Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg fikk beskjed om at BMW hadde sperret systemene fra å kode vekk power reduction på grunn av fokus fra myndighetene på ulovlig trimming. Mulig at Bimmercode (eller hva de nå heter) eller andre kan klare det?

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, ogee1 said:

Jeg fikk beskjed om at BMW hadde sperret systemene fra å kode vekk power reduction på grunn av fokus fra myndighetene på ulovlig trimming. Mulig at Bimmercode (eller hva de nå heter) eller andre kan klare det?

Hmm...  når jeg ser på utstyrslisten står det at den har 140 kw som er ca 188 hk. Det tyder jo på at den er redusert i Norge? Jeg får prøve å få noe ut av Bilia. 

Da den ble solgt ny var det vel avgifter på hk, men i 2017 gikk de bort fra hk-avgiften, så da burde det være mulig å få omprogramert den til å ha flere hester og få det godkjent uten problem?

Ingen andre som har gjort dette her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, E.C. said:

Som flere har svart i tråden du lagde så går dette på utslipp. Avgiften går på utslipp, men det er mulig å få godkjent ja.

Akkurat, da gir vel økt effekt også økt utslipp som igjen må måles.

Jeg har sent en mail til Bilia for å sjekke, men det er nok bare å gi opp :-(

Endret av 525TDSA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 525TDSA skrev:

Akkurat, da gir vel økt effekt også økt utslipp som igjen må måles.

Jeg har sent en mail til Bilia for å sjekke, men det er nok bare å gi opp :-(

Økt effekt gir ikke nødvendigvis større utslipp. Vi installerte BMWs power kit på vår X3 30d. Økte effekten fra 211 til 286 hester uten at utslippene økte. Null kroner å betale til staten utover en femhundrelapp i forbindelse med visning og nytt vognkort.

Hvis du får Bilia til å fjerne power reduction er vel sjansen stor for at du ikke trenger å betale avgift. BMW har jo utslippstall på alle varianter de har solgt i Norge.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, ogee1 said:

Økt effekt gir ikke nødvendigvis større utslipp. Vi installerte BMWs power kit på vår X3 30d. Økte effekten fra 211 til 286 hester uten at utslippene økte. Null kroner å betale til staten utover en femhundrelapp i forbindelse med visning og nytt vognkort.

Hvis du får Bilia til å fjerne power reduction er vel sjansen stor for at du ikke trenger å betale avgift. BMW har jo utslippstall på alle varianter de har solgt i Norge.

Ja, hadde vært fint hvis det kom positiv tilbakemelding, men er redd for at de ikke gidder å svare engang.

Endret av 525TDSA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilia vil nok ikke fjerne koden som gir nedsatt effekt, ettersom dette har med typegodkjenningen til bilen å gjøre. Ble diskutert for noen år tilbake da avgift på HK ble borte, og svaret var dessverre at på BMW så ville de ikke gjøre noe som helst. 

Volvo derrimot mener jeg å huske tilbød kunder å oppjustere til normal effekt

 

Edit:

 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/4/2021 at 5:47 PM, 525TDSA said:

Da har jeg har kjøpt meg en X3 med B47 motoren. Den har nå bare 163 hk, så jeg tror jeg vil trimme den litt (siden jag har hørt at den er tunet ned bare for å gi rimeligere avgifter her i Norge). Jeg ser at TS racing tilbyr Stage 1 som gir rundt 220 hk. Er det passende for denne motoren? Noen med erfaring her?

Er dette "plankekjøring" som de fleste kan utføre, eller er det noen her som kan anbefale noen i Oslo-området?

PS! Garantien har gått ut, men jeg har drivverksforsikring. Kan det bli problemer?

Jeg har fått tilbud fra @TRF sin lokale forhandler på behandling av min B47-motor (190hk utgave) som jeg kommer til å gå for dersom jeg går ned den veien. Ellers tilbyr jo BMW MPPK kit til B47 som skal gi 205hk på papiret mener jeg å ha lest. Men det koster.  Moje penger. Men det kan godkjennes hos Biltilsynet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Bilia vil nok ikke fjerne koden som gir nedsatt effekt, ettersom dette har med typegodkjenningen til bilen å gjøre. Ble diskutert for noen år tilbake da avgift på HK ble borte, og svaret var dessverre at på BMW så ville de ikke gjøre noe som helst.

Bilmodellen er uansett typegodkjent med både original og redusert effekt. Problemet er at BMW og andre merker ble nervøse da myndighetene plukket opp at de solgte biler med redusert avgift og trimmet dem opp igjen på første service som en bonus for kundene. Da ble programmeringsverktøyet til BMW sperret fra å fjerne power reduction. (Igjen, dette var det de sa til meg hos Bilia. Har aldri sett noe offisielt som bekrefter det, men det høres vel ikke helt urimelig ut.) Dette var forøvrig mens det fortsatt var hk-avgift ved registrering.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, E.C. skrev:

Ganske billige godkjente hestekrefter sånn sett, selv om det blir kun 10% opp i effekt.

Ja, og man får utvidet det effektive turtallsområdet, så forskjellen er nok større enn man kan tro ut fra økningen i hestekrefter. På X3 30d passet karakteristikken på automatkassa midt i blinken til den nye dreiemomentkurven også, så i Sport+ var det ordentlig moro å kjøre litt aktivt. Jeg har bare kjørt en 258hk 30d én gang på en kort tur, men slik jeg husker den motoren ville jeg betalt 15 lapper for å få 286hk. På 211 hesteren som vi hadde var det selvsagt en no brainer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...