-
Innholdsteller
18738 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
248
Saltkjelen vant dagen sist Februar 21
Saltkjelen hadde mest likt innhold!
Om Saltkjelen

- For øyeblikket Viser forumforside
Profile Information
-
Kjønn:
Mann
-
Bosted:
Oslo
-
Interesser:
Bil, båt og eiendom!
-
Kjøretøy
M550d, i4 M50, i3S & 321
Saltkjelen's Achievements
Grand Master (14/14)
-
Rare
-
Rare
-
Rare
-
Rare
-
Rare
Recent Badges
15.7k
Nettsamfunnsomdømme
4
Community Answers
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne: Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & en E91.All bil på vent.Helgeupd.
-
Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg synes er mest sprøtt; at Audi e-tron taper seg så mye i verdi og koster i3-penger eller at en BMW i3S 120Ah holder seg uforskammet godt i verdi.
-
laffe reagerte på et innlegg i et emne: Du gjør det helt feil!-tråden
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
FransEirik reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
fupsaker reagerte på et innlegg i et emne: Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne: Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne: Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
liffi reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne: Leiv’s E34 M5 - Alpina & mye annet ymse
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne: Leiv’s E34 M5 - Alpina & mye annet ymse
-
Saltkjelen reagerte på et innlegg i et emne: Den store finn.no tråden.
-
Marius2002 reagerte på et innlegg i et emne: Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.
-
liffi reagerte på et innlegg i et emne: Den store finn.no tråden.
-
I en tråd om Neue Klasse skriver den ene BMW insideren at klassen vil bli revolusjonerende, og oppsummerer i det følgende; Det virker i alle fall som at lavere produksjonskostnader er en stor ting for BMW ved denne generasjonen. I og for seg en fin (og i noen tilfeller nødvendig) greie, men da spørs det om vi indirekte leser her; «vi har degradert bilen så inni helvete mye og vil tilby en BMW på nivå med Lada. Dette har vi gjort store brukerundersøkelser på, og ordene spartansk, folkelig og enkelt er hva kundene våre vil ha..». Det skal bli interessant å se hvor langt BMW har dratt strikken her, men jeg frykter at den er dratt laaaangt.
-
*MrB* reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
eivi91 reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
sveigis reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
sveigis reagerte på et innlegg i et emne: Off Topic-tråden, versjon 4(?)
-
Hagearbeid, bygging og fikling med maskiner hjemme i finvær er jo selve definisjonen av nytelse. Støvsugeren derimiot, den er av typen robot (men jeg går fysisk bort og trykker på knappen for å starte den).
-
Ahh, okei. Nei, her skal det dyttes i strøm så fort kontakten er plugget i. PS! Her er en kar som føler på Tesla-skam (hint-hint @Marius2002)..
-
Jeg skjønner ikke hva dere mener med fjernstyring av lading? Betyr det at dere plugger i laderen i bilen uten at den starter å lade og så går dere inn i appen og tukler? Hvorfor ikke bare la bilen starte å lade så fort man setter i kontakten?
-
Jeg er et skikkelig vanedyr og er sjeldent positiv til nyvinninger som er mer tungvint enn hva jeg allerede er vant til. Jeg flyr for eksempel rundt med bankkort og bilnøkkel, eier ikke en smartklokke, foretrekker å slå på lyset hjemme selv med dimmeren og dytter rundt på en gressklipper i hagen. Jeg kjenner meg på ingen måte igjen at bruken av elbil er mer komplisert enn fossilbil, heller. Å etablere ladestasjoner uten bankterminaler var et skikkelig feilsteg, men her har heldigvis lovgiver kommet på banen og krevd etablering av kortterminaler. Nå kan jeg riktignok bare snakke for BMWs del, men i4 har forvarming via et tastetrykk så der slipper man å måtte manøvrere seg inne i navigasjon med å sette en rute (takk gud for det!). Der man møter på en ladestasjon med app, er det bare å tappe BMW charging-kortet (en type mastercard). Min hypotese er at de som opplever store problemer, har en eller flere smartsystemer som kjemper om å overkommunisere og overkjøre hverandre, og gjerne er de første som står i kø for å kjøre OTA-oppdatering på bilen. Selv har jeg en ladestasjon uten smart-fjas, plugger i bilen hver gang jeg kommer hjem selv om strømprisen er litt høyere, lader bilen til 100% og har slått av alt av OTA-tull. Det er rett og slett befriende deilig!
-
-
Problemet er nok at europeerne ikke stille samme strenge krav til BMW som amerikanerne gjør. BMW NA ble for eksempel saksøkt som følge av 3G-nedstegningen, så BMW kom opp med en ny 4G-modul for det amerikanske markedet. I Europa sier BMW at det ikke finnes en løsning og trolig vil de heller ikke gjør noe med det..
-
Nei, her hadde jeg kun G05 i tankene. Nei, ikke G05. Kjøreegenskapene er nok helt sikkert vurdert til å være hakket hvassere uten luftfjæring, men hvasse kjøreegenskaper er liksom ikke det jeg tenker mest på med en 2,5 tonn tung SUV. For min del er hangupsen i luft basert på at jeg kan gi bilen et tøft stuk til vanlig og heve den i de forholdene som krever økt bakkeklaring. Og så er det jo tullete kult å kunne senke bilen helt ned bak med et tastetrykk på bakluka for å lette innlastning. En X5 med luft, skjermbreddere og noen røslige hjul med riktig oppsett er liksom oppskriften på suksess. Fossilutgavene har også mulighet for xOffroad-pakken som gir noen ekstra kjøremoduser, annen differensial og litt sånt tjafs. Sjeldent, men kult utstyr.
-
@E.C. Ja, det blir toppen av ironien når Tesla-bremsene plutselig ser røslig ut. Til sammenligning er bremseklossene på en F10 M5 1/5 av bremseskivens anleggsflate.
-
Det er smått sprøtt å tenke på at tysk bilindustri kjører på med kostnadsbesparelser og degraderinger for å konkurrere med kinabilene fremfor å kjøre sitt eget løp med teknisk og visuell dominans på produktene sine. Jeg ønsker alle som kjører pengpong, dongtong og nipaporn-biler lykke til med nedbremsingen der de flekser med sine 5-6-700 hestekrefter. Brembo by Temu.
-
Jeg forstår tankegangen, men en må ikke glemme at demperne som sitter på en X5 uten luftfjæring er en EDC/VDC-demper som koster høvelig mye per demper de også. Differansen mellom dempere på en bil med og uten luftfjæring blir derfor ikke helt det store. Dessuten er 9/10 norske X5er levert med luftfjæring, slik at det vil være vesentlig enklere og billigere å få tak i brukte dempere om det skulle være ønskelig. Hele essensen for meg med en M50i er i alle fall å få en bil med luftfjæring (med de fordeler og ulemper dette innebærer). Hvis ikke tenker jeg differasen til en X5 M som uansett ikke har luftfjæring er minimal og et mer riktig valg.
-
I mine øyne er det et stort minus at den mangler luftfjæring - ellers nydelig! Ellers ble denne bilen solgt via nettbil med oljelekkasje (eller noe tilsvarende) på motor for noen få dager siden. Bilen har oversteget serviceintervallet knyttet til oljeskift, så det ville vært interessant å se hva og om selger har gjort noe her eller om de forsøker å gjøre en rask flipp med fortjeneste. Hvordan BMW stiller seg til eventuelle garantisaker knyttet til motor her er nok uvisst og noe som i aller høyeste grad burde undersøkes. Det er overraskende (og dels frustrerende når man selv er i jakten) å se at verditapet her har vært relativt beskjedent i BMW sammenheng. En nybilpris fra ca. 1,6 mill og litt ekstrautstyr på toppen gir et verditap på grovt avregnet på ca. kr. 600 000,- over en periode på nesten fem år. Til sammenligning tapte min tidligere F01 730d seg med ca. kr. 800 000,- på litt over ett år da den var ny. Samme modell? G01 X4 M40i er en nyere generasjon enn F26 X4 M40i. Der G01 X3 M40i kom i 2017, gikk F26 X4 M40i ut av produksjon i 2018. Går utifra at BMW ikke brukte særlig med penger på ubetydelige endringer på en nisjemodell som var på tampen av levetiden sin.