Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
23 minutter siden, teerex skrev:

Ja det er vel denne. Fikk lastet ned instruksjoner fra hjemmesiden. Der står også N47 og N57 oppført, men ikke på bildet av posen. Pussig. Og hva med den skiven?

laser.thumb.jpg.2a66b1ae9bec9d93d96cd08a17354bf8.jpg

Står at man ikke skal bruke skiven og at man må turne motoren fire runder for hånd mens den "indikatoren" står montert.

Det er til N57 også selv om det står N47 på det settet jeg lånte. N57 har samme strammer som N47 så derfor likt.

Jeg fikk låne timing settet også siden det inneholder adapter til å snurre motoren for hånd.

PXL_20250906_222948274.thumb.jpg.e989288e4b7163f3b1f11b62766752e9.jpg

Endret av Øyvind L.
  • 2 weeks later...
Skrevet (endret)

Var i farten ikke helt klar over at det er (minst) to helt forskjellige typer veivaksler til N57.

Men noe motstridende hvilke motorer som har hva. I denne linken sies det at motorene opptil 245 hk (hva med 258 hk?) typisk har den lette veivakselen med 4 motvekter. Mens f.eks. 306/313 hk har den tunge utgaven med 8 motvekter, som angivelig skal være best. Disse som produserer nye veivakslinger må vel vite best (selv om de er i Kina :D ) Men ifølge den litt forvirrende hjemmesiden så leverer de kun den lette utgaven, også til N57D30B/C.

https://www.stem-crankshaft.com/info/two-versions-of-n57-crankshaft-have-you-chose-102795036.html

Mens i videoen under sies det derimot at den tunge utgaven er "gammel" og den lette utgaven er nyere? De har dessuten rotet litt med hvilken motorgenerasjon/utgave som har hvilken effekt. Hva kan være korrekt vedr. veivakslingen?

Kanskje best å sjekke delenummeret da. 

"11217799970 usually refers to the 8-counterweight N57 crankshaft." Dette nummeret er oppført på min 2013-modell 211 hk hos realoem og Koed.

11217812954 usually refers to the 4-counterweight N57 crankshaft.

 

Hos Autodoc står både lett og tung utgave oppført som alternativ for min veiv. Betyr det da at man kan installere akkurat den man har lyst på? Ja de har billigere i støpejern også.

veiv_ET.thumb.jpg.40b83f7c42440d792c6c8b6f07d1dc19.jpg

Endret av teerex
Skrevet (endret)
14 timer siden, teerex skrev:

Var i farten ikke helt klar over at det er (minst) to helt forskjellige typer veivaksler til N57.

Men noe motstridende hvilke motorer som har hva. I denne linken sies det at motorene opptil 245 hk (hva med 258 hk?) typisk har den lette veivakselen med 4 motvekter. Mens f.eks. 306/313 hk har den tunge utgaven med 8 motvekter, som angivelig skal være best. Disse som produserer nye veivakslinger må vel vite best (selv om de er i Kina :D ) Men ifølge den litt forvirrende hjemmesiden så leverer de kun den lette utgaven, også til N57D30B/C.

https://www.stem-crankshaft.com/info/two-versions-of-n57-crankshaft-have-you-chose-102795036.html

Mens i videoen under sies det derimot at den tunge utgaven er "gammel" og den lette utgaven er nyere? De har dessuten rotet litt med hvilken motorgenerasjon/utgave som har hvilken effekt. Hva kan være korrekt vedr. veivakslingen?

Kanskje best å sjekke delenummeret da. 

"11217799970 usually refers to the 8-counterweight N57 crankshaft." Dette nummeret er oppført på min 2013-modell 211 hk hos realoem og Koed.

11217812954 usually refers to the 4-counterweight N57 crankshaft.

 

Hos Autodoc står både lett og tung utgave oppført som alternativ for min veiv. Betyr det da at man kan installere akkurat den man har lyst på? Ja de har billigere i støpejern også.

veiv_ET.thumb.jpg.40b83f7c42440d792c6c8b6f07d1dc19.jpg

Ser at delenr 11217799970 gjelder fra 09.08.2008 mens  11218512217 gjelder fra 05.05.2012 Altså er den letteste den siste versjonen, men på den annen side så er jo den som slutter med 217 for 50dx motoren, mens 970 er for 30-40dx

Ville stolt mer på Realoem enn Autodoc når det gjelder valg av deler.

En annen ting er jo at lettere veiv gir bedre respons fra motor og jeg vil jo tippe at det er bedre respons i 550D og/eller X5M 

Endret av Haug530D
Skrevet
6 timer siden, Haug530D skrev:

Ser at delenr 11217799970 gjelder fra 09.08.2008 mens  11218512217 gjelder fra 05.05.2012 Altså er den letteste den siste versjonen, men på den annen side så er jo den som slutter med 217 for 50dx motoren, mens 970 er for 30-40dx

Ville stolt mer på Realoem enn Autodoc når det gjelder valg av deler.

En annen ting er jo at lettere veiv gir bedre respons fra motor og jeg vil jo tippe at det er bedre respons i 550D og/eller X5M 

Responsen i en dieselmotor er vel ikke allverden uansett :D

Men i den videoen uttaler dette tyske firmaet at skadeprosenten på veivlager er ca dobbelt så høy på den lette veiva som den tunge....  Så derfor jeg ble nysgjerrig. Min 30d er produsert 1. april 2013, gjenstår å oppklare hva slags veiv den kanskje har. Tenkte det kunne hjelpe på nattesøvnen, eller omvendt :shock:

Skrevet
9 timer siden, teerex skrev:

Responsen i en dieselmotor er vel ikke allverden uansett :D

Men i den videoen uttaler dette tyske firmaet at skadeprosenten på veivlager er ca dobbelt så høy på den lette veiva som den tunge....  Så derfor jeg ble nysgjerrig. Min 30d er produsert 1. april 2013, gjenstår å oppklare hva slags veiv den kanskje har. Tenkte det kunne hjelpe på nattesøvnen, eller omvendt :shock:

Tja, en motor som er mer turtalls villig vil vel kanskje mishandles eller bli mer utsatt for høyt turtall som kan resultere i flere skader så det er vel ikke så overraskende at den lette veiva har mer skade prosent, i tilegg så har de jo også hentet mer effekt ut av disse motorene, så det gjør jo også at det blir mer belastning på de forskjellige komponentene i motoren.

Man må ta "Turtallsvillig" med en klype salt med diesel, men de er nok hakket vassere enn standard utgaven, samt at turteller går vel til 6k i motsetning til standard som går til 5.

Skrevet

Kommer man seg unna spesialverktøyet for å få på strekkbeltet til klima på M57N2? Tenker på det her:

Spoiler

image.png.722a1c8e7984b56118421e3f661085b5.png

Føler at 2000 kr for Kina-stål er i stiveste laget, originalt er vel rundt 2500-3000 kr. 

Demontering skal visst gå ved å rotere veiv med en slik:

Spoiler

Genuine MINI - 83302468560 - Crankshaft Adapter Tool (83-30-2-468-560)

Da får man av reima ved AC-en ved å ha en klut som man putter mellom reim og reimskive mens man roterer (ifg. TIS), men kunne man også ha rotert reimen på veiva ved å putte noe plastbit mellom? For eksempel sånne spak til interiørdemontering? Finner noen "universale" verktøy for det, men virker ikke som at så mange funker på BMW svingningsdemper.

Skrevet
47 minutter siden, E.C. skrev:

Kommer man seg unna spesialverktøyet for å få på strekkbeltet til klima på M57N2? Tenker på det her:

  Skjul innhold

image.png.722a1c8e7984b56118421e3f661085b5.png

Føler at 2000 kr for Kina-stål er i stiveste laget, originalt er vel rundt 2500-3000 kr. 

Demontering skal visst gå ved å rotere veiv med en slik:

  Vis skjult innhold

Genuine MINI - 83302468560 - Crankshaft Adapter Tool (83-30-2-468-560)

Da får man av reima ved AC-en ved å ha en klut som man putter mellom reim og reimskive mens man roterer (ifg. TIS), men kunne man også ha rotert reimen på veiva ved å putte noe plastbit mellom? For eksempel sånne spak til interiørdemontering? Finner noen "universale" verktøy for det, men virker ikke som at så mange funker på BMW svingningsdemper.

Har gjort det flere ganger ved hjelp av et skrujern

Skrevet

Jeg bruker bare hånden/fingre for å ta av og sette på reima.

Men den koppen med 4 spor til mutterne, må du ha for å tørne motor. 

Skrevet

Kan utdype det litt til, for ordens skyld. 

Jeg tar av reima ved å trekke den mot radiator når motor tørnes. Med en gang man får den på kanten/ut av sporet, så er det plankekjøring. Men man tørner motor litt og litt, mens man drar i reima. Man jobber den av ac og ikke motor. 

For å sette den på, mener jeg at jeg setter den på motor helt og jobber den inn på ac. Trikset er å få den litt på, så klarer man å jobbe den videre på. Den er relativt tøyelig og tar ingen skade av å bli satt på skjevt eller på skrå. Jeg har hvertfall ikke opplevd det. 

Skrevet
10 timer siden, Haug530D skrev:

Tja, en motor som er mer turtalls villig vil vel kanskje mishandles eller bli mer utsatt for høyt turtall som kan resultere i flere skader så det er vel ikke så overraskende at den lette veiva har mer skade prosent, i tilegg så har de jo også hentet mer effekt ut av disse motorene, så det gjør jo også at det blir mer belastning på de forskjellige komponentene i motoren.

Man må ta "Turtallsvillig" med en klype salt med diesel, men de er nok hakket vassere enn standard utgaven, samt at turteller går vel til 6k i motsetning til standard som går til 5.

De mente nok bl.a. at den tyngre veiva er mere stabil og vibrasjonsfri, og dermed belaster veivlagrene mindre.

Skrevet
5 hours ago, E.C. said:

Takk, OE kopp er faktisk på vei posten, så høres ut som at dette skal ordne seg :)

Artikkelnummer 19-1493 fra Biltema fungerer også, har brukt tilsvarende flere ganger.

Skrevet
26 minutter siden, iittala skrev:

Artikkelnummer 19-1493 fra Biltema fungerer også, har brukt tilsvarende flere ganger.

Jeg har en sånn, men får den ikke til å passe skikkelig på vib demper. Den gaper ikke høyt nok. 

Og på ac passer den hvertfall ikke. 

Hmmm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...