Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, 316 skrev:

Angående Samara, det er for øvrig ikke mye å spore av Porsche sin kjøreopplevelse der.

Nei det er nok ganske riktig .

Onkelen til min mor kjøpte en sånn flett ny husker jeg og han fremstilte den som om det skulle være en Mercedes til en mill😂

Det koslige oppi dette igjen er at barnebarnet fikk denne etter han døde og hun passer på den .

Men ja ikke mye å skryte høyt av her heller .

Skrevet (endret)

@316 Jeg har en 2024 Citroën C4 1.2 PureTech 130 EAT8. Oversatt til et litt mer forståelig språk er det en C4 med en tresylindret motor på 1,2 liter som yter 130 HK (230 Nm) i kombinasjon med et 8-trinns automatgear. Jeg har hatt den nesten i et år (11 måneder) og er stadig veldig tilfreds. Til vårt bruk her i Danmark er det en ganske artig bil og det ligger vel i kortene at når man kjøper en bil med stempelmotor i 2025 er dette et ganske bevisst valg. Jeg har fortsatt ikke lyst på en elektrisk bil, men dette kan endre seg hvis det dukker opp noe interessant som f.eks Renault 5 E-Tech Electric. Den er dessverre for liten og har et for lite batteri til vårt bruk.

Jeg har så langt faktisk hatt 4 forskjellige Citroën modeller og det er faktisk én mer enn BMWér. Jeg liker franske biler og har alltid gjort det, men alt til sin tid. Lysten kan endre seg og har gjort det flere ganger tidligere.

Din bror høres ut som en interessant fyr som går sine egne veier og det liker jeg. Det å kjøre Lada er om mulig mer sært enn å kjøre Citroën. Jeg tror at jeg står over Lada, men Dacia kunne jeg faktisk tenke meg å prøve. Dacia er imidlertid egentlig ikke så sært i dag siden stort sett alle komponenter er hentet fra Renault som også eier Dacia.

Endret av Fredrik
Skrevet
18 minutter siden, Fredrik skrev:

@316 Jeg har en 2024 Citroën C4 1.2 PureTech 130 EAT8. Oversatt til et litt mer forståelig språk er det en C4 med en tresylindret motor på 1,2 liter som yter 130 HK (230 Nm) i kombinasjon med et 8-trinns automatgear. Jeg har hatt den nesten i et år (11 måneder) og er stadig veldig tilfreds. Til vårt bruk her i Danmark er det en ganske artig bil og det ligger vel i kortene at når man kjøper en bil med stempelmotor i 2025 er dette et ganske bevisst valg. Jeg har fortsatt ikke lyst på en elektrisk bil, men dette kan endre seg hvis det dukker opp noe interessant som f.eks Renault 5 E-Tech Electric. Den er dessverre for liten og har et for lite batteri til vårt bruk.

Jeg har så langt faktisk hatt 4 forskjellige Citroën modeller og det er faktisk én mer enn BMWér. Jeg liker franske biler og har alltid gjort det, men alt til sin tid. Lysten kan endre seg og har gjort det flere ganger tidligere.

Din bror høres ut som en interessant fyr som går sine egne veier og det liker jeg. Det å kjøre Lada er om mulig mer sært enn å kjøre Citroën. Jeg tror at jeg står over Lada, men Dacia kunne jeg faktisk tenke meg å prøve. Dacia er imidlertid egentlig ikke så sært i dag siden stort sett alle komponenter er hentet fra Renault som også eier Dacia.

Moro. Høres ut som en sprek bil den C4’n 🙂 Kjenner en som kjøpte Dacia Duster ny, den holder stadig mål. Da blir du sikkert glad av å høre at han har lidenskap for franske biler også. 

Jaja, artig type med småbruk og god plass. Besitter både Citroen BX og XM, samt en gammal Skoda og jeg tror det er 6-7 andre Ladaer  😆

IMG_0017.thumb.jpeg.ee71829774919e2a59b5066fb0035e0a.jpeg

Skrevet (endret)

@316 Vår C4 er selvfølgelig ikke hurtig i relasjon til de aller fleste moderne elektriske biler og biler med kraftige stempelmotorer, men den går bra nok for min del. Kjøreopplevelsen minner mye om litt eldre GTI biler bare kombinert med et ganske hurtig og moderne automatgear med mange gear (laget av japanske Aisin for Lexus). Den tresylindrede motoren har en karakteristisk og inspirerende raspende grov tone ved pådrag, men er ellers ganske sivilisert. Støtdemperne har et innebygget hydraulisk stempel og gir en slags "light" følelse av eldre Citroën modeller som har en ekte hydraulisk fjæring. Jeg liker helt klart konseptet.

Citroën BX og XM skulle jeg gjerne ha hatt. Kjempeflott design på begge modellene. Jeg liker også spesielt Xantia Break (stasjonsvogn), men den er knapt så Citroën aktig som de to litt eldre modellene. Selv har jeg hatt C5 (første generasjon), C4 Cactus (første generasjon), C4 Picasso (andre generasjon) og nå C4 (tredje generasjon pre facelift). Jeg har forøvrig også hatt 8 ulike Peugeot modeller. Alle på 80 og 90-tallet da Peugeot var inne i en fin periode.  

Endret av Fredrik
  • 3 weeks later...
Skrevet

I off-topic tråden spurte @Rune-K om Saab-litteratur, så da dukket det opp litt Saab greier i hodet mitt. 

Såvidt jeg husker, så hadde Saab en grei markedsandel på 70 og 80-tallet. Onkelen min kjørte Saab, første jeg husker var en Saab 96, rimelig "basic" bil men forhjulstrekk var tydeligvis et godt argument for å kjøre Saab. 

saab_96.avif

Så ble den byttet til en 99 engang midt på 70-tallet. Da husker jeg at tenningsnøkkelen var plassert i midtkonsollen mellom forsetene, litt spesielt. Saab hadde i likhet med Volvo (og sikkert andre) utstyrsversjon i form av L, DL og GL (Lux, De Lux, Grand Lux). Den sportslige modellen het EMS - tror den kun kom som 2-dørs sedan, i sølv metallic, med sorte detaljer.

Saab var vel også veldig tidlig ute med Turbo i serieprodusert bil - 1978/79 (?), 145hk var jo ganske heftig i en familiebil på slutten av 70-tallet. 99 Turbo kom vel først som Combi-Coupe, og spoileren rett under bakruta var et greit kjennetegn. Turbo hadde også spesielle felger.

saab_99_turbo_combi_coupe_5.avif

Så ble 99 modernisert litt (1979 ?), og fikk navnet 900 og utpå 80-tallet kom 900 Turbo Aero med full fabrikkmontert styling. Da hadde turbo'en fått 16v-motor og gav 175hk. Det var visstnok helt på grensen av hva en forhjulsdreven bil kunne ha av effekt. 

saab_900_turbo_2_02b600fd0aef086c.avif

Midt på 80-tallet hadde de nok også et behov for å øke salget i USA, og da kom 900 cabriolet på markedet. Tror designet ble utviklet sammen med et firma i USA. USA-versjon på bildet.

saab_900_turbo_cabriolet.avif

Midt på 80-tallet kom en helt ny, litt større Saab på markedet, et samarbeid mellom Saab, Alfa Romeo, Fiat og Lancia som resulterte i Saab 9000, Alfa 164, Fiat Croma og Lancia Thema. 

For å bevise at Saab var en solid bil, så gjennomførte de "The Long Run" på Talladega-banen i USA. 3 tilfeldige Saab 9000 Turbo ble hentet fra samlebåndet og ble kjørt 10000km i løpet av 20 døgn, med en snittfart på 213 km/t. Mildt sagt imponerende!

banner.jpg?w=1920&h=768&crop=1

saab_the_long_run-4.jpg?w=NaN&h=&ssl=1

På slutten av 90-tallet fikk 900 en ytterligere oppdatering og navnet ble til 9-3 og 9000 ble til 9-5.

Med 9-5 Sport Combi hadde de endelig fått en stasjonsvogn igjen, og det gikk noen slike på norske veier en stund.

saab_9-5_aero_wagon_18.jpg

Så i 2003 ble GM eierskapet for alvor synlig, det ble plattformsdeling og 9-3 Sport Sedan var vel egentlig en Opel Vectra og det var - etter min mening - starten på nedturen for Saab. Jeg synes de mistet sitt særpreg og hva skulle da være grunnen til å kjøpe Saab?

I 2009 ble det offentliggjort at GM ville selge Saab, først var Spyker (Nederland) interessert og så var Koenigsegg i bildet men det ble aldri en handel og Saab slo seg konkurs i 2011.

Den aller siste Saaben selges – NRK Nyttig – Tips, råd og innsikt

Trist avslutning på en lang bilhistorie i Sverige. 

 

Skrevet

@Orjan Et kjempeflott innlegg og tusen takk for det. Saab er/var uten tvil et stykke imponerende svensk industrihistorie. Jeg har dessverre ikke personlig erfaring med bilmerket, men det går nesten ikke en dag her i Århus uten at jeg ser minst et fint eksemplar. Saab har åpenbart blitt en kultbil her i Danmark som har en del trofaste følgere. Det er stort sett 9-5 første generasjon jeg ser, men også den mer sjeldne andre generasjonen finnes det stadig noen av. 9-5 første generasjon var forøvrig designet av nordmannen Einar Hareide fra Hareid i Møre og Romsdal. 9-5 første generasjon er en elegant bil synes jeg og designet har definitivt tålt tidens tann ganske bra. 9-5 andre generasjon er etter min mening mindre elegant, men da den kom på markedet var det i realiteten slutt for Saab. Kun rundt 11000 stk. ble bygget. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...