Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

@laffe Ja... spesielt det siste gir jo totalt mening for blårussen hos Audi, men ganske mye mindre mening for oss andre. Jeg savner tiden da modellbetegnelsen var mer eller mindre synonymt med motorvolumet, men dette begynner å bli lenge siden. Jeg hadde f.eks helt på begynnelsen av 2000 tallet en E36 323i som istedenfor en rekkesekser på 2,3 liter hadde en rekkesekser på 2,5 liter. Denne M52B25 motoren var forøvrig også marked og skattetilpasset med kun 170 HK. Audi og Mercedes-Benz hadde tilsvarende motorer. I realiteten hadde bilen ytelser nogenlunde som den tidligere E36 325i som hadde en M50B25 motor (altså 2,5 liter) på 192 HK. Begge modellene klarte 0-100 Km/t på 8,0 sekunder, men hadde offisielt en topphastighet på hhv. 227 og 233 Km/t for 323i og 325i.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

@laffe Ja... spesielt det siste gir jo totalt mening for blårussen hos Audi, men ganske mye mindre mening for oss andre. Jeg savner tiden da modellbetegnelsen var mer eller mindre synonymt med motorvolumet, men dette begynner å bli lenge siden. Jeg hadde f.eks helt på begynnelsen av 2000 tallet en E36 323i som istedenfor en rekkesekser på 2,3 liter hadde en rekkesekser på 2,5 liter. Denne M52B25 motoren var forøvrig også marked og skattetilpasset med kun 170 HK. Audi og Mercedes-Benz hadde tilsvarende motorer. I realiteten hadde bilen ytelser nogenlunde som den tidligere E36 325i som hadde en M50B25 motor (altså 2,5 liter) på 192 HK. Begge modellene klarte 0-100 Km/t på 8,0 sekunder, men hadde offisielt en topphastighet på hhv. 227 og 233 Km/t for 323i og 325i.  

Enig - jeg og likte det beste da kodene referete til motorvolumet, men skjønner at det av markedsmessige grunner ikke brukes lengre. Men dagens system til BMW har jo litt logikk (i mine øyne), men for Audi`s del virker det som de bare har funnet noen pene tall og laget et slags konverteringssystem fra effekt til et tilfeldig tall:) Men symbolverdien er jo der til de og - det er vel det som har vært poenget deres også.

Jeg er ikke så inne i Ferrari, men de kjører vel fortsatt til en viss grad et system der modell-numrene står for noe. Men det er vel et eller annet med at de bruker forskjell systematikk på V8 og V12 bilene. Mulig de og har gått litt bort fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner heller ikke så mye til Ferrari og hvordan de ulike modellene får deres betegnelse, men jeg vet at de har brukt et par nogenlunde faste systemer samt noen relativt tilfeldige betegnelser. De har brukt et system der tallene i modellbetegnelsen står for motorvolum og antall sylindre. 458 Italia står derfor for 4,5 liter motorvolum samt 8 sylindre. Det er imidlertid også enkelte varianter av dette systemet som f.eks med 512 Berlinetta Boxer (5 liter motorvolum og 12 sylindre). Noen ganger overdriver Ferrari også litt med modellbetegnelsene som f.eks med 612 Scaglietti der tallet 6 antyder seks liter motorvolum, mens motoren i realiteten er på 5,75 liter. Akkurat dette er imidlertid Ferrari langt fra alene om å gjøre.

Et annet system Ferrari bruker er at modellbetegnelsen representerer motorvolumet for én sylinder. For å finne ut hvor stort motorvolum det totalt handler om må man derfor kjenne antall sylindre. Dette gjelder f.eks dagens 488 Pista (488 x 8 = 3904... altså 3,9 liter sylindervolum totalt). 812 Superfast bruker imidlertid et annet system igjen iom. at 8 står for 800 HK og 12 for antall sylindre.

Ellers har mange Ferrari modeller ganske artige tilleggsnavn som f.eks nettopp Italia og Superfast. Det siste er ganske selvforklarende, mens Italia handler mer om stolthet for bilen, merket og nasjonale følelser. GTO blir brukt i noen sammenhenger vedr. de mest spesielle bilene og står for Gran Turismo Omologata (i prinsippet en sportslig modell laget i et begrenset antall for en klassifisering). Andre modeller som f.eks F40 fikk modellbetegnelsen fordi det på tidspunktet da den ble lansert (1987) var 40 år siden Ferrari som bilprodusent ble etablert (tilsvarende selvfølgelig med F50 knapt 10 år senere).

Jeg mistenker at dette er en kraftig forenkling av hvordan Ferrari navngir deres modeller, men mer enn dette vet jeg egentlig ikke. Det virker rotete, men på den annen side - hvem har sagt at italienerne alltid er logiske og konsekvente?... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Modellbetegnelser ser det ut til at alle prøver å fake seg til for å imponere. Tidligere likte jeg å følge med , var det en 1.8 (med vanlig R4 ) eller en 2.2 med R5 ?,  520 eller 525 ? 230E eller en 280E osv nå heter det 30 eller 50 sier med nada , 330 er en R4, en MB med 45 kan også være en liten R4.   Idag er jeg totalt uinteressert i å finne ute om det er det ene det eller andre.

Men synese denne presentasjon av Harrys garage har en del interresante spørsmål og analyser. https://m.youtube.com/watch?v=oVFJUxeGFAE&t=191s

Når jeg nå har hatt min nå 4 år gamle  dieselkjærre (2.0 diesel, euro6) i et år og 15.000 km (tot 35,km) føles fortsatt ny ut, og snittforbruk på under 0.6 ink takboks og vinterkjøring. Dette er en stygg blikkboks for mange, men for meg viktig med et praktisk kjøretøy til min lommebok, med plass, kjøreegenskaper, 4x4 , bakkeklaring og manuell kasse . Har da fylt diesel for ca 10.000kr , og kan kjøre 100-120 mil pr. Fylling. Imponert med tanke på at bilen veier 1750 netto/tomvekt og har mer en godt nok drag .

Kjører tog og sykler til jobb og butikk, og har bilen til weekendturer og ferie, min gamle audi a6  fra 97 (23 år gammel) bruker mine foreldre, har nå snart nådd 400.000 km er fortsatt i toppklasse med komfort og kjøreegenskaper. Er enig med Harry at det er lov p stille spørsmålet om man burde ta vare på allerede produserte kjøretøy , med hensyn til ressursbruk og miljø vs å tvinge alle over på batteribil.

 

 

 

255C7498-2C95-4F6B-8CA3-04532E2D8D9B.jpeg

Endret av 02-Jan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, 02-Jan skrev:

Men synese denne presentasjon av Harrys garage har en del interresante spørsmål og analyser. https://m.youtube.com/watch?v=oVFJUxeGFAE&t=191s

Når jeg nå har hatt min nå 4 år gamle  dieselkjærre (2.0 diesel, euro6) i et år og 15.000 km (tot 35,km) føles fortsatt ny ut, og snittforbruk på under 0.6 ink takboks og vinterkjøring. Dette er en stygg blikkboks for mange, men for meg viktig med et praktisk kjøretøy til min lommebok, med plass, kjøreegenskaper, 4x4 , bakkeklaring og manuell kasse . Har da fylt diesel for ca 10.000kr , og kan kjøre 100-120 mil pr. Fylling. Imponert med tanke på at bilen veier 1750 netto/tomvekt og har mer en godt nok drag .

Kjører tog og sykler til jobb og butikk, og har bilen til weekendturer og ferie, min gamle audi a6  fra 97 (23 år gammel) bruker mine foreldre, har nå snart nådd 400.000 km er fortsatt i toppklasse med komfort og kjøreegenskaper. Er enig med Harry at det er lov p stille spørsmålet om man burde ta vare på allerede produserte kjøretøy , med hensyn til ressursbruk og miljø vs å tvinge alle over på batteribil.

 

255C7498-2C95-4F6B-8CA3-04532E2D8D9B.jpeg

I jakten på å bli sosialt akseptert, samt på bakgrunn av medienes voldsomme fokus på elbiler så har folk glemt helt hvor geniale de konvensjonelle men moderne fossilbilene er. Som Harry også er inne på så er det utrolig viktig å tenke nøye gjennom om du faktisk er klar for en elbil. Det er så mange som hiver seg på elbil fordi de føler at de må, bilkjøpere i Norge er livredde for å stå ut ifra mengden. En jobbforbindelse var en av de første i byen som fikk Model 3...det har ikke funka siden dag én. Nå har han nettopp fått seg en ny G20 330e plug inn hybrid, og han omtaler det bilkjøpet nesten som en "krype til korset" greie. Det er jo helt feil, han har kjøpt den bilen som er riktig for ham!

Jeg kjører jo selv en dieselbil, en to år gammel 540d som jeg betalte "Model S med stort batteri" penger for. Enkelte onde tunger har uttalt at dette var svært uklokt av meg i disse elektrifiseringstider. Dette er en moderne bil, klasseledende og med beste Euro 6 klassifisering. Jeg må helt ærlig si at jeg ofrer ikke utslipp eller mangel på elektrifisering en eneste tanke i hverdagen. Jeg har en ny og driftsikker bil, stor og solid som oppfyller alle mine krav til komfort og ytelse. Diesel er billig på pumpa, det koster ikke noe mer å bruke dieselbil nå enn for 15 år siden. Spådommene om andrehåndsverdi er fortsatt positive for denne type dieselbil. Jeg er gørr fornøyd jeg, mens alle andre står i ladekø eller med frossene fingre fikler med ladesøyler som ikke vil kommunisere med noen av de 14 lade appene du har på telefonen.

Også en annen ting folk går glipp av nå til dags, det er hvor geniale og bra de vanlige smør og brød bilene har blitt. Jeg ser du har Passat, det er jo synd at først nå, først nå som disse bilene er blitt så bra så skal folk vende dem ryggen. Jeg har kjørt Ford Mondeo som firmabil i tre år nå, vanvittig god bil. Jeg føler meg vel i den bilen, og det har jeg aldri gjort i en ikke premiumbil før. Mondeoen har fått meg til å få opp øynene på at det faktisk finnes bilmodeller der ute som er veldig bra uten at det behøver å stå BMW på dem. Nå skal jeg snart bytte inn Mondeoen, men jeg kan ikke ta ut en ny da den ikke lenger står i listen hos Leaseplan. Jeg må velge noe annet, men det har jeg faktisk ikke lyst til. Så ettersom jeg ikke kan ta ut en ny Mondeo igjen så vurderer jeg nå å bare droppe å ta ut firmabil. Jeg skal kun ha Ford, og Focus blir for liten og SUV konseptet som Kuga er en del av kommer jeg ikke overens med personlig. 

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle bli fan av noe så mainstream og kjedelig som en Ford Mondeo. Men noen ganger trenger man at en bil bare er...en bil. At den transporterer deg fra a til å på en så rimelig, men likevel komfortabel måte som mulig. Jeg håper "smør og brød" biler overlever, de har fortsatt mye å gi 😀

F0BE5A12-6920-4599-B486-4BEEA2B184A3.thumb.jpeg.ea5308351364c81489e143385b0e6a57.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen aktuelle biler utenom Ford i Leaseplan sine lister @Fredrik 90? Hvor mange jobb-km du kjører i året avgjør kanskje om det er verdt å ta ut en my firmabil kontra å bruke sin egen? Nye Focus har vel fått ganske god omtale. Som stv er vel denne ganske stor?

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@02-Jan Jeg er langt på vei veldig enig i de betraktningene og konklusjonene Harry gjør i denne videoen. Det er mye fornuft i det han sier, men ikke alt kan uten videre overføres til norske forhold. Med praktisk talt 100% fornybar energi er strømmen i Norge også helt ren og dette endrer selvfølgelig hele resonnementet. Jeg er imidlertid ikke enig i Harry's betraktninger vedr. hydrogenbiler - bortsett fra når det gjelder tyngre kjøretøyer. Hvorfor i all verden skal man ha det som i praksis allerede er en elektrisk bil minus et stort batteri, men inklusive en brenselcelle og en tank med hydrogen? Strøm finnes også overalt, mens et nettverk med hydrogenstasjoner må bygges ut. Her er det imidlertid litt viktig å påpeke at årsaken til at Harry er positiv vedr. hydrogenbiler i Storbritania muligens skyldes svært lange utsikter til at de også får ren strøm der.

På den annen side er det liten tvil om at man bør tenke seg om et par ganger før man evt. kjøper en elektrisk bil. Kjøre/lademønsteret passer ikke for alle. Jeg synes også at de foreløpig er for dyre i forhold til konvensjonelle biler. Det er heller ingen tvil om at dagens brød & melk biler jevnt over er veldig kompetente. De har faktisk aldri vært bedre og dette har jeg selv testet ut de siste 7 årene. Først med en VW Up som småbil, så med en Citroën C4 Cactus som en representant for litt større og billige biler - og nå med en Citroën C4 Picasso som en typisk alminnelig mellomklasse familiebil. Up'en var en bensinbil, mens de to franske bilene har vært dieselbiler.

Totalt har vi nå kjørt ca. 170000 Km med disse bilene og livet som bileier har egentlig aldri vært enklere og billigere. Poenget her er ikke å løfte frem akkurat disse bilmodellene, men å fortelle at dagens alminnelige og billige biler gjør jobben de er satt til på en utmerket måte. Det skulle egentlig bare mangle, men spesielt de siste 10-12 årene har utviklingen vært stor når det gjelder biler i dette segmentet.

Jeg tenker imidlertid at den største feilen mange gjør (bevisst eller ikke) er å sette teknologiene opp mot hverandre for så å konkludere med at det handler om det ene eller det andre (altså elektriske biler eller f.eks konvensjonelle biler). Teknologiene kan etter min mening fint eksistere side om side og så får enhver kjøpe det som passer best etter ønske og behov. Jeg er virkelig imponert over teknologien de elektriske bilene representerer, men med vårt behov passer foreløpig konvensjonelle biler best. Mest trolig er det div. avgifter og politiske reguleringer som vil føre til at vi kommer til å kjøpe en elektrisk bil, men såvidt jeg kan se ligger dette her i Danmark stadig noen år frem i tid. Det jeg imidlertid allerede har merket er at biler som statussymbol for vår del har flatet ganske mye ut i likhet med f.eks mobiltelefoner. Selv relativt billige mobiltelefoner (f.eks den nye iPhone SE) har nå blitt såpass bra at det å betale 2-3 ganger mer for noe som i virkeligheten ikke er så veldig mye bedre gir liten mening (bortsett fra for spesielt interesserte)... :)

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1 Chris Harris er alltid interessant, men han har forandret seg litt med årene (hvordan unngår man det egentlig?). Måten han presenterer bilene på er mer avslappet, men ikke nødvendigvis på en god måte. Porsche Taycan er uten tvil state of the art når det gjelder elektriske biler i dag, men jeg tenker at vi foreløpig mister altfor mye - noe ikke minst dette gamle klippet med nettopp Chris viser.

OK... dette er ikke en helt normal 911 og den er gammel (og desto bedre) samt at han kjører på en isbane (noe som alle bør prøve), men det er heller ingen tvil om den store entusiasmen han frembringer når det gjelder oldschool kjøreopplevelse er genuint ekte. Jeg savner disse bilene (ikke nødvendigvis 911, men sportslige biler fra denne æraen generelt) og tenker at dette var toppen når det gjelder konvensjonelle biler. Rundt 200 hestekrefter i en bil som veier under 1000 Kg er definitivt veldig artig - også på asfalt. Tenk bare på de litt tyngre bilmodellene (rundt 1100 Kg) med nogenlunde tilsvarende antall hestekrefter f.eks BMW E30 M3, Porsche 911 Carrera 3,2 /924 Turbo/924 Carrera GT etc... :)  

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dette innlegget også er for spesielt interesserte, men vi har jo en slags tradisjon for å rette fokus mot litt eldre musikk i denne tråden (kanskje spesielt 70 og 80-tallet med vekt på 80-tallet). Paul David Hewson eller bedre kjent under kunstnernavnet "Bono" fyller 60 år i dag og dette må selvfølgelig markeres i en tråd som dette.

Årsaken er at det er veldig vanskelig å unngå et band som U2 hvis man var ung på begynnelsen/midten av 80-tallet. Gutta hadde vært igang som musikere og et band siden 1976, men det var først i 1979 at det hele materialiserte seg under navnet U2. De ga ut to album ("Boy" og "October") i løpet av to år (1980-1982), men suksessen lot vente på seg. I 1983 kom imidlertid albumet "War" med bl.a singelen "New Year's Day" og tingene skulle aldri mer bli det samme for U2. Den nye TV kanalen MTV hadde kommet (mer eller mindre totalt dedikert til musikkvideoer og noe slikt hadde verden aldri sett tidligere) og videoen der de rir på hester igjennom vinterlandskapet ble ikonisk (jeg vet ikke hvorfor det er så vanskelig å finne denne videoen komplett og original, men slik er nå engang Youtube). Videoen er helt meningsløs selvfølgelig, men filmet i Sverige og dermed var relasjonen komplett for min del. Jeg elsket både låten og videoen - og dermed var et langvarig følge med U2 etablert for min del.

Albumene "Boy" og "October" ble hurtig kjøpt inn og beundringen for U2 ble ikke mindre av den grunn. Det samme året hadde U2 en konsert i Red Rocks Amphitheatre i Colorado, USA som jeg av en god venn ble invitert til å være med på, men dette synes mine foreldre dessverre var en svært dårlig idé. Trist, for konserten har i ettertid blitt regnet for å være en av U2 mest legendariske hvis vi ser bort fra konsertene med albumet "Achtung Baby" knapt 10 år senere i 1991.

I 1984 kom albumet "The Unforgettable Fire" og jeg kan stadig huske hvor fantastisk låten "Pride (in the name of love)" var første gang jeg hørte den. Resten av platen var også fantastisk. Dette var på en tid da alle låtene på albumene hang sammen (tekstmessig og konseptmessig) så noen gjennomganger var påkrevet før låtene satt som de skulle, men du verden for en opplevelse det var. Bono som låtskriver var suveren og suksessen lot ikke vente på seg. Bandet ble et verdensnavn og de kunne uten videre fylle Wembley stadion i London som f.eks under Live Aid i 1985.

Dette var også året da jeg fikk lappen og kort tid senere kjørte det vestlige Europa tynt i ulike sportlige biler de neste 5-6 årene. U2 ble sammen med band som f.eks Pink Floyd, Simple Minds og Talk Talk ikke bare følgesvenner, men en helt essensiell del av hele prosjektet. God musikk gjør noe med bilkjøringen (spesielt om natten) og U2 var intet unntak i denne sammenhengen. De ulike albumene helt frem til "Achtung Baby" i 1991 gikk i fast rotasjon i bilene og jeg har derfor 30 år senere stadig et veldig nært og kjært forhold til den første halvdelen av U2's karriere.

Jeg har helt bevisst unnlatt å nevne albumene "The Joshua Tree" og "Rattle and Hum" som kom mellom "The Unforgettable Fire" og "Achtung Baby". Jeg er stadig ikke så veldig imponert og det ble jeg heller aldri etter "Achtung Baby". Når dette er nevnt er nok nettopp "Achtung Baby" etter min mening U2's beste album selv om jeg har størst følelser for "The Unforgettable Fire".

De senere albumene etter "Achtung Baby" ble hurtig glemt for min del. Bandet hadde forandret seg og min interesse falt dramatisk. Jeg har de fysiske albumene frem til og med "No Line on the Horizon" (2009), men disse har jeg ikke hørt mye på. Allikevel er U2 veldig viktig for meg og de har vært en essensiell del av min oppvekst og ikke minst en veldig viktig del av min bilinteresse, som neppe hadde vært helt den samme uten U2. Gratulerer med dagen Bono... :)

    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott revy av U2, ja det var et av de aller største band på 80 tallet(hvis ikke det største). Hørte selv en del på U2 men hadde også andre favoritter også den gang  (ZZ topp, Billy idol, Duran Duran, Imperiet, simple minds og depech mode).

Når det gjelder starten av musikk videoer, vil jeg bare skyte inn at jeg satt klistret på kveldstid fra slutten 79 og så musikkvideoer på noe som het music box  og Sky TV. I starten var det mye AcDc, Depech, Duran Duran, ultravox, Paul McCarty med unge Michael Jackson som rullet rundt der, før MTV tok over hele markedet fra rundt 84?.

Ang. u2 fikk med meg konserten i Oslo for noen år tilbake, men i mitt miljø ute knasker den gangen , var ikke denne type musikk helt innenfor, litt for mye «Frik» og det kunne man ikke være. Somm17 åring på biltur med kompiser med nyinnkjøpte Joshua tree kasett forsvant fort ut av bilvinduet, og ørene mine ble tvangsfôres med Kylie minoughe og New kids om the block.

Det samme skjedde med min The Doors kasett, ut i vannet fra en cabincruiser , da forsvant en Pioner spiller ut i saltvannet.

Begivenheten rundt Live aid med U2 og Bono er noe man husker for livet. Bono var på 80 tallet en av høvdingene hvis ikke kongen , mens de på 90 talet beveget seg inn i nytt terreng dvs nye musik sjangere kom til, større konkurranse osv. 

gratulere med dagen Bono!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøss!... tvangsforing med Kylie Minoughe og New Kids on The Block må ha vært forferdelig. Jeg holdt meg til band som f.eks U2, Simple Minds, Talk Talk, Dire Straits etc. Jeg likte (og liker) også mer alternative band som f.eks New Order, Depeche Mode, David Bowie... bare for å ta noen eksempler. Jeg har nevnt at jeg har en god venn som også kjørte Porsche på 80-tallet (924 Turbo), men han hadde en musikksmak nærmere f.eks Kylie Minoughe. Det ble etterhvert såpass ille at han også begynte å like tysk/europeisk diskomusikk som f.eks Modern Talking, Sandra, Alphaville m.fl. Det var et mareritt å sitte på med ham selv om Porschen selvfølgelig var fantastisk og han er en god venn.

Takk for hyggelige ord. Trist med The Doors kassetten - det er musikk mer etter min smak. Musikk og bil kan ikke overvurderes. Jeg tror at jeg har hørt mer musikk i bilen/e enn jeg har gjort i stuen eller i nyere tid på PC'en og iPhonen. Når jeg tenker tilbake på hvor dårlig lyden var i noen av bilene (spesielt på 80-tallet) er dette egentlig litt merkelig, men slik var det... :)     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er mange nyheter om dagen vedr. hva som nå vil skje med bilindustrien som en følge av coronakrisen. Jeg tenker at flere bilprodusenter etterhvert vil trenge statlig hjelp (direkte og/eller indirekte). Mange snakker om at hvis ikke det grønne skiftet frem til nå har vært tatt alvorlig så vil coronakrisen garantert omvende de siste tvilerne. Bilprodusentene ligger med brukket rygg og EU kan nå gjøre nesten hva de vil bare det sikrer nok arbeidsplasser på sikt. Jeg registrerer også at en smarting som Bjørn Rune Gjelsten nå vil bygge en batterifabrikk til over 5 milliarder kroner på Sørlandet til bl.a elektriske biler sammen med Agder Energi. Et av de uttalte målene er at europeiske bilprodusenter dermed blir mindre avhengige av Kina når produksjonen av elektriske biler ganske sikkert vil akselerere pga. coronakrisen. Jeg er temmelig sikker på at Gjelsten vet hva han gjør i relasjon til EU og hva slags planer de har for å sikre flest mulig arbeidsplasser på sikt etter coronakrisen.

En annen litt interessant nyhet er at Volvo fom. 2021 modellene (på samtlige modeller) vil innføre en fartssperre på 180 Km/t. Bilenes motorytelser - som effekt, akselerasjon, dreiemoment og lignende vil fortsatt være det samme, så det handler primært om en elektronisk sperre.

Jeg tenker at dette gir god mening i relasjon til elektriske biler (der poenget er å kjøre mest mulig effektivt), men selvfølgelig også i forhold til sikkerhet. Jeg mistenker imidlertid også at dette handler om økonomi for bilprodusentene ved at biler som kun kan kjøre 180 Km/t vil være betydelig billigere å konstruere samt ikke minst å produsere.

Spørsmålet er imidlertid hvor stor betydning dette vil få i relasjon til f.eks BMW og de andre store europeiske bilprodusentene. Jeg tenker også at EU ser på Volvo's tiltak med temmelig stor interesse. De vil helst ha en maksgrense på 130 Km/t i hele unionen, men dette er noe som Tyskland frem til nå ikke har har hatt en stor interesse for å gjennomføre på Autobahn. Kanskje kan en maksgrense på 180 Km/t ende opp som et kompromiss på Autobahn?

Mye er definitivt på spill i disse dager og jeg tenker at fortsettelsen ikke blir mindre spennende enn den har vært de siste 7-8 årene i relasjon til hvor bilindustrien nå går. Jeg tror at det kommer store endringer og at de endringene vi har sett bare er begynnelsen på en fundamental omlegging av hele industrien.

https://www.nrk.no/sorlandet/vil-bygge-batterifabrikk-til-over-fem-milliarder-kroner-1.15023860

https://www.dinside.no/motor/volvo-bremser-alle-bilene/72486402    

 

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik skrev:

Det er mange nyheter om dagen vedr. hva som nå vil skje med bilindustrien som en følge av coronakrisen. Jeg tenker at flere bilprodusenter etterhvert vil trenge statlig hjelp (direkte og/eller indirekte). Mange snakker om at hvis ikke det grønne skiftet frem til nå har vært tatt alvorlig så vil coronakrisen garantert omvende de siste tvilerne. Bilprodusentene ligger med brukket rygg og EU kan nå gjøre nesten hva de vil bare det sikrer nok arbeidsplasser på sikt. Jeg registrerer også at en smarting som Bjørn Rune Gjelsten nå vil bygge en batterifabrikk til over 5 milliarder kroner på Sørlandet til bl.a elektriske biler sammen med Agder Energi. Et av de uttalte målene er at europeiske bilprodusenter dermed blir mindre avhengige av Kina når produksjonen av elektriske biler ganske sikkert vil akselerere pga. coronakrisen. Jeg er temmelig sikker på at Gjelsten vet hva han gjør i relasjon til EU og hva slags planer de har for å sikre flest mulig arbeidsplasser på sikt etter coronakrisen.

En annen litt interessant nyhet er at Volvo fom. 2021 modellene (på samtlige modeller) vil innføre en fartssperre på 180 Km/t. Bilenes motorytelser - som effekt, akselerasjon, dreiemoment og lignende vil fortsatt være det samme, så det handler primært om en elektronisk sperre.

Jeg tenker at dette gir god mening i relasjon til elektriske biler (der poenget er å kjøre mest mulig effektivt), men selvfølgelig også i forhold til sikkerhet. Jeg mistenker imidlertid også at dette handler om økonomi for bilprodusentene ved at biler som kun kan kjøre 180 Km/t vil være betydelig billigere å konstruere samt ikke minst å produsere.

Spørsmålet er imidlertid hvor stor betydning dette vil få i relasjon til f.eks BMW og de andre store europeiske bilprodusentene. Jeg tenker også at EU ser på Volvo's tiltak med temmelig stor interesse. De vil helst ha en maksgrense på 130 Km/t i hele unionen, men dette er noe som Tyskland frem til nå ikke har har hatt en stor interesse for å gjennomføre på Autobahn. Kanskje kan en maksgrense på 180 Km/t ende opp som et kompromiss på Autobahn?

Mye er definitivt på spill i disse dager og jeg tenker at fortsettelsen ikke blir mindre spennende enn den har vært de siste 7-8 årene i relasjon til hvor bilindustrien nå går. Jeg tror at det kommer store endringer og at de endringene vi har sett bare er begynnelsen på en fundamental omlegging av hele industrien.

https://www.nrk.no/sorlandet/vil-bygge-batterifabrikk-til-over-fem-milliarder-kroner-1.15023860

https://www.dinside.no/motor/volvo-bremser-alle-bilene/72486402    

 

     

Definitivt interresant.

Jobber i en bransje som har et ben mellom gammelt og nytt, ABB.
Mister/utsettes for tiden oljejobber mens grønt og elektrifisering går unna.

Samtidig er det interresant å være på ladesiden å se hva produsentene gjør/bestiller.
 

Corona har vært så mangt, fra å se Kina kjøpe seg opp og inn i mange bransjer/land/regioner (Norwegian bl.a) til elbil og batteri fokus.

Begynner å bli åpenbart hvor langt bak ordinære bilprodusenter er Tesla ifht software og hva det vil bety fremover. Bilens betydning og status er også en faktor, den spiller stadig en mer perifer rolle som objekt og som en ren bruksgjenstand.

Idag er Porsche hva BMW (omtrent) var på 80-90 tallet, ifht antall og status.

Er dessverre mer og mer sjelden man får en wow faktor fra bilindustrien. Den blir mer kjønnsløs og regulert, mer lik.

Omtrent som mobilindustrien, som blir kontrollert av IOS og Google, man får små justeringer for hver model, forutsigbart, regulert og kjedelig. 


Vår X3 er nå solgt, eksperimentet med å være en familie på 4 og bare ha en liten i3 med ca 30 mils rekkevidde (i disse dager) pågår ennå.
Ser på Finn daglig og funderer på neste skritt, men for hver dag jeg ikke kjøper og utsetter et eventuelt valg, føler jeg at jeg har oppnådd å komme nærmere en «bedre løsning», om det gir mening? 
:-)

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at utviklingen når det gjelder mobiltelefoner mest sannsynlig varsler hvordan det vil gå med biler og spesielt elektriske biler. De er i praksis rullende datamaskiner der operativsystemet er alfa & omega på den samme måten som med f.eks Apple og iOS. Jeg har så langt liten egen erfaring med elektriske biler utover noen prøveturer, men jeg har fulgt Youtubere som f.eks Bjørn Nyland i noen år dermed og fått med meg hva som gjelder av tekniske detaljer og hva som ellers er viktig.

Det er interessant at dere som en familie på 4 har testet ut BMW i3 og hvordan den er å leve med. Vi gjorde det samme eksperimentet med en VW Up i løpet av litt over et år. Faktisk fungerte den fint og vi var sogar på vinterferie i Norge med fullastet bil, takboks og skiposer ved siden av. Det var forøvrig litt av en seanse/opptrinn da vi skulle med fergen fra Hirtshals til Langesund i Up'en og alle bilene rundt oss var store SUV'er, men vi hadde det fint. Barna er nå 26 og 16 år gamle så de har voksen størrelse, men allikevel var bilen egentlig stor nok. Selvfølgelig skulle alle legge godviljen til, men rent fysisk satt vi alle egentlig OK. Det var alt i alt en artig tur og de 440 Km til Gålå gikk over all forventning (tur/retur). 

Up'en ble erstattet av en Citroën Cactus og opplevelsen var omtrent som i Up'en bare med litt mer benplass og betydelig mer komfort når det gjelder bilens fjæring (som var knapt så stumpete - dog ikke til forkleinelse for den lille Up'en som på dette området presterte langt utover hva vi forventet). 

I dag har vi en Citroën Picassso (altså den korte versjonen) og dette er heller ikke akkurat en veldig stor bil. Allikevel er den betydelig større enn Up'en og tilbyr vesentlig mer komfort. Jeg tenker at fokuset på store biler er relativt. For noen kan det ikke bli stort nok, mens vi har alltid klart oss med ganske små biler (f.eks BMW E46 Touring i 10 år da barna var små) uten å gå på altfor store kompromisser synes jeg. Statusdelen er ikke interessant, men det er derimot hvorvidt vi har plass nok uten å gå på objektivt altfor store kompromisser. Up'en fungerte fint, Cactusen var en del mer komfortabel og Picassoen er nærmest perfekt. Hvis Picassoen også hadde hatt en elektrisk drivlinje a la Tesla Model 3 Long Range - ja... da snakker vi nærmest om en perfekt bil. Saken er imidlertid at Picassoen kostet 225000 DKK (eller ca. 250000 NOK da den ble kjøpt - altså før Model 3 kom på markedet) og dette er langt under hva man i dag må betale for en tilsvarende elektrisk bil.

Elektriske biler er er derfor generelt for dyre etter min mening. Fint nok hvis man er villig til å betale 400000+ kroner for en bil, men dette er etter min mening for mye slik bilmarkedet utvikler seg i dag. Jeg tenker at hvis Citroën kan bygge en utmerket alminnelig familiebil til under en kvart million kroner kan de også bygge den samme bilen med en elektrisk drivlinje til et identisk beløp. Deres produksjonskostnader er under halvdelen så hvorfor tilbyr de ikke en slik bil?

De (inkl. alle andre bilprodusenter) håper på at prisnivået vil holde seg (basert på hvordan kundene historisk reagerer), men dette argumentet kjøper jeg ikke. Prisen på elektriske biler vil falle og med dette vil også bilens betydning og status også falle ved at biler generelt spiller en stadig mer perifer rolle som statusobjekt og vil bli en ren bruksgjenstand (ikke ulikt hva mobiltelefoner er i dag).       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...