Nytern Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 (endret) 100!! I Danmark! Danske motorveier = 130, jeg foretrekker 150. Da er jeg ikke det største uromomentet, og kan fint tråkle meg mellom disse bittesmåe typisk danske bybilene. Er visst dyrt å eie stor/fæl bil i Danmark. Endret Juli 11, 2015 av Nytern Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Danske veier er veldig bra, men har kjørt både i Tyskland, Slovenia og Kroatia og av alle land er nok Kroatia veiene med best dekke som jeg har kjørt på. Det er som stuegulv å regne og trafikken er liten så en kan mer eller mindre flate jernet uten å måtte vike for noen. Tyskland bærer preg av enorm trafikk og et vanvittig stress, på tur nedover for to uker siden(Tyskland på langs) så var man oppe i 200 km/h et fåtall ganger, og resten gikk i rykk og napp i alt fra 80 til 150. Ble veldig bra da man kom til Østerrike og Slovenia, men Østerrike har fartsmålinger overalt, og det slovenske veipoliti kødder man visstnok ikke med. Kroatia er det 130 grenser, men ingen bryr seg før man nærmer seg 180. Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Trenger 1 stk regulator til common rail pumpe BMW m57n til rudskogen asap. Noen som har noe slikt liggende eller kan skaffe? Trenger den først og fremst kun til testing. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Kroatia har de vakreste veien faktisk! Sykt fin utsikt itillegg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Jeg synes Frankrike hadde de fineste veiene, stort sett 6 felt og utrolig fint veidekke. Ellers så kan Autobahn være fin, men det er mye trafikk og det er mange gamle strekkninger av Autobahn som er svært gamle og det merker man. 100!! I Danmark! Danske motorveier = 130, jeg foretrekker 150. Da er jeg ikke det største uromomentet, og kan fint tråkle meg mellom disse bittesmåe typisk danske bybilene. Er visst dyrt å eie stor/fæl bil i Danmark. Man blir på en måte litt "lovløs" så fort man kommer over grensa, vet myndighetene har sammarbeid og alt det der men det gjør noe med enn når man ikke lengere risikerer fengsel for å kjøre for fort. Når vi var i Sverige nå så la jeg meg på 140 km/t med noen turer opp til 150 km/t, og selv om fartsgrensa var 110 km/t så gikk trafikkflyten stortsett i 130 km/t. Det som er vittig med danskene og de småbilene deres er at de kjører som de skulle ha stjålet bil og identitet noen ganger, man kan ligge i 140 km/t i Danmark og raskt bli innhentet av sånne bittesmå Peugeot 108, Citroen C1 og VW UP. Skjønner ikke hvordan de klarer det med biler som har type 1,0 liters motorer med rundt 60 hester, men når man er vant med undermotorisert bil så lærer man selv vel noen knep for å holde tempoet oppe. Min far kjørte Corsa 1,2 hjemmeifra Spania, gikk greit å holde 160 på slettene men i motbakkene måtte han finne en bil å legge seg bak i slip streamen for å kunne holde tempoet Også er egoet til danskene like store som bilene er små, det er ikke snakk om å sjekke bakspeilet før de blinker ut i venstre feltet, og de legger jeg ikke inn mellom forbikjøringene før de er forbi hele rada med bilene... Det har blitt noen forbikjøringer på høyresiden oppigjennom ja.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 (endret) Det som er vittig med nordmenn på danske motorveier er at de kjører som de skulle ha stjålet bil og identitet noen ganger. Nordmenn i store og dyre biler er beryktet for å ikke respektere hastighetsbegrensningene på danske motorveier. De kjører som om de aldri skulle ha sett en skikkelig motorvei før... Det er ikke helt billig å bryte fartgrensene her i Danmark lenger. Kjører man f.eks i 156 Km/t på 130 Km/t motorveiene koster det minimum 3000 DKK å bli tatt i en kontroll. I tillegg kommer sannsynligvis en bot på 1000 DKK for ikke å ha holdt lengst mulig til høyre hvis trafikken ellers går i 130 Km/t. Altså tilsammen ca. 4800 NOK. Kjører man f.eks i 185 Km/t (som mange nordmenn faktisk gjør i DK) får man en bot på minimum 6500 DKK (ca. 7800 NOK)... i tillegg til at man må tilbringe mye tid på den lokale politistasjonen mens politiet gjør ferdig siktelsen mot deg som skal oversendes politiet der du bor i Norge. Du kan med andre ord riskikere å skulle betale den danske boten i Danmark (jepp... de kan beslaglegge bilen til fordel for den danske staten) samt bli siktet for lovovertredelsen i Norge og dermed risikere å miste lappen etter norske regler. Endret Juli 11, 2015 av Fredrik FredrikE24, Maxmek og Marius2002 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 På et lokalt veteranbiltreff i dag var det en M635 fra Elverum, en hårete ekkel gammel fyr sto og snakket med noen han kjente og satte olabuksen sin rett bak bakskjermen, ble mer og mer komfortabel. Jeg ble lettere sjokkert og måtte til slutt spørre om det var hans bil, noe jeg visste godt det ikke var. Så da spurte jeg hvorfor han satt på den... Ble litt rar da. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Det som er vittig med nordmenn på danske motorveier er at de kjører som de skulle ha stjålet bil og identitet noen ganger. Nordmenn i store og dyre biler er beryktet for å ikke respektere hastighetsbegrensningene på danske motorveier. De kjører som om de aldri skulle ha sett en skikkelig motorvei før... Det er ikke helt billig å bryte fartgrensene her i Danmark lenger. Kjører man f.eks i 156 Km/t på 130 Km/t motorveiene koster det minimum 3000 DKK å bli tatt i en kontroll. I tillegg kommer sannsynligvis en bot på 1000 DKK for ikke å ha holdt lengst mulig til høyre hvis trafikken ellers går i 130 Km/t. Altså tilsammen ca. 4800 NOK. Kjører man f.eks i 185 Km/t (som mange nordmenn faktisk gjør i DK) får man en bot på minimum 6500 DKK (ca. 7800 NOK)... i tillegg til at man må tilbringe mye tid på den lokale politistasjonen mens politiet gjør ferdig siktelsen mot deg som skal oversendes politiet der du bor i Norge. Du kan med andre ord riskikere å skulle betale den danske boten i Danmark (jepp... de kan beslaglegge bilen til fordel for den danske staten) samt bli siktet for lovovertredelsen i Norge og dermed risikere å miste lappen etter norske regler. Blir man tatt i 156 km/t på motorveien i Norge så mister man lappen og får 9000 kr i bot, blir man tatt i 185 km/t så må man i fengsel, mister lappen og må ut med en bot på i mellom 10 og 20 000 kr. Så å måtte betale 3000 kr for å kjøre i 156 km/t er virkelig ikke galt, er absolutt såpass lav bot at jeg ikke hadde brydd om meg jeg hadde hatt lyst til å kjøre fortere enn 140 km/t (som er min standard hastighet i utlandet ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 (endret) Man kan miste lappen i Danmark også hvis man kjører i 156 Km/t på 110 Km/t motorveiene... litt avhengig av hvordan man kjører, hvor mye trafikk det er og om det er vanskelige kjøreforhold (regn, sne, is, vind etc.). Kjører man 156 Km/t på 110 Km/t motorveiene er boten minimum 5000 DKK (6000 NOK). Man kommer svært sjelden i fengsel for fartsovertredelser i Danmark (det er bare en ekstra kostnad for staten), men man kan evt. få bilen beslaglagt til fordel for statskassen mens myndighetene sjekker om du har utestående skatt eller annet som skal betales til det offentlige (privat og/eller selskaper du eier eller er medeier i). Et annet poeng i denne sammenhengen er at hvis man blir tatt for å kjøre såpass fort her i DK pleier politiet og myndighetene (først og fremst skattemyndightetene) å benytte muligheten til å gjennomføre en full undersøkelse av deg som person. Du har påført deg selv oppmerksomhet fra myndighetenes side og så får man se om du tåler oppmersomhetens lys. Myndighetenes erfaring er at de fleste som i den grad ikke respekterer lover og regler ofte har mer ulovlig på samvittigheten. Endret Juli 11, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 100!! I Danmark! Danske motorveier = 130, jeg foretrekker 150. Da er jeg ikke det største uromomentet, og kan fint tråkle meg mellom disse bittesmåe typisk danske bybilene. Er visst dyrt å eie stor/fæl bil i Danmark. Tenkte nå på de strekkene der fartsgrensen er rundt 90-110 km/h. Men nå er det ikke akkurat noe sportsbil vi kjører da. Skulle kaaanskje tatt BMW i stedenfor hehe.Men har vært her i et par timer og allerede spottet litt av hvert E30 Touring kjørt av en eldre dame, en småtøff E34 og Trabant stasjonsvogn [emoji14] Møtte også på en kødd av en danske i Q7 (S ett eller annet) som tok en jævla farlig forbikjøring og holdt på å fronte med en og ta siden på vår bil. Tror han hadde barn i bilen og.... [emoji55] Alt det for å ende opp rett forran oss. [emoji23] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tambur4 Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Så å måtte betale 3000 kr for å kjøre i 156 km/t er virkelig ikke galt, er absolutt såpass lav bot at jeg ikke hadde brydd om meg jeg hadde hatt lyst til å kjøre fortere enn 140 km/t (som er min standard hastighet i utlandet ) Idiot! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Idiot! Takk... sandersander reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 (endret) Jeg kan ikke påberope meg å ha bodd i danmark, men jeg har kjørt gjennom en del ganger (samt noen av de obligatoriske danmarksferiene). Det eneste reelle problemet som skiller seg ut, som faktisk er trafikkfarlig, er de som pent ligger i lupoen sin i knappe 80 på motorvegen (om det er 110 eller 130 later til å spille liten rolle). Jeg trodde først det bare var et par, så kanskje bare i området etc, men har etterhvert merket meg at dette er en reell greie folk driver med. Det skaper mye uro i trafikkbildet som ellers later til å flyte fint i 15-20 over fartsgrensen (på meteret, så ikke så mye for fort egentlig). Dette medfører en del risiko fordi man tvinger to filer som ofte holder forskjellig hastighet til å "flette" for å kommer forbi disse folka. Skaper et langt mer uoversiktlig bilde enn nordmann i 5er og 185 forbi på venstresida. Endret Juli 11, 2015 av TRF-Racing M|Fjeld, Maxmek og Nytern reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Idiot! Jeg er trang i nøtta. Hva mener du med idiot? Bota eller at man betaler. Selv hadde jeg også gladelig betalt, Fredrik 90, Nytern, Maxmek og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE39turbo Skrevet Juli 11, 2015 Share Skrevet Juli 11, 2015 Danmark og Norge virker til å vere de verste landa i norden å vere bilentusiast i, fantastisk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg