Gå til innhold

Min (gamle og ikke(!) bildeløse) "garasjetråd" - e61 solgt


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for det. :)

 

Her kommer det et nytt reiseinnlegg, kanskje ikke det mest spennende, men jeg har ikke så mye annet å gjøre på for øyeblikket. :)

 

Vi pleier igrunn aldri å planlegge så veldig når det kommer til ferie, og i år var det ingen unntak. Fire dager før ferien hadde vi fortsatt ingenting planlagt, men så kom jeg over en campingvogn til leie der jeg bor til en fornuftig pris, så da ble det campingtur. :)

 

Jeg har aldri verken sovet i eller kjørt med campingvogn før, og selv om dette har sine "rykter"/stempel er det likevel noe jeg alltid har hatt lyst til å prøve.

 

Dette var en grei anledning til å endelig oppdatere kartene i denne bilen også:

 

IMG_7686_zpsrggyoree.jpg

 

Vogn ble hektet på og første etappe gikk til en campingplass i nærheten av Lyngdal.

 

IMG_7727_zpsig6uo5oi.jpg

 

...før vi neste dag tok turen til Kristiansand og over til Danmark.

 

IMG_7739_zpshs9fcyfe.jpg

 

IMG_7750_zps06jfpk0r.jpg

 

Vel fremme i Danmark gikk turen til Tyskland (uten vogn vel og merke), samt at vi besøkte noen merkelige skapninger.

 

IMG_1903_zps7e430pln.jpg

 

IMG_1907_zpspe2gux7f.jpg

 

IMG_1923_zpsrge8zjiu.jpg

 

Etter noen dager på Jylland gikk turen over til Sjælland hvor vi hadde noen netter utenfor København.

 

G0010576_zpsqrlqvrib.jpg

 

I København denne helgen var det Copenhagen Historic Grand Prix, noe som absolutt er verdt et besøk. "Dessverre" hadde jeg en familie med meg, så da er ikke slikt alltid like populært, men det gikk nå på et vis. :)

 

Kunne tenkt meg endel mer timer her enn det jeg fikk, men det er ikke alltid man får viljen sin. :) Uansett så var det veldig mye tøft å se på. Bilene som er avbildet kjørte forøvrig løp rundt banen, ganske spesielt.

 

IMG_2029_zpstmxtfmhx.jpg

 

IMG_2034_zpshiwyjmhb.jpg

 

IMG_2035_zpsrffgqzjl.jpg

 

IMG_2038_zpsixaocxbq.jpg

 

IMG_2039_zpsbpjlucyj.jpg

 

IMG_2041_zps23ueoaym.jpg

 

IMG_2042_zpskpxvgybz.jpg

 

IMG_2045_zps5rdlst7o.jpg

 

IMG_2048_zpsxp4hpygx.jpg

 

IMG_2049_zpsdmego8hl.jpg

 

IMG_2050_zpsepvhh5v5.jpg

 

IMG_2051_zpsqsqkpydu.jpg

 

IMG_2053_zpszpfecvtm.jpg

 

DB5 med løpsbil på tilhenger(!) Var dessverre for mye folk til at jeg fikk et bedre bilde.

 

IMG_2056_zpsulsrvjnf.jpg

 

IMG_2057_zpsshtlakfv.jpg

 

IMG_2060_zps0qkpkwr4.jpg

 

IMG_2095_zpsktybine6.jpg

 

Jeg føler at Kia kanskje har stjålet noe her...

 

IMG_2097_zpswmvx9iiv.jpg

 

IMG_2100_zpsg6b2kkxf.jpg

 

IMG_2101_zpsisjy42jc.jpg

 

IMG_2102_zpsqtletrft.jpg

 

IMG_2103_zpsyx4fcetm.jpg

 

IMG_2104_zpsharj4yir.jpg

 

IMG_2106_zpss2r14pal.jpg

 

IMG_2107_zpsoow2zzk6.jpg

 

...etter noen flere dager i København og omegn gikk turen videre til nok en ferje.

 

IMG_2117_zpsw3faiwwr.jpg

 

IMG_2130_zpsgapfwolr.jpg

 

Så da sier vi farvel til Danmark.

 

IMG_2161_zpswcdcxvj6.jpg

 

...og ser mot Sverige.

 

IMG_2148_zpswb8dtp5f.jpg

 

IMG_2162_zpsfu5ebjyj.jpg

 

Det ble ikke så mange nettene her da ferien nærmet seg slutten, men vi fikk i det minste en tur innom her.

 

IMG_8021_zps6ybdwhrs.jpg

 

...før turen gikk til Strömstad for en tur med denne.

 

IMG_2206_zpszoh0hhrj.jpg

 

IMG_2237_zps23szlg0w.jpg

 

Så var det tilbake til Norge.

 

IMG_8055_zpsfeili1c7.jpg

 

Før vi etter en natt i Sandefjord hadde vår siste ferienatt i Mandal. :)

 

IMG_2383_zps8nzlmkev.jpg

 

Når det kommer til å dra campingvogn vil nok en dieseilbil være mer egnet, men det gikk forsåvidt greit med bensin også. 

 

Forbruket ble en god del høyere enn normalt, men det er vel heller naturlig. :)

 

IMG_8093_zps6whrfcam.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fint innlegg. Til å trekke vogn så vil jeg si at forbruket var bra. Vi dro en tung henger fra oslo til lillehammer med 320d i fjor, da ble forbruket på 1.2 på mila :)

Endret av ahj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg dro Bjølseth 500 vognen tidligere i år havnet jeg på litern faktiskt. Synes ikke det var ille, hadde faktisk trodd vi skulle havnet på over det. 

Nå veide vognen vi hadde ca 1,2 tonn pluss pluss, så er ikke den tyngste vognen. 

 

ellers fin oppdatering fra noe som så ut som en fin tur. Blir det camping neste år også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. :)

 

Vognen vi leide hadde en vekt på 1055/1300, men mistenker at den veide noe over dette de siste dagene. :roll: Det kan være verdt å nevnte at ca. 300 av de kilometerene var uten vogn, så 1,45-1,5 er nok mer reelt. På hjemturen fra Sandefjord via Sørlandet mener jeg jeg stort sett lå på ~1,6.

 

Camping ble en suksess det, så det er ikke utenkelig at det blir flere campingferier. :)

 

Hvorvidt det blir med egen vogn eller om vi bare leier videre vet jeg ikke, men det er ikke utenkelig at det blir å kjøpe selv med tid og stunder. Utfordringen her blir å finne et sted å gjøre av den når den ikke brukes, samt at jeg ikke kan gå over 1600kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir såpass ja. Jeg kjørte bare fra Elverum til Tretten ved Lillehammer. Noe små bakker med ikke mye å snakke om. Så da vil jeg si litern med 520d var meget bra.vet fattern med sin xc60 snakker om ca 1.2 og når han hadde v70 med 2.0 turbo nærmere ditt forbruk.

vogn tar veldig mye plass når den ikke er i bruk. Min bestefar har en utforming på sin tomt somgjør at den ikke tar opp noen særlig plass, mens jeg i rekkehus kunne ikke hattt.

svigers har en Kabe 560 som er 2.5 bred. Den veier 1.6 tonn, men innehar veldig mye bedre plass inni. De ekstra 30cm utgjør veldig mye, ulempen er at det begynner å bli bredt å dra med seg. Jeg kjørte uten ekstra sidespeil og det gikk helt greit. En 2.50 vogn der i mot ville ikke det ha gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om det blir aktuelt med campingvogn fremover, er nok dieselbil mye mer aktuelt enn det har vært tidligere ved et evt. bilbytte. 523i-en gjorde jo jobben den, men jeg merket det ble tungt, og vognen vi evt. kommer til å kjøpe vil nok være tyngre enn den vi hadde på slep nå.

 

Jeg har forsåvidt plass utenfor huset om jeg vil, men dette er 24m2+ jeg gjerne kunne tenkt meg å bruke til andre ting, så ønsker helst ikke det.

 

Jeg hadde ekstraspeil nå, og det er jeg glad for selv om vognen "bare" var 230. Jeg klarte ikke å se nok bakover med M5-speilene, og hadde nok hatt problemer uten når jeg skulle legge meg ut på motorveier o.l. Kjøper vi vogn selv blir den nok garantert 250 grunnet innvendig plass og interiørløsninger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder og interessant å lese da jeg har prøvd noe tilsvarende i sommer. Fikk muligheten til å dra på tur med bobil i sommer, da en kompis uten lappen har mulighet til å låne faren sin. Jeg hadde fra før null erfaring med bobil/campingvogn, og har ikke bodd på en campingplass på veldig mange år. Bilen er 2 år gammel, bare 6 meter lang, men ellers typisk bobil, og basert på Fiat Ducato. Med 130 hk flyttet den og greit på seg. Vi kjørte først til Gjøvik med min egen bil for å hente bobilen, og fortsatte derfra med den til Tønsberg og Kristiansand. På det meste var vi 3 voksne og 1 barn på turen. Konklusjonen er at vi sikkert låner bilen igjen, men det blir neppe særlig mer besøk på campingplasser, for der følte ingen av oss seg særlig hjemme. Neste tur så vil den bli brukt til overnatting på øde steder i fjellheimen i forbindelse med fjelltur, og ellers trives jeg mye bedre på tur med båten min. hvor man slipper å kjøre i kø og kan velge mye friere hvor man drar. For turer på land så blir det nok tilbake til personbil og hotell, som totalt sett er mye billigere. Kort sagt så likte vi bilen, bortsett fra støynivået, men den typiske ferierammen rundt passet dårligere for vår del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Campingplasslivet er noe spesielt, og jeg kunne f.eks. aldri tenkt meg å hatt en vogn stående fast på en campingplass, men så lenge barna er små og trives med det synes jeg det er en grei løsning. Hotell med små barn synes jeg bare blir styr, så det har vi unngått. For vår del har vi leid litt hytter før (noe vi i utgangspunktet skulle i år også, men fant ingen av interesse), men da er man litt låst på en plass. I tillegg syntes jeg det var greit å kunne "flytte inn" før vi kjørte hjemmefra, slik at vi slapp å måtte pakke inn og ut av bilen flere ganger.

 

Jeg har ingen erfaring med å feriere i bobil, men har både foreldre og en bror som reiser land og strand med bobil og er ganske aktive, så jeg er ikke helt bortreist der heller. :) Den største ulempen med bobil slik jeg ser det er at man er litt låst etter at man har parkert. Her er jo "stellplasser" ganske greie, da de normalt ligger ganske sentralt rundtom, men med små barn er nok fortsatt en campingplass med tilhørende fasiliteter et bedre valg. En annen ting er jo prisen på en bobil kontra en campingvogn, samt det at man kjører rundt i det som i praksis er en varebil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har brukt litt tid på å lese gjennom bare de siste sidene her nå, imponerende hva du får til! Bl.a. Felgvalget på 1-serien er midt i blinken ;)

Jeg leste også postene angående combox og BMW Apps - når jeg har Navi Proff samt 6NF og 6FL i utstyrslista, er det da enklere enn vanlig å installere combox, og er dette noe du tar på deg for andre også? Mailet såvidt med bimmertech angående dette, men går ikke av veien for å få gjort det lokalt om det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt litt tid på å lese gjennom bare de siste sidene her nå, imponerende hva du får til! Bl.a. Felgvalget på 1-serien er midt i blinken ;)

Jeg leste også postene angående combox og BMW Apps - når jeg har Navi Proff samt 6NF og 6FL i utstyrslista, er det da enklere enn vanlig å installere combox, og er dette noe du tar på deg for andre også? Mailet såvidt med bimmertech angående dette, men går ikke av veien for å få gjort det lokalt om det er mulig.

 

Takk. :)

 

Combox er en relativt enkel ettermontering, og jeg kan være behjelpelig med å gjøre det, men om bilen aldri har hatt en software-oppdatering siden den ble produsert vil ikke CIC støtte comboxen. Bavaria e.l. kan oppgradere software, men da får du automatisk aller nyeste software, og da vil ikke BMW Apps fungere dessverre. Jeg kjenner ikke til om det er noen lokale som har mulighet til å legge inn "ny nok" software. Jeg har ikke utstyr til dette, men vurderer sterkt å anskaffe det.

 

Du får bytte ut E61 i denne: http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=64718619

Tviler på at det er noe problem å trekke vogn med den ;)

 

Mnjaaaa, den var igrunn litt for gammel. :D

 

Det hadde derimot vært ganske tøft, ihvertfall helt til tanken skulle fylles. :)

 

Jeg skal innrømme at jeg kikker litt på en erstatter for tiden, men det blir nok bare med tanken, da jeg ikke helt klarer å bruke så mye penger på bil. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :)

 

Combox er en relativt enkel ettermontering, og jeg kan være behjelpelig med å gjøre det, men om bilen aldri har hatt en software-oppdatering siden den ble produsert vil ikke CIC støtte comboxen. Bavaria e.l. kan oppgradere software, men da får du automatisk aller nyeste software, og da vil ikke BMW Apps fungere dessverre. Jeg kjenner ikke til om det er noen lokale som har mulighet til å legge inn "ny nok" software. Jeg har ikke utstyr til dette, men vurderer sterkt å anskaffe det.

Tviler på den har blitt oppdatert - kartet er heller ikke oppdatert. Nyeste software blir prioritert foran Apps, da det muligens blir chip etterhvert. Combox ligger godt fram i tid om jeg ikke kommer over en billig. Synes over 600 daler for ferdig kodet er litt mye enda, men det koster å være kar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da må uansett det gjøres. Combox i seg selv koster rundt 3000,- (ihvertfall før euroen ble svindyr).

Kart og software er forøvrig helt uavhengig, så det ene kan ha blitt oppdatert uten at det andre har blitt, men det er vel igrunn heller tvilsomt.

Jeg har forøvrig kart også, og kan legge det inn for deg neste gang jeg er i området (relativt ofte for tiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...