Fredrik 90 Skrevet Mai 29, 2015 Skrevet Mai 29, 2015 Skal jeg gjøre! Bare se etter den boston grønne touringen med orange blink og altfor kvite felger Du som kjører den ja, har jo sett den Da skal jeg jaggu hilse nestegang, har ikke vært meningen å være overlegen eller noe med jeg visste bare ikke at det var Bimmers folk
Fredrik Skrevet Mai 29, 2015 Skrevet Mai 29, 2015 (endret) Gamle alminnelige travere (daily drivers) kan være vanskelige å vurdere verdimessig. Det er ikke unormalt at de har en betydelig større bruks, nytte og ikke minst affeksjonsverdi enn ren salgsverdi. Dette er det dessverre mange som ikke forstår eller skjønner rekkekvidden av og dermed selger for billig. Markedet tar normalt ikke hensyn til f.eks affeksjonsverdien før det i "kollektiv" forstand (altså at det er en slags vedtatt sannhet) handler om rene antikviteter/verdigjenstander. Det er også dette fenomenet som gjør at det er mulig å gjøre et "kupp" på et marked/loppemarked eller f.eks når man kjøper en bruktbil. Spesielt når det gjelder biler faller verdien hurtig og på et tidspunkt vil bruks, nytte og affeksjonsverdien overgå salgsverdien. Jeg opplevde dette med vår tidligere E46 318d Touring allerede da den var 5-6 år gammel. Heldigvis kom jeg i kontakt med en temmelig sympatisk salgssjef hos en BMW forhandler her i Århus som fortalte meg prinsippene for hvordan markedet for litt eldre biler egentlig fungerer. Han rådet meg til å beholde bilen i 2-3 år og det angrer jeg ikke på. Det er generelt alderen og ikke kjørelengden som i økonomisk forstand er mest negativt for moderne biler. 300000+ Km for en 10 år gammel moderne bil er ingenting såfremt den er godt vedlikeholdt og fremstår i god stand. 200000+ Km for en 10 år gammel moderne bil kan være alt for mye hvis bilen mangler vedlikehold og fremstår som sliten. I gamle dager (80 og 90-tallet) var nesten alle biler som hadde kjørt over 100000 Km temmelig godt brukte. Det fantes generelle unntak... f.eks Mercedes-Benz, men overordnet var dette mer regelen enn unntaket. Idag kan selv en Peugeot gå 500000+ Km før den er direkte sliten såfremt den får et fornuftig vedlikehold... Endret Mai 29, 2015 av Fredrik Hpi reagerte på dette 1
Daniel. Skrevet Mai 29, 2015 Skrevet Mai 29, 2015 Neida, tipper jeg kunne fått rundt 30 000 kanskje Er jo ikke så mye det da Kunne sikkert fått 35 000 til 40 000 og kanskje hvis du fant riktig kjøper. Har sett 520i før gå til rundt den prisen.
T.H.O Skrevet Mai 29, 2015 Skrevet Mai 29, 2015 Hva skjer med finn.no a? Før så kunne en velge å annonsere bil for 30 dager, mens nå er det 249kr for 15 dager som gjelder, ellers er 60 dager neste..
awt Skrevet Mai 29, 2015 Skrevet Mai 29, 2015 Som med mye annet er det nok dessverre kun penger som teller. Funksjonalitet og brukervennlighet er det ikke så farlig med når man har monopol.
E.H.D Skrevet Mai 29, 2015 Skrevet Mai 29, 2015 Hva skjer med finn.no a? Før så kunne en velge å annonsere bil for 30 dager, mens nå er det 249kr for 15 dager som gjelder, ellers er 60 dager neste.. På biler over 50000 kr kan du velge mellom 30, 60 og 120 dager.
FredrikE24 Skrevet Mai 29, 2015 Skrevet Mai 29, 2015 (endret) Nei fortell nå så alle kan høre, har du sagt a så må du si b. Derfor jeg var glad for at min E34 var i mye bedre stand enn hva jeg hadde forventet, tok den hjem, vasket den, rensa den innvendig og polerte opp lakken og så fikk jeg se at her var det jo masse flott bil igjen. Midtarmlenene hadde han skrudd ut dog og det irriterer meg noe voldsomt at jeg ikke ble obs på i tide. Men jeg tør ikke selge den, delvis fordi jeg ikke vet hva neste eier kan finne på å gjøre med den og fordi å selge biler som dette er ett hælvette så lenge det finnes 18 åringer, polakker og pakistanere som tror de kjøper ny bil. Så da beholder jeg den heller selv, den er blitt ett familiemedlem nå Slik opplever mine foreldre med sine biler også, da en 97' E39, som ny å kjøre, som ny innvendig, løpende vedlikeholdt, alt virker. Noen bulker her og der, all rust er nå tatt. Ligger tilsvarende modeller på Finn til 25 000kr.. Det er med andre ord galskap å kvitte seg med den og kjøpe noe nyere sålenge den er så fin som den er. Samme med E36n til mor, dog er den helt vilt rusten og den tenker vi at går 2 år til, men teknisk 100% er den. Lappa noen høl i kanalene i vinter bare og sveisa nye braketter til stabstag forran. Hva får man for den tro? Vrakpant? Er E34n du har så ryddig og original som den fremstår er det overhodet ingen vits i å selge. Dersom man en dag skulle trenge penger ville det vel vært mer naturlig å selge unna 530? Greit nok. Kjøpte bilen for 22k av en fyr inne på E34 Norge gruppen (trodde man kunne stole på folk inne på den gruppen, men tok visst feil der), da fikk jeg med krysseike felger med så og si nye piggdekk (sto på bilen), noen stygge 15 tommer sommerfelger med lite mønster, sub, spiller og forsterker. Han lå den opprinnelig ut for 18k eller gi bud, og da var det andre som var interesserte også. Men endte opp med at jeg fikk den. Noe den ikke gjorde. 9 toer feil, og 1 ener feil. Vet at fleste av dere sikkert syns det er min egen feil osv, men.. Ja. Dere får syns hva dere vil Jeg tenker at en BMW E34 i den prisklassen eid av ungdom og hvor bilen sikkert ikke er helt original, så er det litt naivt å tro at det ikke vil dukke opp store feil og mangler. Det samme gjelder forøvrig feks. Audi S4 av C4 karosseriet, rævkjørt fra dag én, brukt som fluktbiler, bulka, hatt en masse ulike eiere, masse jalla. Kjøpe en slik i 30k klassen er risky business, og man skal vite hva man gjør. Saken hadde selvfølgelig vært en annen om prisen var høyere, men dersom selger ikke er snill, så kommer du nok neppe noe vei med det dessverre. Jeg kjøpte selv Mercedesen godt brukt med høy km.stand, kjøpte den billig i forhold til tilsvarende biler på Finn.no med samme motor, utstyr og km.stand, men bilen bar preg av å være litt rufsete i kantene. Kjøpte den fordi jeg ville ha den motoren, den fargen, det interiøret og utstyr. Selger opptrådte ikke uærlig, men selgere trenger tydeligvis ikke si alt. Det har blitt utrolig mye påkost og skruing på denne bilen på disse snart 70 000km jeg har kjørt den. Men jeg hadde aldri kjøpt den om jeg ikke var instilt på å koste på en del, ta utfordringene, samt kostnader som dukker opp, lære en del underveis og skru et par timer i måneden i snitt. Hadde jeg ikke vært innstilt på det, så hadde jeg heller kjøpt noe helt annet.. Jeg fikk hodet over vannet med tanke på utskift av slitedeler hele 3 år(?) etter at jeg kjøpte bilen, og det var ifjor sommer(15 000km siden). Etter det så har jeg knapt gjort noe som helst. Alt av bremser rundbaut, alle nye deler til nivåregulering inklusive rør og slanger(deler for nærere 12k), kjedestrammer og registerkjede, multireim, løpehjul, reimstrammedemper, vannpumpe, termostat, knirkeforinger bak, nye bærearmer forran, bærekuler, fjærer bak, bremsebånd, brekkwire, rep. sett kallipere, ny diff, hjullagere både forran(3 ganger per side.. var uheldig med biltema lager den ene gangen) og bak(skikkelig grisejobb), alle nye bremserør, dieselrør og hydraulikkrør til nivåregulering, girkasse-service, skiftet simringer på girkasse, mellomaksellager, nye reflektorer på kjørelys + nye glass, stabilisatorstag og foringer forran, stabilisatorlinker bak, reparert oljeånding, skiftet alle dieselslanger internt på motor + o-ringer på ventilene på dieselpumpe ++++++ Neste uke henter jeg nye karosserideler til å bytte ut alt det rustne med. Nå er den så bra at nå må jeg prøve å få den til å holde stand lengst mulig Ingenting er dyrere enn en billig Mercedes. Endret Mai 29, 2015 av FredrikE24
Daniel. Skrevet Mai 29, 2015 Skrevet Mai 29, 2015 (endret) Jeg tenker at en BMW E34 i den prisklassen eid av ungdom og hvor bilen sikkert ikke er helt original, så er det litt naivt å tro at det ikke vil dukke opp store feil og mangler. Men hvis det er negativt at bilen er eid av ungdom, så er det jo et problem at jeg eier den, siden jeg er 18? Og ser man bort i fra uorginal spiller + forsterker og sub så ER bilen orignal. Jeg var og innstilt på å måtte skru på den, litt derfor jeg faktisk valgte en så gammel bil. Men IGJEN, DET HJELPER LITE AT SELGER ER UÆRLIG, OG LYGER MEG OG ANDRE RETT OPP I TRYNET. Men har skjønt at det er naivt av meg å stole på folk. Litt videre sitering fra annonse. Bilen har ei god historie, den e brukt importert fra tyskland i 1996 til ett importfirma i sykkylven, møre og romsdal. Bilen blei kort tid etter sin annkomst til norge solgt til svigerinna til han som dreiv detta importfirmaet som e ei voksen dame i midten av 40åra, ho har brukt bilen fra a til å, å litt lengere tura innimellom den har alltid fått alle servica på ett bmw verksted i sykkylven å har kun fått orginaldele! Har ett stort servicehefte som e ma, samt nåkka kvitteringe på ting som har vært gjort i de siste. Bilen e altså heilt dønn orginal. Den har vært voksenkjørt sia den va ny å i kjøpte denna bilen som familiebil så den e ikje sønnherja. Denna e ikje særli treig da den aldri har vøre voldtatt av ungdomma osv Endret Mai 29, 2015 av DanielStance
Hpi Skrevet Mai 29, 2015 Skrevet Mai 29, 2015 Gamle alminnelige travere (daily drivers) kan være vanskelige å vurdere verdimessig. Det er ikke unormalt at de har en betydelig større bruks, nytte og ikke minst affeksjonsverdi enn ren salgsverdi. Dette er det dessverre mange som ikke forstår eller skjønner rekkekvidden av og dermed selger for billig. Markedet tar normalt ikke hensyn til f.eks affeksjonsverdien før det i "kollektiv" forstand (altså at det er en slags vedtatt sannhet) handler om rene antikviteter/verdigjenstander. Det er også dette fenomenet som gjør at det er mulig å gjøre et "kupp" på et marked/loppemarked eller f.eks når man kjøper en bruktbil. Spesielt når det gjelder biler faller verdien hurtig og på et tidspunkt vil bruks, nytte og affeksjonsverdien overgå salgsverdien. Jeg opplevde dette med vår tidligere E46 318d Touring allerede da den var 5-6 år gammel. Heldigvis kom jeg i kontakt med en temmelig sympatisk salgssjef hos en BMW forhandler her i Århus som fortalte meg prinsippene for hvordan markedet for litt eldre biler egentlig fungerer. Han rådet meg til å beholde bilen i 2-3 år og det angrer jeg ikke på. Det er generelt alderen og ikke kjørelengden som i økonomisk forstand er mest negativt for moderne biler. 300000+ Km for en 10 år gammel moderne bil er ingenting såfremt den er godt vedlikeholdt og fremstår i god stand. 200000+ Km for en 10 år gammel moderne bil kan være alt for mye hvis bilen mangler vedlikehold og fremstår som sliten. I gamle dager (80 og 90-tallet) var nesten alle biler som hadde kjørt over 100000 Km temmelig godt brukte. Det fantes generelle unntak... f.eks Mercedes-Benz, men overordnet var dette mer regelen enn unntaket. Idag kan selv en Peugeot gå 500000+ Km før den er direkte sliten såfremt den får et fornuftig vedlikehold... Jeg har tatt konsekvensene av det du sier her på alle bilene jeg har hatt. Vedlikeholdt de godt hele veien og stort sett brukt de helt opp. Bruksverdien har for min del vært høy fordi jeg har tatt vare på bilene og jeg har ingen interesse av å "gi bort" bilen til noen som ikke ser verdien av dette. Min forrige bil var en Volvo 740 Turbo med 400.000km på telleren. Denne solgte jeg faktisk til en ungdom men den hadde bare 1 år igjen pga rust. Min nåværende E39 530Dat har trilla 320.000km og her er det så mye bil igjen at jeg har ingen planer om å selge den. På bruktmarkedet er den ikke verd noe særlig men for meg har den høy bruksverdi og er så godt vedlikeholdt at jeg regner med å ihvertfall kjøre den 400.000km, kanskje mer. Fredrik reagerte på dette 1
Nytern Skrevet Mai 29, 2015 Skrevet Mai 29, 2015 Mine biler har gått 965.000 Shattered reagerte på dette 1
Thundercoil Skrevet Mai 29, 2015 Skrevet Mai 29, 2015 Min bikker 170 000 km i morgen A6en har gått 262 000 km
Fredrik 90 Skrevet Mai 29, 2015 Skrevet Mai 29, 2015 Er jo ikke så mye det da Kunne sikkert fått 35 000 til 40 000 og kanskje hvis du fant riktig kjøper. Har sett 520i før gå til rundt den prisen. Da er det iallfall noen små skjønnhetsfeil jeg bør få tatt, bilen er veldig hel og pen men den har noe naturlig alderspatina. Litt rustbobler, noen småbulker hist og pist Men jeg ser at originale E34er går for stadig mer og mer, så det er jo lov å håpe på samme trend som med E30 når det gjelder pris Er E34n du har så ryddig og original som den fremstår er det overhodet ingen vits i å selge. Dersom man en dag skulle trenge penger ville det vel vært mer naturlig å selge unna 530 Skulle jeg ha solgt noen av mine biler av økonomiske årsaker så er det helt klart 530en som hadde gått, E34en koster meg ikke annet enn bensin, forsikring og årsavgift. Jeg må vel regne kanskje 7000 kr i året på vedlikehold og slitedeler, sånnsett er det en veldig billig bil å eie. Billigere enn elbilen også, bare at denne er billigere å bruke siden man ikke betaler drivstoff, bom eller parkering Men hvis det er negativt at bilen er eid av ungdom, så er det jo et problem at jeg eier den, siden jeg er 18? Og ser man bort i fra uorginal spiller + forsterker og sub så ER bilen orignal. Det er ikke selve alderen som er problemet her. Ungdom med fersk lapp er sjelden de som har tykkest lommebok, men BMW skal de ha fordi det er tøft med rekkesekser og bakhjulstrekk. Da er det fort at pengene går til bensin, forsikring, anlegg, styling samt at den siste lille slanten igjen går til helgefyll. Da kommer vedlikehold sist i rekka fordi det er "kjedelig" da det ikke er noe man ser, dette kombinert med noe hardt bruksmønster gjør at begrepet "ungdomskjørt" ofte har en negativ betydning. I Norge er egentelig ungdom ganske bortskjemte, i de fleste land i Europa så er BMW eierskap en ganske fjern drøm for de under 25 år som kommer ifra vanlige kår. Ja bilene er billigere, men lønna man får som ung er dårlig, forsikringene høye og bankene er lite villige til å låne ut penger til unge mennesker. Jeg har tatt konsekvensene av det du sier her på alle bilene jeg har hatt. Vedlikeholdt de godt hele veien og stort sett brukt de helt opp. Bruksverdien har for min del vært høy fordi jeg har tatt vare på bilene og jeg har ingen interesse av å "gi bort" bilen til noen som ikke ser verdien av dette. Min forrige bil var en Volvo 740 Turbo med 400.000km på telleren. Denne solgte jeg faktisk til en ungdom men den hadde bare 1 år igjen pga rust. Min nåværende E39 530Dat har trilla 320.000km og her er det så mye bil igjen at jeg har ingen planer om å selge den. På bruktmarkedet er den ikke verd noe særlig men for meg har den høy bruksverdi og er så godt vedlikeholdt at jeg regner med å ihvertfall kjøre den 400.000km, kanskje mer. Min onkel har jo tatt dette til det ekstreme å, han kjører fortsatt sin 1991 E34 520i som han kjøpte ny. Bytta inn en Peugeot 505 i ny BMW som den gang kosta 450 000 kr eller noe, siden har han bare sett verdien dale og ikke sett noen vits i å kvitte seg med en god bil. Den har vel nå gått over 450 000 km, mekanisk er den god som gull men den er opprusta som fy. Under er den utrolig fin da den i alle år er blitt tektylbehandelt, kanalene er veldig fine. Men nå er han pensjonist og trenger ikke to biler lengere, men han får kanskje 15 000 kr hvis han er heldig. Bilen er sjampanjefarget, har kun takluke som ekstrautstyr og er generelt sett utrolig kjip. Han har snakket om å bare avskilte den å sette den bort med det blir for galt det også, jeg vil ikke ha den da jeg ikke har bruk for to 520er. Den blir nok satt bort etterhvert tenker jeg, men bedre det enn at den blir herjebil eller spiker Fredrik reagerte på dette 1
Daniel. Skrevet Mai 29, 2015 Skrevet Mai 29, 2015 (endret) Da er det iallfall noen små skjønnhetsfeil jeg bør få tatt, bilen er veldig hel og pen men den har noe naturlig alderspatina. Litt rustbobler, noen småbulker hist og pist Men jeg ser at originale E34er går for stadig mer og mer, så det er jo lov å håpe på samme trend som med E30 når det gjelder pris Det er ikke selve alderen som er problemet her. Ungdom med fersk lapp er sjelden de som har tykkest lommebok, men BMW skal de ha fordi det er tøft med rekkesekser og bakhjulstrekk. Da er det fort at pengene går til bensin, forsikring, anlegg, styling samt at den siste lille slanten igjen går til helgefyll. Da kommer vedlikehold sist i rekka fordi det er "kjedelig" da det ikke er noe man ser, dette kombinert med noe hardt bruksmønster gjør at begrepet "ungdomskjørt" ofte har en negativ betydning. I Norge er egentelig ungdom ganske bortskjemte, i de fleste land i Europa så er BMW eierskap en ganske fjern drøm for de under 25 år som kommer ifra vanlige kår. Ja bilene er billigere, men lønna man får som ung er dårlig, forsikringene høye og bankene er lite villige til å låne ut penger til unge mennesker. En av de 520i som gikk til rett under 40k fjusket og litt sånt, så tror ikke noen små rustflekker skal ha så mye og si, men når de er fjernet blir det fort mye bedre. Du kan ikke ta alle ungdom under samme kam, men som sagt så tror jeg ikke dette gjelder helt for min. Er så klart litt tvil nå når det viser seg at eieren har vært uærlig til meg. Tror ikke jeg passer helt inn under den kategorien heller. Går selvfølgelig en del til bensin og forsikring. "Styling" kan diskuteres. Men jeg drikker ikke, og jeg snuser ikke, så sparer mye penger der, og da er det selvfølgelig mer penger til overs til vedlikehold. Har tenkt å kjøpe ny olje + olje og luftfilter nå snart mens bilen allikevel er "under oppussing". Burde egentlig ta sånn pollenfilter og i samme slengen, men makan til knotete plassering på de da... Vet godt at mye av oss ungdom er bortskjemt (men igjen, du kan ikke ta alle under samme kam), men det med at ungdom i de fleste andre Europeeiske land ikke har råd til BMW før de er rundt 25 vil jeg si er litt "feil". Men det angår ikke meg, så.. Ja. Endret Mai 29, 2015 av DanielStance
Hpi Skrevet Mai 29, 2015 Skrevet Mai 29, 2015 Min onkel har jo tatt dette til det ekstreme å, han kjører fortsatt sin 1991 E34 520i som han kjøpte ny. Bytta inn en Peugeot 505 i ny BMW som den gang kosta 450 000 kr eller noe, siden har han bare sett verdien dale og ikke sett noen vits i å kvitte seg med en god bil. Den har vel nå gått over 450 000 km, mekanisk er den god som gull men den er opprusta som fy. Under er den utrolig fin da den i alle år er blitt tektylbehandelt, kanalene er veldig fine. Men nå er han pensjonist og trenger ikke to biler lengere, men han får kanskje 15 000 kr hvis han er heldig. Bilen er sjampanjefarget, har kun takluke som ekstrautstyr og er generelt sett utrolig kjip. Han har snakket om å bare avskilte den å sette den bort med det blir for galt det også, jeg vil ikke ha den da jeg ikke har bruk for to 520er. Den blir nok satt bort etterhvert tenker jeg, men bedre det enn at den blir herjebil eller spiker Ja det kommer jo en dag hvor det er helt slutt men jeg er også av den oppfatning at alt er bedre enn at de ender opp som herjebiler. Når en selv har passet på og drevet med seriøst vedlikehold så skal ingen få glede av å kjøre bilen ihjel på morro. Kanskje litt sært men for oss som ikke synes at en bil bare er en bil så er det alvor Jeg har hatt 2 Audier som jeg har brukt helt opp men de ble pent og pyntelig kjørt til opphogging av meg selv Det skal vises respekt på siste reis for en bil hvor en har tilbrakt utallige tusen kilometer og som har brakt masse glede hehe. Fredrik reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet Mai 29, 2015 Skrevet Mai 29, 2015 En av de 520i som gikk til rett under 40k fjusket og litt sånt, så tror ikke noen små rustflekker skal ha så mye og si, men når de er fjernet blir det fort mye bedre. Du kan ikke ta alle ungdom under samme kam, men som sagt så tror jeg ikke dette gjelder helt for min. Er så klart litt tvil nå når det viser seg at eieren har vært uærlig til meg. Tror ikke jeg passer helt inn under den kategorien heller. Går selvfølgelig en del til bensin og forsikring. "Styling" kan diskuteres. Men jeg drikker ikke, og jeg snuser ikke, så sparer mye penger der, og da er det selvfølgelig mer penger til overs til vedlikehold. Har tenkt å kjøpe ny olje + olje og luftfilter nå snart mens bilen allikevel er "under oppussing". Burde egentlig ta sånn pollenfilter og i samme slengen, men makan til knotete plassering på de da... Vet godt at mye av oss ungdom er bortskjemt (men igjen, du kan ikke ta alle under samme kam), men det med at ungdom i de fleste andre Europeeiske land ikke har råd til BMW før de er rundt 25 vil jeg si er litt "feil". Men det angår ikke meg, så.. Ja. Jeg tar ikke alle under en kam, jeg sier bare at det ofte er slik. Selv hadde jeg BMW som 18 åring og den fikk service på Bavaria, samt alt av slitedeler byttet på samme sted. Den ble riktig nok kjørt hardt noen ganger med den ble passet godt på, polert opp en gang i året og hadde nye dekk på både sommer og vinter. Nå var dette på det tidspunktet en 7 år gammel E39 så den ble jo holdt helt dønn original bortsett ifra E39 M5 felger som var replika Solgte den til en ung advokat i Oslo i 2010 som i følge statens veivesen kjører den ennå Ja det kommer jo en dag hvor det er helt slutt men jeg er også av den oppfatning at alt er bedre enn at de ender opp som herjebiler. Når en selv har passet på og drevet med seriøst vedlikehold så skal ingen få glede av å kjøre bilen ihjel på morro. Kanskje litt sært men for oss som ikke synes at en bil bare er en bil så er det alvor Jeg har hatt 2 Audier som jeg har brukt helt opp men de ble pent og pyntelig kjørt til opphogging av meg selv Det skal vises respekt på siste reis for en bil hvor en har tilbrakt utallige tusen kilometer og som har brakt masse glede hehe. Ja jeg har aldri vært noe fan av å herje ned biler som skal kastes, særlig ikke etter ett langt eierskap. Nå er vi heldigvis en familie full av BMW entusiaster, men akkruat nå så er ikke den gamle E34en spesiell nok til at noen gidder å bry seg om den eller ta seg av den. Men det kommer en tid når dette er biler folk vil bry seg om og ta frem ifra glemselen, da ville man kanskje angret på at man sendte den gamle sliteren på skroten. Er litt derfor han vil sette den bort også, slik at når den er veteran en gang kan taes frem, shines opp og gi ny glede i tillegg til å ha tilknyting til familien. Jeg skal iallfall holde ett øye med bilen i årene fremover Hvor kult hadde det ikke vært å tatt frem en E12 520i eller E28 520I i dag som en gang ble kjøpt ny av noen i familien og satt den i stand Fredrik, Espen Aass og Hpi reagerte på dette 3
Anbefalte innlegg