hvis du stopper bilen og glemmer og heve vinduene dine. Da er det bare og åpne døren så virker vinduene igjen. Denne funksjonene finnes ikke på USA modellene merkelig nok. Og hvis du har elektrisk soltak så må du fortsatt sette på tenningen for og lukke dette igjen.
  14. Jeg kjøpte min første brukte BMW i 1990. Det var en 1979 modell 518 som var totalt opprustet men som fortsatt virket veldig tight og fin overalt. Den ga jeg 10 000 for da. Så kan sikkert noen andre finne ut hvordan det står seg kontra en 11 år gammel 5 serie i dag. Og @Werther Du vil ikke ha en gammel Mercedes med manuell. Det er noen ordentlige klonkebokser og kan ikke sammenlignes med Getrag kassene som BMW bruker. I motsetning til BMW så skulle jo MB lage alt selv og girkassene deres var de mindre heldige med.
  15. Takk, det var godt å høre. Den familien trenger ikke mer motgang.
×
×
  • Opprett ny...