Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Ca like mye som m3en jeg hadde før 5serien. 310Nm. Selvsagt skikkelig drittbiler begge to siden de hverken trekker som en traktor eller høres ut som et pukkverk :)

Er jo ingen som synes m3 er særlig spennende bil, og spesielt s50-motoren trekker kraftig ned, alt for lite moment til å være spennende er gjengangeren man hører. Skikkelig dritt å måtte jage turtall for å finne krefter, helt pyton. Nettopp derfor Honda ITR og s2000 er så utskjelte biler også.

Har en Mazda 6 med like mye moment som femmeren, betyr det at den har like spennende motor? 2.0d med 121 hester, men 310Nm. Gromt, blir fuktig i trusa berre eg tenker på draget i Mazdaen.

Nei diesel er dritt! Kanskje M550d og sånt er kurrant, men før eg får prøvd holde eg meg negativ.

Tror du misforsto kraftig mitt poeng. Var ikke diesel vs bensin, det kommer an på personen. Jeg bare lurte på hvor mye moment du har i din bil, så enkelt.

Det er 258 hk og 310nm du har i din? Neste bilen jeg skal ha skal ha bensin. Diesel er fint og morsomt, men mye mer moro med bensin turbo. Det lave bunndraget som en diesel og toppdraget som en bensin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforsto kraftig mitt poeng. Var ikke diesel vs bensin, det kommer an på personen. Jeg bare lurte på hvor mye moment du har i din bil, så enkelt.

Det er 258 hk og 310nm du har i din? Neste bilen jeg skal ha skal ha bensin. Diesel er fint og morsomt, men mye mer moro med bensin turbo. Det lave bunndraget som en diesel og toppdraget som en bensin :)

 

Vi er ikke helt der ennå med bensinmotorene selv om de har blitt veldig mye bedre de senere årene etter at det ble vanlig med turboer i bensinmotorer. Et godt eksempel er F30 320i vs. 320d. Bensinmotoren utvikler 184 HK ved relativt lave 5000 rpm og maksimalt 270 Nm mellom 1350 og 4600 rpm. Dieselmotoren derimot utvikler 190 HK ved 4000 rpm og hele 400 Nm flatt mellom 1750 og 2500 rpm. Poenget her er at dieselmotoren også utvikler 270 Nm ved rundt 1300 rpm, men allerede ved 1500 rpm er dreiemomentet godt over 300 Nm for så å stige kraftig mot 400 Nm ved 1750 rpm (også kjent som "draget" i dieselmotorer). Selv etter at dreiemomentet har toppet ved 400 Nm mellom 1750 og 2500 rpm faller det aldri under 330 Nm opp mot toppeffekten ved 4000 rpm.

 

Denne forskjellen merker man best i mellomakselerasjonene i f.eks 5. gear. 320i bruker 9,2 sekunder mellom 80 og 120 km/t, mens 320d bruker 7,5 sekunder på den samme disiplinen i det samme gearet. For sammenligningens skyld så bruker 330i med 252 HK og 350 Nm 6,9 sekunder på denne disiplinen i 5. gear. 320d er med andre ord rimelig hurtig "in gear" pga. det høye dreiemomentet... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...