Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Noe helt annet igjen, men det handler i det minste om teknikk (sikkert analog teknikk siden det er et russisk fly som ble sjøsatt(!) i 1998). Definitivt et kult konsept. Dette er ikke noe vi ser hver dag på våre breddegrader... :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Beriev_Be-200

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... ekranoplan konseptet er utrolig kult. Russerne har en del ganske ville konsepter og de er dyktige ingeniører. Problemet er konteksten prosjektene settes i. Toppstyrt statlig styring er sjeldent optimalt og når man heller ikke klarer å omsette konseptene til kommersielle produkter (kanskje bortsett fra militært isenkram og atomteknologi) har de egentlig liten verdi selv om de er kule. Jeg tror allikevel ikke at vi bør undervurdere russerne og russisk teknologi.

Tilbake til Gordon Murray's fanatiske tilgang til vekt. Når man snakker om solen... :)

Lotus Evora GT410 Sport veier 1256 Kg (og 911'en som tidligere nevnt 1590 Kg). Motoren er en V6 på 3,5 liter som yter 410 HK. 0-100 Km/t går løs på 3,9 sekunder og topphastigheten er 304 Km/t.

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva det er, men Lotus Evora er åpenbart i vinden for tiden (ikke uten grunn). Doug DeMuro tester i sitt siste innslag Evora 400 som naturligvis har 400 HK og ikke 410 HK som Evora 410 Sport har... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld, Fredrik. Lenge siden sist.

Begynte å merke savnet etter cabriolet/roadster nylig, så jeg har tittet på diverse cabrioleter i markedet. Men kom til konklusjonen at det måtte bli MX5 (har allerede eid 3 stk) eller Z3. Vurderte MX5 ND 2.0 Sport, men ønsket egentlig ikke firesylindret motor igjen da lyden er halve opplevelsen. Har fantasert om M Roadster/Coupe jevnlig i over 20 år nå, så når denne dukket opp for salg ble jeg sittende å beundre den flere ganger om dagen og før man gikk til sengs om kvelden. Egentlig hadde jeg ikke råd eller plass pga impulskjøp av en Lincoln Town Car, men det endte med at Lincolnen ble parkert på en låve i påvente av mer motivasjon. 

Z3en er solgt ny i Norge våren 1998 og har kun gått 130 000km. Den er i god stand, og de vanlige feil/mangler (vanos, slarkete seter, sub frame disaster) har blitt overhalt tidligere. Bilen var involvert i en kjedekollisjon for et par år siden (fikk med bilder), men den ble bygd opp og lakkert på Bavaria med mange nye deler. 

S50B32en funker også fint - den trekker bra på alle turtall og virker frisk. Bilen har veldig lite utstyr i forhold til det man har blitt vant til med andre eldre BMW eller diverse moderne biler - den har "manuell" AC og mangler cruisekontroll, tåkelys, multifunksjonsratt, justerbart ratt og diverse annet man oftest finner i E46 og E39.  Z3en har også et ekstremt lite bagasjerom sammenlignet med MX5 NA, og det på tross av at NA har reservehjul mens M Roadster kun har skum/kompressor. 

Det eneste negative med bilen i mine øyne er at rattet burde vært justerbart i høyde og lengde - for oss som er glad i å sitte lavt og kjøre med taket nede gjør dette at rattet er noe høyt plassert, og sperrer i tillegg for varsellampene i nedre del av dashbord/intrument...I verste fall ser man ikke at oljelampen begynner å lyse pga at rattet står for høyt.  Det hadde også vært veldig kjekt med cruisekontroll da man blir bra sliten i gassfoten/beinet på langtur.  Selv Miata NA til en brøkdel av prisen ble levert med dette....Men slike kulturforskjeller fantes jo før i bilindustrien.  BMW fikk litt kritikk av tyske biljournalister for at M Roadster ikke ble levert med 6-trinns kassa fra E36, men BMW forsvarte seg med at M Roadster ikke var laget for Autobahn. 

Rart å tenke på at den allerede er 21 år gammel (og at konseptet Z3 ble påbegynt i 1991...) - rett og slett en fantastisk sportsvogn. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte en for 10 år siden :mrgreen: 

IMG_4318______.jpg

IMG_4319____.jpg

IMG_4320_____.jpg

IMG_4322____.jpg

IMG_4325____.jpg

IMG_4331____.jpg

 

508_1978617990.jpg

508_1269113172.jpg

508_966344759.jpg

508_469550981.jpg

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther

Godt å se deg tilbake igjen 😀 Du må ikke bare stikke av sånn uten å si ifra 😂 Dine bidrag i Spottetråden har vært savnet..

Men det er også gledelig å se deg igjen med en skikkelig kul bil. Her har du fått deg ett investerings objekt, Z3 M kommer til å stige avgårde i årene som kommer. Kult at denne er norsk, ble ikke solgt mange av disse på 90 tallet her til lands. En venn hadde en amerikansk utgave, denne hadde av alle ting automat og har vel også en annen motor med mindre effekt (240 hk). Men likefullt så var det en kjøremaskin av dimensjoner.

Også til amcars, for det liker vi begge to. Først og fremst...har du Capricen ennå? (Håper det) Lincolnen hadde det vært kult å hørt noe mer om og sett noen bilder av. Nå som biler over 20 år kan importeres avgiftsfritt så er jeg farlig nærme en Ford Crown Victoria. En sånn har jeg drømt om siden jeg var liten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

@Werther

Godt å se deg tilbake igjen 😀 Du må ikke bare stikke av sånn uten å si ifra 😂 Dine bidrag i Spottetråden har vært savnet..

Men det er også gledelig å se deg igjen med en skikkelig kul bil. Her har du fått deg ett investerings objekt, Z3 M kommer til å stige avgårde i årene som kommer. Kult at denne er norsk, ble ikke solgt mange av disse på 90 tallet her til lands. En venn hadde en amerikansk utgave, denne hadde av alle ting automat og har vel også en annen motor med mindre effekt (240 hk). Men likefullt så var det en kjøremaskin av dimensjoner.

Også til amcars, for det liker vi begge to. Først og fremst...har du Capricen ennå? (Håper det) Lincolnen hadde det vært kult å hørt noe mer om og sett noen bilder av. Nå som biler over 20 år kan importeres avgiftsfritt så er jeg farlig nærme en Ford Crown Victoria. En sånn har jeg drømt om siden jeg var liten..

Takk for hyggelige ord. 

Grunnen til at jeg kuttet ut spottetråden var flere ting...Synes det generelt var lite respons på det jeg la ut, så tolket det som at det ikke var så altfor interessant for folk flest. Kjedelig når det blir utelukkende enveiskjøring uten kommentarer fra andre brukere. En annen ting er at jeg byttet jobb, så får ikke like mye tid til spotting gatelangs som før. Dessuten har MDG forvandlet Oslo til en spøkelsesby nå som det er beboerparkering og bomringer overalt. Finnes ikke gamle eller interessante kjøretøy igjen gatelangs lenger i forhold til for bare 5 år siden. 

Egentlig hadde jeg vage planer om å kjøpe Corvette C5 med manuell da det er vanvittig mye bil for pengene. Dog vurderte jeg det slik at Corvette C5 vil man fortsatt få tak i til greie priser i fremtiden fordi det er produsert så mange av de og det er importert veldig mange til Norge av alle generasjoner. M Roadster derimot går det begrenset av - 15 000 totalt, derav 3500 eurospec med venstreratt og S50. Er vel 14 M Roadster i Norge + 4 US-versjoner med S52-motor...Så ville gjerne eie en slik før evt prisene skulle øke ytterligere. Både i Sverige og Tyskland ligger de rundt 270-400k, M Coupe kan være enda dyrere. I USA så jeg en som gikk for 92000$....

Selvfølgelig har jeg Capricen enda 8) 

Beste bilen jeg noensinne har eid - utrolig bil som alltid starter og går. Har faktisk tenkt meg en liten tur ned til Italia nå til uka med Capricen. Fikk noen 2ere på EU-kontroll som må fikses innen august (par rustne bremserør, dårlig parkbrems og verksted fant ikke rammenr). 

Den Lincoln Town Car jeg kjøpte er ikke i like god stand som Capricen. Den ble tatt inn til Norge sommeren 1995 når den var et par mnd gammel, men fikk ettermontert norske blinklys etc. Motorisert med den velkjente 4.6-literen som også sitter i Crown Victoria. Veldig kjekk motorlyd, føles som en episode av Cops :lol:     Dog er dette en ordentlig luksusbil - enormt med utstyr.. Luftfjæring, sinnssyk stereo fra fabrikk, digitale instrumenter etc. Noen hakk over både Caprice og Crown Vic. 

Dog er mitt eksemplar litt slitent. Den har mye rust i karosseriet (hjulbue, kanaler pluss diverse flekker), dog er ramme bra og den er nettopp EU-godkjent. Nivåreguleringen tuller litt på venstre siden, så på det ene bildet jeg har av den ser du at den er litt høy. Dessuten er dette den "stygge siden" med en del synlig rust rundt bakre hjulbue.   Men artig bil da. sjarm i bøtter og spann :-)

IMG_4267.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... du må ikke bare stikke av sånn uten videre Werther, men det er bra å ha deg tilbake. Jeg har i alle fall savnet innleggene dine og som Fredrik 90 skriver er du savnet av andre også i bl.a spottetråden, men også av meg i min tråd. Du skriver bra og har ofte et alternativt og interessant syn på tingene... :)

Gratulerer med en ny gammel Z3 M Roadster - en kul oldschool modell som helt sikkert passer temmelig bra nå som det er skikkelig sommer. Over 300 HK i en såpass liten åpen bil er ikke feil og motoren er jo definitivt blandt BMW's fineste.

Supert at du er tilbake - og med ny kul bil og greier... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med herlig roadster Werther! Litt av noen hofter på disse bilene, de lyver ikke! Jeg kunne godt tenkt meg en roadster selv en gang, og den drømmen gikk høyere opp etter å ha kjørt etterkommeren etter din en uke på Mallorca. Det nærmeste en kommer MC - lyd, lukter, sanseinntrykk. Alt er tilstede. Vi endte opp med å kjøre 444km på en uke, uten en meter med musikk på. Bare tok inn alt av inntrykk med taket nede. Herlig! Øverst på min liste står nok S2000, den har jeg vært forelsket i siden den kom. Min far kjøpte seg en C4 Corvette coupe 86 modell med targatak for 3 år siden, full pakke med Z51, manuell, effektanlegg (åpenbart, for hvilken lyd fra L98’en!) og skjørtekit inkl vinge. Skikkelig back to the 80’s, men bilen er ekstremt kapabel på svingete veier, alt er ekstremt tight. Håper å få stifte nærmere betjentskap med den utover :) .

edit: glemte jo å legge ved bilde av feriebilen. 

5B4B43E4-CC38-4EC4-820E-1D8DD38B49F9.thumb.jpeg.9570b6aa982bfb87d132a48a048d2a37.jpeg

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Gratulerer med herlig roadster Werther! Litt av noen hofter på disse bilene, de lyver ikke! Jeg kunne godt tenkt meg en roadster selv en gang, og den drømmen gikk høyere opp etter å ha kjørt etterkommeren etter din en uke på Mallorca. Det nærmeste en kommer MC - lyd, lukter, sanseinntrykk. Alt er tilstede. Vi endte opp med å kjøre 444km på en uke, uten en meter med musikk på. Bare tok inn alt av inntrykk med taket nede. Herlig! Øverst på min liste står nok S2000, den har jeg vært forelsket i siden den kom. Min far kjøpte seg en C4 Corvette coupe 86 modell med targatak for 3 år siden, full pakke med Z51, manuell, effektanlegg (åpenbart, for hvilken lyd fra L98’en!) og skjørtekit inkl vinge. Skikkelig back to the 80’s, men bilen er ekstremt kapabel på svingete veier, alt er ekstremt tight. Håper å få stifte nærmere betjentskap med den utover :) .

Har også hatt stor sans for S2000 helt siden jeg leste nybiltest av den i 1999. Råkul bil, men dessverre holder de verdien bra da de har kostet 200-240 000kr siden 2004. Et godt alternativ til S2000 er 2003-2005 Mazda Miata MSM (US-NB med original turbomotor, godkjent i Norge), disse går det 5-6 stykk av sist jeg sjekket. Veldig mye billigere i drift enn S2000 og billigere i innkjøp. Men selvfølgelig ikke så veldig relevant for deg hvis S2000 er SELVE drømmebilen...

Det beste med roadster/cabriolet er naturopplevelsen - som du sier elsker jeg lukten, lyden og sanseinntrykkene. Bare det å høre eller lukte eksosen fra andre biler, fuglekvitter og ikke minst lukten av kumøkk. En konsekvens av for mye takløs kjøring er at jeg faktisk setter pris på lukten av gjødsel - når normale folk setter ventilasjonen på resirkulasjon røsker jeg av taket og tar dype drag av landets gleder!

Gi oss gjerne en tilbakemelding/testkjøring m/bilder på C4en til faren din. Jeg har alltid likt C4 - for et utrolig design til å være fra 1983! Kanskje den mest tidløse bilen fra 80-tallet. Dessverre er interiøret (dashbord) på disse litt kjipt, og man må vel opp på 1990-modell før man får normale analoge instrumenter. En 1990+ med 6-trinns manuell og LT1 er nok en utrolig artig bil.  

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther det skal jeg nok gjøre en gang jeg får tatt den på en skikkelig tur. Jeg sa klart i fra når han kjøpte bilen at den der var «sikkert fin, men ikke min smak». Jeg har mer sansen for Challenger, Cougar og den generasjonen muskelbiler rett før 70-tallet. Men så har C4 virkelig modnet for meg, og jeg har etterhvert begynt å få mer og mer sansen for modellen, som ble utviklet med syn på å sette Porsche skikkelig på plass. Brukt litt tid på videoer og lesing på nettet. Og jeg må innrømme at jeg koste meg når jeg drev litt research rundt hans spesifikke bil, dekode VIN-nr og gå gjennom utstyrslista for han for å lage et slags «build spec sheet» for å ha liggende i bilen MHP utstillinger. Designet er jo noe for seg selv, kileformet som få, lav og brei. Men den krever nesten bart og pilotbriller, så 80-talls er den. Og ja, interiøret er vel det største drawbacket med sine digitale instrumenter og generelt erkeamerikansk tilnærming til materialvalg, farger og utforming. Men slike ting går an å leve med :).

Ang. MX-5 så den den heller ikke utelukket, jeg vurderte faktisk seriøst en NC når vi kikka etter bil nr. 2, og endte opp med Mini Cooper S. Denne gir nok mye mer glede sett i forhold til investeringskostnad kontra en S2000. Men det blir nok mange år til noe slikt kan forsvares enda :) . ND er en av mine absolutte favorittbiler, Mazda har gjort så mye riktig med denne bilen. Oppnåelig drømmebil, og kanskje den bilen som realistisk sett kan konkurrere med S2000 om min gunst. Jeg jobbet for øvrig i fjor med et prosjekt på jobb der vi bygget en prosesspakke for et britisk oljeselskap. En av site-supervisorene deres var åpenbart en bilglad mann, for han hadde hatt mange morsomme biler opp gjennom for bruk på trackdays. Og joda, nå hadde han en S2000 som «weekend car/trackday car». Hvor mye de lå til i UK sa du? 5000 pund! Han fikk helt bakoversveis når han hørte hva de lå til her til lands. Krysse fingrene og begynne å spare! :D 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom lesing. Caprice, C4 og S2000 er akkurat slike biler jeg også har søkt mye på siste året. Grunnen til at jeg holder meg til bmw er grunnet oppbevaringplass/garasjeplass, økonomi og andre faktorer som gjør at man må ha en bil som klarer alt. Og der er bmw gode :)

Artig med UK kontra norge priser. I England i 2012 ga jeg 85.000 kr +mva for e46 M3 komplett og strøken. For donorbil til rallycross. Tenk å hatt den nå og fått skilter på. Selv som høyrestyrt hadde man fått godt betalt for den.

Planen er i fremtiden å ha en entusiastbil, uansett. C4 1991 modell Zr1 manuell eller noe :)

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt morsomt er at det er mange i BMW miljøet om har en trang og nyskjerrighet ovenfor digre amerikanske biler. Man kan snakke med BMW entusiaster om japanske og engelske biler, veldig mange vil da si æsj og riskoker. Men  når jeg f eks bringer opp biler som Corvette, Caprice, Mustang eller Crown Victoria så blir veldig mange interessert og nysgjerrige. Og det er motsatt, jeg kjenner mange som driver med amcars. Flere av de kjører faktisk BMW til hverdags, men kun BMW og ikke noe annet ikke amerikansk 😂 Det er jo litt rart siden det vi BMW entusiaster ser etter i en bil er jo ikke i nærheten av de amcarfolk vil ha i en bil. Vi vi ha kjøreegenskaper, teknologi og kultiverte motorer. Amcarfolk vi ha slagvolum, komfort og simpel teknikk som er enkel å fikse. Jeg tror vi møtes på midten rundt dette med motor og ytelser, her har vi ganske like interesse. For oss BMW gutta så er på en måte en Camaro eller strøken Ford Bronco litt eksotiske, noe man ikke har sett for ofte og ikke kjenner for mye til. Mye av det har vi sett i film og TV, men sjelden sett i virkeligheten. På sent 90 og tidlig 2000 tallet så sto det to ultimate drømmebiler i mitt unge hode. Det var E39 M5 og Ford Crown Victoria, jeg kan virkelig ikke forklare hvorfor det ble sånn. Men begge biler hadde noe som vekket min interesse, begge var eksotiske og begge var noe man hadde veldig liten sannsynlighet for å se på gata. I dag er det ikke noe spesielt ved å se en M5 på gata, jeg snur meg og kikker selvsagt men etter ett par uker er det glemt. Men jeg husker derimot ennå den E39 M5en jeg så på veikroa i Umdrumsdal i Vestfold en sommerdag i 1999. Sort metallic med beige interiør, selvsagt med DJ skilter fra Oslo 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw og US biler har ingen sammengeng, men likevel flott at det er mange som liker begge delene. Ford US er mitt merke ilag med BMW. Men akkurat Mustangen liker jeg ikke av en eller annen grunn. Litt for vanlig kanskje? Mye heller en Camaro på meg. Men Corvette er det ultimate :) selvsagt ikke M5 nivå på kjørefølelse, men den er kvikk og politisk ukorrekt... noe som er viktig for meg iallefall å eie i fremtiden. Når vi alle kjører elbil er det viktig å ha en v8 buldrebass klar i garasjen som vi kan ta ut på dispensasjon fra staten på enkelte sommerdager/ og biltreff :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amcar har aldri tiltalt meg. Det er flott design på endel av de men det stopper liksom der. Det er noe med den bruk og kast mentaliteten som det er på amcar fra 70 tallet og framover som ikke stemmer, sammen med teknik fra hestekjærrenes tid så blir det helt feil.

Da har jeg mye mere sansen for sære europeiske, tror det har med at jeg er mere en teknikk type en design type. Det er noe som tiltaler meg med BMW. ser man under skallet så er det tydelig at de har tenkt på detaljer som man aldri ser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...