Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Det er ikke game- over riktig enda, men om ti år tror jeg bildet er langt annerledes. Med mer effektive batteripakker tilgjengelig i hybridene og enda strengere krav etter 2020 som produsentene strever med å klare pr i dag, tror jeg vi går for en utfasing av de større motorene i praksis. Siden produsentene risikerer bøter for å å ha for høyt utslipp i snitt pr solgte bil, blir de tvunget til å finne andre løsninger enn i dag. Enten hybridløsninger som fremdeles utnytter svakhetene i testsyklusen, eller gjøre disse modellene såpass dyre, slik at forbrukerne får regningen for bøtene produsentene risikerer og dermed også begrense salget av nevnte biler. Alternativt er adblue og tilsvarende tekniske løsninger. Eventuelt anbefale fornybar diesel som kommer på privatmarkedet etterhvert.

Den er jeg med på :) I 2025 så vil vi få se hvor veien går videre de neste 10 årene, jeg personlig tror at hybrid da kommer til å være gjeldene. Motor og batteriteknologien bør være kommet såpass i vei at det går an å pakke både elmotor, forbrenningsmotor, bensintank og batterier inn i en bil på en fornuftig måte uten at det går på bekosting av plass og vekt. En helelektrisk fremtid ser jeg ikke for meg minst de nærmeste 20 årene, minst. Som ett alternativ til hybrid, diesel og bensin ja men som eneste drivlinje nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW M8 observert i Bergen i dag, noen som kan bekrefte? Gjerne med bilde... 

 

Kilden til dette ble meget usikker når jeg spørte om det ikke var i8 han hadde sett :P

 

Så, vil nok tro det "bare" var i8.. M8 er vel ikke kommet så langt? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M8 får vi nok aldri se tror jeg, ryktene har jo svirret rundt noe gromt i anledningen 100 års jubileet til BMW neste år men det blir stadig avkreftet. Blir vel noe så fantasiløst som noen "100 Jahre edition" av I8 eller noe. Noen ganger spør selv jeg om BMW har mista litt fokus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som trekker veldig ned med S90 er at den har fremhjulstrekk og kun kommer med firesylindrede motorer.

 

Hei, Fredrik.

 

Uten å mene at du egentlig tar feil, tror jeg kanskje du har litt stor tro på hvor mye den jevne sedan-kjøper i Miami eller Guangzhou interesserer seg for hvordan en forbrenningsmotor fungerer eller hvilke hjul som driver bilen.  Ting som hvorvidt det lyse skinninteriøret har innebygget kjøling, om man kan speile både Iphone og Android til entertainmentsystemet, utstråler bilen de riktige signalene overfor naboer og kolleger, hvor mange golfbager er det plass til i bagasjerommet, er ting som kan være langt viktigere for Johnson eller Zhang.

 

En annen ting er at du og jeg snart er de eneste som liker store sedaner, mens de fleste andre enten velger å downsize eller i stedet tar steget opp i store SUVer... ;-)

 

At man har et høyt modellnummer på bagasjelokket er selvsagt viktig - at det står T6 i stedet for T3 har derfor høy prioritet, men om T6 innebærer en grom V8-er eller en diskret rekkefirer er underordnet - forutsatt at alle skjønner at dette er grom-utgaven som kommer kjørende.

For bilprodusentene er det også stadig viktigere å oppnå fordelene ved economy of scale, som det heter på engelsk. og for en forholdsvis liten produsent som Volvo kan det bli helt avgjørende å rasjonalisere antall motorblokker hvis de ønsker å fortsette alene uten å være del av et større konsern der de har tilgang til mange forskjellige varianter motorer.

 

Det kan synes som et dristig valg, men det er samtidig en løsning der Volvo kontrollerer både produktutvikling og sin egenart på en bedre måte, enn f.eks. Ford som har basert seg på å bruke firesylindrede dieselmotorer fra PSA, mens Citroën og Peugeot til gjengjeld har brukt V6-dieselen til Ford.

Endret av Der Barockengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Fredrik.

 

Uten å mene at du egentlig tar feil, tror jeg kanskje du har litt stor tro på hvor mye den jevne sedan-kjøper i Miami eller Guangzhou interesserer seg for hvordan en forbrenningsmotor fungerer eller hvilke hjul som driver bilen.  Ting som hvorvidt det lyse skinninteriøret har innebygget kjøling, om man kan speile både Iphone og Android til entertainmentsystemet, utstråler bilen de riktige signalene overfor naboer og kolleger, hvor mange golfbager er det plass til i bagasjerommet, er ting som kan være langt viktigere for Johnson eller Zhang.

 

En annen ting er at du og jeg snart er de eneste som liker store sedaner, mens de fleste andre enten velger å downsize eller i stedet tar steget opp i store SUVer... ;-)

 

At man har et høyt modellnummer på bagasjelokket er selvsagt viktig - at det står T6 i stedet for T3 har derfor høy prioritet, men om T6 innebærer en grom V8-er eller en diskret rekkefirer er underordnet - forutsatt at alle skjønner at dette er grom-utgaven som kommer kjørende.

For bilprodusentene er det også stadig viktigere å oppnå fordelene ved economy of scale, som det heter på engelsk. og for en forholdsvis liten produsent som Volvo kan det bli helt avgjørende å rasjonalisere antall motorblokker hvis de ønsker å fortsette alene uten å være del av et større konsern der de har tilgang til mange forskjellige varianter motorer.

 

Det kan synes som et dristig valg, men det er samtidig en løsning der Volvo kontrollerer både produktutvikling og sin egenart på en bedre måte, enn f.eks. Ford som har basert seg på å bruke firesylindrede dieselmotorer fra PSA, mens Citroën og Peugeot til gjengjeld har brukt V6-dieselen til Ford.

Som jeg sa tidligere så kan det godt være at jeg tar feil, dette er kun mitt personlige inntrykk og mening. Jeg mener, særlig når verdens fremste produsenter av premiumbiler velger å opprettholde store motorer i de dyreste utgavene så må det jo være ett marked for dem. Neste G30 5-serie får V8er i topputgaven 550I, slik man fikk i F10, E60, E39 og E34 før der igjen. Mercedes har helt klart teknologien til å bygge en 2,0 liters motor med nesten 400 hester (A45 AMG), det har helt garantert BMW også som kanskje verdens beste motorkonstruktør.

Jeg synes det er litt tørt med kun firere og ett framhjulsdreven basis på en så tilsynelatende eksklusiv bil som S90, men det behøver ikke å bety at den ikke er en bra bil. Jeg stiller egentlig kun spørsmål om den heller burde hatt bakhjulstrekk og kanskje større motor for å liksom ha prikken over ien i det segmentet den skal konkurrere. Jeg har ellers stor tro på bilen, Volvo er inne i en god periode og de viser at det faktisk kan bygge biler og bra motorer. Dette er også en av de første Volvoene på veldig mange år som er designet helt ifra bunnen av Volvo i Gøteborg, ett ekte skandinavisk produkt. Riktig nok med kinesisk finansiering men hvem bryr seg hvilken lommebok pengene kommer ifra, den er designet og bygget her i nord.

Ja jeg er sær, jeg foretrekker mellomstore sedaner med seks eller flere sylindre og helst bakhjulstrekk. Jeg kommer nok til å kjøpe denne type bil så lenge de er å oppdrive, så får jeg heller ta en runde med meg selv om jeg er villig til å gå over til hybrid en gang i fremtiden når denne teknologien blir overlegen. Hvis ikke så har jeg som alltid min gode gamle E34 520I med rekkesekser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M8 får vi nok aldri se tror jeg, ryktene har jo svirret rundt noe gromt i anledningen 100 års jubileet til BMW neste år men det blir stadig avkreftet. Blir vel noe så fantasiløst som noen "100 Jahre edition" av I8 eller noe. Noen ganger spør selv jeg om BMW har mista litt fokus...

 

BMW har registrert modellen "M100", men iht. foruminsideren på internasjonale forumer, bekrefter han at det ikke vil bli noen superbil fra BMW på neste års lansering. Det han derimot lover er mange godbiter (høyst sannsynlig i8 spyder - gjeesp) og en oppdatert versjon av i8, basert på "less is more". Det som derimot er ganske spennende er induksjonlading. Ellers er jeg helt enig i at BMW har mistet litt fokus..

Iht. samme insider, så er strategien for kommende 1- og 2-serie visstnok lagt, og det er igjen avduket for full forvirring av BMWs etterhvert nesten "ryddige" modellportefølje. Dagens 1-serie utgaver vil visstnok bli døpet om til 2-serie (og få FWD), sammen med 2-serie Gran Tourer, Active Tourer, Gran Turismo, Gran Coupe, Coupe, og Cabriolet, og den nye generasjon 1-serie vil bli bestående av små "City-modeller". Med andre ord virker 1-og 2-serien til å bli "kaos-serien-med-mange-forskjellige-mikser-som-ikke-hører-hjemme-andre-plasser". Jeg forstår virkelig ikke det evinnelige jaget etter å rote i modellprogrammet, da Mercedes åpenbart har insett at det motsatte er riktig og rydder derfor kraftig opp i navnerotet deres.

 

Har noen forresten kjent på dørpanelene i F25 X3? Om ikke - kjenn på de, og du vil få sjokk over at de sitter i en bil med en startpris på 500.000kr.

Det er på tide at BMW disker opp med noe skikkelig high-end/ultra luksus i form av 8-serie, 9-serie, M8, Z8 etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har registrert modellen "M100", men iht. foruminsideren på internasjonale forumer, bekrefter han at det ikke vil bli noen superbil fra BMW på neste års lansering. Det han derimot lover er mange godbiter (høyst sannsynlig i8 spyder - gjeesp) og en oppdatert versjon av i8, basert på "less is more". Det som derimot er ganske spennende er induksjonlading. Ellers er jeg helt enig i at BMW har mistet litt fokus..

Iht. samme insider, så er strategien for kommende 1- og 2-serie visstnok lagt, og det er igjen avduket for full forvirring av BMWs etterhvert nesten "ryddige" modellportefølje. Dagens 1-serie utgaver vil visstnok bli døpet om til 2-serie (og få FWD), sammen med 2-serie Gran Tourer, Active Tourer, Gran Turismo, Gran Coupe, Coupe, og Cabriolet, og den nye generasjon 1-serie vil bli bestående av små "City-modeller". Med andre ord virker 1-og 2-serien til å bli "kaos-serien-med-mange-forskjellige-mikser-som-ikke-hører-hjemme-andre-plasser". Jeg forstår virkelig ikke det evinnelige jaget etter å rote i modellprogrammet, da Mercedes åpenbart har insett at det motsatte er riktig og rydder derfor kraftig opp i navnerotet deres.

 

Har noen forresten kjent på dørpanelene i F25 X3? Om ikke - kjenn på de, og du vil få sjokk over at de sitter i en bil med en startpris på 500.000kr.

Det er på tide at BMW disker opp med noe skikkelig high-end/ultra luksus i form av 8-serie, 9-serie, M8, Z8 etc.

Ja hvis BMW velger å fokuser på I modellene i forbindelse med 100 års feiringen så blir jeg som hardnakket BMW entusiast svært skuffet... Da er det nesten så jeg vurderer å drite i hele München turen jeg har planlagt til neste år i den forbindelse. I8 er kul på alle mulige måter men jeg er litt "lei" av hele greia nå..

Hva er det dem roter med der nede i München, både X7 og en fremtidig (ryktene går jo) 9 serie Coupe skulle vært på veien i fjor for å møte konkurransen ifra Mercedes. Fortsetter de slik de gjør nå så er Mercedes forbi, de har nettopp tatt igjen Audi og ligger nå rett bak BMW. Jeg pleier ikke å være kritisk til BMW da det er favoritt merker mitt, men fortsetter det slik så er det ikke mange generasjonene før jeg dropper BMW og holder meg til eldre modeller av merket (som da vi være dagens modeller og eldre) Vi har så klart nye 7-serien, M3/4 og M2 som alle legger lista i forhold til konkurrentene, men jeg begynner å lure på om det er godt nok. Savner det engasjementet de hadde på slutten av 80 tallet og igjennom hele 90 tallet. Den gang de virkelig feiet storebror Benz av veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis BMW velger å fokuser på I modellene i forbindelse med 100 års feiringen så blir jeg som hardnakket BMW entusiast svært skuffet... Da er det nesten så jeg vurderer å drite i hele München turen jeg har planlagt til neste år i den forbindelse. I8 er kul på alle mulige måter men jeg er litt "lei" av hele greia nå..

Hva er det dem roter med der nede i München, både X7 og en fremtidig (ryktene går jo) 9 serie Coupe skulle vært på veien i fjor for å møte konkurransen ifra Mercedes. Fortsetter de slik de gjør nå så er Mercedes forbi, de har nettopp tatt igjen Audi og ligger nå rett bak BMW. Jeg pleier ikke å være kritisk til BMW da det er favoritt merker mitt, men fortsetter det slik så er det ikke mange generasjonene før jeg dropper BMW og holder meg til eldre modeller av merket (som da vi være dagens modeller og eldre) Vi har så klart nye 7-serien, M3/4 og M2 som alle legger lista i forhold til konkurrentene, men jeg begynner å lure på om det er godt nok. Savner det engasjementet de hadde på slutten av 80 tallet og igjennom hele 90 tallet. Den gang de virkelig feiet storebror Benz av veien :)

 

Sålenge BMW fortsetter og selge biler i bøtter og spann så er jeg fornøyd. Jo større overskudd de har jo bedre er det for oss som liker de gamle bilene. Ingen skal fortelle meg at det er god butikk og holde klassiker avdelingen til BMW gående. 

 

Over til noe helt annet. det var litt stereo snakk her for noen dager siden så da tenkte jeg og vise dere anlegget mitt.

post-84807-0-77859600-1449711055_thumb.j

 

Jeg synes det er helt fantastisk at dette spiller like fint etter 35 år. Synes moderne anlegg er kun en datamaskin det kommer lyd fra og det blir ikke helt det samme. Dette er analogt hele veien. Man skjønner alt som skjer inni der og det låter bra.

 

For og si det sånn så synes jeg Dab radio er noe stort tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...