Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

x3 minner meg om en gjennomsnittlig bmw eier.. Vulgær og slesk :P

Synes GLK ser dritbra ut. Firkantet og tøff som en SUV skal vere :) Synes også at x5 er noe av det grommeste som går på veiene :P

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en gjennomsnittlig bmw eier :) Er vel en grunn til at Clarkson tar på seg "kule" solbriller og kler seg dumt når han kjører M3 :P ?

Nå er den han som gjør det. Han er jo brilliant men vulgær og slesk og han kjører MB. :P

Endret av ahj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på Østlandet kryr det av X3. De er overalt, og da blir de litt kjedelige og allemannseie.

Jeg liker GLK best av de nevnte pga slektskapet til Gelendewagen - fint og enkelt design. Dessverre er den i Norge kun utstyrt med den kjipe 220 CDI-motoren....

Mfjeld - jeg høres nok litt gæren ut når jeg skriver dette, men jeg tenker på deg hver gang jeg ser en Gunnar Knutsen-lastebil eller når jeg er i Lommedalen. Begynte å lure på om du hadde tatt kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en gjennomsnittlig bmw eier :) Er vel en grunn til at Clarkson tar på seg "kule" solbriller og kler seg dumt når han kjører M3 :P ?

 

Nei det er du nok ikke siden det skinner litt igjennom på deg at det egentelig er Mercedes som er tingen... ;)

Eneste jeg har lagt merke til hver gang Clarkson kjører M3 er at han ikke kan få skrytt nok av hvor fantastisk bilen er.

Helt enig. BMW eiere er for meg entusiaster og ydmyke. De som er vulgære og slesker er de som eier MB..

Ja det er slik jeg også ser det, de aller fleste som kjører BMW vet hva de kjører og er beviste på hva de vil ha. Når jeg møter andre langs veien i skinnende blanke F10 så får man anerkjennende blikk og mange ganger en aldri så liten nikk. Når jeg er ute å ratter E34en og møtet ett par andre E34 som går rundt her så er det en selvfølge at man hilser til hverandre, det er litt artig :)

MB skal jeg nesten ikke begynne med en gang, var ute å kjørte en helt ny W212 E250 Bluetech her for noen uker siden. I forhold til 4 år gammel F10 så var E-klassen traurige greier, kjip plast mange steder i interiøret og bilen var kun komfortabel å kjøre, ikke sportslig OG komfortabel slik F10 er. Værst var vel plasten rundt setene og knappene til eljusteringa av setet (de var på siden av setet, trodde MB hadde disse oppe på døra), utrolig lite forseggjort i forhold til F10 som har solide knapper, pent utformet og til å med pyntet med en liten kromlist. En liten fille ting ja, men "it is all in the details" Og til dere MB kyndige, hva er den tanken med "ad blue" veske som tar opp plass under bagasjerommet og må fylles på av og til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mfjeld - jeg høres nok litt gæren ut når jeg skriver dette, men jeg tenker på deg hver gang jeg ser en Gunnar Knutsen-lastebil eller når jeg er i Lommedalen. Begynte å lure på om du hadde tatt kvelden...

Da er vi to, forsøker alltid og se om det er herr Fjeld som er ute på farten! Har faktisk gått meg litt til hodet! Er ingen andre Scaniaer jeg legger merke til, men Gunnar-Knutsen sperrer jeg øynene opp for!

 

 

Nei det er du nok ikke siden det skinner litt igjennom på deg at det egentelig er Mercedes som er tingen... ;)

Eneste jeg har lagt merke til hver gang Clarkson kjører M3 er at han ikke kan få skrytt nok av hvor fantastisk bilen er.

MB skal jeg nesten ikke begynne med en gang, var ute å kjørte en helt ny W212 E250 Bluetech her for noen uker siden. I forhold til 4 år gammel F10 så var E-klassen traurige greier, kjip plast mange steder i interiøret og bilen var kun komfortabel å kjøre, ikke sportslig OG komfortabel slik F10 er. Værst var vel plasten rundt setene og knappene til eljusteringa av setet (de var på siden av setet, trodde MB hadde disse oppe på døra), utrolig lite forseggjort i forhold til F10 som har solide knapper, pent utformet og til å med pyntet med en liten kromlist. En liten fille ting ja, men "it is all in the details" Og til dere MB kyndige, hva er den tanken med "ad blue" veske som tar opp plass under bagasjerommet og må fylles på av og til?

Jeg har igrunn beina i begge leire, et i hvert(Mercedes fases ut om noen år, jeg er jo i bunn og grunn BMW-entusiast), men F10 er på mange måter en veldig komplett og fin bil, særlig når man går i detalj. Jeg har lagt merke til 212ens litt kjipe detaljer og kan ikke si jeg liker det. Minner meg litt om betjeningen av seter, plast-krims her og der som vi hadde i vår 06' Passat Highline..

 

På en annen side er det kvalitetsbiler i det minste, og sammenligner man Mercedes-Benz mot BMW så er det to helt forskjellige ting(kundegrupper om man vil) de fokuserer på rent primært. Er det noe BMW klarer så er det fjærings-komfort og sportslighet, føler at man faktisk kan få i pose og sekk akkurat der! Heldigvis er ikke Mercedesen helt Volvo å kjøre, den banker motorvei som få kan matche og kjører på landeveien som en trygg og forutsigbar bil i riktig komfortabel stil, men den gir ikke føreren direkte lyst til å kjøre aktivt(jeg har til gode å kjøre Avantgarde dog).

Har kjørt mye 210 og en slik med fjærer og dempere i orden samt at understellet ikke er helt nedslitt så er den faktisk overraskende flott på svinga, men BMW følelsen er overhodet ikke tilstede. Mercedes har heller ikke den følelsen av å kjenne asfalten og veien helt bak til rattet man holder i, det har BMW imidlertid klart til nå. 

 

Jeg må faktisk si at når jeg kommer kjørende i 124n min, så er det lite med entusiasme å dele med andre 124-eiere, som oftest er det en gammel mann/dame som kjører. Jeg er vel så inn i Mercedes for tiden fordi et hyggelig entusiastmiljø finnes med treff hver Onsdag i Oslo, og at jeg nå har hatt det noen år og omtrent vet alt som er godt å vite om modellen. Hadde jeg hatt en BMW nå, så kan jeg garantere for at jeg hadde opptrådt like entusiastisk til det, men det får jeg ta en annen gang :)

 

Interiøret i seg selv går veldig på smak, jeg synes personlig Mercedes har et penere dashboard enn den mer standardiserte BMW-varianten man finner i de fleste serier om dagen, men dette designet med at midtkonsollen runder av "over askebegeret" er litt inn for tiden, dette finner man blant annet i S-klassen også.

 

Ad Blue har vært brukt i lastebiler i mange år, hva det er fullt og helt har jeg ikke ofret mye for å finne ut av, men hjelper visst en del på noe utslippsgreier. Bluetec er vel nettopp den nye betegnelsen for diesel hos Mercedes, CDI betegnelsen er såvidt jeg vet så godt som faset ut og Bluetec(Ad Blue) er sluppet ut.

 

M-bilene til BMW er og blir den ultimate kjøremaskin for de fleste(entusiaster) som ønsker noe ekstra, samtidig som ikke ofrer alt av komfort og bruksverdi i det daglige. Mercedes' sine konkurrerende modeller er imponerende de også, men sett bort fra 0-100 tider og den slags "fjas" så er de faktisk litt forskjellige. Jeg vet faktisk ikke hva jeg selv ville foretrukket uten å ha prøvd de forskjellige bilene(feks. C63 AMG vs M3), synes de begge er flotte.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@werther, du får vel 320 og 350cdi i glk også, men er ikke så mange av de i Norge.

En kollega av meg har en facelift glk 220cdi og jeg synes den bilen er veldig kul. Turkis farge gjør at den skiller seg ut.

Har kjørt den noen mil og med Amg pakken er den veldig fin og kjøre, faktisk ganske sportslig satt opp. For meg så virker det ikke som at den er veldig langt bak x3 i kjøreegenskaper. Hadde det ikke vært for at baggasjerommet i den er minimalt hadde jeg handlet den Glken til høsten når han skal bytte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 Og til dere MB kyndige, hva er den tanken med "ad blue" veske som tar opp plass under bagasjerommet og må fylles på av og til?

 

Det er ett tilsettningstoff som sprayes inn i eksosen for å få ned avgassene. I hovedsak NoX. 

Dette er noe BMW også har innført i stor grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker sånne verksteder som tar PKK og ikke har peiling. Flott med masse feil som ikke er feil.

Irriterende ja. Tror du det er bevisst for å forsøke å melke penger? Åssen feil snakker vi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har igrunn beina i begge leire, et i hvert(Mercedes fases ut om noen år, jeg er jo i bunn og grunn BMW-entusiast), men F10 er på mange måter en veldig komplett og fin bil, særlig når man går i detalj. Jeg har lagt merke til 212ens litt kjipe detaljer og kan ikke si jeg liker det. Minner meg litt om betjeningen av seter, plast-krims her og der som vi hadde i vår 06' Passat Highline..

 

På en annen side er det kvalitetsbiler i det minste, og sammenligner man Mercedes-Benz mot BMW så er det to helt forskjellige ting(kundegrupper om man vil) de fokuserer på rent primært. Er det noe BMW klarer så er det fjærings-komfort og sportslighet, føler at man faktisk kan få i pose og sekk akkurat der! Heldigvis er ikke Mercedesen helt Volvo å kjøre, den banker motorvei som få kan matche og kjører på landeveien som en trygg og forutsigbar bil i riktig komfortabel stil, men den gir ikke føreren direkte lyst til å kjøre aktivt(jeg har til gode å kjøre Avantgarde dog).

Har kjørt mye 210 og en slik med fjærer og dempere i orden samt at understellet ikke er helt nedslitt så er den faktisk overraskende flott på svinga, men BMW følelsen er overhodet ikke tilstede. Mercedes har heller ikke den følelsen av å kjenne asfalten og veien helt bak til rattet man holder i, det har BMW imidlertid klart til nå. 

 

Jeg må faktisk si at når jeg kommer kjørende i 124n min, så er det lite med entusiasme å dele med andre 124-eiere, som oftest er det en gammel mann/dame som kjører. Jeg er vel så inn i Mercedes for tiden fordi et hyggelig entusiastmiljø finnes med treff hver Onsdag i Oslo, og at jeg nå har hatt det noen år og omtrent vet alt som er godt å vite om modellen. Hadde jeg hatt en BMW nå, så kan jeg garantere for at jeg hadde opptrådt like entusiastisk til det, men det får jeg ta en annen gang :)

 

Interiøret i seg selv går veldig på smak, jeg synes personlig Mercedes har et penere dashboard enn den mer standardiserte BMW-varianten man finner i de fleste serier om dagen, men dette designet med at midtkonsollen runder av "over askebegeret" er litt inn for tiden, dette finner man blant annet i S-klassen også.

 

Ad Blue har vært brukt i lastebiler i mange år, hva det er fullt og helt har jeg ikke ofret mye for å finne ut av, men hjelper visst en del på noe utslippsgreier. Bluetec er vel nettopp den nye betegnelsen for diesel hos Mercedes, CDI betegnelsen er såvidt jeg vet så godt som faset ut og Bluetec(Ad Blue) er sluppet ut.

 

 

Jeg tror at det som regel er helt tilfeldig hva slags bilmerke man får et spesielt forhold til. For noen har det mest betydning hva slags biler familien har eller hva vennene liker, mens andre kjøper den bilen som er tilgjengelig eller kanskje gir mest bil for pengene. Min introduksjon til mer spennende biler gikk via en god venn. Han hadde vokst opp i Tyskland og bodde i Frankrike da jeg ble kjent med ham. Dette ga ham nok økonomisk frihet til å kunne kjøpe en Porsche (først en 924 og senere en 931). Jeg ble selvfølgelig imponert og det ble ikke bedre av at hans far kjørte en den gangen 20 år gammel Mercedes-Benz W111 230S. Etter et par turer på landeveier i Schwarzwaldfjellene var jeg minst like betatt av Mercedes-Benz som Porsche.

 

Et par år senere hadde min venn fått familie og trengte en større bil. Det ble en pent brukt BMW E23 735i (E32 hadde kommet på markedet et par år tidligere) og du verden for en komfort den bilen hadde. Motoren var en perle og med en råstyrke på Autobahn som er vanskelig å forstå idag. Jeg ble utrolig imponert og dermed var jeg minst like betatt av BMW som jeg var av Mercedes-Benz og Porsche. For min egen del førte dette også til at jeg kjøpte en et år gammel E30 320i det samme året (1988). Det var en fantastisk bil på alle måter, men da den etter et par år ble byttet ut med en Mercedes-Benz W201 190E 2,3 ble det også klart at Mercedesen var en langt bedre konstruksjon selv om den som modell praktisk talt var like gammel som E30.

 

Dette er helt typisk for hvordan utviklingen mellom bilmerkene bølger frem og tilbake. Mercedes-Benz er ledende på noen områder i et par år, men plutselig tar BMW over og viser hvordan tingene skal gjøres i et par år. Mercedes-Benz var uheldig med strategien og rotet seg bort i en ødeleggende fusjon med amerikanske Chrysler. BMW fikk ditto nok å gjøre da de skulle rydde opp i modellporteføljen etter det mindre vellykkede oppkjøpet av bl.a britiske Rover. Massive rustproblemer på 2000 tallet var også et stort problem... mer for Mercedes-Benz enn for BMW. BMW mangled derimot en strategisk samarbeidspartner og dette førte til en myriade av økonomisk motiverte nisjemodeller og ikke alle har vært like vellykkede. Man kan uten tvil si det samme om enkelte av MB's nisjemodeller også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker sånne verksteder som tar PKK og ikke har peiling. Flott med masse feil som ikke er feil.

 

fikk feil på at brekket ikke funka på en saab 900 turbo jeg hadde,

 

fungerte greit det når jeg prøvde det utafor verkstedet rett etterpå.

 

mekanikeren hadde testa bakhjula, mens denne sabb'n hadde brekk på framhjula :P

 

 

 

og på en e30 cab jeg hadde fikk jeg mangel på at bilen sier baklyset er røki, men det var ikke røki. bare checkcontrol panelet som påstod det (var blitt bytta mellom bak og bremselys så var feil watt som tulla litt)

Endret av janerik171187
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...