Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, flobben skrev:

4*4 er faktisk ganske praktisk i Oslo.

mye dårlig brøytaveier og parkeringsplasser pga at biler står parkert der.

når man så skal inn og ut av disse så er det ganske digg å slippe å tenke og bare kjøre på.

så selv om det går veldig fint uten, så er det ganske praktisk og enkelt å ha 4*4 og også høy bil. Komboen er bare supergull.

Det samme føler jeg her i Molde. Jeg har aldri kjørt i Oslo, så tør ikke uttale meg. Men helt ærlig har jeg et inntrykk av at det generelt er lite snø og/eller godt brøytet, mye(alt?) takket media. Altså "snøkaoset" vi blir presentert fra der via media er ikke snøkaos i den forstand vi er vant med her.

Etter et par år med xDrive er det å være uten 4x4 utenkelig for meg og xDrive er det systemet som har gitt meg mest moro kombinert med god fremkommelighet. Den jeg har idag har kjip 4x4, men fremkommeligheten er der, moroa derimot... ... Jeg sniker stadig på finn.no, men skal ha denne noen år pga. bolig. :) Dessuten er det mange spennende nyheter i vente!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det  store og det hele så brøytes det bra i Oslo, og kaoset som kommer er stort sett pga at det er veldig mye mer biler i Oslo-området, så de få som klarer å få problemer stopper opp alt av trafikk. Det går veldig mye utenlandske lastebiler med dårlig dekk som blir stående (er sånn i hele norge) som skaper ett kaos uten like. 

Men, brøyting av parkeringsplasser er generelt dårlig da det ofte er biler parkert der. Dette resulterer i brøytekanter som ofte blir litt høye og knallharde av is, det er der awd kommer inn.

snømengden varierer veldig fra år til år, men i år har det vel vært opp til 70cm enkelte steder, så det har vært mye snø. Oslo består jo også av mer en selv sentrum, og mye utenfor sentrum er på høyder. Ekeberg/kjelsås/holmenkollen og veiene opp dit er ofte bratte utenfor selve hovedveien. Så når det som i vinter blir liggende snødekke i veien som de ikke klarer å salte bort, blir det enkete steder vanskelig å komme seg frem.

alt i alt er nok Oslo å sammenlikne med Molde på vinteren, relativt greit brøytet, men stedene med unntak er det greit med awd.

jeg har nå awd på begge bilene mine, og det er ganske digg, selv om det absolutt ikke er nødvendig skaper det en elstra trygghet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@flobben okei, her er sentrum/E39 greit brøytet, ellers er det så som så. Og siden ellers byen bare er en stor bratt bakke hvor kryss osv. er midt i bakker så er 4x4 å foretrekke. Jeg har jo kjørt både rwd og fwd uten store problem såklart, men 4x4 gir det lille ekstra som gjør bilkjøringen enda mer bekymringsfritt :) Jeg liker å tro vi deler samme erfaring og mening ang. 4x4 :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor 4x4 er populært i Norge. Mest sannsynlig ville jeg selv ha kjøpt en bil med 4x4 hvis jeg hadde bodd i Norge selv om man stort sett kan klare seg uten. For noen år siden jobbet jeg i Oslo og pendlet stort sett hver helg tilbake til Danmark. Jeg bodde på Holmenkollen de to årene jeg jobbet i Norge og som Flobben er inne på er veiene der ofte temmelig bratte og smale. Dette var i 2008-2010 og da var det temmelig mye sne - såpass mye at når jeg kom med flyet tilbake til Oslo fra Århus mandag morgen var BMW'en totalt begravd i sne (kun toppen av vinduene og taket var synlig). Vi snakker om enorme mengder med sne og totalt kaos i trafikken (spesielt på småveier f.eks på Holmenkollen). Da savnet jeg 4x4, men litt morsomt var det også å leke litt med gassen og DSC/DTS slått helt av. Interessant nok minnet E46'en da mye om min tidligere E30 bare vesentlig tyngre og med et litt mer langsomt gearskift (de manuelle gearkassen i de gamle BMW'ene er fantastisk lette og smidige i så måte)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte en E34 Ix endel år og det var en flott vinterbil det. Når jeg måtte kvitte meg med den, les rust, så gikk jeg til den andre ytterligheten og kjøpte meg en Z4 E85. Det er også en ypperlig vinterbil  og jeg har vel ikke savnet 4x4 noen gang selv om det innimellom snør her også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firehjulstrekk er veldig greit, forutsigbart og trygt. Men jeg må si at jeg klarer meg fint uten, har ennå til gode å sette meg fast på flatmarka på dårlig brøyta parkeringsplasser. Har holdt på å sette meg fast, men med litt planlegging og smidighet så har det blitt unngått. Jeg må også bare berømme mine to siste BMWer, E90 og F10. Fabelaktige vinterbiler med fremkommelighet som ikke står tilbake for fremhjulstrekk. Faktisk så foretrekker jeg F10en på vinterføre fremfor firma Mondeoen med fremtrekk. Bakhjulstrekk er så mye mer forutsigbart enn fremhjulstrekk. Jeg savner faktisk firehjulstrekk oftere på våt asfalt om sommeren, med motorsterk bil så forsvinner mye av potensialet i akselerasjonen og veigrepet når kreftene bare sendes til to hjul. Jeg kunne godt tenke meg at min neste bil har firehjulstrekk, ikke fordi jeg vil komme bedre frem på vinteren men jeg vil utnytte mer av bilens potensiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Fiat Coupé vært diskutert her før?

https://petrolicious.com/articles/has-the-chris-bangle-designed-fiat-coupe-finally-come-of-age

Jeg har alltid likt denne og var for 10-15 siden veldig tett på å kjøpe et flott eksemplar. Designet har absolutt tålt tidens tann og blir i mine øyne bare bedre og bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firehjulstrekk gjør nytten på sommerem

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Firehjulstrekk er veldig greit, forutsigbart og trygt. Men jeg må si at jeg klarer meg fint uten, har ennå til gode å sette meg fast på flatmarka på dårlig brøyta parkeringsplasser. Har holdt på å sette meg fast, men med litt planlegging og smidighet så har det blitt unngått. Jeg må også bare berømme mine to siste BMWer, E90 og F10. Fabelaktige vinterbiler med fremkommelighet som ikke står tilbake for fremhjulstrekk. Faktisk så foretrekker jeg F10en på vinterføre fremfor firma Mondeoen med fremtrekk. Bakhjulstrekk er så mye mer forutsigbart enn fremhjulstrekk. Jeg savner faktisk firehjulstrekk oftere på våt asfalt om sommeren, med motorsterk bil så forsvinner mye av potensialet i akselerasjonen og veigrepet når kreftene bare sendes til to hjul. Jeg kunne godt tenke meg at min neste bil har firehjulstrekk, ikke fordi jeg vil komme bedre frem på vinteren men jeg vil utnytte mer av bilens potensiale.

Jeg bor i Haugesund og her er somregel ikke så mye vinter men kan bekrefte at firehjulstrekk er genialt for å få kreftene i bakken hele året. Min forrige bil, E39 var trimma med TRF steg 4 som tilsvarer 330hk/700nm og grepet var problematisk ved full akselerasjon på våt vei og gjerne ut av kurver og rundkjøringer etc for ikke å snakke om med myke piggfrie vinterdekk hvor grepet ble et problem hele tiden ved hard akselerasjon selv på tørr asfalt.  Nå har jeg mer motor og Xdrive og det biter seg fast med både sommer og vinterdekk, så forskjellen er stor. Nå blir kreftene planta i bakken slik de skal under alle forhold. M5 kommer vel også med Xdrive nå og det er vel neppe tilfeldig

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kom vendepunktet når jeg var med på Bavaria xDrive karavane. Det var en usedvanlig regntung dag, men måten en M550i launchet fra stillestående var bare helt enormt. Når du er halvveis i svingen så kan du gi full gass, selv med min 530d så hadde jeg havnet i grøfta om jeg hadde gjort det samme i den svingen på det føret. Jeg kjørte en M135i med bakhjulstrekk, sykt morsom bil på tørt føre. Mer slitsom på vått, du får ikke ut potensialet i bilen. Prøvde så en M140i xDrive, som natt og dag i forskjell. Du kan liksom kjøre inspirert selv om veien er våt, eneste man må tenke på et at bilen ikke bremser noe bedre med firehjulstrekk 😉 For min del så er den bedre fremkommeligheten vinterstid bare en bonus ved å velge firehjulstrekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, RNJ skrev:

Har Fiat Coupé vært diskutert her før?

https://petrolicious.com/articles/has-the-chris-bangle-designed-fiat-coupe-finally-come-of-age

Jeg har alltid likt denne og var for 10-15 siden veldig tett på å kjøpe et flott eksemplar. Designet har absolutt tålt tidens tann og blir i mine øyne bare bedre og bedre. 

Jeg har skrevet en artikkel for forumet vedr. Chris Bangle som også designet Fiat Coupé. Jeg er helt enig med deg i at akkurat denne Fiat modellen har tålt tidens tann usedvanlig bra. Den ble designet bare et par år senere enn bl.a E36, men fremstår som mye mer moderne og fresh i designet. En kul bil og spesielt med turbo-rekkefemmeren på 2,0 liter som yter 220 HK... :)

http://bimmers.no/artikler/bimmers/bmw-designforviklinger/

https://www.youtube.com/watch?v=e9ulTObW824

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lancia Stradale tilhører den samme generasjonen av biler som f.eks Ferrari 288 GTO (designet har uten tvil samme opphav  - altså Fiat) og Stradale er forgjengeren til den mer berømte Lancia Delta HF Integrale. Før Stradale briljerte Lancia med Stratos HF som vant WRC i 1977. Jay Leno nevner i videoen at Stradale når det gjelder veifølelse minner ham om Ferrari F40 - Ferrari 288 GTO var forgjengeren til F40 og dermed  tidsmessig samtidig med Lancia Stradale.

Lancia Stradale ble homologisert til Gruppe B som Lancia Rally 037 der den veide 980 Kg fordelt på 300-325 HK. Lancia vant konstruktør mesterskapstittelen med Stradale i 1983 med Walter Röhrl og Markku Alén bak rattet, men Audi Quattro vant WRC dette året og i 1984 med hhv. Hannu Mikkola og Stig Blomqvist bak rattet.

I 1985 og 1986 vant Peugeot WRC med 205 Turbo 16, men i de neste årene 1987, 1988, 1989 samt 1991 vant Lancia igjen med hhv. Delta HF 4WD og Delta HF Integrale. Som vi forstår var Lancia et stort bilmerke innen rally og motorsport generelt. Det er derfor utrolig trist at Fiat ikke har maktet å holde Lancia relevant i moderne tid.

Lancia Delta HF Integrale 16v Evoluzione II er idag på nivå med BMW E30 M3 Sport Evolution når det gjelder samlerverdi og oppnår priser som ikke ligger langt unna tilsvarende interessante og samtidige Porsche 911 modeller. Lancia var helt der oppe, men Fiat maktet ikke konkurransen (forøvrig i likhet med Saab som også hadde en glimrende rallykarriere bare noen år tidligere enn Lancia). 

Citroën er forøvrig det mestvinnende bilmerket i rally med totalt 98 seire foran Ford med 90 og nettopp Lancia med 73 seire. Audi har utrolig nok kun 24 seire selv om det var temmelig spektakulært da det sto på med Urquattro. Audi vant WRC kun i 1983 og 1984, men det er definitivt Sport Quattro/S1 E2 vi husker idag...  :)

Legg forøvrig merke til bilen som kommer ved 9:04... BMW M1. Det var helt klart andre biler som klarte denne svingen mer elegant og ikke minst hurtigere, men lyden fra M1 var fantastisk... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt Geländewagen eller G-klassen som modellen idag heter og den nye generasjonen er intet unntak (min første større erfaring med Geländewagen er fra så tidlig som 1983). Designmessig foretrekker jeg varianten uten skjermutbyggere (W460 - som forøvrig også er 100% mekanisk), men W463 (altså forgjengeren til den helt nye modellen som vises i videoen) kunne faktisk også leveres i en såkalt "professional " versjon uten massive skjermutbyggere og annet bling som ikke gjør noe for fremkommeligheten. Jeg hadde imidlertid ikke sagt nei takk til den nye G-klassen, men med en pris på hele 107000 Euro (1,05 millioner kroner + norske avgifter) for innstegsmodellen - G500) tror jeg at det blir med tanken. En fin ekte/ordentlig SUV og det kommer sikkert en litt billigere modell som f.eks G350d i fremtiden ... :)  

Geländewagen W460 anno 1979

http://bimmers.no/storage/uploads/gallery/album_76/gallery_38233_76_151441.jpg

G-Klasse W464 anno 2018

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos helt enormt dyre biler - over til BMW relaterte biler. Rolls Royce er en del av BMW og den nye 2018 Phantom fremstår i all sin prakt (og i dette eksemplaret som Harry Metcalfe tester) til intet mindre enn 468000 britiske pund eller 5,1 millioner kroner før norske avgifter. Det er mulig å spesifisere modellen enda dyrere med mer ekstrautstyr, men så begynner det virkelig å bli vannvittig (som om dette ikke er galskap nok). Jeg tviler ikke på at RR Phantom er en fantastisk teknisk "Tour de Force" og har "Presence" (fremtoning) så det holder, men hele 5,1 millioner kroner + norske avgifter for hva som tross alt er en en bil?

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte tenkt tanken på å kjøpe en brukt Geländewagen. Ulempen med de er at de har et helt hinsides drivstofforbruk pga høy vekt, drivverk og aerodynamikk. De eldste dieselvariantene er såpass trege at man sliter med å holde følge med trafikken, mens de med sekser og åtter-bensin har et skyhøyt forbruk. Pratet med en kar med en G500, og den brukte 2.5l på mila...  

Tror den absolutt beste varianten er G270CDI, alternativt en noen år eldre 290TD.  

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...