Fredrik 90 Skrevet April 5 Skrevet April 5 8 timer siden, sveigis skrev: Husker godt den du hadde og hvor fin den var 😊. Ja hvorfor ikke ? Synes du kan kjøpe en sånn @Fredrik 90 . Har selv aldri kjørt 330 men 325 bensin og jeg ble forelsket . Vært gøy om du skaffet et OEM eksemplar av en sånn. For min del så har jeg likt e9x og egentlig spesielt etter jeg ble kjent med deg og så den du hadde . Om min var så fin vet jeg ikke, Titansilber non M-sport 😅 Men det var uten tvil en artig bil, med M57 motor og manuelt så var det ikke så mye man fikk ut av første og andre gir. Men Gud bedre hvor sterk den var i tredje gir med 300 hester og 560 nm. Veldig morsomt å ha når man var 21 år gammel, vi kjørte helt til Roma med den. Utrolig driftsikker bil også, den var det faktisk aldri noe galt med i løpet av fire år. Jeg vet ikke om jeg trenger å eie en N52 bil igjen, etter å ha hatt denne motoren i E87 så føler jeg den blir vanskelig å toppe. Tenker da rent kjøremessig, uten tvil noe av det morsomste jeg har kjørt. sveigis og Fredrik reagerte på dette 2
Fredrik Skrevet April 5 Forfatter Skrevet April 5 @Ron Jeremy At E90 kom med eller uten den såkalte navi pukkelen hadde jeg helt glemt, men jeg er helt enig i at dashboardet ser bedre ut uten pukkelen. Det er heller ingen tvil om at baklyktene er den minst attraktive delen av designet på bilen. Jeg husker at jeg synes at de så heller merkelige ut da modellen kom på markedet. Det er også noe med hvordan karosseriet bak på en måte folder innover i flere lag mot baklyktene som virker litt merkelig på meg. Jeg antar at hensikten var å få et mer "organisk" design slik Chris Bangle den gangen predikerte. Vi beholdt vår E46 318d Touring frem tom. 2013 og sto på en måte over E90. F30 hadde jeg lyst på, men etter å ha hatt en 320d Touring (med 6-trinns manuell gearkasse) som leiebil ca. 6000 Km på sommerferie nedover på kontinentet kom jeg frem til at den ikke ga den samme følelsen som vår tidligere E46. Den var for stor og tung etter min smak, men på Autobahn var den selvfølgelig helt fantastisk. Jeg kan lett forestille meg at en F31 330d fint kunne fungere som en semi 5-serie.
Fredrik 90 Skrevet April 5 Skrevet April 5 Jeg tror jeg er ganske alene om å faktisk foretrekke navi pukkelen på dasjbordet i en E9x. Først og fremt fordi jeg er litt "skadet" fra da disse bilene var nye og vi så på alle bilene uten pukkel som spartanske. Men også fordi pukkelen muliggjør retrofit av moderne infotainment. Har man en E9x i dag så er sannsynligheten stor for at dette er en bil man velger å kjøre hele året, da kan det være fint med moderne infortianment som ikke ser ettermontert ut. E90 hadde jo ett kontroversielt og sterkt kritisert design når den kom, særlig Top Gear var skikkelig slemme med den husker jeg. Men som med alle Bangle design så vokser designet med årene. Værste løsningen synes jeg er "øyelokkene" over nyregrillene. Det kan løses med å kjøpe LCI, men da er det plutselig N53 motoren i stede. Dette er kanskje den dårligste non Turbo bensinsekseren BMW har laget. Videre så har LCI elektronisk servostyring mens pre LCI har god gammeldags hydraulisk servo. Det er natt og dag i styrefølelse.. Ron Jeremy, fupsaker, mr.pingu og 1 annen reagerte på dette 4
Kvasi Skrevet April 5 Skrevet April 5 31 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Jeg tror jeg er ganske alene om å faktisk foretrekke navi pukkelen på dasjbordet i en E9x. Først og fremt fordi jeg er litt "skadet" fra da disse bilene var nye og vi så på alle bilene uten pukkel som spartanske. Helt enig, syns de ser triste ut uten skjermen på midten. fupsaker og mr.pingu reagerte på dette 2
Fredrik Skrevet April 5 Forfatter Skrevet April 5 (endret) @Fredrik 90 Det at Bangle's designlinjer har hatt en såpass bra holdbarhet som det har hatt hadde jeg aldri trodd, men du har helt rett. Det tok mange år for meg, men i dag er det liten tvil om at f.eks E60 fremstår som en veldig fin og klassisk 5-serie. Jeg var langt fra overbevist da den kom på markedet, men den så definitivt mye bedre ut enn E65. Den kanskje mest klassiske Bangle modellen er imidlertid E85 og den modellen har jeg alltid likt. Problemet for meg er at Bangle's designlinjer fungerer mindre bra jo større bilene er (større karosseriflater), men f.eks E60 har uten tvil vokst på meg med årene. Sreten's siste video er jo en stor hyllest til E85. Det er jo litt spesielt at han bare kan dra over til statene å kjøpe biler på den måten som han gjør, men det viser vel bare at med en populær Youtube kanal så kommer pengene også. Endret April 5 av Fredrik mslello, fupsaker, sveigis og 2 andre reagerte på dette 5
sveigis Skrevet April 7 Skrevet April 7 Bmw e21 323 i ,lar man seg fascinere i 2025 ? Jeg vil åpenbart si ja ,hvertfall for min del . Nå er 43 årsiden den siste ble spyttet ut fra fabrikken og ja nå er det gammelt og vel så det 😊. Likevel så er de noe med disse bilene som gjør meg jublende glad ,ja generelt e21 . Var med en bekjent igår en god tur i en 1981 modell 323 i tilsynelatende origanbil bortsett fra 16 toms breie hjul . Jeg ble imponert hvor stille den gikk inni og hvor sterk denne 2.3 liters 143 hk var fremdeles idag . Kunne liksom ligge på 4 fjerde overalt og den hentet seg inn lett ,og det klassiske draget når man kom over 4000 omdr.Nei Gud bedre like gøy idag for meg 😊 Utformingen på dashen er jo legendarisk . Så skjønner det godt at dette var en super populær bil når den kom og de fleste likte den godt . Jeg var heldig som fikk oppleve disse da de var av nyere dato og husker jo hvor flotte og råe de var . Største minnet var i 1993 da jeg var et hårstrå fra å kjøpe en 82 modell med soltak ,servo ,fem gear,diff brems og Recaro i blå metalikk. På den tiden 45 lapper og bil var nydelig . Glemmer aldri hvor nederlag da var å sette seg i bilen jeg hadde da . Desverre på den tiden da kjøp skulle gjøres ,skjedde der noe tragisk i familen som gjorde at jeg måtte legge e21 på hyllen . Men i senere tid var det jo mange som hadde disse i kretsen min og fikk kjørt de mye . Utrolig kule men og skumle i svinger minnes jeg . Uansett en sånn: Står hjertet mitt nærme og det er så tøft dette interiøret: Hadde med den største letthet byttet bort e34 i en 323i uten problem . Det er fordi jeg har liksom vokst opp med disse og er så utrolig fine både foran med den fronten og bak med de rørene . Så dere som har e21 her som er bra ,er knakans heldige 😊😊 En annen ting for de fleste av dere ,så er det avleggs møkk ,og skjønner dere godt når man kan få rimelig fet bil av nyere dato for det man betaler for et godt eksemplar . Men likevel… tennbrikket, Marius2002, mr.pingu og 10 andre reagerte på dette 13
Fredrik Skrevet April 7 Forfatter Skrevet April 7 (endret) Apropos E90 kontra E21 (inkl. E30, E36 og E46) så var E90 den første 3-serien der dashboardet ikke var vinklet mot sjåføren. BMW fikk ganske mye kritikk for dette, men den forsvant hurtig i alt oppstyret rundt iDrive samt det faktum at man på E90 faktisk kunne velge om man ville ha en kuppel til skjerm eller ikke. Jeg har alltid elsket designløsningen BMW hadde på de helt tidlige modellene som f.eks E21, E30, E28 og E23 når det gjelder det vinklede dashboardet og interiørert generelt. BMW var på den tiden lysår foran de andre bilprodusentene når det gjaldt design og ergonomiske løsninger. Jeg hadde en bekjent som i siste halvdel av 80-tallet kjøpte en veldig fin E21 323i. På den tiden var E21 ikke blitt gammeldags ennå selv om E30 etterhvert begynte å få noen år på baken. 143 HK var stadig relativt potent i en såpass liten bil og M20B23 motoren var helt nydelig. Eksoslyden i BMW's rekkeseksere før de fikk katalysator er helt nydelig og dette er definitivt noe jeg savner. Sharknose forsvant dessverre med E30 (til mye kritikk) og dette var også en designløsning som ga BMW en helt spesiell karakter. Det har rent mye vann i havet siden den gangen, men du verden så kule BMW'ene var på 70 og 80-tallet. Endret April 7 av Fredrik sveigis og Ron Jeremy reagerte på dette 2
Fredrik Skrevet April 12 Forfatter Skrevet April 12 (endret) Denne videoen fra den statlige tyske nyhetskanalen Deutsche Welle (DW) er blandt de mest opplysende analysene jeg har sett vedr. hva i all verden er det som foregår i internasjonal politikk. DW har tre forskjellige forslag med en mulighet for ulike kombinasjoner og samtlige er forferdelige sett fra Europa. Jeg håper virkelig ikke at det går så galt, men ut fra hva vi har sett og hørt så langt tyder mye på at DW dessverre har rett og at verden aldri blir den samme igjen. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette, men situasjonen minner helt klart om hvordan vi hadde det før muren falt i 1989. Da var jeg 22 år gammel og hadde året før gjennomført et års verneplikt som administrasjonsassistent i stabstroppen i Hærens Sanititet Øvingsavdeling (HSØ). På dette tidspunktet var det norske forsvaret historisk på sitt aller største og f.eks den såkalte COB-avtalen (Collocated Operating Bases) bestemte at minimum 170 allierte kampfly i en krigssituasjon skulle fordeles på ulike flyplasser i Norge (Rygge, Torp, Gardermoen, Kjevik, Lista, Sola. Flesland, Ørland, Værnes, Bodø, Evenes, Andøya, Bardufoss og Banak + Brønnøysund som var planlagt). I tillegg var det planlagt at amerikanerne i en krigssituasjon ville stille med minst tre hangarskip utenfor Nordnorge (ca. 250 kampfly). Tja, hvor står vi nå? Det kan virke som at for Trump er alt til forhandling og at man kun mener noe til man mener noe annet. Spørsmålet er jo selvfølgelig om vi (Europa) er tilsalgs for den rette fordelen for USA slik Trump ser det. Endret April 13 av Fredrik Dusy og Øyvind L. reagerte på dette 2
Werther Skrevet April 12 Skrevet April 12 What goes around comes around. Slik jeg ser det har blaserte vest-europeere levd for lenge på krita. Har levd livets glade dager altfor lenge med forbruk og luksus. Folk går av med pensjon for tidlig i alderen 55-63 år, gidder ikke jobbe, er mye sykmeldte, gidder ikke få barn, ser på alt annet enn kontorjobber som drittjobber og går heller på trygd. Eller så skal man reise og nyte livet istedenfor å bidra til samfunnet - selvrealiseringen står høyest. Samtidig har man satt bort forsvaret til amerikanerne, for hvem trenger militærbaser, våpen og soldater når vi alle skal holde hverandre i hendene og synge kumbaya. La USA rote med det liksom mens Europa fortsetter å leve som om det var 1995. Europa er gått fullstendig ut på dato og trenger en vekker. Nå får man omsider konsekvensene av feminismen og å neglisjere eget land og egen befolkning. Jeg klarer ikke respektere et folk som har null interesse i å ta vare på egen kultur, så i mine øyne fortjener feige konfliktskye vest-europeere alt de får i retur nå. Øyvind L. og Ron Jeremy reagerte på dette 1 1
Fredrik Skrevet April 13 Forfatter Skrevet April 13 (endret) Det er sikkert noen som tenker at Trump's uttalelser om f.eks NATO ikke betyr noe i relasjon til BMW, men så enkelt er det dessverre ikke hvis vi også snakker om den tyske økonomien og dermed ultimativt europeisk økonomi. Mange vil sogar mene verdensøkonomien fordi alt henger sammen i dag. Det som imidlertid er helt sikkert er at Tyskland hurtig må få fart på økonomien etter at de i alt for mange år har holdt igjen med offentlige investeringer (inkl. militær opprustning). Utfordringen er at de i denne sammenhengen, i likhet med mange andre vestlige land, mangler kvalifisert arbeidskraft. Hvorfor det er slik er en separat problemstilling i denne sammenhengen, men for å få løst utfordringen nogenlunde hurtig vil det utvilsomt bli vesentlig mer innvandring til EU fra land som f.eks India og enkelte afrikanske land (f.eks Kenya). Det er ulike holdninger til hvorfor Europa under den kalde krigen og i tiden etter stort sett lot amerikanerne betale for militært utstyr til medlemmene av NATO. Trump er ikke den første amerikanske presidenten som har kritisert dette, men han er den første til å sette reell makt bak kritikken. Jeg kom i denne sammenhengen til å tenke på en kommentar Barack Obama ga i forbindelse med at han fikk Nobels fredspris i 2009. Han fikk prisen for sin vilje til atomnedrusting samt et ønske om å styrke internasjonale relasjoner og spesielt i relasjon til den muslimske verden. Allikevel var det viktig for ham under selve Nobelforedraget å minne om at han som amerikansk president stadig var øverstkommanderende for de amerikanske styrkene. Han var selvfølgelig både stolt og beæret over å ha mottatt prisen, men hvis noen var i tvil kommer USA alltid først for en amerkansk president. Trump har egentlig bare tatt dette til et helt nytt nivå. Jeg tenker at det helt sikkert satt folk i salen som trodde at å gi fredsprisen til Obama direkte og/eller indirekte kom til å begrense presidenten i relasjon til å bruke miltær makt. Dette gjorde Obama det helt klart allerede i tredje og fjerde avsnitt av talen at ikke var tilfelle. Han påpekte sogar at han faktisk synes at det var litt merkelig at han fikk prisen i begynnelsen av sin presidentperiode og ikke etter da han kanskje kunne vise til noen konkrete resultater i tråd med statuttene for fredsprisen. Naiviteten den norske nobelkomite oppviste i denne sammenhengen er nesten grenseløs, men den føyde seg etter min mening inn i et større mønster som den gangen også gjaldt for europeisk politikk som helhet. Det er denne naiviteten vi har fått regningen for nå og det er denne naiviteten Ukraina merker resultatet av hver dag. Endret April 13 av Fredrik Rune-K og Ron Jeremy reagerte på dette 1 1
Werther Skrevet April 15 Skrevet April 15 Nathan Merz er en ekstremt kunnskapsrik person når det kommer til Porsche, og han har lagd flere fantastisk bra kjøpsguider på 911, det beste man finner på internett. Her er en litt "enklere" video der de kjører en 928, men likevel interessant å høre på Nathan hvis man er glad i eldre Porsche. Snagg30, tambur4 og Fredrik reagerte på dette 3
Fredrik Skrevet April 15 Forfatter Skrevet April 15 (endret) En fin video. Det som er litt trist er at det tilsynelatende først er nå 40-45 år senere at 928 begynner å bli ordentlig verdsatt for hva den er og ikke bare kritisert for hva folk mente at den burde ha vært. Det var/er en fantastisk fin GT og jeg er glad for at jeg hadde den og fikk oppleve den da den stadig kunne kjøpes ny. Det begynner å bli veldig mange år siden, men jeg har aldri glemt hvor artig det var. Min var en 1980 928 S med 4,7 liter motoren på 300 HK. For å legge litt kontekst til videoen her inne så ble 928 presentert på Geneva Motor Show i mars 1977. Da hadde den en V8 motor på 4473 cm3 som i Europa ytet 240 HK (dog kun 221 HK i USA pga strengere avgasskrav). Innledningsvis fikk Porsche noe kritikk for at motoren var for svak, men på dette tidspunktet ytet den alminnelige 911'en kun 165 HK og 911 SC 180 HK. 911 Turbo (930) ytet 260 HK. For at 928 ikke helt skulle ta glansen fra 911 Turbo, som stadig var flaggskipet, anså Porsche at 240 HK fikk holde selv om motoren rent teknisk helt sikkert kunne ha vært sterkere. Sterkere ble den imidlertid allerede i 1980 som 928 S og da var motoren blitt boret opp til 4664 cm3 og hadde 300 HK. På dette tidspunktet ytet 911 Turbo også 300 HK, men var på alle områder stadig litt hurtigere enn 928 S. Her er det verdt å minne om at selve modellen 928 faktisk var blitt utviklet for å erstatte 911. I 1977 var 911 som modell 14 år gammel og markedsmessig egentlig moden for utskifting. Porsche hadde sogar overtatt 924 prosjektet fra VW og den modellen var ment til å erstatte de svakere 911 modellene. Selv om innstegsmodellen kun hadde 125 HK kom 924 Turbo (931) på markedet allerede i 1979 og den modellen hadde offisielt 170 HK, men ytet reelt 190-200 HK. Som man forstår plasserte 928 med 240 HK seg midt i feltet, men ble hurtig oppgradert i takt med at overgangen til vannkjølte motorer ga flere tekniske muligheter for Porsche. Puristene ville dog ikke slippe taket på den luftkjølte 911'en så Porsche anså at de ikke hadde annet valg enn å fortsette produksjonen selv om fokuset egentlig var på 928 modellen. 300 HK i 1980 var temmelig mye og f.eks BMW hadde ingen modeller med tilsvarende effekt. Nærmest kom E23 745i med 252 HK, men Alpina hadde f.eks E12 B7 Turbo som også hadde 300 HK. I årene etter 1980 gikk den tekniske utviklingen hurtig og stadig flere bilmodeller hadde lignende effekt, men selv fem år senere i 1985 var den originale 928S stadig en temmelig hurtig bil. Den store endringen med 928 modellen kom i 1987 som 928 S4. Det var store tekniske og designmessige endringer. Motoren var boret opp til 4957 cm3 og ytet 320 HK. 911 Turbo hadde på dette tidspunktet 330 HK og man kan lett forestille seg at 911 Turbo hindret Porsche i å utnytte det fulle potensialet med 928 S4 modellen. Topphastigheten var nå offisielt 270 Km/t for begge modellene, men det er liten tvil om at 928 S4 kunne ha vært vesentlig hurtigere hvis det ikke var for at 911 Turbo absolutt skulle være flaggskipet i Porsches modellportefølje. Porsche i USA målte imidlertid under en kontrollert test 928 S4 til å ha en topphastighet på 172 Mph eller ca. 280 Km/t. Den siste og ultimative 928 modellen var 928 GTS som kom på markedet i 1992. Da var motoren boret opp til 5397 cm3 og ytet offisielt 350 HK, men reelt var effekten nærmere 400 HK. Topphastigheten var offisielt 275 Km/t, men reelt var den over 290 Km/t. Altså mer eller mindre identisk med den samtidige 964 Turbo S. Endret April 16 av Fredrik Werther og sveigis reagerte på dette 2
Werther Skrevet April 16 Skrevet April 16 On 4/15/2025 at 10:05 PM, Fredrik said: Puristene ville dog ikke slippe taket på den luftkjølte 911'en så Porsche anså at de ikke hadde annet valg enn å fortsette produksjonen selv om fokuset egentlig var på 928 modellen. Du beskriver dette som om Porsche motvillig måtte produsere 911 for å tilfredsstille noen få sære purister, men tallene sier sitt: 1978: 911SC solgte 9486 + 1757 Turbo. 928: 3765 1979: 911SC solgte 9544 + 2552 Turbo. 928: 5324 1980: 911SC solgte 9511 + 840 Turbo. 928: 4277 1981: 911SC solgte 7996 + 761 Turbo. 928: 3713 1982: 911SC solgte 10117+ 1027 Turbo. 928: 4550 På tross av at 911 var en gammel modell solgte den mer enn dobbelt så mye som 928 de 5 første modellårene til SC og 928. Det var ikke bare purister som elsket 911 - det var helt vanlige folk som deg og meg, og på tross av at 911 var gammeldags ble den elsket og kjøpt av advokater, leger, tannleger, finansfolk, narkoselgere og andre folk med penger. Man skulle tro at 928 som en splitter ny modell skulle tiltrekke seg nyrike flashy folk, men disse svermet fortsatt rundt 911 på tross av at bilen var "utdatert". Et godt eksempel er faktisk min 1980 SC Targa (cab-conversion) - den ble eid av en barnelege i Boston fra 1988 til 2004. Han hadde garantert råd til en "bedre" 928, men holdt på bilen i såpass mange år. Vi får takke tidligere Porsche CEO Peter Schutz som kom inn og reddet 911 når Porsche planla å legge ned modellen. Schutz hadde vett nok til å se hvor entusiasmen og pengene lå, og ba ingeniørene sette i gang utviklingen av Carrera 3.2. sveigis og Fredrik reagerte på dette 2
Fredrik Skrevet April 17 Forfatter Skrevet April 17 (endret) @Werther Et fint innlegg og jeg er enig i at jeg ordla meg på en måte som kunne misforstås. Poenget er at Porsche var en helt annen bilprodusent på 70 og 80-tallet enn i dag. Årsproduksjonen lå på rundt 30000 biler og var fallende. I dag har Porsche en årsproduksjon på over 300000 biler. VW, som Porsche var helt avhengig av, hadde besluttet å legge om til vannkjølte motorer (bl.a med Golf i 1974) for å kunne utvikle renere og mer økonomiske motorer bl.a som en konsekvens av oljekrisen i 1973 og strenge amerikanske miljøkrav. Porsche 924 var som nevnt opprinnelig et VW prosjekt som Porsche tok over av samme årsak for å kunne erstatte spesielt 914 og 912 (begge med luftkjølte boxermotorer fra VW), men også innstegsmodellene i 911 programmet. Et annet viktig poeng var at Porsche med datidens teknologi anså luftkjølte motorer ved veis ende effektmessig. Dette skulle vise seg å være litt for pessimistisk, men f.eks 964 over 10 år senere fikk aldri mer enn ca. 50 HK mer enn den kraftigste 911'en fra G-serien. Alt pekte mot vannkjølte motorer og Porsches svar på dette var 924 (1976), 928 (1977) og noen få år senere 944 (1982) som var en oppgradert 924 med en halv 928 motor. 928 solgte ikke dårlig bortsett fra de siste fire årene etter 1991 som en konsekvens av finanskrisen ("black monday") i 1987. Da var salgstallene katastrofalt dårlige ikke bare for 928, men for Porsche som helhet. BMW fikk også føle dette med bl.a den helt nye E31 8-serien (1990) som også solgte dårlig. USA var Porsches viktigste marked og 928 var med sin store V8 motor langt på vei spesifikt utviklet for dette markedet. Hvorfor amerikanerne ikke umiddelbart forkaset 911 til fordel for 928 var et mysterium, men konseptet var trolig for familiært. De hadde jo deres egne tilsvarende GT'er med stor V8 motor og i denne konteksten var 911 eksotisk og helt annerledes. For Porsche var dette en stor utfordring iom at 924 spesielt i USA aldri ble kvitt skyggen fra VW. Amerikanerne forsto ikke 924 som de første årene i USA kun hadde 97 HK pga strenge avgasskrav og de oppfattet den bare som en VW med et Porsche emblem. Bedre ble det ikke av at 924 Turbo av samme årsak kun hadde 146 HK i USA. Porsches markedsstrategi var med dette helt ødelagt i USA. Hverken 924 Turbo med 146 HK eller 928 med 221 HK imponerte ytelsesmessig og i dette perspektivet fremsto selv innstegsmodellen i 911 programmet som attraktiv ytelsesmessig og i tillegg var den som nevnt både eksotisk og annerledes. Mye ble rettet opp med 944 da den kom på markedet i 1982, men da var japanerne kommet på banen og konkurransen for Porsche ble mye tøffere. I tillegg begynte 928 etterhvert å trekke på årene, men den kraftig oppgraderte 928 S4 kom først i 1987 og da var det nesten for sent. I tillegg kom finanskrisen det samme året som gjorde slutt på den såkalte jappetiden der alle som kunne kjøpte dyre sportsbiler. Mot slutten av årtiet gikk det nesten helt galt for Porsche. Produksjonen av 924 endte i 1988 og 944 ble med en økonomisk krampetrekking til 968 i 1991. Året etter solgte Porsche totalt kun 995 stk. 928 GTS. Det var nesten Lamborghini nivå på 70-tallet over slike salgstall og Porsche var faretruende nær konkurs. Men så kom Wendelin Wiedeking på banen i 1993 som ny CEO for Porsche og med ham ble det lagt en ny strategi med en vannkjølt 911 (996 i 1997), Boxter (delvis basert på 996 i 1996), ikke minst SUV'en Cayenne i 2002 og endelig Panamera som en slags firedørs historisk arvtager til 928 i 2009. Endret April 17 av Fredrik sveigis og Werther reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå