Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Allikevel... det meste var billigere før og årsaken er at det idag er mye billigere å låne penger (renten på store deler av 80-tallet var 15-20%) og dermed mange flere om benet. 

 

Akkurat på det området der har det gått over til det "ekstreme", og jeg lurer litt på hvordan dette skal ende. Her i Norge er jo fortsatt renten "høy" sammenlignet med våre naboland, men det sier seg selv at noe er galt når de aller fleste land har negativ rente. Jeg har nettopp kommet hjem fra nesten tre uker i Danmark, og fikk med meg endel nyheter der, bl.a. om økonomi, og det er ganske ekstremt når man kan ha en fastrente på 1,5% over 30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat på det området der har det gått over til det "ekstreme", og jeg lurer litt på hvordan dette skal ende. Her i Norge er jo fortsatt renten "høy" sammenlignet med våre naboland, men det sier seg selv at noe er galt når de aller fleste land har negativ rente. Jeg har nettopp kommet hjem fra nesten tre uker i Danmark, og fikk med meg endel nyheter der, bl.a. om økonomi, og det er ganske ekstremt når man kan ha en fastrente på 1,5% over 30 år.

 

Ja... og allikevel eksploderer ikke husprisene og folks generelle kjøpelyst er like lav som tidligere. De mest vanlige lånene her i DK er imidlertid obligasjonslån igjennom de såkalte realkreditforeningene så man kan ikke sammenligne situasjonen direkte med norske forhold, men illustrerende er situasjonen så absolutt. 0,02% rente er det nå på obligasjoner med et års løpetid. Det er nesten så man får penger for å låne penger. Absurd... og et eller annet er helt galt med økonomien i EU. Uansett hva myndighetene gjør i de enkelte EU-landene forblir arbeidsledigheten like høy, mens amerikanerne faktisk klarer å redusere deres arbeidsledighet. Det som er ironisk med dette er at Obama faktisk har ført klassisk sosialdemokratisk motkonjunkturpolitikk, mens EU med konservative Angela Merkel i spissen har insistert på å holde igjen med offentlige investeringer. Dette er ikke bare tragisk for alt for mange unge mennesker uten en jobb i spesielt det sydlige Europa, men det sliter også EU i filler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er vel ZF som har laget kassa?

En bekjent ble så lei tilslutt at han heiv ut hele SMGen og bygde sin E36 M3 om til manuell..

Har aldri kjørt bil med smg1, men har aldri lest om noen som er fornøyd med den kassen..

Jeg forøvrig er kjempefornøyd med min smg2 kasse :)

Sålenge det fungerer da, er noe hærk når noe er galt men sånn er det jo forsåvidt med alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjørt noe spesielt i kø men kan ikke tenke meg det skulle være noe problem.

Det er samme kasse som vanlig manuell m3, og jeg tror det er samme kasse som i csl, men det er visst et annet "hissigere" programoppsett på csl. Har lest at flere programmerer om fra vanlig til csl oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke en som jobba på subaru her?

Lærlingen har en impreza 03 mod.

Ene vinterhjulet røk. Så han får et nytt et her idag.

Men 4wd og et nytt og 3 slitte hjul blir vell ikke bra?

Er vell ikke mange 4wd biler som tåler sånt

 

Det kommer vel litt ann på om man har sperrer osv, har man det så kan det fort bli kjedelig med forskjellige dekk. Vet at Audi var hvertfall veldig vare på det, nesten så man måtte kjøpe 4 nye med engang i stede for å kjøre til nærmeste bensinstasjon og få lappa det man har. Naboen prøvde dette engang, gikk vel 7km så sto hele systemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...