Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

jeg har alltid hatt dyre biler og forsikre, men har alltid hatt dem på meg :) dere som forsikrer på foreldrene, skal dere alltid ha forsikret på foreldrene? Greit nok om man skal kjøre kjedelige biler resten va livet men.. Med 70% bonus koster bilparken min mellom 35-40 og forsikre.. så hadde jo blitt 20.000 dyrere i året da om jeg ikke begynte og bygge opp bonus når jeg var 18.

 

Jeg får vel begynne snart å ha det i mitt navn :P Men passer litt dårlig sammen med at jeg vil begynne å gå opp i motorstørrelse etterhvert :P

 

Men førstebilen min kjøpte jeg når jeg var 17, så den måtte stå i min mor sitt navn så vi fikk forsikret den.

 

Merkelig nok betaler jeg mindre for sedanen med delkasko enn jeg gjør på touringen med ansvar.. :P

Endret av DanielStance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har alltid hatt dyre biler og forsikre, men har alltid hatt dem på meg :) dere som forsikrer på foreldrene, skal dere alltid ha forsikret på foreldrene? Greit nok om man skal kjøre kjedelige biler resten va livet men.. Med 70% bonus koster bilparken min mellom 35-40 og forsikre.. så hadde jo blitt 20.000 dyrere i året da om jeg ikke begynte og bygge opp bonus når jeg var 18.

Da jeg kjøpte min første bil, så var det en veteran, forsikringsselskapet var ikke med på å forsikre den på meg, da jeg ikke hadde andre biler forsikret fra før som ikke var veteran. Kjøpte mercedesen da jeg var student og endte opp på 13000kr i året med ansvar, og da føltes det mer riktig å gå for forsikring på far, nå betaler jeg rett over tusenlappen i forsikring på den i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med 4x4 ja, men jeg ønsker å kunne slå inn og ut forhjulsdriften. Kjedelig å aldri kunne legge bilen ut i sladd. x5en som kun har åpne differ i tillegg er helt umulig å sladde kontrollert med.. Drar unødvendig suppe på bare veier gjør det også.

Egentlig har jeg lyst å bytte x5en i en pajero for å få mulighet til å koble ut og inn sperrer og forhjulsdrift, men kona sier nei. X5en skal beholdes!

 

 

Hmm, jeg holder inne DTC knappen i ca 5 sekund(med bare et klikk kommer det opp restricted), så kommer det opp i skjermen DTC deactivated. Da er det ingen problem å legge den ut og holde den brei. Det er basis 60/40-fordeling, men ved hastigheter over 80kmt har jeg lest at den blir rwd(fram til det skjer noe ja) på rette og bare strekker, men det skal jeg ikke påstå, så gjerne rett meg her!!. Hvilken fordeling det er når DTC utkoblet vet jeg ikke. Eneste jeg må øke farten for å holde den bred da, men likevel, det funker om man vil. :)

 

MEN selvsagt, det blir ikke som bakhjulsdrift what so ever, men om man vil så fungerer det.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonus lønner seg kun å bygge fra 18 dersom du kjører biler type toyota corolla eller liknendes, som har generelt lav skadestatstikk.

 

Har du bmw med litt motor, så har du rota vekk mye penger mener jeg. For etter du er 23 går prisen langt ned uansett hvilken bonus du har. Det er også mye enklere å forhandle seg frem til foreksempel 50% startbonus når du er 23, og har kjørt uten skader.

 

Ett moment jeg mener er vell så viktig, er at dersom man "sparer" 15k i året som 18 åring med forsikring på foresatte, så har de kronene man sparer  vesentlig mere verdi. Enkelt og greit på grunn av at folk flest i den alderen i beste tilfelle er lærlinger. Når man blir regna som noe lunde voksen av selskapene, så er jo folk flest i fullt arbeid og har 3-4 ganger så høy inntekt som når man var 18.

Endret av HSD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonus lønner seg kun å bygge fra 18 dersom du kjører biler type toyota corolla elns, som har generelt lav skadestatstikk.

 

Har du bmw med litt motor, så har du rota vekk mye penger mener jeg. For etter du er 23 går prisen LANGT ned uansett hvilken bonus du har. Det er også mye enklere å forhandle seg frem til foreksempel 50% startbonus når du er 23.

 

Med andre ord så "bør" jeg fortsette slik jeg gjør fram til jeg er 23?

 

Her var det liiiiike før ej gikk i bakken av latter altså [emoji23]

Sendt fra mobilen med gigantiske pølsefingrer og småtaster.

 

Hehehe, bra de der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord så "bør" jeg fortsette slik jeg gjør fram til jeg er 23?

 

 

Hehehe, bra de der :D

 

Bør og bør, du må jo ta ei løpende vurdering. Får du plutselig ett knakandes bra tilbud med høy startbonus må jo du alltids vurdere det også. Min erfaring er ivertfall at alder spiller mye større rolle enn bonus, spessielt på bmw med litt motor og mc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selskap har ikke lenger lov å starte folk på over 20%. Eneste unntaket er hvis du har kjørt betydelig med firmabil i lengre periode, ca. daglig, uten skader og kan få sjefen din til å bekrefte dette. Da kan de bumpe deg opp til 30-50%.

 

Du kan ta det nest billigste selskapet og bytte etter et halvt år til det billigste, da går du opp til 30% etter 6 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så var det noe med og vere selvstendig da.. ;)

 

Tror foreldre flest synest det er bedre at ungene heller legger penger på bok og kommer seg ut av huset raskest mulig, enn at de stapper lommene til gjensidige fulle uten å få noe tilbake.

 

-

 

Det at selskap ikke skal la folk starte på noe mere enn 20% er sikkert en grei regel, men den blir ikke følgt i praksis.

Endret av HSD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte første forsikring på meg selv forrige sommer og var på det tidspunktet 23 år. Det var ikke mulig å prute seg til mer enn 20% der jeg ringte. Kan dog hende jeg bare var uheldig. På toppen av det hele så fikk man "telefonpris" da man ringte og ikke nettpris. Som for meg ble ca. en 1000-lapp dyrere enn samme forsikring kjøpt på nett (hos samme selskap). Karen på andre siden av røret prøvde å bruke noen svadaargumenter, så jeg bestilte selvfølgelig på nett. Nå har jeg "byttet meg opp" til 40% som jeg nå har hatt i 2 måneder, men man skal holde tunga rett i munnen, for med mindre du sier at du vil kjøpe noe gidder ingen av dem å høre etter og når dokumentene først kommer i e-postkassa så er det alltid noe de har endret på. Be derfor alltid å få ting bekreftet skriftlig, for det han ene konsulenten sa igår tror ikke han andre på idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte første forsikring på meg selv forrige sommer og var på det tidspunktet 23 år. Det var ikke mulig å prute seg til mer enn 20% der jeg ringte. Kan dog hende jeg bare var uheldig. På toppen av det hele så fikk man "telefonpris" da man ringte og ikke nettpris. Som for meg ble ca. en 1000-lapp dyrere enn samme forsikring kjøpt på nett (hos samme selskap). Karen på andre siden av røret prøvde å bruke noen svadaargumenter, så jeg bestilte selvfølgelig på nett. Nå har jeg "byttet meg opp" til 40% som jeg nå har hatt i 2 måneder, men man skal holde tunga rett i munnen, for med mindre du sier at du vil kjøpe noe gidder ingen av dem å høre etter og når dokumentene først kommer i e-postkassa så er det alltid noe de har endret på. Be derfor alltid å få ting bekreftet skriftlig, for det han ene konsulenten sa igår tror ikke han andre på idag.

Du skulle sette frem-og-tilbake-telefoneringen jeg måtte gjøre da jeg byttet fra Gjensidige til If. Ble ringt opp av selger fra If som gav meg knallpris. Fant så ut, heldigvis!, at han ikke spurte meg om ønsket egenandel og kjørelengde. Sniken av en selger satt skyhøy egenandel og 8000 km. på begge bilene. Jeg ble forbannet, fikk nr. til teamlederen hans og de retta opp i det. Men jeg måtte takke ja til høyere pris (noe jeg gjorde pga. fortsatt god pris). Så får jeg en faktura som er 1600-1700 kr. høyere enn det han teamlederen sa. "Det skal vi ordne", så fikk jeg riktig pris. Trodde jeg. Også finner jeg ut av at totalsummen på mine forsikringer på nettet (innlogging på If sine MineSider) var nesten 600 kr. mindre enn siste fakturaen de hadde fikset opp. Ringte igjen. Kundebehandleren skjønte ingenting, mumlet om at ene bilen (av to) hadde påbegynt forsikringen en måned før. Da sa jeg at det var rart siden jeg forsikret begge bilene samtidig hos Gjensidige. Hun skulle ringe meg tilbake, gjorde ikke det. Så ringte jeg igjen i dag og snakket med ei annen. Hu sa at siden jeg ville betale hele årspremien med en termin, så var det gebyrpålagt!?? Hva faen. Også var det par-tre hundre kroner i fakturagebyr. Javellja, da skal jeg ha e-faktura. Fikk satt opp e-faktura avtale og summen av 4-5 telefoner var 2000-ish kroner lavere pris enn det de gav meg først.

 

Har lært leksa, må være skikkelig obs på de selgerluringene, finnes ikke måte på hva slags snarveier de tar. Oppgitt, men likevel sitter jeg igjen med god pris. Også er det slik at bil nr. 2 hadde 20% da jeg startet, og min BMW har 75% 1. året. If har en policy som sier at samtlige biler forsikret hos dem får lik bonus som bilen med høyest forsikring, i motsetning til de andre jeg har hatt som gav 20% startbonus på nye biler. Det betyr at hvis jeg er værende hos dem i 6 måneder eller mer, så kan jeg endre selskap for bil nr. 2 og ta med meg 75% i bonus videre. Men dette er kundebehandlers ord, og de er ikke mye verdt lenger.

 

Alt gikk smooth hos Gjensidige, aldri et problem. Skjønner ikke hvorfor det ikke går like knirkefritt hos If...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker hvor utrolig glad jeg er for at vi bruker forsikringsmegler på jobben! En person å forholde seg til, og han jobber kun for at man skal få best mulig pris på det man vil ha av "egenskaper". Han tar selvfølgelig gjerne med privatforsikringene våres også ettersom han får betalt etter hvor mange avtaler han klarer. Sparer en god del penger og vanvittig mye tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ringt opp av en lokal kar ifra Trygg, han hadde blitt tipset om meg av en kamerat av meg. Han lurte på om han kunne komme hjem til oss å gå igjennom alle forsikringer. Det var veldig greit, endte opp med 80% bonus på alle tre biler, personforsikring for meg og dama samt innbo og bolig. Superdekning på 530d og E-UP og delkasko på 520I, alle med 4000 i egenandel. Så da sparte jeg 6000 kr i året på å bytte igjen :) Han ga oss først ett overslag og vi satt liksom bare å kikka på hverandre og trodde at dette var noe lureri siden det var for godt til å være sant. Men i årenes løp har jeg blitt ganske dreven og oppmerksom på å lese avtaler og kontrakter med mye små bokstaver. Dette så riktig ut så vi slo til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen innpå her som er stødig i tysk, og kan oversette en mail for meg?

Har prøvd google translate, men den er mildt sagt ubrukelig til å oversette ord og uttrykk når det kommer til bil. Oversetter feks "fahrwerke" til "landingshjul" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...