Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Starte bilen jevnlig finnes det vel ingen fordeler med. Skal bilen startes jevnlig, bør den også brukes i samme momanget. Motoren klarer fint å stå en vinter.. Skift olje og filter og kjør den varm før lagring, en glippe på vinduet og en slik fuktabsorberings"bøtte", koble fra batteri så klarer den seg fint til våren :)

Lot min BMW stå 4 vintre uten start hele vinteren igjennom som regel. Da snøen gikk og saltingen opphørte seg gikk jeg bare inn i garasjen og vrei om tenningen, startet som det skulle vært dagen etter den ble parkert :P Hørte mye snakk om inntørkede pakninger, firkantede hjul etc. Av andre.. Jeg erfarte at dette er uttalelser fra folk som ikke har erfaring med å la bilen stå vinteren over, men gjerne har sine glupe ideer. Sette bilen på klosser er en god tanke, men strengt tatt er vel alle foringer tightet til med normal vekt på hjula.. Skal man flisespikke så er jo ikke det helt bra å la understellet henge vinteren igjennom med påfølgende påkjenninger på foringer.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at det ikke er helt heldig å bare starte bilen og la den gå uten å kjøre den, da er det bedre å bare la den stå. Samme med de som starter bilen om morgenen i minusgrader og lar den stå å gå i 10 minutter for at den skal bli varm. Da står motoren å går på tomgang med kald og naturligvis da tykk olje samt minimalt med oljetrykk (lavest turtall), er en grunn at det står i instruksjonsboken at ved kaldstart må bilen kjøres med en gang.

Ellers så kan jeg forstå at man setter bort bilen når man bor på ett sted hvor man konstant kjører på salta veier i tre månder i strekk, hadde nok gjort det samme selv med E34en. Men her hos oss er det ikke alltid de salter så mye (selv om det føles sånn) og med god vask samt underspyling har jeg klart å holde rusta i sjakk så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starte bilen jevnlig finnes det vel ingen fordeler med. Skal bilen startes jevnlig, bør den også brukes i samme momanget. Motoren klarer fint å stå en vinter.. Skift olje og filter og kjør den varm før lagring, en glippe på vinduet og en slik fuktabsorberings"bøtte", koble fra batteri så klarer den seg fint til våren :)

Lot min BMW stå 4 vintre uten start hele vinteren igjennom som regel. Da snøen gikk og saltingen opphørte seg gikk jeg bare inn i garasjen og vrei om tenningen, startet som det skulle vært dagen etter den ble parkert :P Hørte mye snakk om inntørkede pakninger, firkantede hjul etc. Av andre.. Jeg erfarte at dette er uttalelser fra folk som ikke har erfaring med å la bilen stå vinteren over, men gjerne har sine glupe ideer. Sette bilen på klosser er en god tanke, men strengt tatt er vel alle foringer tightet til med normal vekt på hjula.. Skal man flisespikke så er jo ikke det helt bra å la understellet henge vinteren igjennom med påfølgende påkjenninger på foringer.. 

Det er det jeg har hørt og FredrikE24, har lest en del rundt og mange har stort sette samme konklusjon. Enten kjøre bilen jevnlig for å smøre alt i motor og holde understell i orden eller parker den med full tank, med fersk olje og la den stå til våren. 

Jeg har også hørt at det ikke er helt heldig å bare starte bilen og la den gå uten å kjøre den, da er det bedre å bare la den stå. Samme med de som starter bilen om morgenen i minusgrader og lar den stå å gå i 10 minutter for at den skal bli varm. Da står motoren å går på tomgang med kald og naturligvis da tykk olje samt minimalt med oljetrykk (lavest turtall), er en grunn at det står i instruksjonsboken at ved kaldstart må bilen kjøres med en gang.

Ellers så kan jeg forstå at man setter bort bilen når man bor på ett sted hvor man konstant kjører på salta veier i tre månder i strekk, hadde nok gjort det samme selv med E34en. Men her hos oss er det ikke alltid de salter så mye (selv om det føles sånn) og med god vask samt underspyling har jeg klart å holde rusta i sjakk så langt :)

Du forstår meg Fredrik90. Blir stort sett kjøring rundt om i Oslo og det er salting hver eneste dag i Oslo. Veiene er helt gråe. Eneste gangene de ikke salter er når det kommer nysnø og kl er halv fem om morran. Men da er ikke jeg ved mine fulle fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke jeg klar over, hvert fall! 

Har pleid å starte den for å la AC gå litt, da mange sier det er lurt å bruke AC litt om vinteren også. 

Så har man jo så klart hørt skrekkhistorier om slanger og pakninger som tørker ut, f.eks. simring. Hehe. Fant ut at jeg ikke ville teste om ryktene stemte. 

Men muggen kommer veldig fort, med mindre man lufter eller har vindu åpent, som dere sier. Men da lærte man noe nytt i dag også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firkantede dekk? [emoji23] [emoji23] [emoji23] [emoji23] den måtte noen tenke lenge for å finne på eller dei bruker dekk med 90%ståltråd

Føste e46en eg hadde den sto stille i 2 fulle år. Vart en sak pga subframe disaster som Naf testen ikkje såg. Stort gapenes rustend bendet hull!! Og da overdriver eg ikkje.

Og da eg ikkje fikk noe via loven som naf ville først, så fikk eg att penger med naf 2 år etter [emoji30] liksom lenge etter eg hat fått meg nåværende og fikset økonomien.

MEN POENGET.

Den startet på første etter å lade batteriet og eine dekket hadde stått å lekt og har løgge flatt og var heilt rundt når eg blåste det opp og heiv den på bilhenger til vraking.

Og der blir eg møtt av bestevennen av han eg kjøpte bilen av, han som viste meg bilen for selgeren.

Like før eg kjørte over han og ja du sjønner.

Då firkanta dekk var en god en [emoji23] [emoji106]

Sendt fra mobilen med gigantiske pølsefingrer og småtaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis gjerne til hvilke instruksjonsbøker som sier at du må kjøre bilen med en gang ved kaldstart.

Forøvrig vil du også normalt ha relativt høyt oljetrykk pga den tjukke olja.

I denne på side 76

post-47692-0-34451700-1446714970_thumb.j

post-47692-0-98929200-1446715009_thumb.j

I denne på side 56

post-47692-0-69111500-1446715053_thumb.j

Riktig nok på tysk men direkte oversatt blir det : La ikke motoren så stille å gå seg varm, start kjøring straks med moderat turtall

post-47692-0-04664700-1446715183_thumb.j

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hatt bilen inne på periodisk kjøretøy kontroll. 0 feil og godkjent i 2 år til.

Lysene var litt ute av posisjon, men kontrolløren hentet ett skrujern og umbrakonøkkel og justerte lyktene. [emoji3]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke jeg klar over, hvert fall!

Har pleid å starte den for å la AC gå litt, da mange sier det er lurt å bruke AC litt om vinteren også.

Å starte bilen en gang i uka går jo sikkert bra, men det har ingen hensikt. Å småstarte en motor ute i kulda utvikler en hel del kondens, både i eksos og i motor. Har besiktiget en del biler hittil og på samtlige biler som har spesifikt kjørt svært korte etapper av gangen har gjerne litt majones under oljepåfyllingslokk. Det går sikkert fint og alt det der, men allikevel, jeg liker ikke å fremprovosere sånt. Eksosanlegget får jo mengder med vann etterhvert og det kan ruste raskere :)

Har hatt båt med forholdsvis store dieselmotorer i, og der lar man motorene stå vinteren igjennom med ny olje og filtre, kun varmkjørt på ny olje et par ganger før de vekkes til livet igjen på våren med brask og bram :)

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...