Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Var det ikke nettopp en diskusjon rundt unger i bil og skjerm?

Nettopp ferdig med familieferien vår for i år. 3 barn, 1-7 år, i baksete på e61. Totalt nesten 5000km som ungene har vært med på. Uten pad, uten telefon, uten video. Rett og slett uten skjerm generelt i bilen. Går helt fint, som det alltid har gjort for mine barn (barn er forskjellige). Det kan jo dog til tider bli relativ høylytt og pøblete med 3 gutter i baksete, men det får man bare takle (og ikke bare bedøve med underholdning). Jeg tror det faktum at tilbudet om "skjerm" rett og slett ikke er til stede for mine gjør at de heller ikke blir umulige uten.

Hvor gikk turen? :)
Jeg ble fortalt før turen av venner (ikke her inne) at DVD-skjerm hadde "reddet" de, da de også har barn på 1 år +-.  Jeg begynte å se litt etter og undersøke. Jeg tenkte at det ikke var vits i å kjøpe den billigste, ei heller bare én skjerm. Kommer det en unge til vil den også se og da blir det fort dyrere med to separate og upraktisk da de sikkert vil se samme film. Samtidig tenkte jeg at man må nesten ha både DVD og Blu-Ray, da mange filmer er på Blu-Ray, både som vi har og kommer. Selv om barn ikke bryr seg om kvalitet er det likevel greit at bildekvaliteten er ok og at spillerene er enkel i bruk...

Vel jeg droppet hele greiene og vi klarte oss fint uten etter 3000 kjørte kilometer :) Hva som kommer når ungen blir større vet jeg ikke, mulig hun blir påvirket av andre som har det osv., men jeg satser på vi klarer oss så lenge som mulig uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde skjermer i fjor, men det ble litt bob-bob. Hun eldste var fem da, og ble kanskje litt for oppslukt, mens hun minste (da tre) ikke brydde seg like mye, og begynte å demontere på øreklokker og slikt heller. De ville heller ikke se på det samme, noe som også kunne være en liten utfordring.

I år hadde vi ikke skjermer med. I hovedsak fordi vi også hadde en baby som vi ville hun eldste skulle se litt etter, da vi regner med hun hadde havnet i sin egen transe om vi hadde hatt skjermer på. Dette gikk også helt fint, og selv om det til tider ble litt krangling, var det aldri noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Østlandet til Vestlandet som første leg, var der en stund, så ei intensiv kort uke med ankomst i Hirtshals på morgenen, Legoland fra de åpnet til utpå kvelden, ungen i bilen igjen og et strekk (med unntak av tanking en gang) til Køln (fremme 0230 ca tror jeg). Deretter til Nurburgring på morgenen hvor ungene fikk kost seg på ringwerk, og far benytta anledningen til en runde på ringen. Dagen etter var det Rheinauen (Bonn, jeg har bodd i området for lenge siden). Disse to dagene synes jeg var veldig fine, spesielt dagen i parken. Ungene stor fornøyde og det helt uten mas og kjas om karuseller eller is. Utpå ettermiddagen her (nå er vi på dag 3?) fikk vi pakka oss i bilen igjen og snudd fronten mot Paris og Disneyland. Dag 4 og 5 i Disneyland og Disney Studio, retning hjem igjen med 2 overnattinger for å ta det litt med ro på slutten. Vi kunne fint greid oss med 1 natt mindre i Danmark på retur, men var ikke ledige ferjer.

Som du ser så har en del av kjøringa foregått på kvelden/natta, og da sover jo fort ungene (de yngste i alle fall). Videre er det da langt mindre trafikkert på a-Bahn så man kan faktisk trykke på litt og hente inn en del tid. Spesielt på strekket fra Billund til Køln betydde dette en del, da det utgjør en enorm forskjell å ankomme hotellet 0230 vs kanskje 0500. Her har man i praksis spart et døgn ift at man faktisk kan stå opp og fungere neste morgen vs å sove til langt på dag og måtte vente en dag med hva enn en skal gjøre der.

Tilbake til skjerm i bil, så tror jeg du vurderer riktig. Jeg er jo ikke på ferie for min egen del, men først og fremst for ungene (som jo tross alt ligger litt i foreldre-rollen på de fleste plan i livet). Så hva er nytten i å bedøve de med noe tidvis ganske hjernedød digital underholdning? Da hadde nok ikke eldsteguttungen fått med seg minnene og bildene fra kjøretur gjennom 4 land. Vi har diskutert ganske mye vindmøller for å si det sånn, og det tror jeg ikke hadde vært tilfelle om det var en skjerm baki der. Selvsagt blir det tidvis krangling og leven, men som sagt er det noe man får løse. Unger som er helt umulige i bil har ofte foreldre som er like "umulige" i bil. Vår eldste var med på kjøreturer øst-vest og tilbake fra han var veldig ung. De første årene foregikk gjerne en slik 10 timers tur helt uten lyd fra han i det hele tatt, bli og fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste her inne, og mange før oss, har vel egentlig overlevd på bilturer helt uten skjerm- så det går jo helt fint. Det er det ikke tvil om, men det gjør gjerne bilkjøringen litt gøyere enn å måtte telle ned på klokken før det er ispause, eller man er på neste fergeleie. Unger har stortsett litt underholdning i hverandre og, krangling eller ei. Noen vi hadde besøk av i sommer med tre gutter på 10, 8 og 5 hørte mye på lydbok i bilen. Det var liksom greit for alle å høre på. Jeg tenker hvertfall å prøve det neste gang.

@TRF-Racing hvordan var det med tre unger og e61?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF-Racing det hørtes ut som en fin tur :) Jeg og madammen var i Disneyland i Paris for 2 år siden, bare vi to før ungen kom, og jeg gleder meg til å ta ungen med dit. Vi koste oss der i hvertfall! 

@Hawkon88 Lydbok er ikke dumt om man vil koble litt ut, men likevel få med seg hva som er ut av vinduet. Det er jo egentlig ut vinduet som er "skjermen" på en biltur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e61 og tre barn: trangt, men fult gjennomførbart og ok. Det hjelper at det er sommer. Vi hadde ikke takboks, og det var på ikke "stappet" i bagasjerom. Kun madrass og dyne til babyseng som lå over trekket. Ingen "vanlige" biler fungerer bra med 3 barneseter (i alle fall ikke som passer min lommebok). Jeg synes gjerne e53en er greiere, rett og slett fordi jeg da kan ha en annen rekkefølge på setene som følge av "ikke eksisterende" tunnel til mellomaksel. Jeg valgte dog e61en nå da e53en har så sensasjonelt dårlige nærlys. Jeg synes i utgangspunktet ikke noe om 200km/t+ på autobahn med kun nærlys, og i alle fall ikke med dårlige nærlys. Norges (frem til nylig i alle fall) og Belgias løsning med lys på vegen er klart å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke eg noen unger, men walkman med kasett og lydbok sysselsatte ivertfall meg en del på ferieturer når eg var liten. Jeg har alltid vert/er kronisk bilsyk/sjøsyk, så noen skjerm hadde ivertfall aldri vert aktuelt for min del uansett tilbud :) men det har jeg hørt igjen fra flere kolleger fra jobb, flere har måtte i større grad tørke kroppsvæsker etter at skjerm kom inn i bildet.

Er litt enig med TRF, det egentlig er litt synd om at når ungene har mulighet til å få sett en god del ( som mange unger ikke har ) så er det litt feil at det bare skal gå bort i barnetv kvoten som for de meste unger i dag er på overtid allereie før ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hsd, @TRF-Racing, @Hawkon88 jeg publiserte noe i Fredrik sin tråd her i fjor og klarte å finne fram igjen denne nå etter litt søk. Det er litt spot on det som blir pratet om her :) 

http://www.dinside.no/motor/digitaliseringen-av-bilferien/60948454

 

Edit: Hvor ble det av Statoils sommerhefte? :o Linken der minte meg på det..

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Marius2002 skrev:

@hsd, @TRF-Racing, @Hawkon88 jeg publiserte noe i Fredrik sin tråd her i fjor og klarte å finne fram igjen denne nå etter litt søk. Det er litt spot on det som blir pratet om her :) 

http://www.dinside.no/motor/digitaliseringen-av-bilferien/60948454

 

Edit: Hvor ble det av Statoils sommerhefte? :o Linken der minte meg på det..

Og krasj-pink med tyggis i skaftet... 😂

Jo, eg har noen sånne minner som skildret i artikkelen jeg og. Bare det gikk i øystein sunde og frøken bibelstripp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klarte oss veldig fint uten baksete underholdning når vi var små. Ikke kunne jeg ha noe lesestoff heller da jeg lett ble bilsyk som liten, så det gjaldt å følge med på veien og omgivelsene :) Men fikk jo sett en del, mye som er med i minnene nå i voksen alder. Er nok en av årsakene til at bilferie er en ferieform jeg foretrekker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en M20 som tikker litt. Jeg har justert ventilene, så jeg vil tro at problemet ligger et annet sted. Men når jeg kjenner på dysene, så merker jeg at enkelte dyser "slår" litt mer enn andre. Er det et tegn på at de må byttes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysene kan klakke litt stygt i m20, men så lenge motoren går reint på alle og ikke har noe unormal gange eller forbruk er det nok ikke noe galt. Kan ta øreklokke med skrutrekker med hardt håndtak ( eller stetoskop, genialt og billig på biltema ) så finner du ivertfall lett ut hvor lyden kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at litt eldre BMWer generelt har litt tikkende dyser. Motorsykkelen min er også ganske ram på dette. Tikker ganske bra :P E39en min er ikke så aller verst, men er godt hørbart når resten av motoren ellers er så fryktelig stille.

E24en jeg hadde var lydløs fra toppen, men dysene tikket en hel del, har også lagt merke til dette på mange andre M20 og M30 motorer. Ikke noe unormalt vil jeg si.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en forretningside jeg gjerne skulle sett bli satt i livet. Selv har jeg hverken mulighet eller eller forutsetninger til å ta del i prosessen mot utvikling og kommersialisering, men skulle gjerne gitt den videre til noen som kan..

Noen som vet om man kan, og eventuelt hvordan man kan selge en ide? Utfordringen slik jeg ser det, er at dette kan bli stort, og da er det kjedelig å ha gitt det vekk gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...