Gå til innhold

Hva er kjøreglede for deg? Hvordan få mest kjøreglede i en bil?


bimmerR
 Share

Anbefalte innlegg

-Freude am fahren  (/ Sheer driving joy / Ren kjøreglede)

-The ultimate driving machine

Ovenfor er kjente slagord fra BMW som kan bety forskjellig fra person til person. Egenskaper som tidligere var i en "ultimate driving machine" er ikke nødvendigivs egenskaper man finner i dagens nye BMW. Likevel så nevner flere at de kjøpte en BMW over et annet merke grunnet kjøregleden. Så hva er kjøreglede og hvordan "pakker" man mest mulig kjøreglede inn i en bil slik at man ender opp med "The Ultimate Driving Machine"?

 

Bensinmotor, diesel, hybrid, elektrisk. - Turbo vs sugemotor -  3,4,6,8,10,12 sylindre -  Mye turtall, hester og dreiemoment. Er noe bedre egnet til å gi kjøreglede?

RWD, FWD vs AWD?

Automat vs manuell?

Gir en M-bil mer kjøreglede enn en "standardbil"? Hva med f.eks en liten 2-seter vs SUV?

Sportslig, lett, tung, lukus, premium, komfort, stabilitet, balanse, materialkvalitet, kvalitet, lavt tyngdepunkt, mye veigrep, styrefølelse, økonomi, forbruk, analog, rask akselerasjon, høy topphastighet, selvkjørende, diffbrems, teknologi, etc, etc. Er det visse ord/egenskaper/teknologier som er mer eller mindre synonymt med kjøreglede enn andre? Kan det blir for mye av noe?

Var det mer kjøreglede i modeller fra BMW før i tiden? Hvorfor/hvorfor ikke?

Hvorfor har BMW mer kjøreglede enn andre bilmerker? Stemmer det utsagnet/spørsmålet i det hele tatt?

Finnes det mange typer kjøreglede?

Hovedspørsmålene finnes i overskriften. Slengte bare inn masse spørsmål i håp om at det kanskje blir litt bredde i svar og eventuelt diskusjon. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende topic, svaret kan nok variere mye fra person til person.

Jeg leste en glimrende artikkel igår, som igjen minte meg på at less is more - spesielt i disse dager da effekthysteriet har tatt litt mye fokuset bort fra kjøreglede.

http://www.roadandtrack.com/car-culture/a29245/bmw-2-series-comparison-test/?zoomable

 

Og jeg tenderer til å være enig i konklusjonen, selv om jeg ikke har prøvd disse bilene, skjønner jeg filosofien bak valget.

Kjøreglede for meg.. tankene går nok i retning av en Z model, hvertfall en cabrio.

E46 330i cabrio i Estoril kan også være en "nødløsning", selvsagt med taket nede en sommerkveld.

Bilen må også ha minimum M54B22, men jeg trenger ingen S motor, men gjerne manuell.

 Veiene skulle være noen svingete fjellstrekninger og lyden fra høytallerene kan godt være (om jeg skulle bli lei av I6 sangen) RHCP.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er kjøreglede ihvertfall ikke mest mulig effekt eller høyest mulig hastighet, men hva som er ekte kjøreglede handler definitivt om fokus. Selv en gammel Land Rover Serie III med 71 HK tilbyr store mengder med kjøreglede bare man har avstemt sine forventninger med hva bilen faktisk kan levere av ytelser og prestasjoner.

I min verden handler kjøreglede først og fremst om at bilen må virke relativt agil og lett. Bilen må ikke virke for satt og tung på veien. Dette ekskluderer ganske mange store og moderne biler som ofte er bygget for høye hastigheter på Autobahn med alt hva dette innebærer av et forsterket/tungt drivverk og understel. I tillegg må bilen ha en presis styring der man føler at man har nogenlunde direkte kontakt med forhjulene. Bilen bør også ha manuell gearkasse og den skal ha presise/lette bevegelser. Jeg liker ikke å sitte for høyt i en bil så førersetet skal kunne senkes relativt lavt (jeg vil sitte ned i setet og ikke på setet). 

Videre er det viktig at bilens understel er harmonisk satt opp slik at bilen har kontakt med veien og ikke føles som om den flyter ovenpå veien (ikke til å forveksle med at en bil kan føles for satt og tung på veien). Bilen bør heller ikke overstyre eller understyre for mye, men den behøver heller ikke å oppleves som helt nøytral. Jeg liker at bilen understyrer lett når man presser bilen i svingene, men det er en fin grense for når dette bare blir slitsomt i lengden. Jeg liker av samme årsak ikke for brede og lave dekk på relativt alminnelige biler (dette har selvfølgelig direkte sammenheng med størrelsen på bremseskivene). Jeg liker at dekkenes sidevegger gir litt etter som en del av styreopplevelsen, men også som en del av fjæringen (ganske oldschool, men dette er min bakgrunn når det gjelder biler). 

Bensinmotor er nesten en selvfølge, men det finnes også veldig fine dieselmotorer idag. Jeg liker rekkeseksere, men de var mer karismatiske og hadde mer sjel før i tiden da motorbetegnelsene f.eks var M20, M30 og M110. Når dette er nevnt finnes det også svært fine rekkefirere som til og med overgår hva en rekkesekser kan levere (spesielt hvis motorens lengde og tyngde påvirker bilens vektfordeling i signifikant grad).

Jeg foretrekker bakhjulstrekk, men dette er ikke et absolutt must. Firehjulstrekk styrer jeg imidlertid unna på alminnelige biler (jeg ser imidlertid nytteverdien).

Jeg har hatt ganske mange biler opp igjennom årene, men det er bare to-tre stykker jeg gjerne skulle ha kjørt igjen. Hvilke biler dette er varierer med dagsformen, men generelt er det først og fremst min gamle 1987 E30 320i. Det var en fin bil som ga mye tilbake i forhold hva jeg mener er enkel kjøreglede. Jeg tror nok også at det hadde vært morsomt å kjøre min tidligere Porsche 928 S igjen, men jeg er redd for at jeg ville ha blitt mer skuffet enn lykkelig (slik er det ofte med gamle sportsbiler). Ergo velger jeg heller min tidligere Mazda MX-5 Mrk.I fra introduksjonsåret. Stort bedre kan det ikke bli mhp. helt enkel og banal kjøreglede. 

Dette er en kul tråd som jeg gleder meg til å lese mer i... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har kjøreglede alltid vært bensin/manuell og bakhjulstrekk med diffbrems uten elektroniske hjelpemidler. Definisjonen på rendyrket og enkel kjøreglede må jo være MX-5 mk1 - det eneste minuset den bilen har er mangel på rekkesekser (men som hadde gjort bilen mindre nøytral i turn-in, mindre enkel og dyrere...). Styrerespons er det absolutt viktigste for kjøreopplevelsen, trekkraft/hk er ikke så viktig for meg. Det er jo mye morsommere å grisekjøre en normalt motorisert bil enn å "holde igjen" med en sprek bil. 

Men så opplevde jeg en ny type kjøreglede i form av en halvgammel amerikaner. Av en eller annen grunn gir denne tunge, sedate sleden med rattgir mye kjøreglede, og etter 18 000km kan jeg enda ikke få nok. Jeg liker faktisk å bare stå og studere bilens maritime linjer (som minner om en blanding av badekar og spermhval), kjenne lukten av bruktbil, sette meg ned i skinnsofaen og trekke et godt drag av utdatert amerikansk arbeiderklasse-luksus. Den har en unik sjarm jeg aldri har vært borti, og den sløve, deilige småsexy V8eren bidrar til flere smil langs veien.

Dog savner jeg en sprek og kompakt "GTI"-bil, og vurderer om jeg skal bytte ut firmabil ved endt leasingperiode og kjøpe en annen bruksbil. Blir sprø av Mondeoen med sin trege gassrespons der man får følelsen av at fra øyeblikket jeg tråkker ned gasspedalen må kommunikasjonen gjennom flere byråkratiske komitéer før avgjørelsen faller om jeg kan få litt akselerasjon. Er så lei følelsen av hvordan elektronikken setter bilfører i baksetet - hvis jeg vil ha hjulspinn ut av rundkjøringen eller drar i brekket på en parkeringsplass er det MITT valg, og jeg tar konsekvensene for mine valg. Jeg vil ikke ha mange elektroniske tanter som passer på meg og mitt hele tiden. Vi har så mye elektronisk overvåking og innskrenket frihet ellers i samfunnet, så bak rattet ønsker jeg å stenge disse ute av sinnet :wink: 

Poenget var at jeg lurer fælt på å kjøpe en eldre Mini Cooper S, Ford Fiesta ST150, Z3 med sekser eller kanskje en E46 323Ci/328Ci manuell som bruksbil etter hvert. Kommer til å hoppe fra en bro hvis jeg må kjøre firesylindret diesel hver dag resten av livet.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøreglede for meg kommer i mange former. Først og fremst at jeg koser meg bak rattet selv på turer som til butikken eller jobb, jeg gleder meg til hver tur jeg skal ta med bilen. De må ikke nødvendigvis være de sportsligste kjørreegenskapene eller den laveste sittestillingen, for min del er det vel så mye landeveis komfort og trivsel bak rattet med crusiekontrollen på. Her føler jeg min F10 er litt av ett multitalent, den er så komfortabel og stabil på motorveien. Samtidig kan den kjøres rundt svinger som ingen annen "standard" dieselsedan på nær 1,8 tonn. Jeg har lagt bak meg ett solid antall runder på Nurburgring med denne bilen nå, og de som mener at en stor bil som F10 ikke er morsom å kjøre tar feil. Men igjen, den må tas for det den er. Den som forventer at den kjører som en Z4 vil bli skuffet, men ta bilens størrelse og vekt i betraktning :) Men igjen, for meg så er det vel så gjerne totalpakka jeg faller for i dette tilfellet.

Jeg tar meg også i å kose meg skikkelig bak rattet i min E34 520i. Holde godt driv på slake landeveier er faktisk utrolig artig selv med kun 150 hester og automat. Jeg hadde aldri trodd at en 22 år gammel bil, som kostet en liten bunke tusenlapper og som nærmer seg 300 000 km kunne gi kjøreglede. Jeg synes det er fascinerende at denne bilen fortsatt lever opp til sitt slagord...Freude am Farhen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er utrolig vanskelig og svare på men får heller si noe om de artigeste opplevelsene jeg har hatt i en bil.

Det må ha vært da jeg var en 15-17 år og vi kjørte VW Caddy pickup, boble, Corrolla 73 modell og mye annet rart, populært kalt jordebil. Og sladde rundt på jordene på høsten så jordspruten står er forbausende artig. Jeg tro det var lærerrikt også. Dagens ungdom tror jeg ikke har hørt om fenomenet engang.

En annen morsom opplevelse som jeg husker godt er en kamerat som hadde en svart Suzuki SJ410. En varm solskinnsdag så var det av med toppen, ned med frontruten og cruise rundt i byen. Føltes nesten som om vi var i California. For ikke og snakke om Lada Niva. Og bruke den som skogsmaskin for og dra fram tømmer bør oppleves.

For og gå litt tilbake til BMW igjen så har jeg lånt bort Z4en til en jeg er onkel til en ukes tid som akkurat har fått lappen. Han trengt noe og komme på sommerjobben med. Han gliser vær gang vi treffes. Som han sier "jeg trodde aldri det skulle være så moro og kjøre bil". Og lyden av rekke sekseren blir han aldri lei. Det er kjøreglede det.

Ellers er jeg helt enig i det som er skrevet før her. Det er viktigere med lav vekt enn stor motor. Derfor og så synes jeg dagens generasjon av Z4 er litt for stor for min smak. Når kommer det en Z2, med stofftak? Jeg liker heller ikke for mye elektroniske hjelpemidler men ser nytten når man opplever alle de komabilistene som er ute i trafikken om dagen. Men man bør absolutt kunne skru de av. 

Var bilene bedre før? Jeg kan til en viss grad mene det. Det er noe eget når motstanden i gasspedalen skyldes at det går et stag direkte fra pedalen og opp til ett par doble gassere montert på en M30. Det blir ikke det samme og betjene et potmeter med foten. Lyden av en potent forgassermotor når andre spjellet i Solexen åpner er noe jeg kan savne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW fahrfreude anno 2021. BMW samarbeider nå med amerikanske Intel og israelske Mobileye om å kunne levere 100% selvkjørende biler innen 2021. Dette betyr at om 3-4 år vil det være mulig som BMW sjåfør å lese en bok eller se på en film mens bilen "kjører" til hytta. Jeg er ganske sikker på at noen vil mene at dette også er kjøreglede... :?

Hmmm.... sort of "back to the future"... først ble man fraktet rundt i en hestevogn med en kusk og i de første bilene hadde man en vognmann/sjåfør til å føre bilen. Etter godt og vel 100 år kommer vi mer eller mindre tilbake til utgangspunktet bare med elektroniske hjelpemidler og sofistikerte dataprogrammer.

http://finans.dk/live/erhverv/ECE8820975/bmw-fra-2021-kan-du-glemme-alt-om-at-vaere-bilist/?ctxref=ext  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror faktisk kjøreglede er noe som i stor grad avhenger av hvor glad man er i en bil.

selv er jeg gammel bil entusiast jeg har kjørt mye artig å sitti på i mye artig. å av biler etter si 1990-1995 så klarer ikke jeg å ha den samme entusiasmen.

å faktisk kansje noe av det jeg liker best er å fyre opp den sure gamle taunusen min, som har vert med i tykt å tynt, å den bilen jeg har hatt lengst (kansje en grunn til det) jaja, så går den ikke fort, ikke er den så veldig pen heller, drar til sia ved nedbremsing gjør den å , ryker litt blått ved oppstart å har den karakteristiske Ford lukta, men du verden, det finnes ikke en bil som får meg til og smile mer når jeg cruiser rundt i den .

 

men stikkordene for meg er:  før 1990, RWD (såklart) å aller helst manuell

Endret av stig.
dysleksi light
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema, for hva er kjøreglede? :) 
Den bilen jeg har eid som har vært morsomt(type "jeg ler - haha") å kjøre med er Citroen C1. Med 3-sylindret 1,0L motor på 68hk var den ikke akkurat et fartsmonster, men jeg måtte hele tiden ha høyt turtall og jage den skikkelig og satt man på air-con føltes det ut som man mistet 30hk (man kjente GODT at det bremset opp). Den var så enkel og morsom å kjøre, nesten som det var en vits hver gang. Når det er sagt er BMWene (E36 og E91) jeg har hatt mer villig(kan jeg si det?) og de jeg ville valgt om jeg skulle kjørt på en inspirerende veistrekning og ellers generell kjøring, de ga/gir meg et smil hver gang jeg skal kjøre. Dieselmotoren på E91en er ikke akkurat en motor jeg kan ligge å jage, så den passer utmerket med automatgir og gir meg likevel mye glede slik den er. Velosteren var bare helt spesiell, den skilte seg ut, var stiv som fy, rart hjuloppheng, og generelt annerledes... noe jeg likte..

Så her er det fler typer kjøreglede. 

Skulle jeg satt opp en bil slik jeg ville hatt den for mest mulig kjøreglede, hadde det blitt en type kjøreglede som jeg har nå av BMWen. Så oppskriften min er:
E36 karrosseri (Eventuelt E36/7)
Manuelt gir
6 sylindret sugemotor
200 - 350 hk
Bakhjulstrekk
Uten hjelpemidler (antispinn osv.)
Gjerne cabriolet

Med unntak :) 

Så da en E36 325i, M3 eller Z3 2,8 hadde sikkert passet inn i beskrivelsen. Ser man litt vekk fra antall hk og sylindervolum, så skulle jeg klart å more meg i en E36 320i/318is(gjerne Class 2) og en Z3 1,8 også :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hmm, ikke lett å si. Koser meg like mye bak rattet på en 318tds som i 530d'en min. Men føler ikkr jeg har noen fasit på hva kjøreglede er - jeg føler kanskje bmw er mer "relaterte" til hverandre, og at jeg derfor liker de? Jeg har faktisk ikke peiling på hva jeg skal svare. Bilen må ikke være topputstyrt, ha 500 hk og være pen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne være interessant å høre hvorfor/hvordan du koser deg like mye bak rattet på en 318tds som i en 530d. Jeg tror at jeg forstår hva du mener, men for mange andre er dette kanskje litt merkelig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2. august 2016 at 6.19, Fredrik skrev:

Det kunne være interessant å høre hvorfor/hvordan du koser deg like mye bak rattet på en 318tds som i en 530d. Jeg tror at jeg forstår hva du mener, men for mange andre er dette kanskje litt merkelig... :)

Vanskelig å forklare, jeg føler meg bare hjemme i de, vet ikke :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...