Fredrik 90 Skrevet Lørdag kl. 15:59 Skrevet Lørdag kl. 15:59 8 timer siden, sveigis skrev: Husker godt den du hadde og hvor fin den var 😊. Ja hvorfor ikke ? Synes du kan kjøpe en sånn @Fredrik 90 . Har selv aldri kjørt 330 men 325 bensin og jeg ble forelsket . Vært gøy om du skaffet et OEM eksemplar av en sånn. For min del så har jeg likt e9x og egentlig spesielt etter jeg ble kjent med deg og så den du hadde . Om min var så fin vet jeg ikke, Titansilber non M-sport 😅 Men det var uten tvil en artig bil, med M57 motor og manuelt så var det ikke så mye man fikk ut av første og andre gir. Men Gud bedre hvor sterk den var i tredje gir med 300 hester og 560 nm. Veldig morsomt å ha når man var 21 år gammel, vi kjørte helt til Roma med den. Utrolig driftsikker bil også, den var det faktisk aldri noe galt med i løpet av fire år. Jeg vet ikke om jeg trenger å eie en N52 bil igjen, etter å ha hatt denne motoren i E87 så føler jeg den blir vanskelig å toppe. Tenker da rent kjøremessig, uten tvil noe av det morsomste jeg har kjørt. sveigis og Fredrik reagerte på dette 2
Fredrik Skrevet Lørdag kl. 16:03 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 16:03 @Ron Jeremy At E90 kom med eller uten den såkalte navi pukkelen hadde jeg helt glemt, men jeg er helt enig i at dashboardet ser bedre ut uten pukkelen. Det er heller ingen tvil om at baklyktene er den minst attraktive delen av designet på bilen. Jeg husker at jeg synes at de så heller merkelige ut da modellen kom på markedet. Det er også noe med hvordan karosseriet bak på en måte folder innover i flere lag mot baklyktene som virker litt merkelig på meg. Jeg antar at hensikten var å få et mer "organisk" design slik Chris Bangle den gangen predikerte. Vi beholdt vår E46 318d Touring frem tom. 2013 og sto på en måte over E90. F30 hadde jeg lyst på, men etter å ha hatt en 320d Touring (med 6-trinns manuell gearkasse) som leiebil ca. 6000 Km på sommerferie nedover på kontinentet kom jeg frem til at den ikke ga den samme følelsen som vår tidligere E46. Den var for stor og tung etter min smak, men på Autobahn var den selvfølgelig helt fantastisk. Jeg kan lett forestille meg at en F31 330d fint kunne fungere som en semi 5-serie.
Fredrik 90 Skrevet Lørdag kl. 16:20 Skrevet Lørdag kl. 16:20 Jeg tror jeg er ganske alene om å faktisk foretrekke navi pukkelen på dasjbordet i en E9x. Først og fremt fordi jeg er litt "skadet" fra da disse bilene var nye og vi så på alle bilene uten pukkel som spartanske. Men også fordi pukkelen muliggjør retrofit av moderne infotainment. Har man en E9x i dag så er sannsynligheten stor for at dette er en bil man velger å kjøre hele året, da kan det være fint med moderne infortianment som ikke ser ettermontert ut. E90 hadde jo ett kontroversielt og sterkt kritisert design når den kom, særlig Top Gear var skikkelig slemme med den husker jeg. Men som med alle Bangle design så vokser designet med årene. Værste løsningen synes jeg er "øyelokkene" over nyregrillene. Det kan løses med å kjøpe LCI, men da er det plutselig N53 motoren i stede. Dette er kanskje den dårligste non Turbo bensinsekseren BMW har laget. Videre så har LCI elektronisk servostyring mens pre LCI har god gammeldags hydraulisk servo. Det er natt og dag i styrefølelse.. Fredrik, fupsaker, mr.pingu og 1 annen reagerte på dette 4
Kvasi Skrevet Lørdag kl. 16:53 Skrevet Lørdag kl. 16:53 31 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Jeg tror jeg er ganske alene om å faktisk foretrekke navi pukkelen på dasjbordet i en E9x. Først og fremt fordi jeg er litt "skadet" fra da disse bilene var nye og vi så på alle bilene uten pukkel som spartanske. Helt enig, syns de ser triste ut uten skjermen på midten. fupsaker og mr.pingu reagerte på dette 2
Fredrik Skrevet Lørdag kl. 16:56 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 16:56 (endret) @Fredrik 90 Det at Bangle's designlinjer har hatt en såpass bra holdbarhet som det har hatt hadde jeg aldri trodd, men du har helt rett. Det tok mange år for meg, men i dag er det liten tvil om at f.eks E60 fremstår som en veldig fin og klassisk 5-serie. Jeg var langt fra overbevist da den kom på markedet, men den så definitivt mye bedre ut enn E65. Den kanskje mest klassiske Bangle modellen er imidlertid E85 og den modellen har jeg alltid likt. Problemet for meg er at Bangle's designlinjer fungerer mindre bra jo større bilene er (større karosseriflater), men f.eks E60 har uten tvil vokst på meg med årene. Sreten's siste video er jo en stor hyllest til E85. Det er jo litt spesielt at han bare kan dra over til statene å kjøpe biler på den måten som han gjør, men det viser vel bare at med en populær Youtube kanal så kommer pengene også. Endret Lørdag kl. 17:02 av Fredrik fupsaker, Ron Jeremy, Marius2002 og 1 annen reagerte på dette 4
sveigis Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Bmw e21 323 i ,lar man seg fascinere i 2025 ? Jeg vil åpenbart si ja ,hvertfall for min del . Nå er 43 årsiden den siste ble spyttet ut fra fabrikken og ja nå er det gammelt og vel så det 😊. Likevel så er de noe med disse bilene som gjør meg jublende glad ,ja generelt e21 . Var med en bekjent igår en god tur i en 1981 modell 323 i tilsynelatende origanbil bortsett fra 16 toms breie hjul . Jeg ble imponert hvor stille den gikk inni og hvor sterk denne 2.3 liters 143 hk var fremdeles idag . Kunne liksom ligge på 4 fjerde overalt og den hentet seg inn lett ,og det klassiske draget når man kom over 4000 omdr.Nei Gud bedre like gøy idag for meg 😊 Utformingen på dashen er jo legendarisk . Så skjønner det godt at dette var en super populær bil når den kom og de fleste likte den godt . Jeg var heldig som fikk oppleve disse da de var av nyere dato og husker jo hvor flotte og råe de var . Største minnet var i 1993 da jeg var et hårstrå fra å kjøpe en 82 modell med soltak ,servo ,fem gear,diff brems og Recaro i blå metalikk. På den tiden 45 lapper og bil var nydelig . Glemmer aldri hvor nederlag da var å sette seg i bilen jeg hadde da . Desverre på den tiden da kjøp skulle gjøres ,skjedde der noe tragisk i familen som gjorde at jeg måtte legge e21 på hyllen . Men i senere tid var det jo mange som hadde disse i kretsen min og fikk kjørt de mye . Utrolig kule men og skumle i svinger minnes jeg . Uansett en sånn: Står hjertet mitt nærme og det er så tøft dette interiøret: Hadde med den største letthet byttet bort e34 i en 323i uten problem . Det er fordi jeg har liksom vokst opp med disse og er så utrolig fine både foran med den fronten og bak med de rørene . Så dere som har e21 her som er bra ,er knakans heldige 😊😊 En annen ting for de fleste av dere ,så er det avleggs møkk ,og skjønner dere godt når man kan få rimelig fet bil av nyere dato for det man betaler for et godt eksemplar . Men likevel… Dusy, Olaandref, Ron Jeremy og 9 andre reagerte på dette 12
Fredrik Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden (endret) Apropos E90 kontra E21 (inkl. E30, E36 og E46) så var E90 den første 3-serien der dashboardet ikke var vinklet mot sjåføren. BMW fikk ganske mye kritikk for dette, men den forsvant hurtig i alt oppstyret rundt iDrive samt det faktum at man på E90 faktisk kunne velge om man ville ha en kuppel til skjerm eller ikke. Jeg har alltid elsket designløsningen BMW hadde på de helt tidlige modellene som f.eks E21, E30, E28 og E23 når det gjelder det vinklede dashboardet og interiørert generelt. BMW var på den tiden lysår foran de andre bilprodusentene når det gjaldt design og ergonomiske løsninger. Jeg hadde en bekjent som i siste halvdel av 80-tallet kjøpte en veldig fin E21 323i. På den tiden var E21 ikke blitt gammeldags ennå selv om E30 etterhvert begynte å få noen år på baken. 143 HK var stadig relativt potent i en såpass liten bil og M20B23 motoren var helt nydelig. Eksoslyden i BMW's rekkeseksere før de fikk katalysator er helt nydelig og dette er definitivt noe jeg savner. Sharknose forsvant dessverre med E30 (til mye kritikk) og dette var også en designløsning som ga BMW en helt spesiell karakter. Det har rent mye vann i havet siden den gangen, men du verden så kule BMW'ene var på 70 og 80-tallet. Endret 6 timer siden av Fredrik sveigis reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå