Skårholen Skrevet Juni 13, 2015 Share Skrevet Juni 13, 2015 Hvis dere skal bygge selv engang så kan dere kjøpe med kjølebatteri/ aircondition i ventilasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 13, 2015 Share Skrevet Juni 13, 2015 (endret) Vårt trehus her i Danmark ble bygget i 2000 (jeg var byggherre) og det ble bygget etter datidens strengeste krav til energieffektivitet. Vi har et passivt ventilasjonssystem (trekker mekanisk frisk luft inn i huset via en varmeveksler) og jeg synes at systemet fungerer glimrende. Vårt hus har imidlertid relativt store takoverheng og få store vindusflater som er direkte eksponert mot solen midtsommers. På varme dager er det imidlertid viktig å skape et oppadgående luftsug i huset for på den måten slippe ut varmen. Det gjør vi ved å åpne et veluxvindu (takvindu) samt øke gjennomstrømmingen av luft i ventilasjonssystemet. Prinsippet er det samme som blir brukt i bl.a Spania. Vi kan aldri få en lavere temperatur i huset enn det er i luften utenfor, men vi slipper en opphoping av varme innendørs. Når det gjelder energieffektivisering generelt er moderne trehus totalt overlegent i forhold til murhus. Våre kostnader til oppvarming av huset er jevnt over 40-50% lavere enn våre naboer som har murhus av tilsvarende størrelse... Home sweet home Endret Juni 13, 2015 av Fredrik bimmerR og axept reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diiesel Skrevet Juni 13, 2015 Share Skrevet Juni 13, 2015 Tips til eksosanlegg til E39 530d sedan M-Sport? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juni 13, 2015 Share Skrevet Juni 13, 2015 (endret) Har hus bygget i 2004 med balansert Villavent som hevder å gjenvinne 80% av varmen. Opplever samme problemet at det blir drivhus om sommeren selv her på vestlandet. Har stue med store vinduer som er sør og vestvendt. Prøvde også å bytte til såkalt "sommerkassett" i ventilasjonsanlegget som vil si at de platene som lagrer varmen er fjerna tror jeg. Merka uansett ingen forskjell. Har 2 varmepumper i huset og sist sommer stod begge på A/C og 20-22 grader hele sommeren. Kommer til å gjøre dette hver sommer. Fyrte i mange år med ved, hadde gratis tilgang men synes også der at med dagens isolerte hus når en bor på milde steder så er problemet at det er litt for kaldt eller altfor varmt med vedfyring. En vedovn er rett og slett for effektiv så det ble som regel plutselig altfor varmt. Virker som dagens vedovner ikke er helt tilpasset dagens hus, ihvertfall hvis en bor på steder med milde vintre. Varmepumper derimot gir veldig jevn og fin varme og kulde. Endret Juni 13, 2015 av Hpi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Juni 13, 2015 Share Skrevet Juni 13, 2015 tenkte montere jula varmepumpe på rommet jeg, men hakke kommet så langt ennå bråker noe mindre enn en sånn portabel en, har det nå, må nesten ha på musikk for å overdøve den Sett den på en time eller to før du legger deg så er det ikke noe problem å skru den av hele natta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axept Skrevet Juni 13, 2015 Share Skrevet Juni 13, 2015 Har hus fra 1933 (Tømmer-hus) og ikke isolert.. Når vi kjøpte huset (05) så kunne det være ned mot 10 grader i stuen om morningen på vinterstid. Etter installasjon av en varmepumpe kom dette seg. Skal dog installere pumpe nummer 2 med tid og stunder. Venter forøvrig på snekkere for bytting og isolering av hele boligen.. Good times.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juni 13, 2015 Share Skrevet Juni 13, 2015 Det blir nok å installere ett par varmepumper eller få statt inn Aircondition i ventilasjonsanlegget, får se hva som lønner jeg. Jeg vet iallfall at vinterstid har jeg ikke bruk for varmepumpe som varmekilde, dette måtte kun blitt til kjøling sommerstid. Varmekabler i første etasje er nesten nok alene til å varme opp, hvis ikke så er det en oppfyring i ovnen med ved så er det tilstrekkelig. Huset her er forøvrig så tett at trekken i ovnen er elendig, må åpne ett vindu i stua for få raskt fyr. Hvis alle vinduene er lukket og kjøkkenvifta står på så går ikke røyken opp i pipa, da fylles hele ovnen med røyk som tilslutt kommer ut igjennom trekkspjeldet og fyller stua med røyk. Når man da har røykvarslere som er seriekoblet i mellom etasjene og som slår automatisk av komfyr og platetopp når de går av så har det blitt bra hektisk her de gangene det har skjedd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marius paulsen Skrevet Juni 13, 2015 Share Skrevet Juni 13, 2015 du skal ha ilsted med tiluft når du har ventilasjonsanlegg;) da funker det fint å fyre i ovnen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinhar Skrevet Juni 13, 2015 Share Skrevet Juni 13, 2015 Okei, skål. Skulebollen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Poppy Skrevet Juni 13, 2015 Share Skrevet Juni 13, 2015 (endret) http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=4235331&finnkode=58659077 Hva synes dere om prisen på denne? Endret Juni 13, 2015 av Poppy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hermanoo90 Skrevet Juni 14, 2015 Share Skrevet Juni 14, 2015 Dyr... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 14, 2015 Share Skrevet Juni 14, 2015 (endret) Det blir nok å installere ett par varmepumper eller få statt inn Aircondition i ventilasjonsanlegget, får se hva som lønner jeg. Jeg vet iallfall at vinterstid har jeg ikke bruk for varmepumpe som varmekilde, dette måtte kun blitt til kjøling sommerstid. Varmekabler i første etasje er nesten nok alene til å varme opp, hvis ikke så er det en oppfyring i ovnen med ved så er det tilstrekkelig. Huset her er forøvrig så tett at trekken i ovnen er elendig, må åpne ett vindu i stua for få raskt fyr. Hvis alle vinduene er lukket og kjøkkenvifta står på så går ikke røyken opp i pipa, da fylles hele ovnen med røyk som tilslutt kommer ut igjennom trekkspjeldet og fyller stua med røyk. Når man da har røykvarslere som er seriekoblet i mellom etasjene og som slår automatisk av komfyr og platetopp når de går av så har det blitt bra hektisk her de gangene det har skjedd Det bør være en avtrekksvifte i pipen når man har et moderne trehus som er helt tett. Vi har ikke ovn eller peis i vårt hus, men vi har lyst på en peis i stuen. Utfordringen er imidlertid at huset er alt for godt isolert til at vi kan bruke peisen uten at stuen blir som en sauna. Idag er det påbudt (iallefall i DK) med en innsats i peisen og det gjør at den i praksis blir som en konveksjonsovn og dermed en alt for effektiv varmekilde. En eldre og åpen peis der det meste av varmen går rett opp i pipen hadde imidlertid fungert bra, men det får vi ikke godkjent. Jeg har undersøkt muligheten for å få koblet AC til vårt ventilasjonsanlegg, men det er dessverre ganske dyrt. Systemet bør være fullautomatisert med kontroll på bl.a luftfuktigheten i huset. Man får ellers lett et dårligere inneklima samt at man kan risikere å ødelegge tremøbler og gulvplanker (vi har brede gulvplanker av heltre istedenfor parketlaminat). Endret Juni 14, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juni 14, 2015 Share Skrevet Juni 14, 2015 Jeg bor i blokk. Daniel., Werther og FredrikE24 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olenikolai Skrevet Juni 14, 2015 Share Skrevet Juni 14, 2015 Er ikke noe behov for vifte i avtrekk fra ovn/peis, men har man et hus med balansert ventilasjon må man ha egen tilluft til ildstedet slik at det får den luften det trenger. Alternativet med vifte i pipen må i så fall kobles slik at når viften i pipen starter må tilluftsmengden i ventilasjonsanlegget økes med tilsvarende mengde som viften trekker ut. Dette gjelder også egentlig for avtrekk på kjøkken, men er noe det ofte slurves med. Dropper man den økningen vil man dersom man ikke har en åpen ventil/dør/vindu skape et undertrykk inne, som så tvinger luft gjennom konstruksjonen, noe som ikke er spesielt heldig. Når det gjelder kjøling vil man få langt mer ut av å sette inn et kjølebatteri i ventilasjonsanlegget der man har mulighet til det da man får spredt dette til alle rom og i kombinasjon med et varmebatteri kan man styre luftfuktigheten til en viss grad. Knytter man dette til en varmepumpe igjen vil man få mer ut av de pengene den forbruker, så ved en effektfaktor på f.eks. 1:3 putter man inn 1kW og henter ut 3kW på andre siden, som er grunnen til at man ser på alternativer som varmepumper i steden for andre oppvarmings eller avkjølingsløsninger. Det er ofte svært lite heldig å montere en befukter i ventilasjonsanlegg da det ofte fører til problemer som mugg og bakterievekst i kanalene og gjør ventilasjonen til en effektiv smittespreder. Ellers skal man generelt sett ha et lett overtrykk inne i boligen for å slippe endel problemer som kald trekk osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 14, 2015 Share Skrevet Juni 14, 2015 Det er jo ikke slik at en avtrekksvifte i pipen skaper et undertrykk i huset. Det er den ikke kraftig nok til... vi snakker ikke om en kjøkkenventilator heller. Poenget er å skape et svakt sug oppover i pipen slik at røyken ikke trekker nedover i tiden det tar før pipen er varm... og når pipen er varm trekker røyken oppover av seg selv... Jeg bodde forøvrig i blokk fra jeg var 18 og flyttet for meg selv til jeg var 33. Da hadde jeg spart opp nok penger til å bygge et nytt hus uten å låne penger. Det var den gangen før hus og tomteprisene tok helt av. Jeg savner ikke å bo blokk... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg