Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Werther skrev:

W140 har jeg aldri blitt helt kompis med. Designet sitter ikke helt som det skal, og den fremstår ikke som spesielt elegant. W126 derimot er helt fantastisk - den har den X-faktoren som noen få biler har (bl.a. E30 og 911) som gjør at den eldes ekstremt bra.  Selv 43 år senere er det en bil som er elegant og sober, og den signaliserer velstand/gamle penger. E32 holder seg også godt og er nok på papiret den beste bilen. Men W126 er noe for seg selv...

W126 har klasse og stil, denne modellen liker jeg veldig godt 👍 Og vi som er Miami Vice fans kan jo ikke unngå å dra assosiasjoner til 80 talls-rikdom, jappetid, pastellfarger, narkobaroner og W126.

Særlig svak er jeg for C126 SEC, en sånn skal jeg ha etterhvert 😀 Min tante var gift med en entreprenør fra Lillesand som hadde en SEC på 80 tallet…med mobiltelefon. Min mor har fortalt når de dro på jentetur til Kristiansand for å shoppe med entreprenørens sjekkhefte og SECen. Å prate i telefon i bil…å kunne være tilgjengelig andre steder enn hjemme eller på jobb var vist store greier. Muttern fikk bruke telefonen i bilen så mye hun ville, det ble jo bare sånne telefoner "Hei! Du gjetter aldri hvor jeg ringer fra" 😂 Du som tidene har forandret seg 😅

22 minutter siden, papertiger skrev:

Utrolig interessant lesestoff dere gir meg her. Enda mer interessant er det jo når jeg går inn på Broom-Benny sin artikkel om W140 der han skriver at lanseringen av W140 ble utsatt 2 år til 1991 fordi forgjengeren var så populær. 
 

Broom Benny sier mye rart, mye oppleste og vedtatte sannheter og personlige meninger som serveres som fakta. Det er synd han liksom har blitt hele Norges "go to" bilekspert. 

Du skal ikke lenger enn Wikipedia før det står skrevet:

"When BMW introduced a new 7-Series (E32) in 1986, the first post-war German passenger V12 engine, M70, was offered. This surprise announcement forced Mercedes-Benz to delay the introduction of the W140 by eighteen months to 1991"

Nå skal vi ta Wikipedia også med en klype salt, men dette er ganske allment kjent 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos W202 (og tildels W210 og W140) er det nesten utrolig at en bilprodusent kan skifte ham på den måten som Mercedes-Benz gjorde fra forgjengerne. Det var jo nesten som om Mercedes-Benz fikk en helt ny filosofi (helt sikkert blårussens skyld).

Den opplevde kvaliteten på W202 var direkte tragisk i forhold til W201. Jeg liker ikke den modellen selv om designet ikke er helt håpløst. W210 liker jeg heller ikke, men det er pga designet. Tilsvarende også med den oppblåste hvalen W140 selv om selve bilen er et teknisk mesterverk.

I direkte relasjon var E36, E34 og E32 nydelige modeller, men heller ikke E36 de første årgangene var bra når det gjaldt opplevd kvalitet. Det var helt tydelig at de billigste modellene både hos MB og BMW fikk sparekniven.

Det som virkelig er interessant var at Ferdinand Piëch så dette og utnyttet situasjonen med Audi 80/90 (B4). Den var bygget som en stridsvogn og minnet på mange måter mye om W201. RS2 Avant som ble bygget av Porsche er basert på Audi 80 (B4). Det var også på denne tiden da Audi V8 (4C) var på markedet. Piëch var besatt av kvalitet, men han var først og fremst en genial strateg. Etter disse modellene var det tre store premium bilprodusenter i Tyskland i tillegg til Porsche som lå mer eller mindre med brukket rygg. Selv VW fikk et stort løft med bl.a Golf 4 og ikke minst Phaeton noen få år senere, men på dette tidspunktet hadde BMW samlet seg og kommet ut med E46, E39 og E38 som alle var fantastiske bilmodeller.    

@Rune-KJobbintervjuet må jo ha gått bra iom. at du ble lokfører :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Det som virkelig er interessant var at Ferdinand Piëch så dette og utnyttet situasjonen med Audi 80/90 (B4). Den var bygget som en stridsvogn og minnet på mange måter mye om W201. RS2 Avant som ble bygget av Porsche er basert på Audi 80 (B4). Det var også på denne tiden da Audi V8 (4C) var på markedet. Piëch var besatt av kvalitet, men han var først og fremst en genial strateg. Etter disse modellene var det tre store premium bilprodusenter i Tyskland i tillegg til Porsche som lå mer eller mindre med brukket rygg. Selv VW fikk et stort løft med bl.a Golf 4 og ikke minst Phaeton noen få år senere, men på dette tidspunktet hadde BMW samlet seg og kommet ut med E46, E39 og E38 som alle var fantastiske bilmodeller.    

@Rune-KJobbintervjuet må jo ha gått bra iom. at du ble lokfører :)

Jeg ble lokfører og har aldri angret så det gikk fint.

Audi gjorde mye riktig på denne tiden vi snakket om her spesielt med det vi kaller opplevd kvalitet og reklame. Det føltes som det var bedre biler enn de i virkeligheten var. Jeg har høgd en god del Audi også og da ble jeg helt sikker på at folkevogn produkter skal jeg ikke ha. Det var flotte biler alt som man så men så fort man begynte og og sjekke litt under skallet så var det en del billigere løsninger enn BMW og MB brukte. Jeg har nevnt det før men så enkle ting som legeringen på boltene til understellet. Uansett hvor rusten en BMW eller MB var så løsnet alltid boltene mens på Audi satt de dønn fast. Kuleledd og slike ting var også gjennomgående svakere og da holdt de ikke like lenge.

Men en ting som Audi var flinke på var hvordan de hadde konstruert dørene. På Audi 80 så løsnet man 2 skruer så delte man døren i 2. Den ytre platen satt igjen på bilen mens vindusramme og innvendig plate var en separat del komplett med vindusheis og dørlås. Utrolig lettskrudd og enkelt og komme til alle deler inne i døren.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos VW og Audi samt dørene på disse så var det på denne tiden at den første Audi A3 kom på markedet. Den var basert på Golf 4 og var gjennomgående et ordentlig produkt, men den var dyr. Spørsmålet var derfor hvorfor man objektivt skulle kjøpe en A3 fremfor en Golf 4. 

Jeg tok turen til Møller Bil på Slependen i Bærum og snakket med en ung kvinnelig bilselger (ikke helt vanlig på den tiden). Hun viste meg rundt bilene og det var ingen tvil om at den opplevde kvaliteten på A3 var et hakk opp i forhold til Golf 4. Materialene var bedre og designet var mer elegant, men også ting som f.eks den synlige delen av dørlåsene på bl.a B-stolpen var i metall fremfor plastikk. Små detaljer kanskje, men det var slik det var på BMW og Mercedes-Benz. Litt mer substansielt var det at A3 hadde et tredje vindu på C-stolpen for å bedre sikten 3/4 bakover. Igjen litt mer påkostet og gjennomtenkt enn Golf 4. 

Begge bilene var bygget rundt VAG's PQ34 plattform som totalt inkluderte 10 modeller inkl. den første Audi TT og New Beetle. Ferdinand Piëch visste nøyaktig hva han gjorde og strategien var genial. Audi TT var forøvrig fantastisk sexy for sin tid. Designet er etter min mening blandt de helt store i bilhistorien og selve inkarnasjonen på VAG's Bauhaus inspirerte designlinjer sammen med Audi A2 (som kom et par år senere og kanskje enda bedre viser denne koblingen). Litt trist var det at det hurtig ble klart at en spoiler bak på Audi TT var nødvendig for å gi bilen nok stabilitet i høyere hastigheter. Spoileren ødela de ellers rene og elegante linjene.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Min tante var gift med en entreprenør fra Lillesand som hadde en SEC på 80 tallet…med mobiltelefon. Min mor har fortalt når de dro på jentetur til Kristiansand for å shoppe med entreprenørens sjekkhefte og SECen. Å prate i telefon i bil…å kunne være tilgjengelig andre steder enn hjemme eller på jobb var vist store greier. Muttern fikk bruke telefonen i bilen så mye hun ville, det ble jo bare sånne telefoner "Hei! Du gjetter aldri hvor jeg ringer fra" 😂 Du som tidene har forandret seg 😅

Første gangen jeg snakket i "telefon" i bil var i 1976. Det var i en Mercedes-Benz W123 og telefonen var med i et utviklingsprosjekt som Norsk Elektrisk & Brown Boveri AS (NEB) på Skøyen i Oslo utførte for NSB. Telefonen var en radiotelefon som ble testet for å ha i førerhuset på lokomotiver. Radiotelefonen var forløperen til dagens mobiltelefoner.

Ca. 10 år senere snakket jeg for første gang i en ordentlig mobiltelefon. Dette var en Mobira Cityman NMT 450 (Mobira var forløperen til Nokia) og tidspunktet må ha vært nogenlunde på den samme tiden som din mor snakket i en mobiltelefon. Nordisk mobiltelefonsystem (NMT) ble tatt i bruk i 1981 og "450" viste til at bølgelengden var 450 MHz. Dette ga en lang rekkevide og egnet seg godt til bruk i f.eks båt, bilen, hytten og andre steder der dekningen den gangen ikke var den beste. NMT systemet var helt i verdenstoppen på denne tiden og virkelig revolusjonerende. Noen år senere ble systemet utvidet til å også inkludere bølgelengder på 900 MHz (knapt så lang rekkevidde, men med tre-fire ganger så høy kapasitet).

Vel... samtalen gikk fra en Ford Scorpio på vei ned fra Sollihøgda mot Hønefoss. Vi snakket med noen amerikanske venner som befant seg i New York. De kunne ikke tro at vi satt i en bil og snakket i en mobiltelefon så min venn måtte holde telefonen ut av vinduet sånn bare for gi et inntrykk av hva vi holdt på med. På den tiden var mobiltelefoner i USA bare noe de hadde sett på film med rike og/eller viktige mennesker.

Ikke at mobiltelefoner i Norge på den tiden var helt vanlig heller. Et par år senere kjøpte jeg den aktuelle telefonen og brukte den bl.a i min Mercedes-Benz W201. Litt vittig var det jo hvis jeg snakket i telefonen og gikk ut av bilen f.eks midt i Bogstadveien i Oslo. Folk stoppet opp for å observere opptrinnet. Ja, tidene har sannelig endret seg :)        

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Dette var en Mobira Cityman NMT 450 (Mobira var forløperen til Nokia) og tidspunktet må ha vært nogenlunde på den samme tiden som din mor snakket i en mobiltelefon. Nordisk mobiltelefonsystem (NMT) ble tatt i bruk i 1981 og "450" viste til at bølgelengden var 450 MHz. Dette ga en lang rekkevide og egnet seg godt til bruk i f.eks båt, bilen, hytten og andre steder der dekningen den gangen ikke var den beste. NMT systemet var helt i verdenstoppen på denne tiden og virkelig revolusjonerende. Noen år senere ble systemet utvidet til å også inkludere bølgelengder på 900 MHz (knapt så lang rekkevidde).

Jeg hadde tilsvarende fra Nec i min E30 i 1986. Det var ikke for alle å ha mobil, billig var det ikke. Jeg betalte 24 000 for min i 85/86. Hovedenhet plassert i bagasjerom, og telefonrøret montert inne i bilen. Det var også mulig å bruke den som bærbar telefon, veide da ca 4 kg. Det var mot slutten av 80 tallet, når NMT 900 kom at prisene gikk ned og vekten ble var ned mot 0,5 kg. Da fikk en telefon til ca 9000. Det var ikke billig.

9F964F9B-78DA-4A5C-8C8B-DEB74F05EED4.jpeg

9058A491-C2CA-4300-93FB-5DCC15FF532D.jpeg

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobira Cityman NMT 450 var litt mindre og krevde ikke en separat hovedenhet. Jeg vet ikke hva telefonen kostet originalt og jeg husker ikke hva jeg betalte for den brukt. Jeg husker imidlertid at det på den tiden ofte var mye ventetid for å oppnå kontakt. 450 systemet hadde ikke så stor kapasitet og spesielt ikke i Oslo der det relativt hurtig ble en del brukere. Jeg har lest at systemet ble overbelastet da man kom over 20000 samtaler i døgnet. Telefonen ble også ganske varm ved bruk og man kunne kjenne at man ble varm i området rundt øret (sikkert ikke helt forsvarlig). 

Michael Douglas som Gordon Gekko i filmen Wall Street fra 1987 med en Mobira Cityman.

Wall-Street-Michael-Douglas-giant-phone. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ampera skrev:

Jeg hadde tilsvarende fra Nec i min E30 i 1986. Det var ikke for alle å ha mobil, billig var det ikke. Jeg betalte 24 000 for min i 85/86. Hovedenhet plassert i bagasjerom, og telefonrøret montert inne i bilen. Det var også mulig å bruke den som bærbar telefon, veide da ca 4 kg. Det var mot slutten av 80 tallet, når NMT 900 kom at prisene gikk ned og vekten ble var ned mot 0,5 kg. Da fikk en telefon til ca 9000. Det var ikke billig.

9F964F9B-78DA-4A5C-8C8B-DEB74F05EED4.jpeg

9058A491-C2CA-4300-93FB-5DCC15FF532D.jpeg

Nei det var ikke for alle på den tiden helt klart .

Husker jo selv når jeg så sånt i bil når jeg var ung ,så ble man liksom satt ut var jo helrått .

Det med priser var jo og helt ekstremt og minnes når far til min beste kamerat kjøpte helt ny Scania 143 tømmerbil i 1988 ,da bestilte han og tlf med .Skulle det være så skulle det være 😅

Og mener han og betalte nærmere 30 000 for den pakken der .

Den var og sånn som du beskriver den du hadde .

Og jaggu tilfeldigheter at man diskuterer tlfer her gitt nå .

Jeg lagret en annonse her på mandag eller tid det hva på denne :

1CCCE1B2-EB4E-47D5-8252-73C1639D178D.thumb.png.cdde9620726871404d18ae96cb5759d8.png

På den første Bmwen jeg hadde i 1996 ,så hadde der stått en sånn i .

Alt lå koplet og klart i bil ,men selve rør og det andre lå bak i bagasjerom .

Dette ville jo jeg ikke ha selvsagt på den tiden og reiv alt bort og gav det til en venn av pappa .

Igjen dette var jo da fra en Bmw 1986 modell som dette stod i og synes det var grusomt å sånt i bil .

Da hadde jeg jo Motorola micro tac flip tlf og var liksom kongen med det dyreste abonoment Telenor hadde tror jeg 😅.

Kunne rett og slett tenkt meg til et sånt oppsett i e28en kun for pynt og retro skyld .

Nei denne bloggsiden her er fin .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke bare fancy biler som hadde mobiltelefon på 80 tallet. Bestefar hadde en Volvo 245 som hadde en sånn murstein av en telefon. Dette var på 90 tallet og folk hadde begynt å gå over til håndholdte enheter, jeg tror aldri han brukte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1990 flyttede jeg fra København til Oslo som nyutdannet sivilingeniør fordi jeg fikk jobb på utviklingsavdelingen til Simonsen Communications AS. Firmaet het tidligere Simonsen Elektro og var startet av Willy Simonsen som også sto bak andre norske teknologiselskaper. Simonsen Communications var en norsk mobiltelefonprodusent og vi så litt på oss selv som Norges Nokia. Da jeg startet var Willy Simonsen ute og selskapet hadde fått Canadiske eiere. Hovedproduktet var Simonsen NMT 900 MkII som på bildet men en ren håndholdt variant var også lansert. Det ble solgt 12 000 stk av MkII hvilket var imponerende tall den gang.

1181974898_NTMTELE.TKU-5353.thumb.jpg.dc26b979109b7005524ac17d817b4809.jpg

På utviklingsavdelingen var jobben med første GSM-telefon i full gang og jeg implementerte bl.a. talekoderen som komprimerer talestrømmen til fra  64 kbit/s til 13 kbit/s. Imidlertid ble min karriere i Simonsen kortvarig da de Canadiske eiere mistet interessen i starten av 1992 og avviklede selskapet.

Jeg møtte aldri Willy Simonsen men historiene om ham var mange. Det som gjorde telefonene fra Simonsen spesielle var den særdeles solide mekaniske konstruksjonen og den høye prisen. Willy Simonsen skulle personlig kvalitetssikre alt utstyr før det ble frigitt for salg. En del av testen foregikk på parkeringsplassen hvor utstyret måtte tåle å bli kjørt over av hans Cadillac!

 

Endret av RNJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastinstallerte mobiltelfoner i biler ble hurtig redundante, men i en overgang var det status med bl.a ekstra knapper i dashboardet som viste at man hadde en original mobiltelefon installert i bilen. Tilsvarende var det i en overgang staus med to antenner på bilen. En til radioen og en til mobiltelefonen. Med NMT 900 var dette ikke nødvendig iom bedre dekning (stort sett) og da Bluetooth kom i 1998 ble handsfree også mulig.

Det var noen få år helt på begynnelsen/midten av 90-tallet etter at NMT 900 hadde kommet og mange hadde muligheten til å kjøpe mobiltelefonene, men teknikken samtidig ikke var helt på plass at fastinnstallerte telefoner i biler var populære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RNJJeg har en dansk svoger som på 70-tallet begynte sin karriere i Storno (Store Nordiske). Han utviklet bl.a protokoller for deres radiotelefoner og senere mobiltelefoner. Senere på 80-tallet begynte han hos Siemens i Danmark med lignende arbeide. I en overgang jobbet han også som dansk utsendt for Siemens i Braunschweig i Tyskland med lignede arbeide. Han jobbet også i en overgang for Siemens i Oslo i forbindelse med Gardermolinjen da den ble bygget.

Jeg gjennomførte min hovedoppgave som softwareingeniør for Siemens-Nixdorf i Oslo. Jeg skisserte en plan for hvordan de teknisk, operativt og kommersielt kunne ta i bruk Internettet som den gangen var helt nytt. La meg si det sånn... verden var mye enklere den gangen :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når man ser gammel elektronikk man virkelig ser hvor fort tiden har godt. Jeg tenkte ofte på mormor som var født i 1912 og døde for 10 år siden. Den tekniske utviklingen hun hadde sett tror jeg ikke kommer igjen. Husker også den første kjørelæren jeg hadde på jernbaneskolen i 2002. Han hadde startet som fyrbøter assistent i 1962. Da har du fått med deg litt utvikling.

Husker også en gang niesen min fant en radio hos søsteren min og lukket opp et deksel på den. Hun lurte veldig på hva det var. Da følte jeg meg gammel som prøvde og fortelle hva en kassett var.

Tilbake til mobil. Volvo 245 med fastmontert mobil bringer tankene til dyrlegene hjemme. De var noen av de første som fikk mobil på starten av 80 tallet. Skulle du ha stasjonsvogn hvor man fikk plass til alt dyrlege utstyret og en mobil som tok mye plass så var det stort sett Volvo 245 som var dugelig. Husker jeg må ha vært en 7-8 år som dyrlegen kom hjem også ringte det i bilen hans. Det var spesielt. Den neste som fikk mobil her var naboen som var maskin entreprenør. Han hadde en fastmontert en i gravemaskinen og det må ha vært rundt 83-84. Tror han tjente godt på den tiden. Han kjøpte seg også en Saab 900 turbo i 1983. Da var man konge i gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Rune-K skrev:

Det er når man ser gammel elektronikk man virkelig ser hvor fort tiden har godt. Jeg tenkte ofte på mormor som var født i 1912 og døde for 10 år siden. Den tekniske utviklingen hun hadde sett tror jeg ikke kommer igjen. Husker også den første kjørelæren jeg hadde på jernbaneskolen i 2002. Han hadde startet som fyrbøter assistent i 1962. Da har du fått med deg litt utvikling.

Jeg har ofte reflektert over tilsvarende med eldre mennesker. Kanskje spesielt de senere årene når jeg langsomt, men sikkert føler at verden flyr forbi med yngre generasjoner som tar over. Alt er som det skal være, men litt ettertenksom blir man jo.

Min danske svigerfar gikk bort for et par år siden 90 år gammel. Min kone og jeg fikk heldigvis de senere årene mye tid sammen med ham der han fortalte om hvordan det var å være ung mann. 13 år gammel midt under krigen begynte han i lære vestpå som murersvenn rett utenfor Esbjerg (Blåvand). De skulle bygge sideliggende bygninger i forbindelse med de store bunkersene (Atlanterhavsvollen) for tyskerne. Han hatet både tyskerne og jobben, men det var lite han kunne gjøre med dette. Når han skulle hjem (Randers på østkysten av Jylland) syklet eller gikk han til/fra toget. 20-30 Km var normalt og ikke noe man klaget over.

Noen år senere ble han murermester og bygget opp en forretning med 8-10 ansatte. Det gikk godt og han fikk 6 barn inkl. min kone. Da han var ung mann var det damplokomotiver og spor over hele Jylland. Etterhvert ble mange av sporene nedlagt og diesellokomotiver tok over. Han var en stor fan av Ford fordi hans første bil var en Ford Taunus 12M på slutten av 50-tallet. Senere ble det til flere ulike Ford modeller helt frem til den siste som var en Granada 2,8 som jeg fikk kjøre.

Jeg tenker at akkurat den generasjonen må virkelig ha følt at verden endret seg. De opplevde alt som vi i dag tar for gitt. Min mor som var tre år yngre enn min svigerfar fortalte om at noe så banalt som ketchup var ukjent i Norge frem til hun var i midten av 20 årene på 50-tallet. Før dette spiste man pølser kun med sennep. Og dette er før vi begynner å snakke om ting som f.eks TV, jetmotorer, måneraketter, datamaskiner, mobiltelefoner etc.            

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En ganske artig video med engelske undertekster der Davide Cironi finner en temmelig sliten Porsche 924 Turbo (931) fra 1980 og totalt renoverer den samt bygger om motoren til å yte 2,5 ganger mer enn originalt. Målet var 429 HK (924 baklengs) istedenfor 177 HK som var det bilen offisielt hadde originalt. Motoren ytet 250 Nm originalt, men ombygget yter motoren ca. 600 Nm.

924 Turbo kom imidlertid aldri med dette karosseriet, men det gjorde imidlertid 924 Carrera GT (937). Hvorvidt bilen egentlig var en 924 Carrera GT eller en ombygget 924 Turbo opplyses ikke. 924 Carrera GT hadde imidlertid den samme firesylindrede motoren på 1984 cm3, men med offisielt 210 HK og 280 Nm. Begge disse modellene ytet imidlertid klart mer enn Porsche oppga. En god 924 Turbo ytet i realiteten 200-210 HK og 924 Carrera GT 240-250 HK.

Porsche utviklet også 924 Carrera GTS med 245 HK, 924 Carrera GTS Clubsport med 270 HK, 924 Carrera GTP med 320 HK og 924 Carrera GTR med 375 HK. Samtlige med den samme rekkefireren på 1984 cm3 og samtlige utviklet i årene 1979-1981. 924 Carrera GTR klarte med en 5-trinns dogleg manuell gearkasse 0-100 Km/t på 4,9 sekunder og hadde en topphastighet på 293 Km/t.

Samtlige versjoner av 924 veide under 1200 Kg og hadde nærmest en pervekt vektbalanse på 48/50 (foran/bak). Gearkassen var bygget sammen med differensialen bak (transaksel), men det var kun 924 Tubo og de kraftigere variantene som hadde en dogleg gearkasse. 924 kom originalt med trommelbremser bak, mens de kraftigere variantene samt den senere 924 S også hadde skivebremser bak. Bremsene på 924 Turbo (og 924 Carrera GT tror jeg) var de samme som på 928 S, mens de kraftigere variantene hadde bremser hentet fra Porsches racingmodeller.

Jeg elsker disse bilene og har hatt både 924 og 944. Det er derfor en glede å se at 924 nå kommer til heder og verdighet igjen. Designet er fantastisk og kanskje spesielt på 924 Carrera GT som også inspirerte til designet på den senere 944. Det er forøvrig viktig å merke seg at 944 også fikk en helt ny rekkefirer på 2479 cm3 og som senere ble øket til først 2681 cm3 og sist 2990 cm3.

Man kan mene mye om Porsche 924 og 944, men det er litt viktig å huske på at de kom på markedet så langt tilbake som hhv. 1976 og 1982. Dette var på en tid da E21 var på markedet og E28 var en helt ny modell. Allerede i 1979 klarte Porsche med deres innstegsmodell 0-100 km/t på 7 sekunder og en topphastighet på 240 Km/t. BMW E21 323i, som den gangen var toppmodellen i 3-serien, klarte 0-100 km/t på 9,5 sekunder og en topphastighet på 190 km/t. Faktisk så var ingen E28 modeller, bortsett fra M5, hurtigere enn Porsches innstegsmodell og dette sier ikke så rent lite om hvor langt fremme Porsche var den gangen som i dag.

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...