Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Nå kommer BMW med trådløs lading til G30 530e.
Det er faktisk skikkelig kult og ikke et sekund for tidlig.
 

https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FBMWGroup%2Fvideos%2F10155269049323057%2F

 

Jeg er fortsatt ikke helt der på Hybrid lengre som jeg har nevnt tidligere, men denne teknologien vil nok sikkert komme mer på rene el-biler også vil jeg tro. Et kjempesteg i riktig retning. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎30‎.‎04‎.‎2017 at 21.57, Fredrik skrev:

De færreste hadde egen PC og selv om CD'en (det første kommersielle digitale musikkformatet) ble lansert i 1982 var det først i 1985 at den ble populær i et større omfang. Et av de første musikkalbumene som var digitalt hele veien (fra innspilling til CD - såkalt "DDD" innspilling) var Dire Straits' "Brothers in Arms". Jeg har stadig denne CD'en fra 1985 og den spiller fint idag også. Faktisk så er lyden på denne CD'en bedre enn den man kan høre på f.eks Spotify og iTunes.

Mulig jeg har nevnt det tidligere, men faren min var en skjeggete hipster som blant annet drev 3 musikkbutikker i Oslo fra slutten av 70-tallet og til tidlig 90-tallet. Så med årene har jeg overtatt noe av samlingen, og mange av disse CDene som er fra 1983-1987 spiller like bra i 2017 som for 30+ år siden, og har ikke merket tidens tann i det hele tatt.

On ‎02‎.‎05‎.‎2017 at 13.58, Fredrik skrev:

Nå har jeg to ganger innenfor de siste par årene opplevd at slike gamle bøller sjikanerer tilfeldige mennesker rundt seg (gamle som unge samt kvinner) og jeg skal ærlig innrømme at jeg har lyst til å gjøre noe drastisk. Det har jeg ennå ikke gjort, men både lysten og viljen er der. Spørsmålet er imidlertid hvorfor disse mennene oppfører seg slik. De er liksom alt for gamle til å oppføre seg så dårlig og noe må derfor være helt galt. Hva vil de egentlig oppnå med en slik oppførsel så sent i livet?Jeg kan forstå at yngre rotløse og rastløse menn har behov for å vise seg frem samt teste hvor grensene går, men at gamle menn i pensjonsalderen har et tilsvarende behov er betydelig vanskeligere å forstå. Hva er det disse mennene mangler av livserfaring og/eller ikke har forstått i løpet av et langt liv?

Hva stopper deg i å gjøre noe drastisk?

Folk er forskjellige. Ikke alle slår seg til ro (psykisk) i 30-årene med hus, kone og barn. Det er mange mannfolk, både single og i forhold, som brygger på et enormt raseri, og dette går ikke nødvendigvis over med årene. Jeg synes du undervurderer folk ut i fra ditt eget snevre synspunkt når du mener at aggressive menn mangler livserfaring og er dumme bare fordi de ikke har levd ditt vellykkede middelklasse-liv uten reel motgang og økonomiske problemer. Jeg synes ikke du, som en klassisk rik hvit mann som er født inn i velstand skal dømme andre menn nord og ned på denne måten. Misforstå meg rett, dette er ikke noe personangrep. Det er mulig folk i vesten, spesielt her på Bimmers, blir noe isolerte fra omverdenen når man kun diskuterer utstyrspakker på F10 og de feteste 20"-felgene på F30en sin, men husk at vi er snart 8 milliarder mennesker som slåss om å overleve og posere med velstanden våres på facebook, Hvor lenge kan DU holde på med dette før du møter og kjenner motstanden på huden? Hvor lenge skal dere leve i denne materialistiske boblen uten å få kjenne på virkeligheten?....

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som stopper meg fra å gjøre noe drastisk (bl.a i en slik situasjon som den jeg beskriver) er at jeg og min familie har for mye å miste/tape og at det derfor ikke er verdt å sette dette på spill kun fordi f.eks gamle menn ikke kan oppføre seg ordentlig. Dette er selvfølgelig situasjonsavhengig og handler det f.eks om nødverge er det naturligvis en annen sak.

Jeg vet at jeg er heldig som bl.a har en familie som er glad i meg og økonomisk trygghet. Ikke alle har dette og du poengterer derfor noe viktig når du skriver at andre kan føle urettferdighet samt oppbygge frustrasjon og raseri fordi de har vært mindre heldige i livets lotteri. Deres utgangspunkt er et annet og dette vil naturligvis også prege hvordan de tenker og handler. Allikevel er vi alle forpliktet til å følge loven og det å f.eks skade et annet menneske skal og bør være siste utvei hvis man blir truet eller f.eks fysisk forulempet.

Når dette er nevnt tror jeg også at folk fra middelklassen (som du nevner... hvite menn og sikkert også kvinner) idag føler både avmakt og raseri over f.eks innvandringen og økonomisk urettferdighet. Dette ser vi når det gjelder f.eks oppslutningen om diverse protestpartier i stort sett hele den vestlige verden. Donald Trump spilte på dette i valgkampen og det gjør også Theresa May samt Marine Le Pen. Her i Danmark er det nå av samme årsak relativt liten politisk forskjell på Sosialdemokratiet og Dansk Folkeparti (danskenes pendant til FrP).

Hvis ikke den politiske og økonomiske eliten snart tar denne utviklingen alvorlig er jeg redd for at vi igjen vil komme til å oppleve opprør og kaos som på 1930 tallet. Dette handler om grunnleggende rettigheter og rettferdighet som mange idag føler at de ikke lenger har i forhold til for bare noen få år siden. Arbeiderklassen og middelklassen blir presset på alle kanter i arbeidslivet, sosialt, økonomisk, politisk, kulturelt og ikke minst i media gjennom generell nedlatende omtale. Sinte hvite mennesker fremstilles pr. definisjon alltid som rasister, uten utdannelse og fattige. Selvfølgelig er dette bildet langt mer sammensatt og det er nettopp dette den politiske og økonomiske eliten hurtigst mulig bør merke seg. Den kulturelle eliten bør også gå inn i seg selv å spørre om den ikke har et ansvar for å skape en bedre balanse i denne sammenhengen.

De fleste jeg kjenner har det bra og passer inn i merkelappen "vellykket" middelklasse, men alle de jeg snakker med vet hva jeg snakker om når jeg kommer inn på det jeg skriver om i dette innlegget. Alle kan kjenne seg igjen selv om de idag kanskje ikke selv opplever disse utfordringene direkte på huden. Dette er for meg virkelig et tankekors og jeg tenker at noe er helt galt med hvordan samfunnet har utviklet seg. Jeg ser tendenser til oppbrudd, manglende tillit og manglende sammenhengskraft. Verden og samfunnet vi lever i forandrer seg hurtig (trolig for hurtig for mange) og kanskje er det for mye forlangt at vi alle skal forstå hvorfor dette er nødvendig når utviklingen ikke nødvendigvis er til alles fordel (slik mange idag opplever det). Da hjelper det ikke at de ulike elitene er politisk korrekte samt f.eks hele tiden snakker om fordelene med et multikulurelt samfunn og økonomisk vekst.

Her i Danmark nærmest eksploderer f.eks fattigdom og hjemløshet, men det er stort sett etniske dansker (i mangel av et bedre uttrykk og de er ofte unge) samt ulovlige innvandrere som bor på gaten. Andre innvandrere som f.eks asylsøkere har krav på bolig og de kommer foran i køen når det gjelder sosialhjelp og jobbformidling. Dette fenomenet er for mange dansker temmelig vanskelig å akseptere og det er et godt eksempel på hvor stor forskjell det på alle måter nå er i relasjon til folks virkelighetsoppfattelse og holdninger. Politikerne kjenner til situasjonen og de prioriterer som de gjør fordi utviklingen er villet. Annerledes kan man faktisk ikke oppfatte dette iom. at den har pågått i lang tid og er akselererende.

Poenget her er naturligvis ikke å stigmatisere asylsøkere og andre svake grupper, men å påpeke hvordan politiske og økonomiske prioriteringer idag skiller vannene og får svært uheldige konsekvenser. Mange handler som de tenker og mener uten å se på helheten og det er dette fenomenet som i større grad enn tidligere preger samfunnet. Folk skaper bevisst eller ubevisst holdningsbaserte "bobler" i et forsøk på å beskytte/fremme deres interesseområder og kanskje også seg selv. Samfunnet er i større grad en tidligere oppdelt i oss (eller mer korrekt "meg selv") og de andre (som kan være oss alle). Folk oppsøker bevisst meningsfeller i bl.a sosiale medier og får dermed bekreftet deres holdninger i et ekkokammer der det i relativ forstand er liten balansegang mellom tingene. Selv politiske og økonomiske ledere gjør dette og de forsterker ekkoet ved å sende ut en jevn strøm av ymse meldinger på sosiale medier. Vekstbetingelsene for politiske demagoger har aldri vært bedre og min påstand er at verden aldri siden 1930 årene har hatt et større behov for ansvarlige politiske, økonomiske og kulturelle ledere.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode gamle Carlos Lago (de som har fulgt Motortrend en stund vet at han tidligere var den store stjernen der) tester den nye (relativt) 718 Boxster S. Idag har denne modellen en boxerfirer på 2,5 liter og 350 HK (718 Boxster har ditto en boxerfirer på 2,0 liter og 300 HK) mot tidligere en boxersekser på 3,4 liter og 315 HK.

Lydbildet er naturligvis ganske annerledes, men ytelsene bilen presterer er betydelig bedre. I en sekvens av filmen tester de 718 Boxster S mot Boxster GT4, som har en boxersekser på 3,8 liter og 385 HK, og det er faktisk veldig interessant å høre hvordan boxerfireren høres ut på det ene øret og boxersekseren på det andre øret... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som at 718 Boxster og Cayman er et stort steg fremover med tanke på ytelser og kjøreegenskaper. Såpass mye at flere motorjournalister synes at forrige generasjon føles utdatert og akterutseilt. Da snakker vi altså om biler som for et par år siden var regnet som noe av det som ga mest valuta for pengene.

718 har kun én feil, og det er motorlyden. For noen er det ikke noe problem, for andre et uoverstigelig hinder. Selv er jeg usikker på hva jeg hadde gjort hvis jeg var i markedet for en bil i den prisklassen. Sekserlyden er faktisk avhengighetsskapende. Mulig at jeg hadde kjøpt en brukt Cayman GTS eller GT4 i stedet for en ny 718 Cayman S bare for å få gromlyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er definitivt ikke et helt enkelt valg. Lyden fra boxersekseren er legendarisk og det som kanskje først og fremst gjorde at Boxster/Cayman kunne oppfattes som et slags "stesøsken" til 911. Dette er ikke lenger tilfellet, men modellen er samtidig forandret til det bedre på så mange andre punkter at den mer enn noen gang er en reell konkurrent til 911... bortsett fra når det gjelder eksoslyden. Uten sammenligning forøvrig gjelder dette også for BMW's moderne firesylindrede bensinmotorer kontra de gamle rekkesekserne uten pustehjelp. Man kan åpenbart ikke få i både pose og sekk (ennå).

Jeg synes at den nye boxerfireren høres veldig potent ut på lavt turtall, men mindre spennende på høyt turtall og det er der den gamle boxersekseren i Boxster/Cayman samt de ulike 911 motorene virkelig kom/kommer til sin rett (f.eks i 911 GT3 som i filmen som ble postet for et par innlegg siden).

Boxerfireren er imidlertid både lettere og mer effektiv. Dette i kombinasjon med alle de andre forbedringene som er gjort fra 981 til 718 gjør at selv innstegsmodellen med 2 liter motor og 300 HK er utrolig kompetent. Boxster/Cayman S med 50 flere hestekrefter og mer moment er selvfølgelig enda mer kompetent og som vi ser er den praktisk talt like hurtig som 981 GT4 som har en lett nedtunet 991 Carrera S motor (385 vs. 400 hestekrefter).

Jeg tenker at Boxster/Cayman er litt mer fokusert som ren sportsbil enn tidligere, men samtidig litt mindre karismatisk og "billig" 911 substitutt. Man kan ikke lenger innbille seg at man kjører en 911 "light", men må foreta et konkret valg og det tror jeg faktisk er en bra ting når først valget er gjort... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over en interessant artikkel som forteller litt om hvor avhengig Tesla er av de tyske underleverandørene til den tyske bilindustrien. Dette kan synes litt merkelig iom. at den amerikanske bilindustrien selvfølgelig selv har mange underleverandører i USA, men faktum er at Elon Musk kun vil ha det beste og da er Tyskland stedet å henvende seg.

For en tid tilbake kjøpte Tesla det tyske firmaet Grohmann Engineering GmbH (idag Tesla Grohmann Automation). De har spesialisert seg på å utvikle produksjonslinjer til bilprodusenter som f.eks BMW, VAG og Daimler (Mercedes-Benz). Grohmann bygger med andre ord maskinene som bygger bilene.

Årsaken til at Tesla kjøpte dette firmaet er naturligvis at de hurtigst mulig vil oppskalere produksjonslinjene i deres egen fabrikk i Fremont, California i forbindelse med lanseringen av Model 3 senere i år. Den mest effektive måten å gjøre dette på er naturligvis å kjøpe verdens ledende ekspert på området og det er Grohmann. Så langt gikk alt etter planen for Elon Musk, men da han litt senere ba om at Grohmann utelukkende skulle fokusere på å bygge samlebåndene til Model 3, til disfavør for bl.a de tyske bilprodusentene, gikk leder og grunnlegger Klaus Grohmann på dagen og de lokalt ansatte i Tyskland truet med streik. Det utviklet seg til en nærmest klassisk kollisjon mellom brutal amerikansk forretningskultur og gamle europeiske politiske og økonomiske nettverk.

Spesielt tyskerne er vant til å samarbeide på høyt politisk og økonomisk nivå for at alle parter i arbeidslivet skal bli tilfreds og bilindustrien er intet unntak (snarere tvert imot). De (vi) liker ikke for sterke ledere og amerikanerne skal ihvertfall ikke komme å fortelle dem (oss) hvordan tingene skal gjøres når de ikke selv gjør tingene bedre. Spesielt uttallelsen fra VAG's overordnede markedssjef, Herbert Diess, er interessant i denne sammenhengen. Han er ikke mye imponert over Tesla som bilprodusent i relasjon til de tyske bilprodusentene... :)

https://www.bloomberg.com/view/articles/2017-05-09/tesla-is-learning-to-be-a-german-carmaker 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som om det er produsert enormt mange 911'er iom. at man idag mer eller mindre ser disse bilene overalt (inflasjonsfaktoren er uten tvil signifikant), men faktisk så er det bare bygget en million 911'er på 54 år (1963-2017). De første mange årene med "urmodellen" (1963-1973) og G-modellen (1973-1989) ble det produsert 279514 stk. 911'er (inkl. spesialmodeller). 81100 stk. "urmodeller" og 198414 stk. G-modeller ble bygget. 911 nummer 250000 rullet ut av samlebåndet i 1987 (som 1988 modell).

Etterfølgeren 964 (1989-1994) ble produsert i et antall på 74008 stk. (inkl. spesialmodeller) og den neste 911 modellen 993 (1993-1998) oppnådde en produksjon på kun 67535 stk. (inkl. spesialmodeller).

I 1997 begynte produksjonen av den vannkjølte 996 modellen (1997-2005). Totalt ble det bygget 179163 stk. 996 eksemplarer inkl. spesialmodeller. Som vi ser representerte 996 også et skifte når det gjelder volum og Porsche var nå ikke lenger en liten sportsbilprodusent (relativt iom. at SUV'en Cayenne kom i 2002 og den er ikke en sportsbil).

Etterfølgeren 997 (2004-2012) var enda mer populær, men finanskrisen (2007-2009) påvirket imidlertid salget av 911 i negativ retning og Porsche endte med å produsere 215092 stk. 997 modeller (inkl. spesialmodeller).

Ergo er det så langt siden 2011 og frem til slutten av 2016 bygget 152659 stk. 991 (inkl. spesialmodeller). Porsche skriver i en pressemelding at 32365 stk. 991.2 (facelift) ble bygget i 2016 (inkl. spesialmodeller). 32029 stk. 991.2 er bygget i 2017 frem til 911 nummer 1 million rullet av samlebåndet for noen dager siden. Porsche skriver også at de mener at ca. 70% av alle 911'ene de har bygget siden 1963 stadig er i kjørbar stand (dette er uten sammenligning på nivå med Land Rover).

De mest sjeldne 911 generasjonene er med andre ord 993, 964 og "urmodellen".

911 nummer 1 million skal etter sigende være Porsches egen og vil etter en verdensturne bli utstilt på Porsche museet i Stuttgart... :)

 

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye faceliftede 1-serien ser fornuftig ut selv om man kan lure litt på hvorfor BMW kommer med enda en facelift så kort tid før etterfølgeren F40 kommer i 2018 (som vil få forhjulstrekk og firehjulstrekk). Det jeg faktisk først legger merke til er alcantara interiøret. Gode alternativer til skinninteriører er noe bilprodusentene både vil fokusere mer på i fremtiden samt fremheve i markedsføringen av bilene (spesielt mot yngre kjøpegrupper)... :)

Jeg har ingen erfaring med motorsykler, men det er definitivt noe som fascinerer meg mer og mer. Harry Metcalfe har en stor samling fine biler, men han har også mange motorsykler. Han er åpenbart mest interessert i offroad/enduro kjøring og i denne filmen, der han igjen er i Pyreneene i grensetraktene mellom Frankrike og Spania, forteller han bl.a hvordan han går frem når han planlegger disse turene. Veldig interessant og spennende... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man kjøpe en ny dieselbil eller ny bensinbil? Jeg synes at denne kortversjonen av en guide er ganske fornuftig hvis man helt holder elektriske alternativer utenom. Det påpekes også at diskusjonen diesel vs. bensin ofte er villedende fordi mange blander sammen utslippene for gamle og nye dieselbiler. Nye dieselbiler som tilfredsstiller Euro 6 normen er normalt ikke omfattet av div. forbud og ekstra avgifter. Det som ikke nevnes i innslaget er verditapet, men det er generelt vanskelig å si noe om hvordan dette vil utvikle seg konkret iom. at det varierer fra marked til marked, fabrikat, modell og ikke minst i hvilken prisklasse bilen befinner seg i. Større biler holder generelt verdien bedre med en dieselmotor enn en bensinmotor og visa versa for mindre biler.  

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at det var Kadjar. Jeg er ute i pappapermisjon og var derfor på torsdagen på en stor bilrunde, med minstejenta på slep... Det var i utgangspunktet Kadjar jeg ville se på, men også en 3GT 320xd. Jeg må si jeg likte Kadjaren godt, god plass, fint interiør til prisen og generelt godt inntrykk. Minuset er at 4x4 versjonen kun kommer i diesel manuell 130hk, her kunne den vært 160-180hk og automat. Prisen hadde vel endret også, men lite futt i en "stor" bil. Jeg likte glasstaket godt, det er noe BMW burdd tatt med, jeg trenger ikke åpning for luft, bare vindu å se igjennom. Så slipper vi tanken på tett drenering som er en gjenganger... 3GT var fin, men feil farge på den som var til salgs, likefullt kjekt å undersøke modellen nærmere. Morsomt at en splitter ny Kadjar med 4x4 og alt av mulig ekstrautstyr koster det samme som en 3 år gammel 3GT 320xd med 65k på telleren....

Enden på visen er at Kadjaren ble for lite sportslig for min del, jeg likte høyden, oversikten og bilen generelt, jeg ble bare ikke helt venn med kjøreopplevelsen. Noe som såklart er subjektivt og trenger ikke å være negativt her. Nå blir det feil å sammenligne E91 320xd automat og Kadjar 4x4 manuell på alle måter utenom plass og størrelse, likevel hvilken modus skal jeg sette hjernen på? Nei, E91 er fullgod i mange år til, og fikk kommentar senest i går av en med splitter ny X5 40e at det så ut som en fin bil og at det var bra jeg holdt den original :) Jeg kunne egentlig tenkt meg M-sportunderstell, men det ble ikke levert til xDrive, spørsmålet er om jeg skal bytte til senkefjører eller la den være? Jeg tenker også at BMW kan dette best og sikkert en grunn til at den ikke er lavere, men annerkjente merker som H&R har kommet med egne fjører til xDrive, så er det kanskje ikke så ille likevel? 

Nei, spar pengene til em elsykkel som jeg skrev i tulletråden, BMW e-Bike med Bosch motor. Madammen kjøpte seg en E-Green B1 med samme Bosch-system, duverden for en morsom farkost. 

Puh, det ble mye hit og dit ut ifra en Kadjar, men du skjønner. Nå er lørdagskvelden inntruffet, ungen er lagt og jeg har satt meg på verandaen med en iskald pils i et nydelig vær med skyfri himmel og ok temperatur. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.5.2017 at 21.20, Marius2002 skrev:

Nå kommer BMW med trådløs lading til G30 530e.
Det er faktisk skikkelig kult og ikke et sekund for tidlig.
 

https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FBMWGroup%2Fvideos%2F10155269049323057%2F

 

Jeg er fortsatt ikke helt der på Hybrid lengre som jeg har nevnt tidligere, men denne teknologien vil nok sikkert komme mer på rene el-biler også vil jeg tro. Et kjempesteg i riktig retning. :) 

Kult, hadde vært artig hvis det blir støttet for dagens 330e'er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.5.2017 at 10.09, Fredrik skrev:

Den nye faceliftede 1-serien ser fornuftig ut selv om man kan lure litt på hvorfor BMW kommer med enda en facelift så kort tid før etterfølgeren F40 kommer i 2018 (som vil få forhjulstrekk og firehjulstrekk). Det jeg faktisk først legger merke til er alcantara interiøret. Gode alternativer til skinninteriører er noe bilprodusentene både vil fokusere mer på i fremtiden samt fremheve i markedsføringen av bilene (spesielt mot yngre kjøpegrupper)... :)

 

Jeg har det alcantara interiøret der i min 330e, og er faktisk veldig fornøyd. Det sier ikke så lite, da jeg frem til nå har ment at alt annet enn svart skinninteriør er idioti i en BMW (og stort sett alt annet). Men det er både pent og behagelig, føles som en naturlig del av resten av M-sport interiøret. 

Takk også for linken om Tesla og tyske underleverandører litt lenger opp, interessant lesing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Marius2002 said:

Nei, spar pengene til em elsykkel som jeg skrev i tulletråden, BMW e-Bike med Bosch motor. Madammen kjøpte seg en E-Green B1 med samme Bosch-system, duverden for en morsom farkost. 

Litt avsporing på et bilforumet kanskje, men det her tror jeg er noe som kommer mer og mer i fremtiden. Har selv en enkel rimelig e-bike fra Biltema med nav motor samt et Inboard M1 elektrisk longboard. Nå til helgen skulle jeg levere en bil på service på Jessheim og skulle rekke et fly på Gardermoen etter å ha levert bilen. Jeg tenkte å ta taxi, men været var bra så tok det elektriske longboardet til Gardermoen (12km) med 30kg baggasje med på ferden :D Må ha vært litt av et syn, men du verden for et praktisk "last-mile vehicle" det er. Det kan sjekkes inn som baggasje på flyet også så det er lett å få med seg. 

Stemningsbilde fra Tønsberg tidligere i uken :-) 

IMG_3641.thumb.JPG.8b6b0a1da8b96d8866cc628055be332c.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...