Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

49 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg tenker at Porsche Taycan er dyr, men om den er for dyr avhenger av din økonomi og preferanser. Folk er forskjellige og i relativ forstand er hva som er dyrt for deg ikke nødvendigvis like dyrt for meg. Det handler også om prioriteringer. Noen velger f.eks å bo veldig dyrt, men kjøre billige biler fordi interessen for biler er 

1,6 millioner er veldig mye for en bil, uansett hva slags preferanser man har på økonomi. Men det har også noe med hva man får for de 1,6 millionene, hva produktet presterer i forhold til andre tilsvarende produkter på markedet. En ny ny Ferrari 812 Superfast hadde vært ett kupp til 1,6 mill. En ny X3 20d til 1,6 mill hadde jo vært hinsides for dyrt. Litt banale og ekstreme eksempler kanskje, men det handler om hva man får for den prisen. Jeg synes det f eks smaker mye bedre å betale 1,6 mill for en F90 M5, fortsatt for dyrt men du får til gjengjeld segmentets absolutt råeste kjøredoning. Ett ikon av en bil, en legende i bil sammenheng. Du får ikke noe råere med 5 sitteplasser, fossilmotor (lyd og kjøreopplevelse, halve vitsen med en sånn bil) til en billigere pris. Taycan har mye å forsvare når den kommer ut på veien etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener @Fredrik 90 og jeg er personlig langt på vei enig med deg, men poenget er at det er helt relativt hva som kan betraktes som dyrt. Noen er villige til å betale over 200 milloner kroner for en leilighet på Tjuvholmen (Aker Brygge), mens andre betaler over 4 milliarder for en Yacht (sånn bare for å sette dette på spissen). I dette perspektivet er ikke en Porsche til 1,6 millioner norske kroner så mye.

Du og jeg kan mene at en Bentley til 4 milloner kroner gir mye mer bil for pengene enn en Taycan til 1,6 millioner kroner, men dette kommer helt an på øynene som ser og hvilke preferanser man har. Noen mener også at en BMW 5-serie til 800000 kroner er alt for mye å betale for en tross alt ganske alminnelig bil. Jeg tenker at dette egentlig bunner i hvor tykk lommeboken er og/eller hvilke interesser man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Fredrik, det er mye penger ute å går blant folk.

I gata rett neden for der jeg bor går eneboligene for 12+, og ganske mange som snuser på 17-20 mill klassen. I tillegg kjøper folk hytter i 5-8 mill klassen i tillegg. Vet ikke hvordan inntekt disse personene har, men har man råd til bolig til 20+ så er nok bil til 2 mill lite innhogg i lommeboken. Da går det ned på interesse, og nå er det mer og mer akseptabelt å kjøre dyr bil uten at janteloven slår alt for hardt ned. Ser jo autoxo selger alle  bentegaer og RR suver de klarer å få inn til landet, og lange køer for Lamboer i fem mill pluss klassen.

Vil tro at personene som frekventerer her inne nok ikke er representative for de vi snakker om over her. Ta en titt på tidssonen osv, så ser man at det er et helt annen miks av personer som er innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@flobben Ja... mange har hatt muligheten til å akkumulere formuen over mange år og dette merkes ganske tydelig når folk kjøper bolig, feriehus og forbruksgjenstander som f.eks biler og båter. Nå kan man låne penger med 0% rente også (hvertfall her i Danmark) så nå blir boligene enda dyrere i de store byene. 

Jeg tenker at vi bør venne oss til amerikanske tilstander jo før jo bedre. Det kommer til å bli svært stor økonomisk og sosial forskjell på folk i årene som kommer. Vi kommer ikke til å snakke det samme "språket" i fora som dette og som du er inne på merker vi dette egentlig litt allerede i dag. Jeg tenker at har du råd til en Porsche Taycan og ellers trives med elektriske biler og kanskje har litt erfaring med Porsche fra før - så løp og kjøp. Bilen er langt fra billig, men ikke uforskammet dyr for å si det på den måten... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende tider fremover, nå ser man at folk stemmer på de polariserende partiene i byene. Eller det er vel færre som stemmer ytterst til høyre, men rødt vokser veldig, og det er nok fordi noen begynner å kjenne på at det begynner å bli en gruppe mennesker som henger etter. Den andre gruppen er de som stemmer MDG, som konsentrerer seg veldig om et område og selger seg på mye annet for å få til sine kjernesaker rundt miljø.

er spent på om man noen kan klarer å løfte andel syklende i Oslo til 25% året rundt. For min del kjenner jeg at det sitter lang inne å ta ut sykkelen de dager det pøsregner, skulle det i tillegg vært minus grader ute, nei takker meg til en ferdig oppvarmet t-bane.

Eldste dattera startet akkurat på skolen, blir spennende å lære seg miksen av foreldre og behovet for status fremover. Så første skoledag at flere foreldre hadde «pyntet» seg. F.eks. har jeg aldri sett naboen i skjorte og dressjakke før, det hadde han kledd seg i første skoledag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at det kommer en reaksjon på den ganske intense liberalismen vi ha sett de siste 10 årene. Slik har det alltid vært, men spørsmålet er om det nå blir mer voldsomt enn tidligere. Det har jo kommet advarsler om at det politiske landskapet etterhvert vil fragmenteres fullstendig med en rekke små interessepartier istedenfor de store blokkene. Jeg tror at dette er symptomatisk for tiden vi lever i der folk først og fremst tar utgangspunkt i deres egne interesseområder og hva de interesserer seg for istedenfor å se helheten som på mange måter har blitt alt for komplisert og uoversiktelig.

Mine to barn har alltid gått på privatskole. Skolen har ingen egentlig formålsparagraf (utover å være en normal grunnskole, 1-9 klasse), men den er relativt liten med ca. 450 elever og det skal skal være maksimalt 20 elever i hver klasse. Skolen er relativt dyr og dette fører naturligvis til at det er en viss seleksjon når det gjelder elevgrunnlaget.

Jeg mener at dette har vært en god investering (yngstemann går nå i 9. klasse). Eldstemann (26) forteller også at hun er glad for at hun gikk på denne skolen og ikke den offentlige skolen hun ellers skulle ha gått på. Det viktigste er at privatskolen konsentrerer seg om å være en faglig god skole istedenfor å måtte ta på seg alle mulige andre oppgaver som f.eks integrasjon, ren oppbevaring med store klasser med alt for mange elever pr. lærer etc. Skolen er ingen eliteskole og snobbefaktoren er heldigvis temmelig lav.

Jeg tenker at mine barn har fått og får en nogenlunde identisk opplevelse på grunnskolen som jeg i sin tid fikk. Det er folk fra alle samfunnslag som har barn på skolen, men forskjellen er at foreldrene har en klar hensikt med å ha deres barn på denne skolen og akkurat dette er viktig. På min skole var det barn av enkle håndtverkere helt opp til dagens tronarving i Norge, men det var en annen tid der de økonomiske forskjellene i praksis var små selv om de rent faktisk var temmelig store. Slik er det ikke lenger. Nå vises rikdom frem hele tiden også der det kanskje er minst passende. Dette er trist og veldig ødeleggende. 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Ser en av bilene i undersøkelsen var en G11 740d, ergo samme motor som min G30 540d. Får vel ta meg en tur til Oslo for å rense luften da 😂

Dette viser jo bare hvor langt bilprodusentene kan komme bare de får litt press på seg fra myndighetene. Det er jo også en kjent sak at det totale klima avtrykket er langt lavere med en "lokal" produsert dieselbil enn med en elbil. Når skal politikerene innse dette.. Fornektelser og fornektelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2019 den 23.44, Fredrik 90 skrev:

Nei det er jeg fortsatt ikke enig i 😀 Den er aaalt for dyr fortsatt...

Folk stusser ikke om en Panamera starter på 1,3 mill. Hvorfor skulle saken være annerledes med en el-Porsche? Porsche skal koste mer enn andre biler. Som nevnt tidligere her - det er ikke, og skal ikke være, bilen for mannen i gata slik Tesla nå satt litt på spissen har blitt. Skjer det har noen tråkka i markedsføringssalaten. 

1,3 mill i startpris for en el-Porsche er helt korrekt spør du meg. Det utelukker massemarkedet, og skaper samtidig et begjær blant mange pga den relative uoppnåeligheten.

Søstermodellen e-tron GT kommer nok til å havne mer i Tesla-prisleie om jeg får tippe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser også over at mange mener den nye Porsche'n er dyr. Drøyt 750 nye biler solgte de i Norge i fjor. I år er det reservert 3000 biler kun av denne modellen. Det er ganske så sprøtt, og en god indikator på hvilket sært bilmarked Norge har utviklet seg til å være.

Neste år åpnes det et Porsche showrom i Fredrikstad. Det er første gang siden finanskrisen i 2008 at det forsøkes å åpne en slik nisjeforhandler i østfoldområdet. Forrige gang var det vel et svensk firma som forsøkte seg. De rakk knapt å åpne, før de la ned driften. Dog var rammebetingelsene helt annerledes, man hadde blant annet ingen elbiler å selge, slik de uttaler at kommer til å være hovedfokus ved showrommet i Fredrikstad. Mulighetene for et større salgsvolum nå, er absolutt tilstede. Man får bare håpe at de stiller ut noen av de andre godbitene også, for i Son er det mye lekre biler 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at Porsche forhandlerne i Norge er flinke til å stille ut godbitene også. Det er selges jo en god del 91, Porsche senteret her har alltid en til to 911 stående sammen med alle Macan og Cayenne. Panamera kommer nok til å bli satt tilbake i salgstall nå vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg føler at Porsche forhandlerne i Norge er flinke til å stille ut godbitene også. Det er selges jo en god del 91, Porsche senteret her har alltid en til to 911 stående sammen med alle Macan og Cayenne. Panamera kommer nok til å bli satt tilbake i salgstall nå vil jeg tro. 

Ja... salget av Panamera kommer nok til å lide litt etter introduksjonen av Taycan (ihvertfall i Norge). På den annen side finnes jo Panamera også som E-Hybrid og noen vil nok falle for den løsningen. Jeg vil tro at Porsche vet hva de skal gjøre hvis kannibaliseringen mellom modellene blir for stor.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...