Gå til innhold

Din første bil.


bmwgrace
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, sveigis skrev:

Senator var flott bil å kjøre ,ikke minst se på .😊

Hadde selv en sånn som var bare nydelig å kjøre .

cdx ,var det 2.0 L eller 2.5 du hadde der ?

Var godt smelt hvertfall.

Var en 2.0 denne Vectran, plass til 16 ventiler i toppen hadde de laget også...ville greier 🤣

Endret av The Quark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første bil er en litt sjelden en. Den kjøpte fattern i 1978 og jeg overtok den i 1990. Den endte sitt liv i hagen til lensmannen et år etterpå og jeg fikk en bot for uaktsom kjøring, auda.

Uansett det var en Opel Ascona A Voyage. Ifølge statens veivesen så har det kun vært registrert 169 stk i Norge så det var jo ikke den vanligste bilen. For de som ikke vet hva det var så var det en luksus stasjonsvogn av Ascona A. Den ble aldri så veldig populær, kan jo egentlig skjønne det. Må jo være tysker for og finne på å lage en stasjonsvogn uten bakdører, ikke den mest praktiske bilen. Men når vi dro på tur så var det flott. En stor madrass bak så jeg og søsteren min kunne leke og foreldrene mine framme. Man krasjet jo aldri før.

Hva luksusen besto av er heller ikke spesielt imponerende. Utvendig så var det syltynne cromlister langs hjulbuene og chromlister langs taket. Innvendig så var det litt treverk i ekte plast og  større midtkonsoll. Man var ikke så kravstor på luksusen før. Men den hadde ekte lavprofildekk da. I den ekstreme profilen 185/70-13. Dette var utrolig breie dekk før. For ikke og snakke om en Solex to trinns forgasser med vakuumstyrt andre spjeld så 1,6 literen fikk hele 80 HK.

Hvis noen vet om en slik til salgs så er jeg interessert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøyal tråd, og ikke minst litt kjekt å se hva andre har startet karrieren med.

Min første var noe så lite inspirerende som en hvit 3dørs '86 Mazda, men o-store 1.5 l motor :D. Overtatt fra familien da jeg flytta hjemmefra. Ratta jo riktignok BMW (E34) innimellom, men lommeboka synes jappse passa bedre. Via en sliten Volvo 360 trodde jeg skulle få tak i en E36 på slutten av '90 tallet. Men kjøp av leilighet satte litt begrensninger, så blei en Primara (ikke le), slo til på en par år gml 2.0 SRI! skikkelig får i ulvedrakt! med orginale Recaro stoff seter. (Fant ikke noe eget bilde men var lik denne, men med 17" breie lavprofil dekk 195/55 :D:D Tidene forandrer seg.....

Nissan_Primera_SRi_(22126083970).thumb.jpg.815cff451385d2134e3a32288e9ed660.jpg

Men den dro fletta av både 318i og A4 ikke minst på svingete veier, noe vi har nok av her på vestlandet. Var jo en gøy bil å ratte noen år.

Min første BMW kom ikke før i 2018! hadde drømt lenge, men må jo passe inn i livet ellers. Slo like godt til på 2 stk med noen mnd mellomrom, først en F10, og omsider en E34 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rune-K skrev:

Hvis noen vet om en slik til salgs så er jeg interessert.

Har en jeg kjenner som har en sånn Rune og kan jo høre med han .

Nå ble jeg forøvrig imponert at dere har hatt ascona A og på toppen en Voyage.

Ja de er skjeldne og like greit egentlig ,men Ascona A var kjent for å sitte godt på veien husker jeg .

Når jeg ble født hadde foreldrene mine og Ascona A 72 modell okergul.

Kule biler og ikke mange av hverken igjen og hvertfall ikke av typen du hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

735610_10152394789065062_644111476_o.thumb.jpg.dcb32409c6ebe33cdd75a86880f80563.jpg

Min første bil, som jeg fikk overta fra mamma når jeg fylte 18 og fikk fikk førerkort i hånda. Selvsagt skulle jeg betale en sum hver måned til hun, som et slags privat billån. Mamma kjøpte den tilbake i 2004, som utstillingsmodell. Da var jeg vel 12 år, ihugga VAG fan og hang mye på Vwvortex og bilforumet.no. Må smile når jeg tenker tilbake på disse tidene. Mye tid gikk på gutterommet med å drømme seg bort med å modifisere biler på Photoshop og se på bilder fra diverse treff rundt om i verden. 

Golf 5 var en bil som traff meg ganske raskt når den kom ut husker jeg. Vi fikk jo bladet Motor i posten hver måned, og når nyheten om at Golf 5 skulle slippes ut var det liksom en revolusjon i bilens designspråk. På den tiden skulle jo alle ha en Golf Mk4 med GTI eller R32 styling, inklusiv meg. Men med Golf 5, ble plutselig folkevogna skikkelig futuristisk og mer moderne. Faktisk jævlig rart å tenke på dette nå, når vi ser hvor vi er hen i utviklingen av biler nå på så kort tid. 

Akkurat denne bilen vil alltid ha et spesielt sted i hjertet mitt. Det var i denne bilen jeg lærte å kjøre bil, og det med mamma ved siden av meg (siden jeg ikke hadde tålmodighet til å øvelseskjøre med pappa, da fedre alltid vet best 😂). 

En upåklagelig bil som alltid var trofast og god mot meg. Normal vedlikehold, men det gikk i overkant mange hjullager på denne. Pluss at det tok ikke lang tid før rusten på kanalene dukket opp. Er det én ting jeg angrer på så er det handel av felgene, Rotiform NUE. Alle hadde jo disse i stance scenen. Det kosta dyre dommer for en 19 åring på den tiden, men den så heftig ut på bilder så hvorfor ikke? Herregud så dumt tenkt. Lånte bort bilen til en kompis en uke etter at jeg fikk de felgene på, og så var to av dem kantkjørt... fikk heller aldri somlet meg til å montere senk på den.

Bilen ble solgt til en hyggelig bilmekaniker rett før jeg begynte på sykepleiestudiet da jeg ikke hadde behov for bil i Stavanger. Det kan jeg med hånda på hjertet si var et av mine tristeste øyeblikk. Så mange gode minner og stunder i den bilen. Den ble kjørt mye på de 4/5 årene jeg hadde den. Fikk bilen på 90k, og solgte den på 260k. Så mange erfaringer, gode og dårlige. Fikk min første fartsbot, og mista lappen i denne. Men det var med de erfaringene man fikk roet ned "ungdommen" i seg.. :D RIP Cassie som jeg døpte den. Fant ut i fjor at denne nå er bitt spiker. 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Rune-K skrev:

@sveigis Noen ganger er tilfeldigheten stor, den var okergul vår også men når jeg hadde den så begynte den og få mange brune flekker.

Klarer du og finne en Voyage i god stand til meg da blir jeg imponert.

Hvem vet ,jeg er jo aktiv i Opelmiljøet enda og der finnes skatter der og .

Som jeg sa så har jeg bekjent av meg som har en stående .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calibra 16v. En av de få som fremsto original og bortimot upimpet. Kjøpt av Blomdal Opelhugg. Husker TSW 16-tommerne føltes ganske gromme rundt år 2000, men imponerer ikke i dag…

(Det jeg egentlig ville ha, var Senator B, men de var ikke lett å finne i god stand og til grei pris).

A7DC6E93-2E77-4226-A002-638A606FEA48.jpeg.212fc893bdbb95f7438831733278eee3.jpeg

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, *MrB* skrev:

Calibra 16v. En av de få som fremsto original og bortimot upimpet. Kjøpt av Blomdal Opelhugg. Husker TSW 16-tommerne føltes ganske gromme rundt år 2000, men imponerer ikke i dag…

(Det jeg egentlig ville ha, var Senator B, men de var ikke lett å finne i god stand og til grei pris).

A7DC6E93-2E77-4226-A002-638A606FEA48.jpeg.212fc893bdbb95f7438831733278eee3.jpeg

Se her du ,flere som har hatt disse ,veldig gøy.

Blomdal ja ,der har jeg handlet mye deler oppigjennom .

Den Calibraen der var særs ryddig og den ser ut til å ha gått klar den forferdelige Rieger / Lumma tiden som var i vente på disse .

Senator b det skjønner jeg for de er fete:

3D53AED0-21A0-43A2-BBE3-B8FC4AA5CFC4.jpeg.bc1cecba33ed7ba0ce7bd4a8e106ed6a.jpeg

Helsike da merker jeg får lyst på GM bil igjen når jeg ser hva som folk har hatt her .😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Opel kom vel nesten inn med morsmelken, mens BMW-interessen har kommet etterhvert. (Min far kjørte Commodore B da jeg ble født). Calibraen var jo forferdelig dårlig byggekvalitet på da. Opel på 90-tallet var virkelig ikke bra der. Men de var flotte, og c20xe-motoren var skikkelig frisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Opel for alle penga i min familie også, var først da muttern bytta ut sin Senator A1 2.8S med en 1997 BMW E36 at resten av familien hang seg på. Det er jo ingen tvil om at Opel gikk det bare nedover med utover 80-tallet. Den 1987 Senator B 3.0i CD vi hadde som familiefrakter holdt overraskende lenge sammen, og det mekaniske(motor, gir, diff) var skuddsikkert, men det var alt rundt som var laget av sprø plast. Utmerket bil å kjøre, jeg vil nesten si at den på kjørekomfort var bedre enn E34 og 124.. Motoren passet perfekt med giret og bilen, sterk som en bjørn, men ingen spesielt rask bil, og man ble ikke akkurat inspirert til å dra ut alle gir som man gjerne gjør med BMWer.

Nevnte Senator A1 lever i beste velgående idag. Senator Ben hadde vi i familien til rundt 2011. Så jeg fikk kjørt noen mil i den faktisk som 18-19åring.109BDEE3-C5D2-4196-8933-7C3A31F81B39.thumb.jpeg.f902dbdb7f84c2904e2cbf6a49cf9cf9.jpeg
93AAB7C4-65F1-457A-A4EF-194F378C30AE.jpeg.c10bd33e18c37ec9b2c7c60909d96a3c.jpeg

 

Min første bil var en E24. Listene på bakskjermene fikk jeg aldri tak i. Bilen ble stjålet og ramponert på et tidspunkt, da mista jeg litt gnisten må jeg innrømme og jeg hadde ikke mye å rutte med.. Men det var en MEGET pålitelig bil til tross for at det ble kjørt hardt.
Helt feil felger også, men man tok det man hadde. Mer passende felger tok jeg meg ikke råd til.
4B895DDD-9DE1-402F-AA23-63D22C85F05A.thumb.jpeg.f5bf3e451abe0f37009a5907a9180a1f.jpeg

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, *MrB* skrev:

c20xe-motoren var skikkelig frisk

Det er en fantastisk motor på alle sett og er meget god.

c20let var og saker .

Artig dette her for sånn var det her og ,kun Opel i familien min i alle år .

Jeg ble outsideren og det tidlig mtp Bmw .

Har hatt tilsammen 19 Opler i alle slags fasonger og drømmen er Lotus .

Den går over Alpina b10 anyday for min del .

Angående Calibra ,denne hadde jeg i sin tid .

4x4 turbo en bil som var veldig gøy :

EAC6B914-A6BD-45FA-910A-0573F6081FC4.thumb.png.1f76bab33c191014ce06684d41f1fe5f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp i baksetet på Granada, fadern’n har vel hatt 12 stk tror jeg, alt fra 2.0-2.8i, sedan og stasjonsvogn. Han gikk over til BMW etterhvert. Så min første bil blei en svart Ford Sierra 2.0is, 3 dørs 1986 modell. Kjempe bil som det aldri var noen problemer med. Eneste jeg gjorde var å bytte kam når jeg kjøpte den som 17 åring. Bilen gikk ganske bra, fader’n som da hadde E36 325i måtte gi full gass fra 0-100 for å henge på, over det gikk selvfølgelig BMW’en bedre. Den krasjet jeg på vinteren i fronten. Ble da solgt for en billig penge. Så den på facebook for en stund siden, da levde den i beste velgående, godkjent ombygd til Cosworth. Bilde hentet fra nettet.

E1C12482-D59C-4BD2-B64C-C3CB2DD63FE9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første bil var en Ford Taunus 1.6. 1976

Kjøpte denne sommeren 1984. Tror aldri jeg har vasket og gnikket så mye bil.

Etter en lite stund klikket gearkassen og som lærling med dårlig råd kjørte jeg i nesten 1år med bare 1 og 2 gear. Hadde revers også.

Kom så over en 2.0 delebil og bygget om og godkjente som 2liter. 

Ble en kort glede da en kammerat vraket den som sjåfør etter en fest.

Ford-Taunus_1077900p.jpg.fe4250de66a436556eb9de8f6a255bf7.jpg

Endret av oledra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...