Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Ja det har snudd ganske kraftig, er ikke lenge siden vi satt på verandaen i sola med t-skjorte og grillet. Nåla var da opp i mot 20 grader, enda høyere i solveggen. Jeg har aldri opplevd snø så sent før. Men 2016 har til nå vært ett merkelig vær år, det har tordnet i Januar, 20 minusgrader i Februar og nå dette. Har aldri sett slikt vær før... Men nå skinner sola og nesten all snøen er borte. Men jeg var skeptisk til å kjøre på jobb med sommerdekk ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at denne artikkelen gir et ordentlig svar på hvorfor BMW så langt har klart seg relativt bra når det gjelder utslipp av spesielt nox (sot). Det såkalte termiske vinduet er også noe de andre bilprodusentene i aller høyeste grad fokuserer på. Det som imidlertid kan være et poeng, som artikkelen også antyder, er at BMW's lange historie som en av verdens fineste motorprodusenter kan spille en rolle. BMW har trolig mindre lyst enn mange andre bilprodusenter til å gå helt til yttergrensene når det gjelder hvor langt man kan strekke motorene mhp. utslipp av bl.a nox. Jeg er allikevel skeptisk når det gjelder de tyngre modellene med dieselrekkefirere. Vi får vente å se til de ulike undersøkelsene er ferdige.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOx og sot er ikke det samme. De er "rake motsetninger". Når man omtaler sot som en del av avgassene gjøres dette med betgnelsen PM (particulate matter).

EGR forurenser i stor grad lufta som går inn i sylindrene (opp til 50/50 blanding ca). Dette gjør at du har en tregere trykkutvikling, som gjør at du får en lavere peak temperatur. Høy peak temperatur sammen med mye okysgen (de henger forsåvidt sammen) danner NOx.

Problemet er at jo mindre oksygen du har, jo mer sot (PM) dannes. Dette belaster partikkelfilteret i stor grad. Koble dette sammen med mindre enn optimale temperaturer så velger man altså å redusere / skru av EGR når det er kaldt. Dette er en strategi som har vært brukt i lang tid. Det er ikke juks ei heller noen hemmelighet.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte fronten på den, men forfangeren kan minne litt om et budsjettbygg av M3/M4 sin. Hehe. Er en kul bil, og sikkert første TTen jeg har synes så grei ut :P Var ikke helt begeistret for bakenden, men der har jo både Audi og MB hatt noen sære løsninger de siste årene... Smakssak uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF-Racing skrev:

NOx og sot er ikke det samme. De er "rake motsetninger". Når man omtaler sot som en del av avgassene gjøres dette med betgnelsen PM (particulate matter).

Jepp... nox omtales normalt som en gass (selv om det også finnes som andre kjemiske forbindelser). Min oversettelses/skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei godt folk. Noen som vet om man får opp feilmeldingen om vannpumpen er gåen(46 316i). Har lekkasje et eller annet sted på bilen og fikk tips om at det er muligens vannpumpen som har tatt kvelden. Frostvæsken leker kun når motor er i gang(?) Takker for responsen :)

Endret av gallay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, gallay skrev:

Hei godt folk. Noen som vet om man får opp feilmeldingen om vannpumpen er gåen(46 316i). Har lekkasje et eller annet sted på bilen og fikk tips om at det er muligens vannpumpen som har tatt kvelden. Frostvæsken leker kun når motor er i gang(?) Takker for responsen :)

Enkleste vil vel være å kjøre en trykktest? Så får du svar på hvor det eventuelt lekker, hull i slanger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Shattered skrev:

Enkleste vil vel være å kjøre en trykktest? Så får du svar på hvor det eventuelt lekker, hull i slanger osv.

Takker for raskt svar. Jeg hadde mistanke om at det var hull/sprekk i slangene, men ble litt usikker etter tips av en bekjent. Hvis i tilfellet det er snakk om hull i slangen, blir det bare å erstatte den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, gallay skrev:

Takker for raskt svar. Jeg hadde mistanke om at det var hull/sprekk i slangene, men ble litt usikker etter tips av en bekjent. Hvis i tilfellet det er snakk om hull i slangen, blir det bare å erstatte den? 

Jeg og en kompis fikk tak i en slange fra Biltema som han modifiserte litt, samt slangeklemmer. 200 kr maks ;)

Var sprekk i den øverste slangen, mener jeg å huske, den tykke tarmen du ser over alle hjulene.

1317741907correias_PA_AC_1_.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, gallay skrev:

Jeg og en kompis fikk tak i en slange fra Biltema som han modifiserte litt, samt slangeklemmer. 200 kr maks ;)

Var sprekk i den øverste slangen, mener jeg å huske, den tykke tarmen du ser over alle hjulene.

1317741907correias_PA_AC_1_.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...