Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

@sveigis Du nevner at det både finnes noen i400 samt to stk. i300 (i bred versjon) i Norge. Dette er faktisk ganske imponerende for det ble vel ikke bygget flere enn ca. 300 stk i400 og i underkanten av 30 stk i300.

En annen kul Opel som ofte blir nevnt i samme åndedrag som f.eks Alpina E34 B10 Bi-Turbo er Lotus Omega. Den hadde en rekkesekser på 3,6 liter som ytet 382 HK og massive 568 Nm. Dette var enormt imponerende tall på begynnelsen av 90-tallet. Med en 6-trinns ZF manuell gearkasse tok 0-100 Km/t 5,4 sekunder (5,2 sekunder for B10) og topphastigheten var 283 Km/t (288 Km/t for B10).

Porsche hadde faktisk ikke noe tilsvarende på denne tiden med mindre vi inkluderer supersportsbilen 959 som med sin boxermotor på 2,8 liter ytet 450 HK og 500 Nm. Med firhjulstrekk og 6-trinns manuell gearkasse tok 0-100 Km/t 3,7 sekunder og topphastigheten var 317 Km/t.

Apropos Porsche så var det ingenting hjemme hos oss som antydet at jeg skulle bli interessert i såpass eksklusive biler. Min far var ingeniør og selvfølgelig interessert i mekanikk, men det begrenset seg egentlig til Volvo Penta båtmotorer og generell interesse for alt bevegelig. Jeg vokste opp med biler som Peugeot 505, VW Golf og Volvo 245.

Jeg har imidlertid en venn hvis far var norsk ambassadør til hhv. Frankrike og Sveits. Dette ga selvfølgelig noen muligheter og min venn hadde først en 924 og litt senere en 924 Turbo (931). Jeg ble veldig imponert og når jeg etterhvert selv kunne fly solo måtte en 911 Carrera 3,2 prøves (som jeg dessverre hadde et særdeles anstrengt forhold til). 911'ens lunefulle kjøreegenskaper var definitivt ingenting for meg så jeg gikk hurtig over til transaksel Porschene som var fantastiske.

Faren (altså ambassadøren) var imidlertid mer måteholden når det gjaldt biler. Han var Ford mann på sin hals og klarte faktisk etter mye lobbyarbeide å kjøpe den aller siste Granada 2,8 liter stasjonsvogn som ble solgt ny i Tyskland. Dette var på slutten av 1985 eller veldig tidlig i 1986.

E92 M3 er et monster og definitivt en veldig fin BMW. Litt interessant er det imidlertid å studere ytelsene på bilen i relasjon til f.eks Lotus Omega (uten sammenligning forøvrig). 15 år senere klarte E92 M3 med sin V8 motor på 4,0 liter og 420 HK samt 400 Nm 0-100 Km/t på 4,9 sekunder og en topphastighet på rundt 300 Km/t uten elektronisk begrensning. I denne konteksten var Lotus Omega ikke mindre imponerende selv om BMW'ens motor var uten pustehjelp (sogar dobbel pustehjelp i relasjon til Lotus Omega).      

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik skrev:

Faren (altså ambassadøren) var imidlertid mer måteholden når det gjaldt biler. Han var Ford mann på sin hals og klarte faktisk etter mye lobbyarbeide å kjøpe den aller siste Granada 2,8 liter stasjonsvogn som ble solgt ny i Tyskland. Dette var på slutten av 1985 eller veldig tidlig i 1986.    

Når vi snakker om Opel så kan man også snakke om Ford, ett merke som jeg har opplevd at enkelte har ett vanvittig sterk forhold til. Det er en litt artig historie denne med ambassadøren, han kunne nok i lys av sin stilling fint valgt en S-klasse eller 7-serie men han var glad i Ford. Det kan også være folk som har gjort stor suksess her i livet og jobbet seg opp til å bli svært velstående, men de skal fortsatt kjøre Ford (eller Volvo, ett annet merke folk har sterke følelser for på kryss av posisjon i samfunnet). Man vil heller kjøre en ny Explorer enn en MB GLS, på en liten tur opp i Holmenkollen så kan man se at foran de flotteste villaer så kan det stå en Ford Explorer. Jeg vet om en eiendoms utvikler her i området som har bygget seg opp til å bli ekstremt velhavende. Fra tidligere så har han hatt Ford dilla, men økonomien har åpnet opp for biler av en helt annen kaliber. Derfor eier han nå en Ferrari 812 Superfast og en Ferrari 488 Spider, men det interessante er hva han kjører som familiebil til daglig...ny Ford Kuga. Han mener at den Forden har alt han trenger til daglig transport. Jeg synes sånt er litt fascinerende :)    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Ja, Opel og Ford stiller på mange måter i samme klasse i denne diskusjonen. Det er ingen tvil om at det å fremvise diskret rikdom er viktig for enkelte velstående. De vil nødig bli sett på som vulgære og for fremoverlente. I noen deler av samfunnet er dette helt avgjørende for å begå seg sosialt. I noen land som f.eks Storbritania og Danmark er dette viktigere enn i andre land. Jeg har tidligere nevnt at Petter Stordalens stil og væremåte blir omtalt som flamboyant i danske aviser. Her i Danmark er man ikke vant til at mennesker på dette nivået er såpass fremoverlente og lite diskrete. På den annen side var det i sin tid stor fokus i norske aviser på Kjell Inge Røkkes hvite tennissokker og myke mokkasiner da han i 1996 igjennom sitt selskap RGI på en pressekonferanse sto frem som ny eier av Aker. Den slags manglende stil var uvant på dette nivået og varslet helt nye tider i norsk næringsliv.  

Det kanskje mest prominente eksempelet jeg kjenner til i denne sammenhengen er Jens P Heyerdahl d.y. som kjørte Citroën 2CV da han i en årrekke var konsernsjef for Orkla. Dette er på samme nivå som den omtalte norske ambassadøren som hadde det helt fint med at det sto en Granada utenfor ambassadørboligene i Frankrike og Sveits. Jeg tror at det egentlig finnes ganske mange som har det på den samme måten. Når dette er nevnt kan vi imidlertid ikke utelukke at en slags fellesnevner også er en generell manglende interesse for biler. Det er ikke alle som er like mye interessert i biler som vi er det her inne. Det er heller ikke alle som synes at det er fornuftig å bruke mye penger på bruksbiler. Når alt kommer til alt er det få ting som har et større verditap enn nettopp bruksbiler.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 4.2.2019 den 20.33, Fredrik skrev:

Apropos Chris Harris så liker jeg også denne todelte (sort of) episoden med Ferrari 288 GTO (forgjengeren til F40) og Porsche 959. Alle generasjoner med bilentusaster har deres favoritter på bilder/postere på gutterommet. Jeg er så gammel at jeg hadde Ferrari 288 GTO på veggen som min drømmebil og jeg har faktisk sett bilmodellen flere ganger live senere.

En veldig minnerik episode er da jeg i min Porsche 928 S kjørte sammen med en venn i en Porsche 931 over Massif Central i Frankrike i 1985. Det var natt og det var landeveier (motorveien sydover fra Clermont-Ferrand var ennå ikke bygget). Plutselig ble vi innhentet av en engelsk 288 GTO og holdt følge med denne helt ned til litt syd for Millau (også mange år før broen ble bygget) - ca. 200 Km på smale smale og bratte landeveier. Vi kjørte aktivt og fort i forhold til veienes standard, men ikke fort i forhold til hva disse bilene kunne klare (Porschene kunne klare rundt 255-260 Km/t, mens 288 GTO har en topphastighet på 290 Km/t). Dette var på et tidspunkt da f.eks BMW E28 535i hadde en topphastighet på 220 Km/t bare for å sette tingene i et perspektiv. Det var en fantastisk opplevelse som jeg aldri har glemt og 288 GTO'en var så sexy som noen bil kan bli. 

Bare for å ta et eksempel: F80 M3 er 142,4 cm høy. Ferrari 288 GTO er 112 cm høy. 288 GTO er med andre ord over 30 cm lavere enn dagens M3 samtidig som den er mer eller mindre like bred (eller mer korrekt 3,3 cm bredere). Vi snakker om en virkelig lav supersportsbil på nivå med LaFerrari og Lamborghini Aventador som er hhv. 0,4 cm lavere og 1,6 cm høyere enn 288 GTO.

Det ble kun bygget 272 stk. 288 GTO og kun et mindre antall ble solgt til Storbritania. Man kan jo lure litt på hvem som var den heldige og velstående sjåføren/eieren (kanskje var det Eric Clapton, Nick Mason eller Chris Rea blandt kjente britiske Ferrari aficionados den gangen i 1985). En fantastisk supersportsbil som nesten er mest elegant og sexy rett bakfra.

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja. 288 GTO er fantastisk. Godt gjort å følge opp 250 GTO egentlig.

Når man snakker om bakende. Dette kunne de bedre før. Oppskriften var enkel. Utrolig breie hofter som såvidt klarte å skjule noen enorme bakhjul, eksponert eksos og lave linjer. Umulig å ikke like.

DeTomaso Pantera

IMG_4641.jpeg.b250a4bdcfdefbc2742f9de1e1f760cc.jpeg

Lamborghini Miura GT

IMG_4642.thumb.jpeg.c70487b8f295c9afd5705ccd2404550b.jpeg

Ford GT40

IMG_4643.jpeg.43572c477569d45f1f6123cf5d645aea.jpeg

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, humpfy skrev:

Huff, ja. 288 GTO er fantastisk. Godt gjort å følge opp 250 GTO egentlig.

Edit. Jeg ser nå at jeg misforstod ditt svar. Ja, det å følge opp 250 GTO var ganske imponerende. Ikke bare det, men 288 GTO var også langt på vei en F40 under skallet (altså allerede i 1984). Motoren er bl.a essensielt den samme som i F40 dog knapt så kraftig med sine 400 HK istedenfor 478 HK. 

Vel, bare for å utbrodere hva jeg skrev i mitt innlegg om å kjøre etter en 288 GTO igjennom den sentrale delen av Frankrike som er et område med mye fjell. Det er ikke så imponerende som det kanskje høres ut som å følge etter en 288 GTO med et par langt mer ordinære Porscher med hhv. 210 og 300 HK. Først og fremst var det om natten og på gammeldagse svingete landeveier som følger terrenget og ikke har belysning (ikke ulikt slike som man stadig kan finne på vestlandet i Norge). Ferrarien kjørte også først i følget så vi hadde det betydelig lettere med å bare følge den. Jeg er derfor temmelig sikker på at Ferrarien holdt litt igjen med hastigheten. Ikke kun pga uoversiktelige veier, men også fordi en britisk 288 GTO i 1985 kostet ca. 73000 GBP eller hva som i dag tilsvarer ca. 216000 GBP (ca. 2,9 millioner NOK før norske avgifter). 288 GTO var den gangen Ferraris toppmodell og naturligvis temmelig dyr. Vil man kjøpe en 288 GTO i dag koster den ca. 3,5 millioner GBP eller ca. 47 millioner NOK.

Apropos De Tomaso Pantera så er denne kanalen ganske interessant der vi bl.a følger britiske Jack på hans reise til Oklahoma i USA for å kjøpe og frakte en Pantera tilbake til England. Bilen er ikke ferdig restaurert.

      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstod ja, men innlegget ble fornøyelig nettopp av den grunn @Fredrik! Herlige historier som jeg misunner deg. Jeg var akkurat tidsnok til å oppleve noe tilsvarende med tanke på opplevelsen av biler uten hjelpemidler, bilens generelle status samt euforien av å møte superbiler mens de enda var sjeldne og uoppnåelig. Selv med gode kontakter i banken.

Husker min 1982 VW GTI Rabbit med gåen startmotor måtte løpes i gang. En øvelse som lett lot seg gjennomføre ettersom bilen veide rundt 750-800kg. Ser ikke mange ungdommer som gidder dette lenger, etter nattskiftet på pølsemakeriet.

Opplevelsene dine preges jo også av samfunnet og infrastruktur for øvrig, noe som ei heller vil bli det samme igjen. Selv om vi på Vestlandet har dårligere (og vesentlig artigere) veistandard enn på Østlandet. Danmark snakker vi ikke om, eller? ;)

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@humpfy Takk for hyggelige ord. Ja, tiden er helt klart en annen enn på 80-tallet. Den enorme trafikkveksten er det man mest legger merke til, men også bilene er helt annerledes i dag. Det virker kanskje litt arrogant, men jeg er faktisk veldig glad for at jeg fikk oppleve perioden da jeg var i den rette alderen og ikke minst visste å utnytte den.

Ellers er jo Danmark mer enn bare en ganske kjedelig motorvei (E39/E45) igjennom Jylland til Tyskland, som er det de aller fleste nordmenn har erfaring med. De gamle hovedveiene som f.eks vei 511 fra Randers til Skanderborg eller vei 433 fra Aarhus til Horsens er generelt lite trafikkert og er ganske artige å kjøre på. Det er også mange mindre veier på landet som tilbyr både stor kjøreglede og flott natur.

Generelt i Danmark bør man i likhet med f.eks England se "det store i det lille" og den naturmessige likheten med den sydlige delen av England er ellers slående. Avstandene er ikke så store og naturen ikke så storslått som f.eks i Norge, men innimellom finnes det mange små perler med vakkert kulturlandskap inkl. et og annet flott slott og fine herregårder. De små veiene har en lang historie, men er som regel overraskende bra vedlikeholdt. Mange av disse veiene er samlet i et veinett som kalles for Margueritruten og kan absolut anbefales hvis man er i Danmark. Veiene er imidlertid ikke sammenhengende, men de ulike strekningene finner man over hele landet.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fant dette bildet her på Facebook side jeg er med i .

Dette bildet her viser en e30 323i 1982 modell ,ja dere leste riktig .

Denne var en av de første e30ene som ble spyttet ut og faktisk regga i 1982 :

IMG_8860.thumb.jpeg.e0bf0ba490495defb08a8572fe617eec.jpeg

Det er nå man egentlig skjønner hvor gamle disse er i ferd og bli .

Altså 41 år liksom siden de første kom ,egentlig utrolig .

Likevel like populære om ikke mer den dag idag .😊😊

Det der må ha vært en helt spesiell følelse å og kunne hente ut en sprut ny sånn en den gang .

For om du var glad i egenskapene fra en e21 ,så var det liksom noe helt annet med e30 .

Det som er så skummelt for min del her ,er at når jeg sånne bilder så får jeg lyst på e30 selv pm det toget er gått for lengst .

Jeg har ikke midler og lyst til å betale så mye penger som de koster nå.

Man skulle kjøpt disse for 15 - 20 årsiden da de ble gitt bort omtrent .

2005 var forøvrig året min fetter kjøpte en cirrus blau 1986 modell 325 i to dørs ,ikke strøken men fin til 14000 kr ..

Man kan si hva man vil men e30 må vel ha vært den mest populære modellen fra Bmw sin historie muligens .😊

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 var vel ett stort steg opp fra E21 vil jeg tro. Langt bedre kvalitet og mulighet for fire dører, samt litt tryggere kjøreegenskaper. E21 var lett i hekken og med sekser så var den passe lunefull på våt eller glatt vei. 

Jeg husker jeg fikk tilbud om å kjøpe en fin rød E30 M3 for 199 000,- i 2008. Husker jeg synes det var mye penger for en BMW uten sekser. Hadde man bare vist det man vert i dag 😂 En bekjent av meg var lur og kjøpte en Audi Sport Quattro for 150 000,- i 2008, riktig nok ett rep objekt. I år fikk han den på veien igjen…og har vel egentlig sikra seg en fin formue i den bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er definitivt litt vanskelig å ta inn over seg hvor gammel E30 etterhvert er som modell. Det som imidlertid er enda vanskeligere å forstå i dag er hvor bra E30 faktisk var som bilmodell relativt til alt annet i den samme klassen biler. E30 var relativt mye bedre enn konkurrentene den gangen enn G20 er det i dag. Dels fordi BMW aldri hadde vært bedre og mer moderne, men også fordi konkurrentene haltet langt bak eller manglet totalt.

Spesielt det at E30 kunne kjøpes med potente rekkeseksere var ganske unikt på begynnelsen av 80-tallet. I praksis var E30 med disse motorene som sine større brødre (altså den gangen kun 5, 6 og 7-seriene) bare i et mindre format. Konseptet var helt genialt og helt unikt frem til Mercedes-Benz W201 kom på markedet i kort tid senere. Forskjellen var at W201 kun hadde et alternativ med rekkesekser (190E 2,6) og den modellen var vesentlig dyrere enn E30 325i. Kun ca. 5% av samtlige W201 som ble solgt var med en rekkesekser, mens det tilsvarende tallet for E30 var ca. 47%.     

Jeg følte at jeg kom ganske sent til festen med E30 da jeg i 1988 kjøpte en et år gammel 320i som hadde en M20 rekkesekser på 1990 cm3 som ytet 129 HK. Da var E30 som modell allerede 6 år gammel og hadde fått den store faceliften som min 1987 modell ikke hadde. Det gjorde ikke noe for jeg synes at prefacelift designet var mer elegant. Selv den gangen var det store følelser og mange diskusjoner vedr. om BMW gikk i den riktige retningen eller ikke.

Noen ganger er det litt merkelig å bli eldre, men å tenke tilbake til E30 da den stadig kunne kjøpes ny er definitivt veldig merkelig. Det er i dag nesten like lang tid siden at jeg kjøpte en E30 som den andre verdenskrigens slutt i 1945 var i forhold til 1988 da jeg kjøpte BMW'en. I dag som den gangen var den andre verdenskrigen for meg kun sort-hvite bilder og noe som bare mine besteforeldre kunne fortelle levende om. Så når Doug DeMuro forteller at hans auksjonshus for biler (Cars & Bids) selger biler fra den moderne æra og bl.a inkluderer E30 vet jeg faktisk ikke helt hva jeg mene :)

Den best balanserte alminnelige E30 modellen var 318is som hadde en rekkefirer på 136 HK. Dette var den gangen rikelig i en bil som kun veide 1125 Kg. M20 rekkesekseren var lang og dette merket man i 320i selv om vekten på bilen før faceliften var den samme som 318is. Vektbalansen var endret akkurat nok til at man tydelig merket det. Modellene med rekkesekser virket klart mer satt og understyrte enn modellene med rekkefirer (inkl. M3 og 320is) som virket vesentlig mer agile og villige til kursendringer. Som langtursbiler nedover kontinentet var imidlertid 320i og 325i glimrende. 

E30 arvet den lette hekken fra E21 så noen vinterbil var E30 ikke (dog morsom å kjøre). Noe bedre var det med ix modellene (som jeg mener ble markedsført som "Allrad" av BMW), men vektfordelingen var stadig ikke optimal. Selv E46 var helt håpløs på vinterføre med et inaktivt ASC+T system (Automatic Stability Control + Traction). 

Min E30 320i i Spania sommeren 1988

large_320i.jpg.232c18d149896a2e719c6a07c894e895.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2023 den 16.29, sveigis skrev:

 

IMG_8860.thumb.jpeg.e0bf0ba490495defb08a8572fe617eec.jpeg

Man kan si hva man vil men e30 må vel ha vært den mest populære modellen fra Bmw sin historie muligens .😊

Jeg elsker slike gamle bilder av biler der man også ser mennesker og natur. Så får man litt nyttig kontekst til bildet. Slike bilder har ofte en helt spesiell og nostalgisk stemning. Sikkert mest fordi jeg kjenner meg igjen i tiden og at verden i dag er en helt annen.

E30 er uten tvil en nydelig modell, men i rene salgstall er den slått av samtlige senere generasjoner av 3-serien. E46 er så langt den mest populære 3-serien med ca. 3,2 millioner produserte biler (ca. 2,4 millioner for E30). Hvis man imidlertid justerer for datidens kjøpekraft og hvor stort det totale markedet var for premium bilmodeller den gangen er det liten tvil om at E30 i relativ forstand er den mest populære 3-serien noen gang og dermed ganske sikkert også i relativ forstand den mest populære BMW modellen noen gang.

Jeg tenker at en viktig årsak til dette er at E30 virket langt mer moderne enn sine konkurrenter. Den kjørte glimrende og var bygget som en langt mer kostbar og større bilmodell. Spesielt interiøret var på et helt annet nivå enn hva som var vanlig den gangen på den billige siden av en 5-serie. Hadde man ikke bruk for mer plass var det med andre ord ikke nødvendig å kjøpe en 5-serie for å få en like stor BMW opplevelse og spesielt ikke hvis man hadde en rekkesekser under panseret.

Jeg elsket vår E30 320i og den fraktet oss som tidligere nevnt til Spania, men også til Frankrike og Sveits samt selvfølgelig til Tyskland. Den lille M20 rekkesekseren gjorde en glimrende jobb i det lette E30 chassiset. Så smidig og elegant både i opptrekket og lydbildet. I høye hastigheter på Autobahn var E30 litt utenfor komfortsonen, men holdt man seg til 150-160 Km/t gjorde både bilen og motoren en svært god figur. Det var først med E36 at 3-serien var konstruert for hastigheter over 200 Km/t. Dette gjaldt spesielt luftmotstanden, men også den nye og langt mer moderne bakakselen sørget for bedre stabilitet og ro i høye hastigheter.

Det er ingen tvil om at vår senere 1997 E36 323i var en langt bedre bil enn vår 1987 E30 320i, men noe viktig gikk dessverre også tapt på veien. E30 320i var etter min mening klart mer involverende å kjøre og lydbildet var også mer interessant. M20 motoren hadde en distinkt turbinaktig klang som M52 motoren manglet. Det er mulig at turbinlyden var der, men dette hørte man ikke for E36 hadde langt bedre isolering mot motorrommet og elementene generelt. Den lille M20 rekkesekseren i E30 dominerte bilen på en helt annen måte enn selv den vesentlig større og kraftigere M52 motoren klarte i E36.          

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo E30 og hvor langt framme den var så fikk jeg tak i en artig reklameplakat for en stund siden. Beklager dårlig bilde.

908551029_IMG_09521.JPG.f6455f0f2674e415b01f83160b204b60.JPG

At E30 tok førsteplassen i 1989 såpass lenge etter at den ble lansert sier jo litt. Både Alfaen og Audien er jo nyere konstruksjoner. Samtidig så synes jeg det er interessant hvilke biler som AM&S sammenlignet den med. 

En annen artig ting med denne plakaten er at de måtte fortelle norske lesere hva AutoMotor & Sport er for noe. Noe man ikke sa noe om var nok at gjennomsnitt leseren av AM&S var litt mer mot det sportslige holdet en den jevne forbruker men man kan da ikke få med alt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K

Det som er litt artig er at AMS fortsatt driver med denne kåringen. Og 5-serien har faktisk beholdt førsteplassen hver eneste år siden E34 kom, det vil si E39, E60, F10 og G30 har gjort rent bord i sin kategori med noen ytterst få år som unntak. En posisjon modellen har holdt helt til 2023 og G60 5-serie/i5 kom. Da gikk seieren til Porsche Taycan… Så det er ikke bare BMW miljøet som mener nye 5-serien er en diger "fuck up" i mangel på bedre ord…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...