Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Litt forskjellig idag også... :)

En Tesla Model 3 er nå også observert i Norge melder flere medier idag. Det er ca. et halvt år til Tesla begynner å eksportere modellen til markeder utenfor USA så formodentlig skal denne bilen testes under norske forhold. Såvidt jeg forstår har bilene som produseres nå VIN numre over 4000 så det går i alle fall endelig fremover med produksjonen på fabrikken i Fremont, California.

Shell har besluttet å bygge ladestasjoner på 80 bensinstasjoner i 10 forskjellige land i Europa. Det er IONITY som står for utbyggingen og dette selskapet eies i fellesskap av BMW, Mercedes-Benz, Ford og VAG.

http://finans.dk/erhverv/ECE10060637/shell-tank-din-elbil-op-paa-5-min-paa-80-stationer-i-europa/?ctxref=ext 

Har du en gammel Saab 96 eller en Volvo PV stående så kan du se frem til at disse bilmodellene nå begynner å bli relativt verdifulle såfremt de er i god stand... :)

http://finans.dk/erhverv/ECE10056305/har-du-en-staaende-gammel-saab-solgt-for-rekordbeloeb/?ctxref=ext

Ronin er en ganske artig film som vi flere ganger tidligere har diskutert i forumet. Det skader imidlertid ikke å se en av de sentrale scenene en gang til. Fine biler og fint skuespill av bl.a Robert De Nero, Stellan Skarsgård og Natascha McElhone (som ellers idag kanskje er mest kjent i rollen som Karen i Netflix serien Californication)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24.11.2017 at 0.39, [space] skrev:

Om en ny 1 og/eller 2-serie blir FWD har BMW tapt. RWD er hele essensen og grunnsteinen til BMW. Med FWD og firer under panseret kjøper jeg like gjerne en Audi.

Ille nok at en må opp i "millionsummer" for å få en ok kultivert motor. 

BMW har allerede tapt. Bare se hvor lekker den nye A-klassen er innvendig. Kjenner jeg BMW rett, kommer de nok ikke til å nå noe i nærheten av det, og billig hardplast, mekanisk girspak og halogenlys kommer nok til å regjere. Rett og slett synd at dagens flotte 1-serie (med unntak av interiøret som kunne vært mange hakk mer spennende) blir erstattet av dette (man ser den "ekte" M140i i videoen, og denne forhjulsdrevne firesylindrede "M140i" saken). Trist.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal like å se BMW forklare kjøreegenskaper og dynamikk i en fremhjulsdreven 1 serie. Hvis de lanserer en M140i med en firesylindret motor, ja da vil jeg gå så langt å si at de har frekkhetens nådegave i god behold. Det er nettopp den kompakte, bakhjulsdrevne M140i (og M240i) som regnes blant BMWs beste biler i dag. Sekser på langs, kompakte ytre mål og bakhjulstrekk, selve essensen av en klassisk kjøremaskin. Denne modellen har høy stjerne blandt dagens bil entusiaster, den selger utrolig bra og er favoritt i hver eneste biltest. Den er også relativt prisgunstig, det er veldig uvanlig for en artig BMW i dag. 

Jeg blir overgitt, kundene og entusiastene kommer til å straffe BMW for dette. Selv om fremhjulstrekk og firer på tvers funker i en Mercedes eller Audi så fungerer det ikke i BMW. BMW er noe helt spesielt, det pleier ikke de to andre å være...inntil nå. Nok en gang ser det ut som at man må velge fra øverste hylle om man skal ha ett artig BMW produkt. Her har dagens M140i vært ett herlig unntak 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

140i med firer og forhjulstrekk? 

For meg som synes det er krise at de har gått bort fra seksere i 320, 520 osv er dette noe av det dummeste jeg har hørt... 

Hva er det de tenker med? Ikke kommer de med en attraktiv elbil heller. 

En får vel se til andre merker da, i fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, [space] skrev:

140i med firer og forhjulstrekk? 

For meg som synes det er krise at de har gått bort fra seksere i 320, 520 osv er dette noe av det dummeste jeg har hørt... 

Hva er det de tenker med? Ikke kommer de med en attraktiv elbil heller. 

En får vel se til andre merker da, i fremtiden. 

Problemet er vel at du ikke har så mye annet å velge mellom i denne klassen. 1 og 2-serien (coupé) som vi kjenner den har vært rimelig unik med sine langsliggende motorer og bakhjulstrekk. Jeg liker heller ikke utviklingen, men jeg synes ikke at vi bør male fanden på veggen før vi ser resultatet. Hvis f.eks den nye 140i får xDrive og kjøreegenskaper minst på nivå med Mini Cooper/Works (hvilket det er gode grunner til å tro at den gjør) og helst blir bedre enn Golf GTI/R også er det objektivt egentlig ikke så mye å klage over. Dette er uansett svært kompetente biler selv om den generelle statusen kanskje ikke er like høy som for BMW.

Mercedes-AMG A45 har jo også en firesylindret motor inkl. 4x4 med bias på forhjulene og med hele 381 HK gjør den en temmelig god figur. Audi RS3 har riktig nok en femsylindret motor på 400 HK, men motoren er tverrstilt og Quattro systemet har Haldexkobling som på Golf 7 - som den deler plattform med.

Hvis BMW også med den nye 1 og 2-serien når opp på dette nivået er det egentlig bare den historiske arven som har gått tapt (altså rekkeseksere og bakhjulstrekk), men som du er inne på er ikke rekkeseksere idag synonymt med så mange alminnelige BMW modeller. Personlig synes jeg at dette kanskje er det største tapet siden det var nettopp rekkesekserne i de billigere modellene (f.eks 320i og 520i) som gjorde BMW enestående. Det var på mange måter en direkte relasjon mellom 320i og M5 som man kunne ta og føle på og dette savner jeg.         

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 serie coupe med Sdrive og i6 på langs er M240i pr idag. Jeg trodde at arvtageren skulle få en sint 135i med I4 og FWD (UKL), men at 40i skulle komme som M240i (B58) I6 på langs samt RWD?

Dette er det siste av storhetstiden for BMW, å sette I4 inn og FWD ville vært katastrofe!!!

grøsser på ryggen her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at BMW kommer til å ha to ulike plattformer for 1 og 2-serien der den ene plattformen tilbyr forhjulstrekk og den andre bakhjulstrekk. Måten de andre bilprodusentene gjør dette på (og som er den økonomisk mest rasjonelle måten) er å ha én plattform som tilbyr forhjulstrekk (FWD) med tverrstilt motor. I tilknytting til en slik plattform tilbyr bilprodusentene noen ganger et enklere 4x4 system som har bias mot forhjulstrekk. 

Et slikt system er kompakt og relativt billig, men gjør bilene normalt litt fortunge med alt hva dette betyr når det gjelder understyring og ikke fullt så god balanse i bilen som når den har bakhjulstrekk, langsliggende motor og dermed bedre vektfordeling. Tiden med powerslides som kun en BMW kan gjøre det er i alle fall over når det gjelder de små modellene... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortunge... Stikkord.. Vel, Rav4en er ikke BMW, men har fwd til den sklir og da kobles bakhjulene inn(eller i svinger og ved gasspådrag på tørr asfalt også), eventuelt også egen knapp for låsing av diff foran 55/bak 45%. Den kommer seg fram og alt det der uten problem, god plass og bla bla bla. MEN den kan ikke overhode kjøres som xDrive eller Quattro(modellene med Torsen), det er veldig veldig kjipt. Jeg får til powerslides, men først må framenden skli litt til bakhjulene kobles inn og når jeg endelig har fått den sidelengs kobles hjelpemidlene inn og får bilen tilbake til normalen. Hjelpemidler skrudd av, men det går ikke an å slå de helt helt av likevel. Scenario to, kommer jeg brått inn i en sving for å kunne gi på ut igjen med en liten vipp på ræva, aktiv kjøring kaller vi det. Det er rett livsfarlig, for den sklir bare rett fram. Jeg må altså kjøre helt gubbete og koble ut alle sanser jeg har fra BMW og Audi Quattro.](*,) Jeg får indelig håpe at BMW fortsetter med rwd og firehjulstrekksystem basert på dette. Det er jo litt av vitsen...

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å se til andre merker, men man blir tvunget til å se til eldre modeller eller dyrere modeller. Jeg har lite å utsette på det BMW produserer ifra 3-serie og opp, der er de fortsatt seg selv. Men når herlige unntak som 1 og 2 serie med sekser skal fases ut, da tar BMW enda ett steg mot å bli kjedelig og mainstream. Det vil jeg ikke ha noe av..

Jeg er redd for at i fremtiden så kommer min interesse for BMW til å kun omhandle eldre BMWer. Det vil si dagens og eldre, hvis ikke dette tullballet stopper opp. De har mye spennede på gang, nye M5, 8 serien, X7 osv men det er uoppnåelig biler for oss vanlige folk. Hvis BMW brukte litt mer tid på å heve merkevaren i stede for å forsøke å redde verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg tror ikke at BMW kommer til å ha to ulike plattformer for 1 og 2-serien der den ene plattformen tilbyr forhjulstrekk og den andre bakhjulstrekk. [...]

Neste internkode for 1- og 2-serie er som følgende; F40 F41 G42 G43 F44 osv. G42 og G43 er 2-serie coupe og cabriolet, og vil følgelig være bakhjulsdrevne (ref. G-betegnelsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss håpe at dette er korrekt. Dette betyr at 2-serie Coupé og Cabriolet vil dele plattform med bl.a 3-serien og intet kan vel egentlig være bedre i forhold til våre bekymringer. Dette betyr også at BMW ikke kommer til å ha to separate plattformer spesielt for 1 og 2-serien.

Jeg tenker at det i denne settingen i praksis vil bli minst to forskjellige BMW "varianter" med 1-serien, 2-serie Active Tourer, Gran Coupé (ny) samt X1 og X2 som primært har forhjulstrekk (FDW) på den ene siden og alle de andre BMW modellene på den andre siden med bakhjulstrekk (RWD). Dette betyr nødvendigvis også at M2 Coupé får bakhjulstrekk, men at en fremtidig M140 får forhjulstrekk (eller mest sannsynlig xDrive med bias mot forhjulstrekk) iom. at bl.a hele 1-serien får forhjulstrekk.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som om PSA (Peugeot & Citroën) kjøpte katta i sekken da de overtok Opel. Nå viser det seg (jmf. Reuters) at flere av Opels egne motorer ikke vil klare EU's strengere avgasskrav som kommer i 2021. For PSA vil dette få store økonomiske følger ved at hver bil som selges og som ikke klarer avgasskravene vil få en straffeavgift/bot (som PSA skal betale til EU) på 95 Euro (ca. 936 NOK) pr. gram CO2 utover grenseverdiene. Totalt kan derfor straffeavgiften/boten komme opp i over en milliard Euro (ca. 10 milliarder NOK).

General Motors (som eide Opel i Europa) mener at de informerte PSA om at Opels biler i 2021 gjennomsnitlig vil slippe ut 10 gram ekstra CO2 pr. kilometer, men dette benekter PSA. De mener at General Motors kun informerte dem om 3,7 gram ekstra CO2 pr. kilometer - altså nesten tre ganger mindre.

Bakgrunnen for disputen er at Opels motorteknologi er gammeldags (jmf. analyseselskaper 5-7 år etter bransjen generelt) samt at PSA ikke kan få tilstrekkelig fradrag i totalregnskapet for CO2 fordi General Motors har redusert deres ambisjoner for Ampera-e i Europa. PSA mener bl.a at fraværet av 20000 Ampera-e ødelegger totalregnskapet og at dette ikke ble tilstrekkelig informert om fra General Motors side før salget av Opel.

Jeg tror at PSA har en relativt dårlig sak, men at en mulig løsning er at de får delt ansvar for fadesen og på den måten reduserer PSA's fremtidige tap.

http://www.motortrend.com/news/psa-wants-half-the-money-it-paid-for-opel-back-from-gm/ 

De aller fleste elektriske bilene har ikke en gearkasse. De har normalt et reduksjonsgear, men ikke en gearkasse med flere ulike gear. Årsaken er at elektriske motorer konstruert for biler har maksimalt dreiemoment mellom <> 0 rpm og opp tom. 20000 rpm. Dette fører normalt til at man trenger større batterier og dermed kraftigere motorer for at bilene skal gå hurtigere (les: underforstått at bilene pga. tunge batterier ikke så enkelt kan gjøres lettere).

Dette vil elbilprodusentene og firmaer som GKN og ZF nå gjøre noe med ved å utvikle spesielle gearkasser til elektriske biler. Resultatet vil bli en kraftig forbedret yteevne når det gjelder akselerasjoner, topphastighet og ikke minst kjørelengde mellom behov for lading... :)

http://www.thedrive.com/sheetmetal/16516/electric-cars-are-about-to-get-a-lot-faster-and-go-a-lot-further-on-a-charge 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett denne snutten og hørt ankerpunktene til journalisten, er jeg usikker på hvor imponerende denne bilen er.

Det viser med all mulig tydelighet hvor vannvittig dette effekthysteriet er, noe også testeren bemerket: " av flere hundre biler som jeg har testet, er den nye M5 en av de vanskeligste å kontrollere, den er et beist". Sikkert noen/mange som liker å høre disse ordene, men for min del blir effekthysteriet litt "over the top". Hadde glatt tatt en M550i over denne, om jeg måtte velge en G30. Men i det virkelige liv hadde jeg valgt en F11 over denne, mer elegant rett og slett og med "tilstrekkelig" effekt.

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...