Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Både X5, e39 og e34 fikk man som varebil frem til reglene ble endret 1. april 2001.

Det var bl.a. endel e34 M5 touringer med grønne skilter, og det er mye av grunnen til at det er såpass "mange" av disse i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt prisen på E53 X5 varebil, men det må vel ha vært rett under 600k for en 3.0i? Noen som kan gi korreks?

Sånn ellers, så var varebil-reglene helt gull. Det var utrolig mange fine biler man fikk inn med redusert pris og handicap/skillevegg. En bekjent hadde en fersk og fin E39 540ia-varebil i 2000, og jeg synes den var helt sykt sjef. Hvem kan motstå E39 sin kvalitetsopplevelse i tillegg til V8-drag av en annen verden?

Gikk en rød E34 530ia varebil i bygda som jeg synes var kjempefin. Varebil var snarveien til tysk luksus - det ble også importert mengder av Audi S4/S6 og MB S124 300TDT i samme bølgen. Heldigvis lever mange enda.

På det høyeste var det meg bekjent registrert 77 stk E34 M5 touring i Norge, av 891 produsert. Sverige hadde ca 120 stk, så lille Norge og Sverige tok en god andel av total produksjon.

De nye varebilreglene tok også livet av en haug av andre biler mer rettet mot næringslivet, og ikke overraskende kan vi takke Arbeiderpartiet for denne idiotiske byråkratregelen. Husk dette før neste valg.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en automatkasse tar skade er noe jeg selv ikke tror noe på(selvom jeg hører om det merkverdig ofte, men får aldri et svar om hvorfor), og motorbremser som en gal med min bil, men den Tahoen ramler ned på tomgang så fort man slepper gassen og vil ikke motorbremse før man girer ned noe skikkelig, og da banker den inn giret. Hadde vært bedre å bare kunne låse converteren ved behov med en bryter :)

Når det gjelder varebil, min bil hadde som fem-seter en listepris på rett under 900 000kr i 1994. Den ble tatt inn til Norge som 4 år gammel og fikk skillevegg og grønne skilt :) trolig en del billigere å ta inn. Ble godkjent som fem-seter i 2010 mener jeg det var :P

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt prisen på E53 X5 varebil, men det må vel ha vært rett under 600k for en 3.0i? Noen som kan gi korreks?

Internett var ikke helt det samme for 15 år siden, men jeg fant denne (selv om X5 ikke er listet...), og kombinerer man med denne får man muligens en pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye varebilreglene tok også livet av en haug av andre biler mer rettet mot næringslivet, og ikke overraskende kan vi takke Arbeiderpartiet for denne idiotiske byråkratregelen. Husk dette før neste valg.

Eller sagt på en annen måte. Fordi noen begynte og registrere biler som i utgangspunktet aldri var beregnet på og være varebiler så måtte myndighetene gjøre noe for ikke og uthule reglene for mye noe som igjen gikk ut over andre som trengte en liten varebil.

For ordens skyld så kunne det aldri falle meg inn og stemme på Ap, Heller ikke Høyre eller Egoistpartiet(Frp) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er litt synd. Holder på å se etter ny trekkbil / liten varebil på jobben nå. Sett litt på discovery 4 og land cruiser.

Hadde vært litt kjekkere med en E70.

Kunne heller vært strengere regler for å sette i seter igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeiderpartiet og sosialistene har ødelagt mye moro og glede i landet vårt, ren og skjær misunnelsespolitikk. Ingen andre skal få lov å få noen fordeler eller ha noe bedre enn andre, minner ikke så rent lite om kommunisme... Får virkelig håpe at det norske folk har oppdaget dette nå, og skal vi tro det siste ukers meningsmålinger så er det kanskje en liten sjanse for at de nettopp har forstått dette :)

Eller sagt på en annen måte. Fordi noen begynte og registrere biler som i utgangspunktet aldri var beregnet på og være varebiler så måtte myndighetene gjøre noe for ikke og uthule reglene for mye noe som igjen gikk ut over andre som trengte en liten varebil.

For ordens skyld så kunne det aldri falle meg inn og stemme på Ap, Heller ikke Høyre eller Egoistpartiet(Frp)

På hvilken måte ødelegger denne ordningen for andre? Det at en vil kjøpe en 540I varebil har da vel ingen verdens ting med han som ville ha en Caddy eller Berlingo, tvert i mot så ha den idiotiske "statskassa" nå blitt så stor at enkelte kassebiler ikke kan regges på grønne skilter lengere. Peugeot Bipper (lillebror til Berlingo) kan kun registreres som personbil med høyere avgift, og det er jo akkruat da det går ut over de som trenger en liten varebil. Typisk sosialistisk styring, kappjakten på kapitalistene blir så stor at ting som avgiftsendringer blir svært dårlig planlagt og får tilbakevirkende effekt..

Hilsen en egoist tydligvis....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som han skriver at faren for å uthule avgiftsregimet med biler som ikke var egnet som varebiler var overhengende. Vi ser det samme her i Danmark med alt fra Porsche Panamera, 5-serier, 3-serier og 1-serier som varebiler (og det er intet amnesti etter 10 år i forhold til å omregistrere disse til personbiler). Folk flest forstår ikke hvorfor Danmark har høye bilavgifter, men selv politiske partier som har vært imot avgiftene under valgkampene "glemmer" plutselig alt om dette når de inntar plassene på Christiansborg (stortinget på dansk)... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja systemet ble jo utnyttet, men jeg sliter med å se bakdelene med dette så lenge det ikke går ut over vanlige små varebiler slik det har gjort nå. De nye varebilreglene nå er jo også slik at baksetet ikke kan settes inn gratis før om 30 år, men innen 10 år er likevel bruksfradraget så stort at å registrere en MB GL om til personbil koster noen tusenlapper. Fordi statskassa har nå blitt så stor at det er kun biler som Mercedes GL, Toyota Landcrusier, Chevrolet Tahoe og Land Rover Discovery som kan registreres på grønne skilt, altså biler som er for de som har generelt sett god råd. Skulle dette ha vært effektiv så måtte staten ha gjort slik at alle personbiler ikke kunne registrers som varebil, og ikke bare utelukke bilene for folk flest. Det er jo nettopp dette som er stikk i strid med politikken til de som innførte den store "statskassa", nå er det kun de som har mye penger som kan kjøpe seg en personbil som varebil mens han som ikke har råd til en GL må ta til takke med en Partner. Hvorfor skal ikke en som vil ha kjørekomforten til en personbil men ha god lasteplass få lov å kjøpe en 5-serie eller E-klasse på grønne skilt?

Ellers så ser det ut som det går riktig vei med tanke på bilavgiftene, iallfall for Norges sin del. Regjeringen med Høyre og FRP i spissen skal legge om avgiftene for å få på plass en mer miljøvennlig og nyere bilpark, effekt og vektkomponenten skal fjernes og krafig reduseres samt at Co2 komponenten skal økes. Slik dagens biler er så vil de gi en avgiftsreduksjon på de aller fleste biler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres omtrent ut som avgiftssystemet er bygget opp her i DK. Resultatet er at småbiler under 200K kroner ble signifikant billigere samt at dyre biler mellom 800K og en million kroner ble billigere. Kostbare biler som f.eks Porsche Panamera og BMW M5 ble vesentlig dyrere, mens biler midt på treet 500-800K kroner koster det samme. Her i DK fikk vi samtidig også en progressiv veiavgift (såkalt grønn avgift) som veldig tydelig favoriserer de små bilene samt hybridbiler. Forskjellen kan være så mye som 360 kroner pr. år for vår Citroën Cactus og f.eks 6460 kroner pr. år for en F10 M5.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig så er du flinkere enn meg til og skrive hva jeg mener Fredrik.

Problemet sett fra et politisk synspunkt var jo at reglene skulle gjøre det billigere for de som trengte en varebil ikke at de som hadde lyst på en dyr bil men ikke ville betale for det kunne omgå reglene ved og ta ut baksetene. Det med Landcruiser o.l ser jeg men et sted måtte jo grensa gå også. 5 serie og E-klasse er ikke og har aldri vært en varebil.

Det største problemet er jo og definere juridisk hva som er en varebil. vi vet jo alle hva en varebil er og brukes til men prøv og forklare det på en juridisk måte. Dette har politikerne prøvd på siden ordningen med varebil kom. Hvis bare folk hadde holdt seg til at varebil er Transit, Transporter, Partner, Berlingo og lignende biler så hadde det jo vært enkelt. Men siden det ligger i den menneskelige natur og prøve og omgå reglene for og betale så lite i avgifter som mulig så må reglene være veldig firkantede. 

De kunne jo bare gjort det veldig enkelt for seg med at alle bilene fikk de samme avgiftene. Da hadde det blitt ramaskrik da. Eller kanskje man ikke skulle få kjøpt en varebil utenom som firmabil?

Det at HK avgiften skal fases ut er jeg veldig for, Vektavgiften er jeg mere usikker på. Produsentene burde få noen spark i ræva for og få ned vekten på bilene.

Dette med bilavgifter har jo vært et stridsspørsmål i mange land siden bilen kom og har gitt seg mange rare utslag. Engelske biler hadde f.eks. veldig lang slaglengde i forhold til borring i mange år. Jeg kan heller ikke finne noen logisk grunn til at E23 hadde kun 80 liters tank i Saudi Arabia men 100 liter overalt ellers. Jeg vet ikke om dette hadde noe med avgifter og gjøre men det virker jo veldig rart. Det engelske eksempelet vet jeg at hadde med avgifter og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...