Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

En flott bil.. :)

Flott bil er nesten ikke dekkende nok når det kommer til denne bilen. Denne og søstermodellen E12 B7S Turbo er virkelig noen fantastiske kreasjoner ifra Alpina. 330 hester og 500 nm var enormt mye i 1981, det er ganske romslige tall selv i dag 35 år senere. Her synes jeg virkelig Alpina var forutseende med turbomating av motorer med beskjedent volum, dette på en tid hva man gjerne tydde til V8ere og V12ere for å hente ut nok effekt. 0-100 på 5,8 sek og toppfart på 260 km/t var ganske hinsides for en firedørs sedan i 1981. Dette var en familiebil med superbil ytelser for 35 år siden 8) Utrolig nok må man opp til E34 M5 3,8 eller E36 M3 3,2 for å i det hele tatt kunne ha sjans mot denne, biler som kom 10 år senere. Faen, må jo opp på F10 535I for å kunne kjøre ifra denne 35 år gamle sedanen :P

post-47692-0-49852900-1450560178_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil er nesten ikke dekkende nok når det kommer til denne bilen. Denne og søstermodellen E12 B7S Turbo er virkelig noen fantastiske kreasjoner ifra Alpina. 330 hester og 500 nm var enormt mye i 1981, det er ganske romslige tall selv i dag 35 år senere. Her synes jeg virkelig Alpina var forutseende med turbomating av motorer med beskjedent volum, dette på en tid hva man gjerne tydde til V8ere og V12ere for å hente ut nok effekt. 0-100 på 5,8 sek og toppfart på 260 km/t var ganske hinsides for en firedørs sedan i 1981. Dette var en familiebil med superbil ytelser for 35 år siden :cool: Utrolig nok må man opp til E34 M5 3,8 eller E36 M3 3,2 for å i det hele tatt kunne ha sjans mot denne, biler som kom 10 år senere. Faen, må jo opp på F10 535I for å kunne kjøre ifra denne 35 år gamle sedanen :P

attachicon.gifimage.jpeg

Det som er nesten enda mere enestående er at det står en slik en i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er nesten enda mere enestående er at det står en slik en i Norge.

Sier du det, det var ikke jeg klar over :) Disse bilene er jo som en investering å regne, bedre enn penger i banken spør du meg. Regner med at eiern av denne holder noe lav profil, kan ikke huske å ha sett E12 Alpina live i Norge før.

På en rett strekning og på tørt føre, vel og merke. ;)

Ja men det synes jeg likevel ikke er til forkleinelse for disse bilene. De er tross alt 35 år gamle ;)

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du det, det var ikke jeg klar over :) Disse bilene er jo som en investering å regne, bedre enn penger i banken spør du meg. Regner med at eiern av denne holder noe lav profil, kan ikke huske å ha sett E12 Alpina live i Norge før.

 

Den er vel ikke mye ute og kjører nei. Men eieren er litt aktiv i BMWccn. Han er også registrert her inne. Såvidt jeg husker så var den utstilt på forrige Oslo motorshow, ikke det som var iår.

 

Nå håper jeg jeg ikke skriver så mye feil for dette blir utifra hukommelsen. Hvis eieren leser dette og vil korrigere så er det helt greit.

 

Vet ikke helt betegnelsen men det er en E12 Alpina med turbo. Byggenummer 1. Den er nesten helt original men det er blitt foretatt karosseribytte på den da originalkarosseriet ble tvunnet rundt et tre. Alt er gjort etter boka og godkjent av biltilsynet. Tror han fikk klart fra Alpinaklubben i Tyskland også. 

Han har gjort en utrolig jobb på den. Bl.a ble taket byttet da den originale Alpinaen kom med soltak og det karosseriet han fikk tak i manglet hull i taket.

 

Han sliter med det originale innsprutet på den. Det er av merket Pierburg og ingen vet noenting om hvordan det fungerer. En forespørsel til Pierburgfabrikken kom med et stort spørsmålstegn tilbake. De viste ingenting. Tenningsystemet er også rimelig spesielt. Det har 3 coiler.

 

Ellers ble det solgt en annen E12 Alpina i Fredrikstad for et par år siden. Jeg var og tittet på den for en kamerat som var interessert men det var litt for mye rust til at det ble handel. Det ble en E12 535 istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysten på å kvitte deg med de til en fornuftig pris? Må ha hele "systemet" da det omtrent datt fra hverandre...

Har byttet hele systemet på min også,men klarte å bestille dobbelt på noen av delene. Skal finne dem fram og sende deg bilder osv, så finner vi en ålreit pris :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...