Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

18 timer siden, RS-Heggem skrev:

https://m.youtube.com/watch?v=93urUS_3zxw

hva synes vi om denne oppførselen?

Jeg har syklet en del selv, og sånne ting som dette gjør meg forbanna! Ja, bilen er parkert uheldig, men syklisten er jo bare ute etter å lage bråk. Skal vi få trafikken til å fungere må både syklister og bilister oppføre seg ordentlig og prøve å være fleksible. Det karen her gjør er jo bare å sørge for at enda flere bilister blir negative til syklister.

En annen sak er at han krysser veien og sykler i sykkelfeltet i motgående kjørefelt. Dette er faktisk ikke lov. Når det er sykkelfelt som er skilt fra veien med stiplet linje skal man sykle i samme retning som bilene, dvs. på høyre side i dette tilfellet. Han bryter altså kjørereglene for å få en grunn til å hetse sjåføren. 

Til slutt må jeg si at jeg har lite sans for at sjåføren rygger på sykkelen også. Jeg skjønner hvorfor, men jeg synes han burde holdt seg for god til det likevel.

Hvis jeg hadde kjørt bilen tror jeg at jeg hadde sagt til syklisten at han kunne ringe politiet og at jeg ville vente ved bilen til politiet kom. Så hadde jeg nok filmet litt med mobilen mens jeg ventet på politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.C. skrev:

Raid 0 er jo litt på kanten, mister data på begge om en disk ryker. Dermed dobler du sannsynligheten for datatap kontra å ha enkeldisk. Hadde heller anbefalt Raid 5 og 3 disker. Både mtp ytelse og trygghet, slik at en disk kan tryne uten at du mister noe data.

Raid 5 er ikke det første jeg tenker på når det gjelder ytelse, men sikkert er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

henta en bil i januar.

ble brukt sånn elektronisk eierskifte hvor jeg fikk en sms at salgsmelding var registrert.

titta innom gammel melding nå og kom til den meldinga igjen, så da at jeg må jo bekrefte den, så tenkte kanskje greit å gjøre det da :P

logga meg inn på vegvesen.no, men der lå det ingenting på den bilen,

sendte en elektronisk salgsmelding på en kombicamp jeg solgte nå, så da at det er jo 10 dagers frist på å godkjenne,

synes kanskje de kunne opplyst om det i sms'n de sender ut altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye dobbelposting her nå (noe som naturligvis er forumets feil, og ikke deres), men om dere kun trykker på "Post svar" en gang kommer innlegget selv om knappen "jobber". Om det ikke skjer noe, er det bare til å oppdatere siden, så er det på plass. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, awt skrev:

Det er veldig mye dobbelposting her nå (noe som naturligvis er forumets feil, og ikke deres), men om dere kun trykker på "Post svar" en gang kommer innlegget selv om knappen "jobber". Om det ikke skjer noe, er det bare til å oppdatere siden, så er det på plass. :)

Jeg oppdaterte under lasting av en post i tulletråden i går, men likevel ble den postet flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, flobben skrev:

Raid 5 er ikke det første jeg tenker på når det gjelder ytelse, men sikkert er det. 

Det er ikke der toppytelsen ligger nei, men det er raskere enn å bruke én disk. Strekker man seg til to disker så øker ytelsen betraktelig med raid 0, men du dobler også sjansen for å miste alt. Med 3 disker så har du muligheten for raid 5, ytelsen blir dårligere enn på raid 0 (både den med 2 og 3 disker), men bedre enn med én disk. Da tåler du å miste en disk også. Hvis du har råd til å kjøpe deg 4 disker så kan du enten kjøre raid 0 for max ytelse og 4-dobling av katastrofesannsynligheten, eller raid 1+0 for både ytelse og muligheten til å miste en disk.

Det aller lureste er nok å kartlegge det konkrete behovet mtp både hastighet, plass, pris og sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, E.C. skrev:

Det er ikke der toppytelsen ligger nei, men det er raskere enn å bruke én disk. Strekker man seg til to disker så øker ytelsen betraktelig med raid 0, men du dobler også sjansen for å miste alt. Med 3 disker så har du muligheten for raid 5, ytelsen blir dårligere enn på raid 0 (både den med 2 og 3 disker), men bedre enn med én disk. Da tåler du å miste en disk også. Hvis du har råd til å kjøpe deg 4 disker så kan du enten kjøre raid 0 for max ytelse og 4-dobling av katastrofesannsynligheten, eller raid 1+0 for både ytelse og muligheten til å miste en disk.

Det aller lureste er nok å kartlegge det konkrete behovet mtp både hastighet, plass, pris og sikkerhet.

Enig, men dette er for viderekommende/spesialister. For folk flest holder det å kjøpe en SSD av kjent merke å ta backup av viktige data med jevne mellomrom (til separat disk f.eks en rimeligere HDD eller skyen). Alternativet er å ha to fornuftige SSD disker å bruke den ene til f.eks backup av komplette images (altså hele den andre disken) et par ganger i døgnet hvis man virkelig er bekymret for å miste data. SSD disker feiler imidlertid sjeldent og er generelt mye mer pålitelige enn HDD disker... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt HiFi-spørsmål..

Solgte mine tidligere B&W DM640i og kjøpte B&W DM604S2. Knallfornøyd.

Fikk så en subwoofer av han far. En Paradigm PS1200 V3.
Men jeg har et lite "problem" med den: Den durer når forsterker er skrudd av.
Og den durer kun når RCA-kabel er plugget i. Tar jeg den ut så er alt helt stille?
Har lest en del på nettet, men ikke funnet noen gode løsninger. Kan det være dårlig kabel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Julianv skrev:

Nytt HiFi-spørsmål..

Og den durer kun når RCA-kabel er plugget i. Tar jeg den ut så er alt helt stille?
Har lest en del på nettet, men ikke funnet noen gode løsninger. Kan det være dårlig kabel? :)

Problem med jording av anlegget muligens? Ellers kan det være problemer med skjermingen av kabelen ja, særlig hvis den ligger i nærheten av strømkabler eller i en klynge med en haug andre kabler som de ofte gjør 

Endret av olenikolai
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenkte jeg og, men hverken subwoofer eller reciever er jordet.. Derfor jeg blir så forvirret :lol:

Har forøvrig prøvd å flytte kabelen uten hell. Det er ganske kraftig during og, nok til at det rister i gulvet. Roer seg vis jeg skrur ned nivået på subwoofer, men det er kjedelig å måtte stille den inn hver gang. Kanskje jeg prøver en bedre kabel i første omgang :)

Endret av Julianv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Julianv skrev:

Nytt HiFi-spørsmål..

Ja. Har opplevd det før, var brudd i kabelen og hvis den ikke lå absolutt helt riktig posisjon ble det en satans lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt tilsvarende jordingsproblem på hodetelefonforsterkeren. Om den er koblet på stikk uten jord så kommer det støy når jeg tar på volumhjulet. På jorda kontakt er det ingen lyd når jeg tar på volumhjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...