Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg måtte lete meg tilbake 3 år i denne tråden for og finne ut hva vi hadde diskutert om Bristol da. Ble sittende nesten en time og lese igjennom gamle tråder. Du verden for interessante diskusjoner tråden til @Fredrik fører til, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Takk til deg også og selvfølgelig alle andre som bidrar til at tråden (som forøvrig er 12 år gammel i dag) er nogenlunde interessant. Det er bare noen dager siden jeg også brukte et par timer på å lese igjennom gamle innlegg i tråden.

Det jeg savner med denne tråden (og et par andre) er en måte å kategorisere ulike emner/temaer. Slik det er nå bruker man for mye tid på å finne gamle innlegg selv om det er mulig med søkefunksjonen. Jeg tenker at få den gangen selve forumformen (diskusjonsforum) ble utviklet forestilte seg verdien av gamle tråder som f.eks denne og at dette i dag er en ulempe (f.eks manglende tagging av emner/temaer).

Ellers må jeg si at vi har hatt veldig mange fine samtaler i løpet av de 22-23 årene vi begge har vært først i BMWCCN's forum og senere her inne. Det har definitivt vært både interessant og veldig hyggelig.      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2023 den 19.04, Fredrik skrev:

Ganske typisk ikke sant. Britene har selvfølgelig utrolig mye å være stolte av, men at tyske biler ganske enkelt bare er og alltid har vært bedre vil de ikke innrømme. Et veldig godt eksempel på dette er diskusjonen flere britiske Youtubere nå fører vedr. hvor mye bedre den siste britiske Bentley Continental er vs. den nyere tyske varianten. Det er to helt forskjellige biler, men objektivt er den tyske varianten selvfølgelig mye bedre på alle områder kanskje bortsett fra stil, følelse og sjarme.

Når det gjelder britiske biler har jeg mest erfaring (ganske mye sådan) med klassiske Land Rovere (Serie III). De er essensielt rubbish (som britene sier) i forhold til f.eks den nogenlunde samtidige Mercedes-Benz W460 Geländewagen, men har samtidig etter min mening nettopp mye mer stil, følelse og sjarme.          

Kom til og tenke på denne videoen når vi snakket om engelsk forståelse av bil. Jeg har sansen for bilen men når Iain tok av luftfilteret synes jeg at jeg så noe veldig kjent. Akkurat den samme forgasseren som jeg hadde kranglet med den sommeren jeg kjørte en 320/6. Det var jo det verste på hele bilen. Et ordentlig rakleverk av en forgasser som var nesten umulig og holde i orden og riktig justert. Typisk at den fant Rolls ut at passet i en av verdens dyreste biler.

En annen interessant del i denne videoen er intervjuet med en av sjefene som var der når Folkevogn trodde at de hadde kjøpt Rolls-Royce. Artig historie som jeg tror ergrer karene fra Wolfsburg fortsatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/7/2023 at 7:02 PM, Larsen4 said:

Synes det er fasinerende at hvordan spesielle og verdifulle biler kan bare bli glemt og ligge i garasjen i flere tiår, alle har jo sikkert sine grunner.

 

Det må sies at England er et noe spesielt marked da bilene der er så ekstremt billige både som nye og brukte. Såvidt jeg har skjønt av den engelske kulturen så er de over snittet opptatte av nye biler, og dette i kombinasjon med at de er relativt billige i innkjøp gjør at det blir solgt mange fete biler i UK, og en konsekvens er et bruktmarked med mange gromme biler til en brøkdel av hva de koster i andre europeiske land.  Relatert til BMW var det jo en periode der engelske E36 M3 var ekstremt billige og mange endte opp som donorbiler for norske E30er og E36er.  E46 M3 og Toyota Supra likeså, men ikke i samme antall. 

Siden det er såpass mange av de og de er høyrerattede vil verdien bli lav på et tidspunkt, og da er det fort gjort at de blir stående. Mye av det som er artig og verdifullt i dag var skrot og rånebiler da det ble satt bort.

Jeg har litt forståelse for det da jeg selv "brenner inne" med en Z3 M Roadster. Per i dag får jeg ikke brukt den, men markedet for disse er ræva, og på tross av at jeg ikke har mye penger vil jeg ikke "gi den bort" for 150k bare for å bli kvitt den. Da kan den heller bli stående litt til. Og slik eskalerer det jo eldre og særere man blir. Før jeg vet ordet av det har jeg daua og en arving forsøker å bli kvitt den gamle skiten min på auksjonen.no.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Werther skrev:

 

Det må sies at England er et noe spesielt marked da bilene der er så ekstremt billige både som nye og brukte. Såvidt jeg har skjønt av den engelske kulturen så er de over snittet opptatte av nye biler, og dette i kombinasjon med at de er relativt billige i innkjøp gjør at det blir solgt mange fete biler i UK, og en konsekvens er et bruktmarked med mange gromme biler til en brøkdel av hva de koster i andre europeiske land.  Relatert til BMW var det jo en periode der engelske E36 M3 var ekstremt billige og mange endte opp som donorbiler for norske E30er og E36er.  E46 M3 og Toyota Supra likeså, men ikke i samme antall. 

Siden det er såpass mange av de og de er høyrerattede vil verdien bli lav på et tidspunkt, og da er det fort gjort at de blir stående. Mye av det som er artig og verdifullt i dag var skrot og rånebiler da det ble satt bort.

Jeg har litt forståelse for det da jeg selv "brenner inne" med en Z3 M Roadster. Per i dag får jeg ikke brukt den, men markedet for disse er ræva, og på tross av at jeg ikke har mye penger vil jeg ikke "gi den bort" for 150k bare for å bli kvitt den. Da kan den heller bli stående litt til. Og slik eskalerer det jo eldre og særere man blir. Før jeg vet ordet av det har jeg daua og en arving forsøker å bli kvitt den gamle skiten min på auksjonen.no.... 

England har som de fleste andre bilproduserende land en veldig stor bilkultur, særlig for ett land som har fostret såpass mye spesielle og edle bilmerker opp igjennom tiden. Det foregår derimot en sterk antibilist holdning fra britiske myndigheter som vil komme på en veldig kollisjonskurs med det aktive bilmiljøet og kulturen for bil som England har. England er også annerledes landet når det kommer til bilsalg, i motsetning til Norge så er dette på en positiv måte. Biler er billig og de har en del ganske gunstige finansierings løsninger som gjør at helt vanlige folk kan ta ut relativt flotte biler. Storbritannia er f eks etter Tyskland det største markedet i Europa for M-performance modellene, det selges sykt med M340i f eks. De elsker også sine hot hatch...Ford ST modeller og VW GTI modeller er ett vanlig syn på veien. Ulempen er at biler i Storbritannia har stort verdifall, delvis pga høyt nybilsalg som ett resultat av gunstige finansieringer. Dette flommer markedet av biler som er ubrukelig ellers i verden, altså bruktbilene dems har kun interesse for briter. Dette gjør at verdien synker og vrakings alder for biler er relativt lav. Man kan få kjøpt en 10 år gammel F10 520d for 3000 pund, så billig finner man ikke en slik bruktbil noe annet sted. En annen utfordring er at som ung så er det mer eller mindre økonomisk umulig å forsikre noe annet enn en 1,0 liters Fiesta, så da er det en del interessante biler som i Norge ville blitt tatt hånd om av yngre kjøpere men som i GB sirkulerer på bruktmarkedet til vrakpant for å ende opp i kriminelle miljøer. Blir bilen brukt i kriminalitet så beslaglegger politet bilen, hvis den f eks har blitt brukt til å deale narkotika i ett område så skroter de bilen. Da har den vært ett verktøy for å utføre kriminelle handlinger, da er det ingen nåde. Blir du stoppa uten lappen, for å kjøre i påvirket tilstand, uten EU kontroll osv så beslaglegger de bilen. Henter du den ikke innen en uke så skroter de bilen, de har ikke kapasitet til å lagre på biler i ukesvis ettersom landet renner over av bruktbiler og kriminalitet. 

Så selv om Norge og nordmenn kanskje er det landet i verden hvor bilinteressen er lavest (nå har vi blitt passert av danskene) så har man relativt liberale holdninger til bil og bilhobby i dette landet her.             

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte en gang at det stedet i verden de selger flest M3 cab er i London. Da kjøpes de ikke for og bli brukt til det de skal. En annen merkelig ting med England er at bilforsikringen er personlig. I Norge forsikrer vi jo bilen også kan alle låne den mens i England, hvis jeg har skjønt det riktig, kjøper man en personlig bilforsikring også må man fortelle selskapet hva slags bil man til en hver tid kjører. Synes det høres utrolig byråkratisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rune-K skrev:

Hørte en gang at det stedet i verden de selger flest M3 cab er i London. Da kjøpes de ikke for og bli brukt til det de skal. En annen merkelig ting med England er at bilforsikringen er personlig. I Norge forsikrer vi jo bilen også kan alle låne den mens i England, hvis jeg har skjønt det riktig, kjøper man en personlig bilforsikring også må man fortelle selskapet hva slags bil man til en hver tid kjører. Synes det høres utrolig byråkratisk ut.

Det stemmer det med M3. Og UK er også ett av de største markedene for biler uten tak i Europa. Ganske snodig for ett land som har det vi kaller vestlandsklima hele året. 

Forsikring er personlig i UK ja, så du må som privatperson gi beskjed om hvilke biler du skal kjøre. Unntak finnes for leiebiler, lånebiler i forbindelse med verksted, demobiler osv. Men å teste bilen til en kompis, eller låne naboens bil fordi den har hengerfeste det går ikke med mindre du har gitt beskjed til forsikrings selskapet. Blir du stoppa så beslaglegger de bilen. Lar du en uforsikret kompis teste bilen din, og han smeller den i ett steingjerde (de er så glade i steingjerder på den øya) så må du si at han tok bilen uten ditt samtykke for at du skal få noe igjen på forsikringen. Og da kraver forsikringen at du anmelder din kompis for tyveri av bilen hvis du skal få igjen for skaden. Sånn er det til og med om du selv sitter i passasjersetet når din uforsikrede venn krasjer bilen. Briter liker å gjøre ting litt annerledes og ikke alltid på den enkleste måten. Igjen, dette er noe man har en veldig liberal holdning til i Norge….heldigvis 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid siden jeg bodde et år i England (1984-85) påstått at britene egentlig er mer sære enn franskmennene. De er beslektet, men britene er definitivt noen ganger betydelig mer sære og merkelige - også når det gjelder biler. En konsekvens av dette er deres fascinasjon for kit cars og re-bodies der reglene er temmelig liberale. Ganske mange merkelige kjøretøyer har kommet ut av dette (bl.a Edd China's lovlige kjørende sofa, men også f.eks Lotus før det ble et etablert bilmerke).

Vedr. de lave bruktbilprisene i Storbritania tenker jeg at hovedårsaken primært er at det handler om et relativt lukket marked med biler der rattet er på høyre side (i motsetning til resten av Europa). Det foregår litt import av biler til Storbritania fra land som Japan, Australia og Sydafrika, men neppe mye den andre veien pga. de britiske værforholdene og dermed rust.

Tradisjonen med åpne biler i Storbritania synes jeg at er ganske hyggelig. De er evige optimister når det gjelder været og klager aldri. Været er som det er og det handler om å gjøre det beste ut av det. Jeg liker helt klart innstillingen og tenker at vi har litt å lære (sier jeg som har bodd 23 år i Danmark).

Britene er etter min mening et ganske pragmatisk folkeferd. De adapterer og tilpasser seg situasjonen. Utover været er biler et ganske godt eksempel på dette. De roper ganske høylytt at bilene de bygger er ærkebritiske, men faktum er at de som regel er ganske internasjonale. Ta f.eks Rolls-Royce som på 70-tallet brukte Citroën's hydropneumatiske fjæring og ihvertfall siden 60-tallet og frem til BMW's overtagelse i 1998 brukte automatiske gearkasser fra General Motors. Tilsvarende også med Rover (inkl. Range-Rover) som i flere tiår brukte en V8 motor fra Buick. Aston Martin har ihvertfall siden 2013 brukt drivverk fra Mercedes-Benz og den helt nye Lotus Emira har motorer fra Toyota og AMG. Det finnes mange flere eksempler.

BMW er i denne sammenhengen faktisk unntaket som bekrefter regelen. Det er ikke ofte at en bilprodusent i den grad nesten helt suverent selv bygger alt av motorer og drivlinjer (det finnes dog et par små unntak).       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

The Late Brake Show har blitt en veldig fin kanal med mange interessante garasjefunn. Liker at Johnny også fokuserer på menneskene og hvordan bilene ofte blir en del av familien. Innholdet fremstår som ekte og genuint, og i motsetning til amerikanske kanaler har de ikke bare fokus på bilens verdi, penger og typisk falsk bullshit for å skape spenning som man ser mye av blant amerikanere. 

I denne episoden får de liv i en 1970 E9 som har stått siden 1985.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Idag må jeg slå et slag for et par av de gamle Opel klassikerene.

Starter med denne :

IMG_8420.jpeg.365c116eae48b75c9f0155ac039d0005.jpeg

Dette varmer et Opelhjerte til de grader .

Rette fargene som Opel brukte ,ikke minst et koslig maskineri den gang med en 2.0 E motor og gjerne ei Zf sportkasse.

Biler idag som er vanskelige å finne og finner du de ,da koster de og godt er det 😊.

Skal ikke bare være Bmw som er dyrt når det kommer til gamle .

Denne :•IMG_8421.jpeg.6da47aecc325d802defdc9dfd7b32406.jpeg

Manta A som i mine øyne er så gjennomført rått at jeg blir tårevåt i øynene.

Men viktig viktig for min del ,disse må moddes for å de pene synes jeg .

Jeg tenker med gru på at jeg sa nei i 1996 til en 1973 1.9 Sr med original luke .

Lite rust men med skjært motor og stått siden 1986 .

Og hvor havnet den ?

Husker dere vrakpantordning i 1996 ?

Ja sånn gikk det med den ,flat som flatbrød og eier fikk 6000 norske rett i lommen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis De klassiske Opel fargene var virkelig noe for seg selv og et tydelig kjennetegn som selv i dag gir gode vibrasjoner - også for de av oss som ikke den gangen hadde det helt store forholdet til Opel. Jeg tenker at dette var litt av en tilfeldighet. Opel og Ford dominerte totalt markedet, men min far var ikke så begeistret (sannsynligvis uten at han hadde erfaring med bilmerkene). Jeg "arvet" dette synspunktet (igjen uten å ha erfaring med bilmerkene) og for meg ble det derfor Peugeot blandt de alminnelige bilmerkene som sto i fokus (altså en arv fra min farsom var en stor Peugeot fan).

Jeg kan imidlertid huske at mange bildiskusjoner med venner på 80-tallet ofte handlet om Opel og Ford kontra mine valg som var Mercedes-Benz W201 190E, BMW E30 320i og Porsche 924. Akkurat Porsche 924 (1976-1988) er interessant i relasjon til f.eks den alminnelige Manta 2,0 E (1977-1988). De stilte langt på vei i det samme markedet (begge coupéer) og med like store motorer (selvpustende rekkefirere på hhv 1979 cm3 og 110 HK samt 1984 cm3 og 125 HK for 924).

Begge bilene veide rundt 1080 Kg, men 924'en hadde 5-trinns manuell gearkasse fom. 1978 der Manta'en først fikk dette i 1982. Resultatet var at 924'en klarte 0-100 Km/t på 9,6 sekunder, mens Manta'en iht. Opel brukte 10,5 sekunder. Ikke den helt store forskjellen sett med dagens øyne, men på begynnelsen av 80-tallet var slikt utrolig viktig. Det handlet alltid om ganske små marginer som f.eks 10-15 ekstra hestekrefter eller 5-10 Km/t høyere topphastighet. 924'en hadde forøvrig en topphastighet på 204 Km/t der Manta'en kun klarte 192 Km/t. Helt akademisk i Norge selvfølgelig, men på Autobahn var slikt veldig artig. 924'en hadde f.eks en høyere topphastighet enn de samtidige modellene BMW E12 528i (184 HK) og Mercedes-Benz W123 280E (185 HK).

En annen stor forskjell var at Manta'en hadde stiv bakaksel med et Panhardstag der 924'en hadde semi-uavhengig fjæring med en torsjonsfjær. Begge modellene hadde skivebremser foran og trommelbremser bak. 924'en hadde imidlertid også i motsetning til Manta'en gearkassen montert bak sammen med differensialen (såkalt transaksel). Resultatet var 51/49 vektfordeling og for sin tid praktisk talt idiotsikre kjøreegenskaper. Få biler på den tiden hadde bedre kjøreegenskaper og på datidens norske vinterveier med smale 185/70-14 piggdekk var man helt konge og kjørte fra langt kraftigere motoriserte biler. Helt utrolig artig selv med kun moderat erfaring som jeg hadde på den tiden. W201'en var imidlertid ikke langt unna med sin enda mer moderne helt uavhengig bakaksel, mens E30'en langt på vei var en katastrofe for en relativt utrent sjåfør. Hvordan Manta'en var på et slikt underlag vet jeg som sagt ikke, men jeg antar den krevde en ganske erfaren sjåfør for å kunne yte sitt beste.

Prisen tatt i betraktning var Manta'en uten tvil et bedre kjøp. 924'en var som man kan forestille seg temmelig dyr. De første 4-5 årene frem til ca. 1983 kunne dette tildels forsvares fordi modellen objektivt var bedre enn mye annet, men etter dette og frem til 1987 da 924 S kom på markedet med en 944 motor (2479 cm3 og 150-160 HK avhengig av år) var modellen relativt redundant og lite attraktiv. Porsche kom imidlertid med 924 Turbo (931) i 1979 og den modellen hadde avhengig av marked offisielt 170-177 HK (reelt var effekten på en god motor 200-210 HK). 0-100 Km/t falt til under 7 sekunder og topphastigheten var 245-250 Km/t noe som var temmelig imponerende helt på begynnelsen av 80-tallet. 924 Turbo var klart hurtigere enn den samtidige 911 SC (204 HK) og lå ikke langt bak 911 Carrera 3,2 (231 HK). Utfordingen var imidlertid prisen som var på 911 SC nivå og dermed nesten 3 ganger prisen av en W201 190E, som var en dyr bil, et par år senere i Norge. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om Ford og Opel. De hadde jo liksom en fot i premiumsegmentet, dette var på en tid hvor BMW ikke var så tilgjengelig som det nå har blitt. En kar sa til meg noe som stemmer veldig bra, og det var at den kundegruppen som kjørte Ford Granada 2,8 og Opel Senator på 70/80 tallet er den kundegruppen som i dag kjører 5-serie. Vi snakker da om den typiske øvre middelklasse, etablerte folk med stabil økonomi og en ryddig livssituasjon (gift, barn, enebolig, stilling med god ansiennitet). Disse folka vek bort fra Ford og Opel på 90 tallet, og man kan spørre seg hvorfor de valgte disse merkene i utgangspunktet? BMW har jo alltid vert der, og det har Audi og Mercedes med sine alternativer også. Mitt beste svar på mitt eget spørsmål er vel pris og image. En E28 518i kostet litt mindre enn en Granada 2,8…og da var det vel bedre å gå for en bil med V6 motor og mer utstyr? Også tror jeg også det var en litt annen tid, i noen kretser ville man blitt sett på som stormannsgal hvis man rattet BMW eller Mercedes. Onkel til fattern var tankbåt kaptein og rattet på sent 70 tall/tidlig 80 tall en sølv E23 730i, min bestefar…altså broren var en stolt arbeiderparti mann som ratta Renault 16. Han omtalte alltid sin bror som stormannsgal, jeg tror problemet lå i jantelov og misunnelse. 

Men for meg som tilhører millennials generasjonen er det veldig rart å tenke på at en Ford Granada har vært en stasbil kjørt av skikkelige folk. Joda jeg kan forestille meg at det var en flott bil i sin tid men….hallo…hvorfor ikke en E28 520i eller Audi 100 i stede. Men igjen, det var en annen tid tror jeg. Mannen til min tante på morsiden var den største entreprenøren i Lillesand, da han kjøpte seg ny MB 560 SEC i 1985 så laget Agderposten en helsides artikkel om dette. Som sagt, det hadde ikke skjedd i dag 😂 Har det utklippet liggende en vei, skal finne det og legge ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opel og Ford sto veldig sterkt blant den eldre garde som bygde det gamle Norge. Har kjent flere født på 20- og 30-tallet, og gjengangeren var at de var veldig glad i Ford og Opel på tross av at de var godt etablert med høy utdanning/arbeidserfaring og inntekt/formue. De satt godt i det, men framsto som ganske moderate og stakk seg aldri frem. Selv om de hadde god råd kjørte de Granada, Sierra, Omega og lignende. 

Barna deres, de klassiske "boomerne", de som har levd på en evig medgangsbølge hele livet med lett tilgjengelig arv og finansiering, de ender gjerne opp med mer flashy BMWer og Mercedeser. Der skal rikdommen vises frem og det er mer akseptert med spisse albuer. 

 

1 hour ago, Fredrik 90 said:

Disse folka vek bort fra Ford og Opel på 90 tallet, og man kan spørre seg hvorfor de valgte disse merkene i utgangspunktet? BMW har jo alltid vert der, og det har Audi og Mercedes med sine alternativer også.

BMW har ikke alltid vært der, her i Norge. Det var først på midten av 80-tallet at BMW ble et seriøst alternativ til Ford og Opel. Audi sine produkter var ikke konkurransedyktige før på 90-tallet.  Og Mercedes sine produkter kostet 2-3 ganger så mye, og selv da fikk man biler med 4-trinns kasse, sveivevinduer og kjipe motorer. 

Ford, Opel og Volvo (og delvis SAAB) ga rett og slett mye mer bil for pengene for en generasjon som var mer edruelige og ikke like opptatt av nabofaktor og snobberi  De som før kjørte Ford og Opel kjører i dag BMW og Mercedes. Og de som før kjørte BMW kjører i dag Porsche samt diverse andre luksusmerker. 

 

@sveigis

Det første jeg tenkte på når jeg så det bildet er den korte biljakten som dukker opp i James Bond-filmen "Octopussy" (1983).  Skulle gjerne sett at den action-scenen var 5 minutter lenger....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...