Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, DanielStance skrev:

Som om syklister i bilveien ikke var irriterende nok fra før, så måtte jo en klovn finne ut at han skulle sykle sikksakk i hele filen MENS jeg holdt på å kjøre forbi.. <_<

Bare for å forsikre at du svinger helt over i venstre fil når du kjører forbi så du ikke presset han av veien det :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vakker dag smeller det, en eller annen da stakkars syklist kommer til å få mitt beger til å renne over.... Da håper jeg det er en sånn type som vi så på Facebook her forleden. Med "del veien" kampanjene i ryggen så føler jeg syklister tar seg mer og mer tilrette i veibanen. De gir mer og mer faen i oss bilister, ligger to i bredden over en bakketopp eller i en sving, sparker etter biler (ikke etter min heldigvis, da hadde jeg skrevet dette ifra en celle ett sted) og oppfører seg som rasshøl. 

En kveld for ikke så lenge siden så kjørte jeg gamle E18 mellom Grimstad og Lillesand, kjører vel i 70-75 km/t og innhenter to syklister som ligger to i bredden over en bakketopp og rundt en sving. Jeg signaliserte med fjernlyset at jeg kommer bak, det er ikke snakk om at de ikke så meg da bixenon lysa på F10en gjorde mørke om til dag rundt dem. Men ikke faen om de legger seg inn, så jeg må bremse opp og legge meg bak dem til jeg har sikt til å kjøre forbi. Sorry mac, men når du oppfører deg sånn så får du trynet fullt av spylerveske. Umodent ja, men du så tilfredsstillende det er :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DanielStance skrev:

Haha men det får da være måte på hvor mye plass de skal ta da! :lol:

Det er den siden av saken :D Er ikke bra å vingle da, gir uklart signal til bilfører, så jeg skjønner den! 

Og neste svar her, 2 i bredden, hva er galt i det? :) Og hva taper man på å slakke ned i 30 sek? Mye mindre enn om syklistene må bremse opp og starte på nytt. Forbikjøring skal man uansett helt ut til venstre for å ikke presse syklisten ut så hva er forskjellen på 1 eller 2 i bredden? :D Man raser ikke forbi de i 100 km/t heller... 

Så å bremse opp å ligge bak til det er klart er helt riktig strategi, du kan sammenligne de med traktor eller mopeder :) Spylervæske? Montere paintball på styret da å skyte bilister, like tragisk og ulovlig...

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

syklister er smålig irriterende... værste er når man møter en hel gjeng ute på en landevei. Holdt på å kjøre over en kollega som sykler her om dagen. Han skulle over lyskrysset selv om han hadde rødt og jeg hadde grønt, like før jeg hadde kjørt han ned hvis jeg ikke hadde hivd meg på bremsen. 

Mest irriterende  var i et lyskryss hvor man kan kjøre rettfrem eller til høyre. Jeg skulle rett frem og det kommer da en syklist som også skal rett frem. han presser seg mellom bilene og tar tak i speilet mitt for holde seg oppe, slik at han slipper å sette beina i bakken. ber han flytta hånda si vekk fra bilen min, han bryr seg ikke. Kameraten i passasjersette svar med å dytte vekk hånda, men syklisten legger bare å hånda på taket på bilen istedenfor. når det endelig ble grønt, ga jeg på av det 325'en klarte fra stillestående start, slik at syklisten nesten gikk på tryne. 

12 minutter siden, Marius2002 skrev:

Det er den siden av saken :D 

2 i bredden, hva er galt i det? :) Og hva taper man på å slakke ned i 30 sek? Mye mindre enn om syklistene må bremse opp og starte på nytt. Forbikjøring skal man uansett helt ut til venstre for å ikke presse syklisten ut så hva er forskjellen på 1 eller 2 i bredden? :D Man raser ikke forbi de i 100 km/t heller... 

Så å bremse opp å ligge bak til det er klart er helt riktig strategi, du kan sammenligne de med traktor eller mopeder :) Spylervæske? Montere paintball på styret da å skyte bilister, like tragisk og ulovlig...

nå skal man vel heller ikke opptre som hindring for andre trafikanter heller. legger meg alltid langt til venstre under forbikjøring. men når det er smalere vei og ingen midtstripe, da burde de sykle etter hverandre. men enig med det du sier om spylervæske, litt barnslig da blir det heller et raskt trykk på hornet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Clutch skrev:

nå skal man vel heller ikke opptre som hindring for andre trafikanter heller. legger meg alltid langt til venstre under forbikjøring. men når det er smalere vei og ingen midtstripe, da burde de sykle etter hverandre. men enig med det du sier om spylervæske, litt barnslig da blir det heller et raskt trykk på hornet.

Såklart burde de sykle etter hverandre på smale landeveier, jeg mente såklart på breie veier med midtstripe. :) Lik respekt mellom bilister og syklister, syklisten er svakeste ledd og det koster bilisten mindre å vente i 10-40 sek med å kjøre forbi enn at syklisten stopper opp. 

Jeg tror mange har mye å lære av land lengre sør i Europa. Jeg kjenner mange som sykler i Spania hvert år, å der stopper bilister opp eller ligger bak ei stund gladelig for de og heier og de som kjører forbi i motgående slakker farten for å ikke være til hinder, mange gir tommelen opp!  Men de har vel bedre tid :D 

Edit: dette med syklist og bilist forblir en evig diskusjon og jeg har sagt det samme hver gang. Jeg vet også mange er uenige i mange av mine meninger om dette og ellers og det er greit. :)  Selv om jeg alltid har rett, hoho :D 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang jeg ble liggende bak et par syklister var det på en såpass svingete vei så det var ikke tilrådelig og kjøre forbi uten og sneie syklistene. Da var det bare og legge seg i behørig avstand bak og tenke på de stakkars syklistene som slet foran meg mens jeg koste meg i bilen. Etter noen minutter så syklistene at det var klar bane og de vinket de meg forbi. Jeg hilste og kjørte forbi og vi var like fornøyde alle sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

det koster bilisten mindre å vente i 10-40 sek med å kjøre forbi enn at syklisten stopper opp.

Også lurer du på hvorfor bilister ikke liker holdnignene til syklister. At bilister gjerne kan "gi" dere denne mulgiheten må være opp til hver og en, og ikke noe du som syklist skal forlange. For folk i hverdagen (og la oss være ærlige, der er vel mer 40 sek til flere minutter) så driter de i ditt personlige treningsopplegg som du har valge å legge til offentlig traffikert veg. Det er ikke en rett syklisten har å be alle andre om "å ta hensyn så jeg slipper å stoppe for det koster meg så mye mer enn om du i bilen bare kan avse litt av din private tid".

Det er bare å legge seg ut å stoppe. Du skal ikke være til hinder i trafikken, og du plikter å lette forbikjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Også lurer du på hvorfor bilister ikke liker holdnignene til syklister. At bilister gjerne kan "gi" dere denne mulgiheten må være opp til hver og en, og ikke noe du som syklist skal forlange. For folk i hverdagen (og la oss være ærlige, der er vel mer 40 sek til flere minutter) så driter de i ditt personlige treningsopplegg som du har valge å legge til offentlig traffikert veg. Det er ikke en rett syklisten har å be alle andre om "å ta hensyn så jeg slipper å stoppe for det koster meg så mye mer enn om du i bilen bare kan avse litt av din private tid".

Det er bare å legge seg ut å stoppe. Du skal ikke være til hinder i trafikken, og du plikter å lette forbikjøring.

Relax :) Du har sikkert rett når det kommer til paragraf osv.. Men fornuften sier annet. Du er like pliktig å foreta en trygg forbikjøring. Jeg vet du sjeldent er enig med meg. Uansett, her jeg bor er det aldri mer en ett minutt så vi er litt priveligerte :D Jeg synes dessuten sykkel er en fin treningsaktivitet, mye bedre enn helsestudio, selv sykler jeg ikke lengre dessverre, skateboardet og fjellturer er enerådig.

Og har man ikke 2-3 minutter til overs i hverdagen burde man seriøst ta en vurdering(det gjelder såklart ikke nødsituasjoner o.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...